• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Letnica i Brzeźno płotem podzielone

Maciej Korolczuk
21 czerwca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Słupki od strony Letnicy już stoją. Wkrótce pojawi się na nich siatka, która uniemożliwi przechodzenie przez tory kolejowe w niedozwolony sposób. Słupki od strony Letnicy już stoją. Wkrótce pojawi się na nich siatka, która uniemożliwi przechodzenie przez tory kolejowe w niedozwolony sposób.

Od kilku dni po obu stronach torów kolejowych między Letnicą a BrzeźnemMapka trwa budowa ogrodzenia. Słupki i wysoka siatka mają zapobiec przekraczaniu torów w niedozwolonych miejscach. Mieszkańcy są podzieleni. Jedni się cieszą, że poprawi się bezpieczeństwo. Inni narzekają, że płot odetnie najkrótszą, choć niebezpieczną drogę w kierunku Brzeźna i plaży.



Czy zdarza ci się przechodzić przez tory w niedozwolonym miejscu?

Ruch na torach rośnie wprost proporcjonalnie do rosnącej liczby mieszkańców Letnicy. Jeszcze parę lat temu przez torowisko, przez które przetaczają się jadące do portu towarowe pociągi, przechodziły pojedyncze osoby - głównie poszukiwacze złomu i nieliczni mieszkańcy skracający sobie drogę między zabudowaniami w starej części Letnicy a zabudowaniami po południowo-wschodniej stronie Brzeźna.

Z każdym rokiem osób na dziko przekraczających tory było jednak coraz więcej. Z jednej strony to efekt dynamicznie rosnącego osiedla, a z drugiej - nienadążającej za tym wzrostem infrastruktury, głównie dla pieszych i rowerzystów.

W efekcie każdego dnia przez tory ciągną dziesiątki, a nawet setki osób, chcących skrócić sobie drogę do Brzeźna. Podobnie latem postępują turyści korzystający w Letnicy z mieszkań na wynajem. Okrężną drogę przez skrzyżowanie Letnickiej z Wyzwolenia i OliwskąMapka przechodzą głównie matki z dziecięcymi wózkami, których nie sposób przeprowadzić "na dziko" przez wysokie torowisko.

Po wybudowaniu płotu i do czasu powstania schodów na skarpie przy wiadukcie na Krasickiego mieszkańcy Letnicy w drodze na plażę będą musieli nadłożyć nieco drogi. Po wybudowaniu płotu i do czasu powstania schodów na skarpie przy wiadukcie na Krasickiego mieszkańcy Letnicy w drodze na plażę będą musieli nadłożyć nieco drogi.

Przechodzenie przez tory skraca nie drogę, a życie



Ze skali problemu zdawali sobie sprawę kolejarze zarządzający torowiskiem do portu. I podjęli decyzję o budowie po obu stronach torów ogrodzenia, które ma zapobiegać przekraczaniu torów w miejscach do tego nieprzeznaczonych.

- Ogrodzenie powstaje w ramach realizacji projektu pn. "Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk". Celem jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa na terenie kolejowym - wyjaśnia Przemysław Zieliński, rzecznik prasowy spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kolejarze mówią wprost: przechodzenie przez tory to skracanie sobie drogi, ale do śmierci. Każdego roku w całym kraju w wyniku przekraczania torów w niedozwolonym miejscu dochodzi do ok. 200 wypadków. W ubiegłym roku do incydentu doszło także na szlaku między Letnicą a Brzeźnem. Mężczyzna wspiął się tam na stojący na bocznicy wagon i został porażony prądem.

I dodają: płot to nie wszystko. Na wskazanym odcinku regularnie pojawiają się patrole Straży Ochrony Kolei i podobnie będzie już po wybudowaniu ogrodzenia.

- Regularnie nasze służby patrolują wszystkie tereny, gdzie osoby postronne wchodzą na tereny kolejowe. Warto takim osobom przypomnieć, że to nie tylko niebezpieczne, ale też grozi za to odpowiedzialność karna i wysoki mandat - dodaje Zieliński.
Prace przygotowawcze pod wkopanie słupków trwają też po stronie Brzeźna. Prace przygotowawcze pod wkopanie słupków trwają też po stronie Brzeźna.

Płot dzieli tory i mieszkańców



Prace nad budową płotu trwają. Po wschodniej stronie torowiska słupki, na których zawiśnie siatka, już stoją. Od strony Brzeźna z kolei trwają prace przygotowawcze pod wkopanie w ziemię kolejnych kilkudziesięciu słupków.

Zdania mieszkańców na temat powstającego płotu są jak ziemia, na której staje ogrodzenie - podzielone. Jedni cieszą się, że będzie bezpieczniej. Drudzy narzekają, że w drodze na plażę czy do sklepów w Brzeźnie trzeba będzie nadkładać drogi.

Tak będzie aż do czasu, gdy na skarpie przy wiadukcie w ciągu Krasickiego powstaną schody, o które wnioskuje rada dzielnicy w Letnicy. Wcześniej schody mają też powstać w ramach modernizacji samego wiaduktu, ale te nie będą udostępnione mieszkańcom i mają służyć tylko służbom technicznym.

Opinie (229) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (5)

    A jakby tak może zbudować kładkę czy coś?

    • 47 2

    • Najpierw kładka, później płot (1)

      Kolejność cywilizowana

      • 15 1

      • a po Polsku będzie: najpierw płot, potem dziura w płocie

        • 23 1

    • Ja proponuję przejście naziemne jak w centrum. Uspokoi to ruch nieekologicznych pociągów i urzędników w UM.

      • 3 2

    • To zbuduj i nie zapomnij o windach oraz o utrzymaniu całości przez 50 lat. Albo chociaż daj na to kasę.

      • 5 4

    • Jest idealne miejsce na przejście naziemne (patrz fot. 2)

      Jednia linia kolejowa do przejścia, nie ma żadnego zagrożenia dla bezpieczeństwa. Wyznaczyć, wybudować i po temacie. Jednak w głowach kolejarzy istnieje jedna myśl, zabronić wszystkiego. ktoś się mentalnie zatrzymał w PRL.

      • 3 0

  • bezsens (1)

    jakby zrobili kładkę to jasne można grodzić, a tak ani dla pieszych to miasto ani dla samochodów

    • 29 3

    • Ot logika. Tutaj chcą kładki, a gdzie indziej przejść kolizyjnych zamiast *istniejących już* przejść podziemnych.

      • 2 1

  • To skandal! tam nie jest niebezpiecznie, wiele razy przechodziłem przez tory z rowerem. (5)

    • 36 12

    • (2)

      Tak, jest bezpiecznie tym razem. Raz, piąty, dziesiąty czy setny raz się uda ale za sto pierwszym możesz stracić życie.

      • 4 15

      • Pociągi jeżdzą tam wolniej niż 5 km/h i raz na ruski rok. Do tego z obu stron duża widoczność.

        • 13 2

      • Dzbanku jak nie masz pojecia to poco sie chwalisz głup[otą to nie jest ruch pasazersko towarowy

        i pociagi tam zwalniają na maksi bo szybciej nawet i nie wolno

        • 8 1

    • Tam jada pociągi bardzo rzadko i jadą wolno!! A widocznosc z daleka jest bardzo dobra !

      Dokladnie tam powinni zrobic przejscie z sygnalizacją jak juz dla pieszych i nie bedzie problemu

      • 6 0

    • Niebezpiecznie to dopiero będzie ,jak wzrośnie ruch transportu do portu,który ma coraz więcej przeładunków.

      • 1 1

  • Opinia wyróżniona

    (9)

    Niech będzie ten płot, ale przy samym wiadukcie wszystkie tory łączą się w jeden - nie można w tym miejscu robić przejście z światłami ostrzegającymi jak coś faktycznie jedzie, może nawet rogatki itp.? To nie jest główna magistrala, że coś jeździ co kilka minut.

    • 248 25

    • i to jest idealne miejsce na wyznaczenie i urządzenia przejścia, dokładnie w miejscu wskazanym na 2-giej fotografi (3)

      Niestety kolejarze mają w głowach PRL. Obecnie powinno się myśleć trochę inaczej, skoro ludzie tam chodzą, to jak zorganizować to najbezpieczniej. Jest idealne miejsce i problem byłby rozwiązany, wymaga to trochę niestandardowego myślenia.

      • 42 4

      • Dokładnie. Co za problem zrobić przejscie jak na Zaspa SKM, takie z szykaną wymuszająca patrzenie w dwie strony. (1)

        Ruch pociągów jest tam nieporównywalnie większy, pieszych tez i jakoś nigdy nie doszło do wypadku na samym przejściu (tylko dalej pod mostem).

        • 30 1

        • Problemy są cztery dla PKP: wiosna, lato, jesień i zima.

          • 38 0

      • i jak w strefie 30 pieszy ma pierwszenstwo!!.

        • 7 4

    • (1)

      jak cus nie jezdzi regularnie to nie zwracacie na to uwagi, i w tym jest problem!.

      • 6 14

      • Mów za siebie

        • 7 4

    • ogrodzić, straszyć, karać - jeszcze sie nie przyzwyczaiłeś/aś że to państwo tak funkcjonuje?

      • 21 1

    • dokładnie jeżdzi pociag co kilkanascie godzin

      • 19 3

    • Tak,jak na Zielonym Trójkącie.

      • 2 0

  • (4)

    Zrobić kładkę albo tunel...a ten płot prędzej czy później ludzie zrobią dziurę...większość chodzi na skróty.

    • 34 6

    • (1)

      No to zrobcie. Albo niech robyg zrobi.

      • 3 0

      • pkp niech zrobi se dzure w d....,

        • 3 0

    • W takich miejscach dziurę w plócie robi margines społeczny o IQ Puchatka. (1)

      Ahahahaha.

      • 1 3

      • a durne studeciaki potem laza prze dziure

        ale to nie oni zrobili tylko korzystaja

        • 0 0

  • Polacy to mają jednak coś z pastuchów... (6)

    Nigdzie w Europie nie widziałem tyle płotów co w Polsce. Tutaj dosłownie płot na płocie stoi! Nie ma drugiego tak pogrodzonego wzdłuż i wszerz kraju.!

    • 65 7

    • Bo tu się zarabia na płotach i i barierach akustycznych.

      • 10 1

    • Proponuję odwiedzić Wielką Brytanię. Każde pole ogrodzone.

      • 4 5

    • Jak jeździsz palcem po mapie to płotu nie zobaczysz.

      • 3 3

    • (1)

      polacy są najbardziej podzielonym narodem, nie tylko płotami

      • 8 1

      • Domu tez nie zamykaj de...u

        • 0 5

    • A na takim starym Przymorzu to jak się teraz poodgradzali,same płotki,dojść do głównej ulicy nie można.

      • 4 0

  • Pociągi tam rzadko jeżdżą (2)

    Wystarczy zwykłe przejście przez tory z barierkami wymuszającymi patrzenie w obu kierunkach + sygnał ostrzegawczy.
    Niedługo dla bezpieczeństwa zabronią wychodzić z domu.

    • 70 7

    • Tobie na pewno.

      • 0 5

    • Nie kracz

      2 lata nie można było wychodzić

      • 2 0

  • (4)

    Tam była kiedys granica a na niej regularne wojny między Brzeźnem a Nowym Portem :)
    Stare czasy.

    • 29 3

    • Ok tak,kraina latających siekier)

      • 2 6

    • miejskie legendy (1)

      • 4 3

      • Zmyślone

        • 0 0

    • Wojna

      Na wiadukcie przewaznie. A potem policja nas gonila po Brzeznie. Ech fajne byly to czasy!

      • 1 1

  • Powprowadzali się do kurników to i zwyczaje niskich lotów (1)

    jak przechodzenie przez tory chcą kultywować.

    • 18 24

    • kurniki to masz na zaspie i przymorzu

      • 4 3

  • Ile osób wpadło tam pod pociąg? (3)

    a dla porównania - ile wpadło pod samochód np. na Grunwaldzkiej? Może by tak ogrodzić płotem wszystkie ulice? Będzie bezpieczniej!

    • 70 9

    • Grunwaldzka jest przegrodzona, bo są tory tramwajowe.

      Możesz potrenować.

      • 3 2

    • No właśnie nikt - tylko jeden typ został ponoć porażony prądem po wspiął się na wagon - Nie wiem po co XD

      • 5 1

    • Typowo polskie myślenie, czyli dopiero po szkodzie

      Trzeba przeciwdziałać a nie naprawiać błędy

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane