• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

LPP podlicza zyski. Pęknie bańka czy lokomotywa przyspieszy?

Wioletta Kakowska-Mehring
24 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przy stadionie żużlowym powstaje nowy budynek LPP
Zdjęcia prezentujące najnowszą kolekcję Reserved wykonano w okolicach Edynburga, stolicy mrocznej i tajemniczej Szkocji. Bohaterką planu była Freja Beha Erichsen, światowej sławy modelka. Zdjęcia prezentujące najnowszą kolekcję Reserved wykonano w okolicach Edynburga, stolicy mrocznej i tajemniczej Szkocji. Bohaterką planu była Freja Beha Erichsen, światowej sławy modelka.

Prawie 120 mln zł czystego zysku w pierwszej połowie roku, miejsce w indeksie WIG 30 największych spółek warszawskiej giełdy, cena 8600 zł za akcję i świetne rekomendacje analityków. Gdańska firma odzieżowa LPP bije kolejne rekordy i nawet wizerunkowa wpadka po tragedii w Bangladeszu nie wpłynęła na wybory jej klientów.



Już w połowie września w sprzedaży pojawi się Exclusive Collection – limitowana kolekcja powstała we współpracy marki Mohito z aktorką Martą Żmudą Trzebiatowską. Już w połowie września w sprzedaży pojawi się Exclusive Collection – limitowana kolekcja powstała we współpracy marki Mohito z aktorką Martą Żmudą Trzebiatowską.
Za miesiąc, 23 września, LPP trafi do grona największych i najbardziej płynnych spółek notowanych na warszawskim parkiecie. Giełda Papierów Wartościowych podjęła właśnie decyzję o poszerzeniu największego indeksu spółek notowanych na głównym rynku o kolejnych 10 spółek i rozpoczęciu publikacji nowego indeksu WIG 30. LPP będzie drugą trójmiejską spółką w tym indeksie - obok Grupy Lotos. Nic dziwnego. Firma na parkiecie bije kolejne rekordy.

LPP zadebiutowało na giełdzie w maju 2001 roku. Wówczas za akcję płacono 48 zł. Na piątkowym zamknięciu za jeden walor spółki płacono 8600 zł. Inwestorzy spekulują, czy cena akcji tej spółki dojdzie jeszcze w tym roku do 10 tys. zł.

Większość analityków sugeruje zakupy. Espirito Santo Investment Bank (BESI) w swoim raporcie z 20 sierpnia podtrzymał rekomendację "kupuj", ale podniósł cenę do 10,01 tys. zł za akcję. Wyłamał się jedynie Dom Maklerski ING, który w raporcie z 30 lipca już drugi raz wydał rekomendację "sprzedaj". Bo choć obecna kapitalizacja spółki wynosi ponad 15,7 mld zł, to jej majątek wart jest nieco ponad 1,2 mld zł. Dlatego pojawiają się też opinie, że cena akcji jest przesadzona i jest tylko kwestią czasu, kiedy ta bańka spekulacyjna pęknie.

Czy kupił(a)eś kiedyś produkt którejś z marek LPP?

A klienci? Spośród różnych marek ubrań należących do LPP najchętniej wybierają Reserved (ok. 52 proc. przychodów spółki) - w pierwszym półroczu tego roku wydali na nie 894,4 mln zł.

To zresztą najstarsza z marek w portfelu spółki. Pierwszy salon pod szyldem Reserved pojawił się 13 lat temu. Teraz jest ich 361, w samym Trójmieście działa ich 12.

Dla porównania, w tym okresie Cropp sprzedał towary za 294,9 mln zł, House za 226,3 mln zł, Mohito za 191 mln zł, a Sinsay (nowa marka) za 15 mln zł.

Nic więc dziwnego, że zysk netto grupy LPP wyniósł 119,9 mln zł - wynika z raportu półrocznego spółki. Zysk operacyjny w tym okresie wyniósł 160,9 mln zł i był 5 proc. wyższy od oczekiwań analityków spodziewających się 153,3 mln zł EBIT.

Na sprzedaż i postrzeganie marki nie wpłynęły informacje sprzed kilku miesięcy, kiedy okazało się, że metki marki Cropp znaleziono na gruzach zawalonego budynku fabryk odzieżowych Rana Plaza w Bangladeszu. W katastrofie 24 kwietnia zginęło 1127 pracowników szyjących ubrania znanych marek.

Tragedia w Rana Plaza ostatecznie zmotywowała właścicieli 31 światowych marek odzieżowych do podpisania i sfinansowania porozumienia dotyczącego ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu. Do porozumienia przystąpiły takie marki jak H&M, Zara, C&A, Marks and Spencer. Według zapowiedzi Dariusza Pachli, wiceprezesa zarządu LPP, gdańska firma miała zastanowić się nad wejściem do programu. Do dziś nie podjęła jednak decyzji w tej sprawie.

Wróćmy jednak do raportu finansowego, w którym firma przedstawiła swoje plany.

- W najbliższych miesiącach podpiszemy umowy franczyzowe w krajach arabskich, pierwsze będą Zjednoczone Emiraty Arabskie. Tamtejszy rynek odzieżowy szacowany jest na 15 mld dolarów. W przyszłym roku powinna ruszyć budowa sieci - informuje Dariusz Pachla. Uprzedzając pytania dodaje, że podbój rynku chińskiego na razie nie wchodzi w grę.

Spółka zapowiedziała też przyspieszenie rozwoju sieci i wzrost powierzchni sprzedaży w tym roku o 160 tys. m kw. Na ten cel wyda aż 380 mln zł. Na koniec czerwca LPP miało 1179 sklepów. W ciągu 12 miesięcy zwiększyło więc sieć o 117 tys. m kw., czyli 31 proc. - Do końca roku dojdziemy do 600 tys. m kw. - przyznaje Dariusz Pachla.

Jaka jest tajemnica sukcesu LPP? Jak twierdzą analitycy giełdowi, to przede wszystkim konsekwentny i przemyślany rozwój podstawowej działalności. Firma nie tylko zwiększa liczbę własnych sklepów w kraju i za granicą, ale również odbiera rynek swoim konkurentom. Dynamika wzrostu przychodów spółki jest większa niż dynamika wzrostu całego rynku odzieżowego. Klienci z kolei doceniają ceny. A one są przystępne m.in. dlatego, że 90 proc. produkcji odbywa się w krajach azjatyckich.

Firma szyje w Azji, ale projekty powstają w Polsce. Zespół marki Mohito i House pracuje w Krakowie, a Cropp i Reserved w Gdańsku. Tu też jest centrala firmy. Mieści się ona od początku w budynku przy ul. Łąkowej. zobacz na mapie Gdańska Jest to zabytkowy obiekt, który przed wojną należał do Gdańskiego Monopolu Tytoniowego. Obecnie trwa gruntowny remont budynku, który ma się zakończyć w listopadzie.

Zobacz jak sortowane są ubrania w LPP

Miejsca

Zobacz także

Opinie (114) ponad 50 zablokowanych

  • Kto by tam coś kupił,

    skoro ten "wieszak" jest zupełnie płaski; odpychanie.

    • 9 0

  • To coś na zdjęciu ma być światową gwiazdą ?

    Dobrze przeczytałem ?

    • 10 1

  • pytanie ? czyjim koztem te zyski? to takie małe chiny, w salonach zasuwa sie za grosze. ci za biurek wymyślaja i inni zasuwaja,

    to tyle na ten temat ....

    • 9 0

  • Moja rodzina przestała tam kupować jakieś 6 lat temu

    w ogóle tam nie wchodzimy ze wzgledu na beznadiejną wręcz jakość materiałów z jakich produkuja swoje ubrania.

    moi znajomi też tam nie kupują.

    mieli wejść na rynek niemiecki ale Niemiec im podziękował

    • 15 0

  • Nie pojmuje tego. Takie beznadzieje szmaty! Kiedys kupwoalem, ale jak rany, dzis to jest dno.

    • 7 0

  • Firma bije rekordy (1)

    Firma bije takie rekordy powinni sie wstydzic oferujac smieszne 6zł netto za prace w tym magazynie .....Paranoja 1000zł mc tam sie zarabia wiem bo pracowałem ...

    • 13 0

    • tak

      ale na rozmowach kwalifikacyjnych jak zachwalaja super nowoczesna technike zarzdzania magazyniem...

      Wow beda mieli system wms :D haha takie systemy na zachodzie sa juz od wielu lat.

      Coz, podejrzewam, ze tam i tak szerzy sie kolesiostwo i poklepywanie po plecach.

      • 1 0

  • peknie jak nic, pytanie tylko czy nagle czy powoli spuszcza powietrze

    60.41 lat - tyle trzeba by czekac jesli kupiloby sie ta firme po cenie gieldowej na zwrot inwestycji przy obecnym poziomie zysku.
    uwaza sie, ze firmy w ktorych kapitalizacja przekraczajaca 20-letni zysk sa przegrzane. facebookowi udalo sie dojsc do 100 lat, ale to byl ewenement :)
    obstawiam zalamanie na ok. 11k, moze ciut wczesniej.

    • 1 0

  • Jakość faktycznie fatalna

    Podkoszulki są chyba robione z przetworzonych butelek PET a nie bawełny. Ja przestałem już cokolwiek tam kupować. Są polskie firmy Logic, Bastion, Maverick i jeszcze parę które szyją w Polsce, czy Turcji. A nawet jeśli trafi się coś z Bangladeszu to jest to o półkę wyższa jakość. Mam parę koszulek kupowanych jeszcze w zeszłym roku i nadal nadających się do noszenia, podczas gdy nie jedna "firmówka" po paru praniach po prostu wygląda jak szmata. Wolę dać dwa razy więcej za coś "niemarkowego" (niestety większość producentów namiętnie daje wielkie logo w widocznym miejscu i nie zawsze daje się je spruć - dlaczego mam ich reklamować za darmo??) co posłuży mi 4 razy dłużej (minimum). Jakość ubrań w sieciówkach (nie mówiąc już o dziwnym fasonie - ale to może ja jestem po prostu za stary) jest po prostu skandalem :/
    Nie stać mnie na kupowanie ubrań tak podłej jakości...

    • 9 0

  • ktos pewnie jest ciekaw jaki jest koszt produkcji ubran...

    hmm moge powiedziec, ze uszycie 1szt polara gramatura 200 polskiej dobrej produkcji kosztuje:

    -2mb z belki na 1polar(rozmiar S-XL) 16zl
    -zamki YKK ok 5-7zl(przod+2 kieszonki) - troche tansze ale rownie dobre - Alpha.

    1krawcowa pracujaca zawodowo wprawiona w szyciu uszyje 1-1.5 polara na 1godzine.

    Czyli na ta chwile koszt materialu i roboczogodziny to ok 35zl(gotowy produkt)

    Jednak sporo czasu zajmuje przygotowanie do szycia czyli wykroje. Jesli firma ma ploter to mozna wszystkie latki wyciac hurtowo. Gorzej jesli to trzeba robic recznie - w najgorszym przypadku nozem elektrycznym.

    Do pozostalych kosztow produkcji mozna doliczyc koszty zatrudnienia zusy, srusy, skladki zdrowotne, wynajecie lokalu, prad, reklama lub przedstawiciel...

    Ciekawe jaki jest koszt produkcji polara w lpp - 10zl?
    Podobnie tshirt promostars bez nadruku 7zl... produkcja 1-2zl?

    Cos kolo tego. Niech pan sie nie martwi nie ma rozmiarowki ale w piatek bedzie kolejny statek, clo i mozna brac towar ;)

    Pozdro dla ludzi z branzy ;)

    • 4 0

  • Takie dziadostwo jak w Reserved

    nie ma nigdzie,ciuchy śmierdzą przerobionym plastikiem.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane