• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lądowanie w Babich Dołach

Magdalena Szałachowska
9 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo. Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo.

Już w 2011 roku Trójmiasto będzie miało dwa porty obsługujące tanie linie lotnicze.



Koszt modernizacji portu lotniczego w Gdyni, powstałego na bazie dotychczasowego lotniska Marynarki Wojennej na Oksywiu Babich Dołach, ma się zamknąć w 100 mln zł. Kwota będzie przeznaczona m.in. na uruchomienie portu, budowę dróg, linii kolejowej i terminalu.

Podmiotem zarządzającym lotniskiem w Babich Dołach, zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Obrony Narodowej, jest Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie. Projekt uzyskał już także poparcie gmin Gdynia i Kosakowo oraz marszałka pomorskiego.

- Wojsko wyraża zarówno wolę utworzenia cywilnego portu lotniczego, jak i udostępnienia swojej infrastruktury do celów technicznych - zapowiada kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy dowódcy Marynarki Wojennej.

Kiedy więc pierwsze samoloty cywilne wylądują w Gdyni Oksywiu?

- Nie jestem w stanie określić dokładnej daty - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku. - Wszystko zależy od tego, czy uda się znaleźć inwestora. Jako podmiot zarządzający przygotowujemy tylko odpowiednią dokumentację.

Zgodnie z planem pierwszy etap modernizacji, polegający na uruchomieniu cywilnej komunikacji lotniczej, ma się zakończyć w 2009 roku. Drugi etap będzie polegał na dostosowaniu lotniska do obsługi tanich linii lotniczych i lotnictwa biznesowego. Trzeci etap, którego zakończenie planowane jest na 2011 rok, przewiduje uruchomienie lotniczych przewozów towarowych.

- Grzechem byłoby niewykorzystanie faktu, że w pobliżu lotniska znajduje się baza kontenerowa - mówi kadm. Zbigniew Smolarek, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. portu lotniczego w Babich Dołach. - Zależy nam również na budowie drugiego pasa startowego. Nie chcemy tworzyć konkurencji dla Rębiechowa, ale w przypadku nagłych awarii być najbliższym portem, zawsze gotowym do eksploatacji.

Koszty modernizacji mają pokryć władze samorządowe (odpowiedzialne za spółkę Port Lotniczy Gdańsk) oraz prywatne firmy. Projekt ma być zrealizowany wspólnie z Marynarką Wojenną, która już realizuje takie inwestycje, jak infrastruktura systemu lądowania, budowa wieży portu lotniczego, czy płotu, który wbrew pozorom, po wydarzeniach z 11 września, jest strategicznym elementem lotniska, a wybudowanie ponad 17 km ogrodzenia to wielomilionowa inwestycja.

Cywilny port lotniczy będzie prawdopodobnie obsługiwany przez spółkę w składzie: lotnisko im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie, gminy Gdynia i Kosakowo oraz marszałek województwa pomorskiego.
Zostaniemy lotniczą pustynią

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

- Projekt lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo przygotowujemy już od dwóch lat. Port jest dla nas priorytetową inwestycją, którą na pewno zakończymy do czasu organizacji Euro 2012. Biorąc pod uwagę rozwój rynku lotniczego, nawet gdyby nie było mistrzostw w 2012 roku, lotnisko w Gdańsku Rębiechowie osiągnęłoby pewien próg przepustowości. Każda aglomeracja posiada kilka lotnisk. Potencjał lotniska w Rębiechowie wynosi 180 ha, w Gdyni-Kosakowo - 700 ha. Jeżeli dzisiaj zaśpimy, to za kilka lat ktoś przeznaczy ten teren pod mieszkaniówkę. Nie chcemy stracić szansy, bo w 2012 roku będziemy lotniczą pustynią, tak jak dzisiaj jesteśmy odcięci od świata z powodu braku autostrady.
Babie Doły się promują, będzie sterowiec

Już w czerwcu, niczym "Graf Zeppelin" nad przedwojennym Gdańskiem, nad Gdynią będzie latał prawdziwy sterowiec.

Terminarz pobytu sterowca na lotnisku w Babich Dołach:
I tura - od 24/25 czerwca do 1 lipca
II tura - od 8 lipca do 22 lipca
III tura - od 26 sierpnia do 2 września

Opinie (235) ponad 50 zablokowanych

  • Zalety

    Generalnie, to BB mają dwie niezaprzeczalne zalety:

    1) mają już drogi kołowania,
    2) ma dwa pasy startowe (ten drugi to pewnie trzeba by przedłużyć i poszerzyć).

    Skoro jest taka możliwość, niech zbudują tam porządny terminal, wieżę i co tam jeszcze potrzebne do latania. Od przybytku lotnisk jeszcze żadne miasto świata nie straciło.

    • 0 0

  • baca

    Potwierdzam, że ten z białoczerwoną szachownicą na ogonie jest dość upierdliwy (niezbyt głośny, ale lata często i o różnych godzinach). Zgadza się też, że Wizzair chyba mało wie o istnieniu czegoś takiego jak korytarz powietrzny. Jeszcze przy lądowaniu to mu jako tako idzie (najgorzej podchodzi Eurolot, czasem tuż przed samym pasem robi ostry łuk, żeby w niego trafić aż strach pomyśleć co by było, gdyby trafił w takim momencie na turbulencję), ale starty to prawie każdy ma inny. Pilot chyba kiedyś latał akrobatycznie. A te kukuruźniki (w długi weekend loty widokowe uskuteczniali czy co?) też idzie przeżyć, ale jest lekki stres jak przed lądowaniem redukują obroty tak, że prawie silniki im gasną ;-)

    • 0 0

  • Bacanadmorzem, Jacek

    Potwierdzam - ten z szachownicą jest upierdliwy jak jego właściciel, ponadto smrodzi i zgraża okolicznemu ptactwu...
    A tak na marginesie - z tego co kiedyś wiedziałem - to startowało się i lądowało pod wiatr,
    teraz z tym róznie bywajet,
    Sewgo czasu jak lądowałem na Luton to pilot Wizzu chyba za wysoko podszedł do lądowania, bo zamiast zrobić krąg nad lotniskiem, zjechał ostro w dół i jak nie przytegował w pas, to jeszcze ze dwa kozły wykonał - "fachowiec"...

    • 0 0

  • te samoloty halasuja najbardziej

    przechodzac z korytarza powietrznego na sciezke ladowania.musza wtedy przekroczyc predkosc dzwieku i dlatego jest tak glosno,daje sie to szczegolnie odczuc przy samolotach turbosmiglowych.

    • 0 0

  • Drogi kołowania

    Co do dróg kołowania:
    1. Wydają mi się coś wąskie, chyba nie nadają sie dla pasażerskich?
    2. Są od strony morza, a terminal chyba lepiej żeby powstał od strony "lądu", wiec jak to będzie - kołowanie do terminalu w poprzek drogi lądowania/startowej?
    3. A co z płytą postojową?

    • 0 0

  • Bolo

    Tak z doskoku pisze bo ogladał Trybunał i jeszcze inne rzeczy robie.
    Ty tu nie wypowiadaj sie zle o ciekawym przedsiewzieciu z BB w tle. Niektorzy sie wypowiadaja odnosnie drugiej kadencji PiS LPRi Samobrony, bedzie zawsze wiecej alternatyw na wylot z tego grajdołka. Już dziś niekończące się spory pomiędzy resortami transportu i finansów mogą zaszkodzić firmom budowlanym zobacz jak drozeja mat.budowlane. Nawet gallux jako zaopatrzyciel budownictwa socjalistycznego sie pogubił.
    Brak porozumienia może oznaczać zatrzymanie budowy dróg a co bedzie z EURO2012.
    Polaczek ma stałe miejsce w Opis Dei za incjatywy dla tego grenium, a my nieroztrzygnieta A-1.
    Wiec BB jest nam jak najbardziej potrzzebne i to od zaraz.

    • 0 0

  • szowinistyczni Gdynianie

    dlaczego tylko Gdynia
    ja chcę żeby drugie lotnisko było w Pruszczu G.!!!

    • 0 0

  • no super

    mieszkam na wprost lotniska i spac nie pujdzie

    • 0 0

  • mat

    a ja chce gwiazdke z nieba

    • 0 0

  • na wprost ktUrego?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane