• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lądowanie w Babich Dołach

Magdalena Szałachowska
9 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo. Port w Babich Dołach stanie się filią Portu Lotniczego Gdańsk – Rębiechowo.

Już w 2011 roku Trójmiasto będzie miało dwa porty obsługujące tanie linie lotnicze.



Koszt modernizacji portu lotniczego w Gdyni, powstałego na bazie dotychczasowego lotniska Marynarki Wojennej na Oksywiu Babich Dołach, ma się zamknąć w 100 mln zł. Kwota będzie przeznaczona m.in. na uruchomienie portu, budowę dróg, linii kolejowej i terminalu.

Podmiotem zarządzającym lotniskiem w Babich Dołach, zgodnie z decyzją Ministerstwa Transportu i Ministerstwa Obrony Narodowej, jest Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Rębiechowie. Projekt uzyskał już także poparcie gmin Gdynia i Kosakowo oraz marszałka pomorskiego.

- Wojsko wyraża zarówno wolę utworzenia cywilnego portu lotniczego, jak i udostępnienia swojej infrastruktury do celów technicznych - zapowiada kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy dowódcy Marynarki Wojennej.

Kiedy więc pierwsze samoloty cywilne wylądują w Gdyni Oksywiu?

- Nie jestem w stanie określić dokładnej daty - mówi Włodzimierz Machczyński, prezes zarządu Portu Lotniczego im. L. Wałęsy w Gdańsku. - Wszystko zależy od tego, czy uda się znaleźć inwestora. Jako podmiot zarządzający przygotowujemy tylko odpowiednią dokumentację.

Zgodnie z planem pierwszy etap modernizacji, polegający na uruchomieniu cywilnej komunikacji lotniczej, ma się zakończyć w 2009 roku. Drugi etap będzie polegał na dostosowaniu lotniska do obsługi tanich linii lotniczych i lotnictwa biznesowego. Trzeci etap, którego zakończenie planowane jest na 2011 rok, przewiduje uruchomienie lotniczych przewozów towarowych.

- Grzechem byłoby niewykorzystanie faktu, że w pobliżu lotniska znajduje się baza kontenerowa - mówi kadm. Zbigniew Smolarek, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. portu lotniczego w Babich Dołach. - Zależy nam również na budowie drugiego pasa startowego. Nie chcemy tworzyć konkurencji dla Rębiechowa, ale w przypadku nagłych awarii być najbliższym portem, zawsze gotowym do eksploatacji.

Koszty modernizacji mają pokryć władze samorządowe (odpowiedzialne za spółkę Port Lotniczy Gdańsk) oraz prywatne firmy. Projekt ma być zrealizowany wspólnie z Marynarką Wojenną, która już realizuje takie inwestycje, jak infrastruktura systemu lądowania, budowa wieży portu lotniczego, czy płotu, który wbrew pozorom, po wydarzeniach z 11 września, jest strategicznym elementem lotniska, a wybudowanie ponad 17 km ogrodzenia to wielomilionowa inwestycja.

Cywilny port lotniczy będzie prawdopodobnie obsługiwany przez spółkę w składzie: lotnisko im. Lecha Wałęsy w Rębiechowie, gminy Gdynia i Kosakowo oraz marszałek województwa pomorskiego.
Zostaniemy lotniczą pustynią

Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni

- Projekt lotniska cywilnego Gdynia-Kosakowo przygotowujemy już od dwóch lat. Port jest dla nas priorytetową inwestycją, którą na pewno zakończymy do czasu organizacji Euro 2012. Biorąc pod uwagę rozwój rynku lotniczego, nawet gdyby nie było mistrzostw w 2012 roku, lotnisko w Gdańsku Rębiechowie osiągnęłoby pewien próg przepustowości. Każda aglomeracja posiada kilka lotnisk. Potencjał lotniska w Rębiechowie wynosi 180 ha, w Gdyni-Kosakowo - 700 ha. Jeżeli dzisiaj zaśpimy, to za kilka lat ktoś przeznaczy ten teren pod mieszkaniówkę. Nie chcemy stracić szansy, bo w 2012 roku będziemy lotniczą pustynią, tak jak dzisiaj jesteśmy odcięci od świata z powodu braku autostrady.
Babie Doły się promują, będzie sterowiec

Już w czerwcu, niczym "Graf Zeppelin" nad przedwojennym Gdańskiem, nad Gdynią będzie latał prawdziwy sterowiec.

Terminarz pobytu sterowca na lotnisku w Babich Dołach:
I tura - od 24/25 czerwca do 1 lipca
II tura - od 8 lipca do 22 lipca
III tura - od 26 sierpnia do 2 września

Opinie (235) ponad 50 zablokowanych

  • Yans, Marek

    Z góry wiecej widać, to dla tych co lubia mieć przed soba wizje nie tylko przestrzenne i perspektywe.

    Na całym świecie są popularne w takich miejscach jak BB, także loty okrężne i dla amatorów zdjęć lotniczych a tam można podziwiać jedyna torpedownie lotniczą a i morska na Oksywiu z naszym uroczym krajobrazem oglądanym z lotu ptaka.
    Jest to przeżycie, które na pewno pozostawi niezapomniane wrażenia.

    Panie prezyd. Szczurek, teren jest naprawde atrakcyjny i należy to przedsięwzięcie rozpatrywać w różnych wariantach i porzedzić symulacją rozwiązań.
    Po pierwsze czy wejdzie w montaż finansowy Agencja Mienia Wojskowego na zasadzie akcjonariatu, dzierżawy lub sprzedaż, każdy z tych form ma plusy i minusy. Wart też sie zastanowić nad międzynarodowym operatorem/zarządcą lotniska, ponieważ moim zdaniem współpraca z Rębiechowem i Przedsiębiorstwem Państwowym Porty Lotnicze może mieć wiecej minusów niz plusów. Może czas na nowa strategie rozmów z potencjalnymi inwestorami(np.HOWARD'a,lub istniejacego juz w Gdyni Hachinson'a,...)czyli koncepcja lotniska Międzynarodowe Porty Lotnicze lepiej doradza nam w przygotowaniu najlepszego procesu inwestycyjnego i eksploatacyjnego. Warto też opracować/a moze juz jest/audyt i studium oceny technicznej, celem przyszłego przygotowania ew.negatywnego wpływu na środowisko.

    • 0 0

  • Zapomnialem !

    Przeciez !
    Napewno ktos aletonapewno ma w tym jakis interes.
    I robi to z nudow. Albo zeby wszystkich pognebic dobrobytem. Straszne. Potem postawi WIATRAKI ! i oczysci morze, zarybi i posadzi drzewa i wtedy nie bedzie mozna juz o nic walczyc ze zlem jakim jest to no to wszystko.

    hihi

    • 0 0

  • Ekonomia

    Base fare Base fare 354.00 PLN
    TAX 1 Passenger Service Charge 165.00 PLN
    TAX 2 Security Tax 9.00 PLN
    TAX 3 Air Duty 168.00 PLN
    TAX 4 Passenger Facility Charge 144.00 PLN
    TAX 6 Fuel Surcharge 294.00 PLN
    Type of fee Description Total
    CC Payment Handling Fee 72.00 PLN

    Grand total
    1206.00 PLN

    to z biletu dla 3 osób na trasę Londyn-Luton - Gdańsk w obie strony (czyli opłatę trzeba dzielić na 6) - lot w połowie czerwca, Galux uważaj :)

    Ilu trzeba pasażerów aby te ambicje się zwróciły?

    • 0 0

  • Ty mi tu nie

    No

    • 0 0

  • Mój dziadek urodził się w Gdyni, ojciec też, więc mi tu ...

    • 0 0

  • gallux

    Jest podejście do Rębiechowa z drugiej strony i jest wykorzystywane do lądowań przy wschodnich wiatrach (wiosna/lato). Podejście nad Moreną jest używane, gdy wieje z zachodu (jesień/zima). Gdy wieje z północy lub południa to podchodzą jak im bardziej pasuje.

    Ja mieszkałem na Morenie (jedn. D) i mi całe życie samoloty śmigały przed oknami a teraz wyprowadziłem się do Banina i lecą dokładnie nad moim dachem (chyba, że którego zniesie z ILSa). Jakieś 2-3 razy niżej niż na Morenie. Hałas jest, owszem, ruch też spory (czasem leci kilka maszyn w ciągu 5 minut, jedną słychać jak wrzuca wsteczny ciąg na Rębiechowie, druga właśnie przelatuje nad moim domem a światła do lądowania trzeciej widać na zachodnim niebie), ale ja jestem tak przyzwyczajony, że to mnie w ogóle nie rusza. A czasem nawet fajnie siedząc przy grillu w ogrodzie popatrzyć sobie czy WizzAir domył dobrze swój samolot albo czy RyanAira rdza nie zaczyna żreć. A pilota SASu to bym zwolnił z pracy zanim rozwali się o drzewa albo linię wysokiego napięcia tak nisko czasem leci.

    A starty są głównie na zachód i zapewniam Cię, że mimo iż u mnie samoloty są już wtedy znacznie wyżej niż przy lądowaniu to jest głośniej. Problem hałasu dotyczy właściwie wyłącznie turbośmigłowych samolotów Eurolotu i SAS, bo te cholery mają słabe wznoszenie a przy lądowaniu też są dużo głośniejsze od odrzutowców Wizza czy Ryana.

    • 0 0

  • Haha, dokładnie, jakby dziadkowi STARTOWAŁY nad domem to by dopiero był hałas, bo generalnie więcej hałasu jest przy starcie (większy ciąg). Wtedy by dopiero marudził.

    • 0 0

  • No,

    mnie tam na Wiszących też ciągle coś nad głową lata (głównie Wizz jak leci na oko i sobie zdecydowanie skraca trasę). Najgłośniejsze to są takie malutkie kukuryźniki a nie duże odrzutowce. Wczoraj jeden taki czajnik lądował, ale ciemno już było i nie wiem co to.

    Generalnie, to ukochany Pan Prezydent swoim latającym złomem robi też mnóstwo hałasu (tego to słychać jak jest jeszcze nad Wisłą) a że lata często, to i często Go widać ;)

    Gallux - moja rodzina mieszka na podejściu do Newark (ja też spędziłem tam 2 miesiące) i uwierz mi, że w Gdańsku to jest w porównaniu do tamtego cisza i spokój jak w klasztorze.

    • 0 0

  • kaktus: bardzo trafnie otknąłeś problemu - dzięki!

    może pojawiasz się na forum SkyscraperCity planujemy spotkanie zdaje się 23 czerwca w Sopocie - rozmowa będzie o przyszłości i rozwoju Trójmiasta.

    Trójmiasto ma w zasadzie wszystkie asy w rękach tylko nie chce zacząć faktynie budować razem różnych konfiguracji, wizerunków.

    Jest to region ŻĘGALRSTWA - WINDSURFING, KITE\'y - absolutnie wyjątkowe warunki ma Zatoka na skalę Europy.
    Obszar HIGH TECHu
    Mamy Kaszuby - można nakręcać turystykę
    Kultura: raczej masowa, ale to też wartość

    • 0 0

  • Czarna Żmija: nie wyzywaj ludzi, których nie znasz

    od ŁOSI bo wystawaisz sobie niską notę - no chyba, że nie przeszkadza Tobie, że ktoś po prostu ignoruje Twoje posty i ich nie czyta z rozmysłem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane