- 1 Były senator PiS trafił do więzienia (214 opinii)
- 2 Nowa godzina wodowania z historycznej pochylni (106 opinii)
- 3 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (171 opinii)
- 4 Wstrzymano zmiany na Marynarki Polskiej (18 opinii)
- 5 Rusza wyczekiwana inwestycja na Witominie (45 opinii)
- 6 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (230 opinii)
Lądowanie w Babich Dołach
Już w 2011 roku Trójmiasto będzie miało dwa porty obsługujące tanie linie lotnicze.
Koszt modernizacji portu lotniczego w Gdyni, powstałego na bazie dotychczasowego lotniska Marynarki Wojennej na Oksywiu Babich Dołach, ma się zamknąć w 100 mln zł. Kwota będzie przeznaczona m.in. na uruchomienie portu, budowę dróg, linii kolejowej i terminalu.
Podmiotem zarządzającym lotniskiem w Babich Dołach, zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Obrony Narodowej, jest Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie. Projekt uzyskał już także poparcie gmin Gdynia i Kosakowo oraz marszałka pomorskiego.
- Wojsko wyraża zarówno wolę utworzenia cywilnego portu lotniczego, jak i udostępnienia swojej infrastruktury do celów technicznych - zapowiada kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy dowódcy Marynarki Wojennej.
Kiedy więc pierwsze samoloty cywilne wylądują w Gdyni Oksywiu?
- Nie jestem w stanie określić dokładnej daty - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku. - Wszystko zależy od tego, czy uda się znaleźć inwestora. Jako podmiot zarządzający przygotowujemy tylko odpowiednią dokumentację.
Zgodnie z planem pierwszy etap modernizacji, polegający na uruchomieniu cywilnej komunikacji lotniczej, ma się zakończyć w 2009 roku. Drugi etap będzie polegał na dostosowaniu lotniska do obsługi tanich linii lotniczych i lotnictwa biznesowego. Trzeci etap, którego zakończenie planowane jest na 2011 rok, przewiduje uruchomienie lotniczych przewozów towarowych.
- Grzechem byłoby niewykorzystanie faktu, że w pobliżu lotniska znajduje się baza kontenerowa - mówi kadm. Zbigniew Smolarek, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. portu lotniczego w Babich Dołach. - Zależy nam również na budowie drugiego pasa startowego. Nie chcemy tworzyć konkurencji dla Rębiechowa, ale w przypadku nagłych awarii być najbliższym portem, zawsze gotowym do eksploatacji.
Koszty modernizacji mają pokryć władze samorządowe (odpowiedzialne za spółkę Port Lotniczy Gdańsk) oraz prywatne firmy. Projekt ma być zrealizowany wspólnie z Marynarką Wojenną, która już realizuje takie inwestycje, jak infrastruktura systemu lądowania, budowa wieży portu lotniczego, czy płotu, który wbrew pozorom, po wydarzeniach z 11 września, jest strategicznym elementem lotniska, a wybudowanie ponad 17 km ogrodzenia to wielomilionowa inwestycja.
Cywilny port lotniczy będzie prawdopodobnie obsługiwany przez spółkę w składzie: lotnisko im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie, gminy Gdynia i Kosakowo oraz marszałek województwa pomorskiego.
|
|
Opinie (235) ponad 50 zablokowanych
-
2007-05-09 12:42
Zalety
Generalnie, to BB mają dwie niezaprzeczalne zalety:
1) mają już drogi kołowania,
2) ma dwa pasy startowe (ten drugi to pewnie trzeba by przedłużyć i poszerzyć).
Skoro jest taka możliwość, niech zbudują tam porządny terminal, wieżę i co tam jeszcze potrzebne do latania. Od przybytku lotnisk jeszcze żadne miasto świata nie straciło.- 0 0
-
2007-05-09 12:45
baca
Potwierdzam, że ten z białoczerwoną szachownicą na ogonie jest dość upierdliwy (niezbyt głośny, ale lata często i o różnych godzinach). Zgadza się też, że Wizzair chyba mało wie o istnieniu czegoś takiego jak korytarz powietrzny. Jeszcze przy lądowaniu to mu jako tako idzie (najgorzej podchodzi Eurolot, czasem tuż przed samym pasem robi ostry łuk, żeby w niego trafić aż strach pomyśleć co by było, gdyby trafił w takim momencie na turbulencję), ale starty to prawie każdy ma inny. Pilot chyba kiedyś latał akrobatycznie. A te kukuruźniki (w długi weekend loty widokowe uskuteczniali czy co?) też idzie przeżyć, ale jest lekki stres jak przed lądowaniem redukują obroty tak, że prawie silniki im gasną ;-)
- 0 0
-
2007-05-09 12:53
Bacanadmorzem, Jacek
Potwierdzam - ten z szachownicą jest upierdliwy jak jego właściciel, ponadto smrodzi i zgraża okolicznemu ptactwu...
A tak na marginesie - z tego co kiedyś wiedziałem - to startowało się i lądowało pod wiatr,
teraz z tym róznie bywajet,
Sewgo czasu jak lądowałem na Luton to pilot Wizzu chyba za wysoko podszedł do lądowania, bo zamiast zrobić krąg nad lotniskiem, zjechał ostro w dół i jak nie przytegował w pas, to jeszcze ze dwa kozły wykonał - "fachowiec"...- 0 0
-
2007-05-09 13:04
te samoloty halasuja najbardziej
przechodzac z korytarza powietrznego na sciezke ladowania.musza wtedy przekroczyc predkosc dzwieku i dlatego jest tak glosno,daje sie to szczegolnie odczuc przy samolotach turbosmiglowych.
- 0 0
-
2007-05-09 13:08
Drogi kołowania
Co do dróg kołowania:
1. Wydają mi się coś wąskie, chyba nie nadają sie dla pasażerskich?
2. Są od strony morza, a terminal chyba lepiej żeby powstał od strony "lądu", wiec jak to będzie - kołowanie do terminalu w poprzek drogi lądowania/startowej?
3. A co z płytą postojową?- 0 0
-
2007-05-09 13:10
Bolo
Tak z doskoku pisze bo ogladał Trybunał i jeszcze inne rzeczy robie.
Ty tu nie wypowiadaj sie zle o ciekawym przedsiewzieciu z BB w tle. Niektorzy sie wypowiadaja odnosnie drugiej kadencji PiS LPRi Samobrony, bedzie zawsze wiecej alternatyw na wylot z tego grajdołka. Już dziś niekończące się spory pomiędzy resortami transportu i finansów mogą zaszkodzić firmom budowlanym zobacz jak drozeja mat.budowlane. Nawet gallux jako zaopatrzyciel budownictwa socjalistycznego sie pogubił.
Brak porozumienia może oznaczać zatrzymanie budowy dróg a co bedzie z EURO2012.
Polaczek ma stałe miejsce w Opis Dei za incjatywy dla tego grenium, a my nieroztrzygnieta A-1.
Wiec BB jest nam jak najbardziej potrzzebne i to od zaraz.- 0 0
-
2007-05-09 13:10
szowinistyczni Gdynianie
dlaczego tylko Gdynia
ja chcę żeby drugie lotnisko było w Pruszczu G.!!!- 0 0
-
2007-05-09 13:12
no super
mieszkam na wprost lotniska i spac nie pujdzie
- 0 0
-
2007-05-09 13:13
mat
a ja chce gwiazdke z nieba
- 0 0
-
2007-05-09 13:16
na wprost ktUrego?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.