• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lądowanie w Babich Dołach

Magdalena Szałachowska
9 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo. Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo.

Już w 2011 roku Trójmiasto będzie miało dwa porty obsługujące tanie linie lotnicze.



Koszt modernizacji portu lotniczego w Gdyni, powstałego na bazie dotychczasowego lotniska Marynarki Wojennej na Oksywiu Babich Dołach, ma się zamknąć w 100 mln zł. Kwota będzie przeznaczona m.in. na uruchomienie portu, budowę dróg, linii kolejowej i terminalu.

Podmiotem zarządzającym lotniskiem w Babich Dołach, zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Obrony Narodowej, jest Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie. Projekt uzyskał już także poparcie gmin Gdynia i Kosakowo oraz marszałka pomorskiego.

- Wojsko wyraża zarówno wolę utworzenia cywilnego portu lotniczego, jak i udostępnienia swojej infrastruktury do celów technicznych - zapowiada kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy dowódcy Marynarki Wojennej.

Kiedy więc pierwsze samoloty cywilne wylądują w Gdyni Oksywiu?

- Nie jestem w stanie określić dokładnej daty - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku. - Wszystko zależy od tego, czy uda się znaleźć inwestora. Jako podmiot zarządzający przygotowujemy tylko odpowiednią dokumentację.

Zgodnie z planem pierwszy etap modernizacji, polegający na uruchomieniu cywilnej komunikacji lotniczej, ma się zakończyć w 2009 roku. Drugi etap będzie polegał na dostosowaniu lotniska do obsługi tanich linii lotniczych i lotnictwa biznesowego. Trzeci etap, którego zakończenie planowane jest na 2011 rok, przewiduje uruchomienie lotniczych przewozów towarowych.

- Grzechem byłoby niewykorzystanie faktu, że w pobliżu lotniska znajduje się baza kontenerowa - mówi kadm. Zbigniew Smolarek, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. portu lotniczego w Babich Dołach. - Zależy nam również na budowie drugiego pasa startowego. Nie chcemy tworzyć konkurencji dla Rębiechowa, ale w przypadku nagłych awarii być najbliższym portem, zawsze gotowym do eksploatacji.

Koszty modernizacji mają pokryć władze samorządowe (odpowiedzialne za spółkę Port Lotniczy Gdańsk) oraz prywatne firmy. Projekt ma być zrealizowany wspólnie z Marynarką Wojenną, która już realizuje takie inwestycje, jak infrastruktura systemu lądowania, budowa wieży portu lotniczego, czy płotu, który wbrew pozorom, po wydarzeniach z 11 września, jest strategicznym elementem lotniska, a wybudowanie ponad 17 km ogrodzenia to wielomilionowa inwestycja.

Cywilny port lotniczy będzie prawdopodobnie obsługiwany przez spółkę w składzie: lotnisko im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie, gminy Gdynia i Kosakowo oraz marszałek województwa pomorskiego.
Zostaniemy lotniczą pustynią

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

- Projekt lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo przygotowujemy już od dwóch lat. Port jest dla nas priorytetową inwestycją, którą na pewno zakończymy do czasu organizacji Euro 2012. Biorąc pod uwagę rozwój rynku lotniczego, nawet gdyby nie było mistrzostw w 2012 roku, lotnisko w Gdańsku Rębiechowie osiągnęłoby pewien próg przepustowości. Każda aglomeracja posiada kilka lotnisk. Potencjał lotniska w Rębiechowie wynosi 180 ha, w Gdyni-Kosakowo - 700 ha. Jeżeli dzisiaj zaśpimy, to za kilka lat ktoś przeznaczy ten teren pod mieszkaniówkę. Nie chcemy stracić szansy, bo w 2012 roku będziemy lotniczą pustynią, tak jak dzisiaj jesteśmy odcięci od świata z powodu braku autostrady.
Babie Doły się promują, będzie sterowiec

Już w czerwcu, niczym "Graf Zeppelin" nad przedwojennym Gdańskiem, nad Gdynią będzie latał prawdziwy sterowiec.

Terminarz pobytu sterowca na lotnisku w Babich Dołach:
I tura - od 24/25 czerwca do 1 lipca
II tura - od 8 lipca do 22 lipca
III tura - od 26 sierpnia do 2 września

Opinie (235) ponad 50 zablokowanych

  • Bolo, ale nic nie drgnęło

    Ze wzgledu na złe warunki synowi zafundowali dobry hotel i jedniodniowy postoj w Madrcie, a z tamtad do Berlina. Jako środkowo-zachodniego obszaru wschodniej Europy.
    Gallux ma racje, kiedy porównamy liczbę ludności obu obszarów i mobilność "lotnicza" wschodniej Europy nie sięga ona nawet połowy mobilności tamtej, bogatszej części. Jeśli na dodatek wyodrębnimy kraje nowoprzyjęte do Unii, kontrast między nimi zwielokrotnia się – co widać gołym okiem, a EURO 2012 to nie jakieś tam rozgrywki ksenofobów i kibiców Gdansk/Gdynia.

    • 0 0

  • Bolo

    ale Łódz Kaliska oddano chyba 5 lat temu, zauważ
    "tylko zmusił władze PKP"
    No nie teraz to mnie rozbawiłeś jakoś od 89 roku zadnemu ministrowi transportu to sie nie udało.

    Bolo, na Ministra do kaczorlandii

    • 0 0

  • Waszka

    Jakoś nie widzę związku...
    Ale dla informacji:
    Eurostar wygrywa w konkurencji z samolotem pomiędzy Londynem i Paryżem,
    Hiszpanie przodują obecnie w Europie w budowie super-szybkich linii kolejowych,
    W Czechach "Pendolino" bije rekordy popularności,
    A my na etapie Rumunii...z igrzyskami

    • 0 0

  • Waszka

    Czy Szczurowaty jest niejako "gospodarzem" miasta, czy nie?
    Do remontu dworca "nie zmusi" ale do budowy lądowiska - tak?

    • 0 0

  • Do remontu dworca "nie zmusi" ale do budowy lądowiska - tak?

    No i ciesze sie, ze doslismy do konsensusu!!!

    Polaczek nie wybuduje autostrad i nie poprawi funkcjonowania dworców w tym w Gdyni.
    Nie wiem na jakiej zasadzie działa gdanski i wrzeszczanski, ale tez syf tam totalny.
    Jeszcze raz(kolejny)pisze CI, ze nie zmieni sie to jesli nie zostanie poprawiona ustawa PPP z prioritetemi dla celow społecznych(jakim jest dworzec)
    No ale jak miesiac kwiecien przeznacza sie na aborcie i Mareczka jureczka to wybacz, ale popularność wsrod plebsu rosnie, taki kraj takie sp[ołeczenstwo.
    A dzis cały czas lustracja.

    • 0 0

  • dodajac

    Prez.Szczurek wie doskonale ile zachodu kosztowało Franciszke, aby na poczatku lat 90-siatych stworzyc(zagospodarować) istnejacy budynek i był to przełom w Polsce.
    M.in. z tego przykładu skorzystał Dworzec Centralny W-wy i ma obecnie ok.700 podmiotów, wiem to, ponieważ znajomy robił operat finansowo-techniczny w kontekscie powstałych Złotych Tarasów.

    Wierz mi, nad tym problemem pochylaja sie naprawde wspaniaki ludzie, nie bede ci opisywał szczegolow bo to jest kuchnia zarządcza.

    Za to powstanie wspaniały Dworzec Morski, no i Terminal Lotniczy w BB>-

    • 0 0

  • budujcie budujcie

    bo czas leci a jak narazie to tylko słychać wyścig na gębę kto więcej zbuduje, zainwestuje itd...
    może ktoś w końcu siądzie na dupie i zrobi jakiś plan działania z datami terminami i osobami odpowiedzialnymi za dany zakres bo jeśli to ma tak być jak z tymi pierdołami co najpierw rozdali sobie stołki organizatorów Euro 2012 a potem zajeli się dalej lustracją i innymi bajerami to my tu w polsce raczej mistrzostw nie zobaczymy...

    • 0 0

  • Trudno zrozumieć ludzi i ich dziwne poglądy, zamiast cieszyć się z inwestycji i to nie tylko lotniska ale towarzyszących tylko narzekają. Koledzy pamiętajcie, że oprócz tanich linii ma to być również lotnisko cargo, a to dla bliskiego portu i majacego powstać centrum dystrybucyjnego bardzo dobra wiadomość. Przestańmy marnować energię na kłótnię, tylko spożytkujmy ją na to by wycisnąć z tej inwestycji jak najwięcej (drogi, otoczenie, etc.)

    • 0 0

  • ja pierd...

    szczurek gamoniu wybuduj sobie lotnisko pod swoim domem. jako mieszkaniec obłuża protestuję przeciwko lotnisku przy 20 tys osiedlu.

    • 0 0

  • A PRUSZCZ ?

    Lepszy dojazd i infrastruktura jest na lotnisku w Pruszczu Gdanskim a w Gdyni to zbyt daleko a dojazd?
    kolej ? za 100 lat.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane