• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

LPP podlicza zyski. Pęknie bańka czy lokomotywa przyspieszy?

Wioletta Kakowska-Mehring
24 sierpnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przy stadionie żużlowym powstaje nowy budynek LPP
Zdjęcia prezentujące najnowszą kolekcję Reserved wykonano w okolicach Edynburga, stolicy mrocznej i tajemniczej Szkocji. Bohaterką planu była Freja Beha Erichsen, światowej sławy modelka. Zdjęcia prezentujące najnowszą kolekcję Reserved wykonano w okolicach Edynburga, stolicy mrocznej i tajemniczej Szkocji. Bohaterką planu była Freja Beha Erichsen, światowej sławy modelka.

Prawie 120 mln zł czystego zysku w pierwszej połowie roku, miejsce w indeksie WIG 30 największych spółek warszawskiej giełdy, cena 8600 zł za akcję i świetne rekomendacje analityków. Gdańska firma odzieżowa LPP bije kolejne rekordy i nawet wizerunkowa wpadka po tragedii w Bangladeszu nie wpłynęła na wybory jej klientów.



Już w połowie września w sprzedaży pojawi się Exclusive Collection – limitowana kolekcja powstała we współpracy marki Mohito z aktorką Martą Żmudą Trzebiatowską. Już w połowie września w sprzedaży pojawi się Exclusive Collection – limitowana kolekcja powstała we współpracy marki Mohito z aktorką Martą Żmudą Trzebiatowską.
Za miesiąc, 23 września, LPP trafi do grona największych i najbardziej płynnych spółek notowanych na warszawskim parkiecie. Giełda Papierów Wartościowych podjęła właśnie decyzję o poszerzeniu największego indeksu spółek notowanych na głównym rynku o kolejnych 10 spółek i rozpoczęciu publikacji nowego indeksu WIG 30. LPP będzie drugą trójmiejską spółką w tym indeksie - obok Grupy Lotos. Nic dziwnego. Firma na parkiecie bije kolejne rekordy.

LPP zadebiutowało na giełdzie w maju 2001 roku. Wówczas za akcję płacono 48 zł. Na piątkowym zamknięciu za jeden walor spółki płacono 8600 zł. Inwestorzy spekulują, czy cena akcji tej spółki dojdzie jeszcze w tym roku do 10 tys. zł.

Większość analityków sugeruje zakupy. Espirito Santo Investment Bank (BESI) w swoim raporcie z 20 sierpnia podtrzymał rekomendację "kupuj", ale podniósł cenę do 10,01 tys. zł za akcję. Wyłamał się jedynie Dom Maklerski ING, który w raporcie z 30 lipca już drugi raz wydał rekomendację "sprzedaj". Bo choć obecna kapitalizacja spółki wynosi ponad 15,7 mld zł, to jej majątek wart jest nieco ponad 1,2 mld zł. Dlatego pojawiają się też opinie, że cena akcji jest przesadzona i jest tylko kwestią czasu, kiedy ta bańka spekulacyjna pęknie.

Czy kupił(a)eś kiedyś produkt którejś z marek LPP?

A klienci? Spośród różnych marek ubrań należących do LPP najchętniej wybierają Reserved (ok. 52 proc. przychodów spółki) - w pierwszym półroczu tego roku wydali na nie 894,4 mln zł.

To zresztą najstarsza z marek w portfelu spółki. Pierwszy salon pod szyldem Reserved pojawił się 13 lat temu. Teraz jest ich 361, w samym Trójmieście działa ich 12.

Dla porównania, w tym okresie Cropp sprzedał towary za 294,9 mln zł, House za 226,3 mln zł, Mohito za 191 mln zł, a Sinsay (nowa marka) za 15 mln zł.

Nic więc dziwnego, że zysk netto grupy LPP wyniósł 119,9 mln zł - wynika z raportu półrocznego spółki. Zysk operacyjny w tym okresie wyniósł 160,9 mln zł i był 5 proc. wyższy od oczekiwań analityków spodziewających się 153,3 mln zł EBIT.

Na sprzedaż i postrzeganie marki nie wpłynęły informacje sprzed kilku miesięcy, kiedy okazało się, że metki marki Cropp znaleziono na gruzach zawalonego budynku fabryk odzieżowych Rana Plaza w Bangladeszu. W katastrofie 24 kwietnia zginęło 1127 pracowników szyjących ubrania znanych marek.

Tragedia w Rana Plaza ostatecznie zmotywowała właścicieli 31 światowych marek odzieżowych do podpisania i sfinansowania porozumienia dotyczącego ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu. Do porozumienia przystąpiły takie marki jak H&M, Zara, C&A, Marks and Spencer. Według zapowiedzi Dariusza Pachli, wiceprezesa zarządu LPP, gdańska firma miała zastanowić się nad wejściem do programu. Do dziś nie podjęła jednak decyzji w tej sprawie.

Wróćmy jednak do raportu finansowego, w którym firma przedstawiła swoje plany.

- W najbliższych miesiącach podpiszemy umowy franczyzowe w krajach arabskich, pierwsze będą Zjednoczone Emiraty Arabskie. Tamtejszy rynek odzieżowy szacowany jest na 15 mld dolarów. W przyszłym roku powinna ruszyć budowa sieci - informuje Dariusz Pachla. Uprzedzając pytania dodaje, że podbój rynku chińskiego na razie nie wchodzi w grę.

Spółka zapowiedziała też przyspieszenie rozwoju sieci i wzrost powierzchni sprzedaży w tym roku o 160 tys. m kw. Na ten cel wyda aż 380 mln zł. Na koniec czerwca LPP miało 1179 sklepów. W ciągu 12 miesięcy zwiększyło więc sieć o 117 tys. m kw., czyli 31 proc. - Do końca roku dojdziemy do 600 tys. m kw. - przyznaje Dariusz Pachla.

Jaka jest tajemnica sukcesu LPP? Jak twierdzą analitycy giełdowi, to przede wszystkim konsekwentny i przemyślany rozwój podstawowej działalności. Firma nie tylko zwiększa liczbę własnych sklepów w kraju i za granicą, ale również odbiera rynek swoim konkurentom. Dynamika wzrostu przychodów spółki jest większa niż dynamika wzrostu całego rynku odzieżowego. Klienci z kolei doceniają ceny. A one są przystępne m.in. dlatego, że 90 proc. produkcji odbywa się w krajach azjatyckich.

Firma szyje w Azji, ale projekty powstają w Polsce. Zespół marki Mohito i House pracuje w Krakowie, a Cropp i Reserved w Gdańsku. Tu też jest centrala firmy. Mieści się ona od początku w budynku przy ul. Łąkowej. zobacz na mapie Gdańska Jest to zabytkowy obiekt, który przed wojną należał do Gdańskiego Monopolu Tytoniowego. Obecnie trwa gruntowny remont budynku, który ma się zakończyć w listopadzie.

Zobacz jak sortowane są ubrania w LPP

Miejsca

Zobacz także

Opinie (114) ponad 50 zablokowanych

  • Wszedzie tylko LPP

    Firma ta ma takie zyski , tylko dlatego , ze wszedzie sa tylko sklepy tej sieci , i praktycznie w kazdym te same ciuchy, tylko nazwa na metce inna :/ Kiedys mieli naprawde jakosciowo i stylowo lepsze kolekcje. Nie wiem kogo oni tam w dziale projektu zatrudniaja, ale ostatnie kolekcje to totalna masakra, a ciuchy sa coraz gorzej skrojone :/ ale ceny oczywiscie coraz wyzsze , zwlaszcza widac to w Reserved.

    • 2 0

  • Nie polecam ciuchow LPP

    Kiedyś często kupowałam w Reserved, w House czy w Cropp, mieli fajne ciuchy i dosyć dobre jakościowo , jak na te ceny. Obecnie masakra, nieciekawe kolekcje, ceny kosmiczne, marne jakościowo ubrania, źle skrojone jakby nie na kobietę tylko na prostą i płaską deskę. Ale widać szyją wg wymiaru modelki na zdjęciu, wiec normalna kobieta nie ma co wchodzić do ich sklepów, bo wszystko tam jest skrojone na jedna modłę!

    • 2 1

  • zyski może i rosną, ale jakość ubrań jak i same kolekcje są coraz bardziej

    tragiczne. Były lata, ze kupowałam tam wiele ubrań. w tym sezonie nie wybrałam niczego. Spodnie, spódnice, bluzki są tak plastkowe że aż trzeszczą. Fasony takie same jak w innych sklepach - głównie rurki, tshirty z głupimi napisami i sukienki z gumką w pasie - masakra.

    • 5 0

  • KTO TO KUPUJE?

    Reserved to najgorszy szajs. w bluzce po 2 uzyciu robi sie dziura . taka to oni maja dobra bawelne. jakość chinskiej odziezy. lepiej kupic porzadna rzecz za 300zł albo cos z lumpeksu z dobrej firmy.

    • 1 0

  • reserved czyli podróbki zary, cropp czyli podróbka bershki... itd (1)

    najbardziej obok jakości (ale to chyba norma w tych czasach) żałosne jest dla mnie to, że lpp to nic innego jak masowa produkcja polegająca na kopiowaniu wzorów Zary itp... twórczej pracy "projektantów" to tam nie ma, jest tylko CTRL C CTRL V, kopiowanie wzorów aż boli, to główna wizytówka każdej marki LPP. a z każdym kolejnym sezonem jest to coraz bardziej widoczne.
    beznadzieja..

    • 6 2

    • dobrze, że zara niczego nie kopiuje

      Choć artykuły nie do końca sprawdzone przeze mnie to jednak ciekawe

      • 0 0

  • jakość zostaje, cenę się zapomina

    Ciekawy trend wzrostowy tej spółki. Przepis na sukces: podpatrzone wzornictwo, niska jakość wykonania, marne materiały, cena stanowiąca 8% wartości produktu.
    Sztucznie, spekulacyjnie windowane ceny akcji.
    Ile razy należy popełnić ten sam błąd, aby wyciągnąć wnioski?? Zakup szmatek, które nie wytrzymują 2 miesięcy użytkowania w cenie trochę niższej niż produkty dobrej jakości.
    Opamiętania kupującym produkty i akcje życzyć należy.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane