- 1 Tunel czy pasy: co wybierają piesi? (173 opinie)
- 2 Nocny hałas z lotniska. Cena za rozwój? (360 opinii)
- 3 Okupacyjne losy jednego z symboli Gdyni (70 opinii)
- 4 Historia 200-letniej gdańskiej wyspy (72 opinie)
- 5 Jarmark: zobacz jego pierwszy dzień (131 opinii)
- 6 Kto obawia się tramwaju przez Klonową? (431 opinii)
Linie albo słupki sposobem na chaos na przystankach?
Nie ma chyba pasażera komunikacji miejskiej w Trójmieście, który nie musiałby zgadywać, w którym miejscu na przystanku zatrzyma się wjeżdżający tramwaj czy autobus. Zdaniem jednego z naszych czytelników, pana Tomasza, czoło pojazdu powinna wskazywać dodatkowa linia, jaką od pewnego czasu stosuje się w Gdyni na przystanku przy ul. 10 lutego . Co na to prawo o ruchu drogowym i przedstawiciele komunikacji miejskiej w Gdańsku?
Przez wyłączone napięcie w sieci trakcyjnej trolejbusy odcinek tej trasy pokonywały na zasilaniu baterii. Na przewodach trakcyjnych na pierwszym możliwym przystanku zamontowano więc daszki naprowadzające pałąki szelek, by dalszą część trasy trolejbusy jechały już zasilane prądem z sieci trakcyjnej.
Do tego wymagane jest jednak precyzyjne zatrzymanie pojazdu, dlatego na przystanku pojawiła się żółta linia, będąca wskazówką dla kierowcy, w którym dokładnie miejscu musi zatrzymać pojazd.
Przy okazji korzystają na tym pasażerowie, bo wiedzą, w którym miejscu zatrzyma się czoło trolejbusu. Zdaniem pana Tomasza, naszego czytelnika, podobne rozwiązanie można by zastosować także na przystankach autobusowych i tramwajowych w Gdańsku. Zwłaszcza tych, gdzie w jednym momencie zatrzymuje się po kilka autobusów czy np. 2, a nawet - jak w przypadku przystanku przy dworcu - po 3 tramwaje.
Okazuje się jednak, że sprawa - choć pozornie wydaje się banalna - jest o wiele bardziej skomplikowana. Dodatkowego oznakowania na przystankach nie przewiduje bowiem prawo o ruchu drogowym. Zastrzeżenia miała m.in. stołeczna policja, według której dodatkowe linie w obrębie pasa drogowego mogłyby powodować niebezpieczne sytuacje, np. gwałtowne hamowanie nieświadomych kierowców. Linie można stosować tylko w przypadku oznakowania tymczasowego, tak jak ma to miejsce w Gdyni.
Swego czasu podobnego oznakowania domagali się kierowcy w stolicy. Na długich przystankach w newralgicznych punktach miasta pojawiły się więc słupki z tabliczkami z napisem "czoło wagonu". Podobne rozwiązanie jest brane pod uwagę także w Gdańsku.
- Z naszych doświadczeń wynika, że najlepszym oznakowaniem jest zwykły słupek z napisem "Czoło wagonu". Oznakowanie poziome trzeba ciągle odtwarzać, bo farba się ściera. Zarówno pasażerowie, jak i motorniczowie nie są do końca zadowoleni z tego rozwiązania także z tego powodu, że jest słabo widoczne porą nocną - zwłaszcza dla pasażera. W ogóle nie jest widoczne, podczas złych warunków, czyli już przy najmniejszej warstwie śniegu. Podobnie to wygląda, gdy na przystanku stoi duża liczba pasażerów - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
Testy w Gdańsku już trwają np. na pętli tramwajowej w Oliwie.
- Parę lat temu, podczas objazdów, testowaliśmy nawet słupek na przystanku tramwajowym "Nowe Ogrody" z napisem "czoło wagonu", aby wskazać, jak tramwaje mają się zatrzymać przy peronie przystankowym. Wzorujemy się na innych miastach z dobrymi praktykami komunikacyjnymi i docelowo z pewnością chcielibyśmy skorzystać z rozwiązania warszawskiego: czyli tabliczki z napisem "czoło wagonu", montowanej na słupkach, na sygnalizatorach, wiatach albo na sieci trakcyjnej - dodaje Gołąb.
Opinie (121) 5 zablokowanych
-
2017-11-27 13:24
Linia tak, ale....
Linia tak, ale równoległa dla pasażerów. Poprawi bezpieczeństwo i wyzwoli myślenie u niektórych a może nawet spowoduje odsunięcie się od krawędzi !!!
- 4 0
-
2017-11-27 14:07
Za czekanie na przystanku wprowadzimy opłaty w wysokości 1/4 jak za parkowanie auta
mieszkańcy od dawna o to proszą
- 2 0
-
2017-11-27 17:53
W Warszawie tak właśnie jest od sporej liczby lat
Typowy widok na przystanku tramwajowym w Warszawie: ostatnie metry tramwaj pokonuje bardzo powoli. Motorniczy zbliża, a potem cofa tramwaj, aby idealnie wycyzelować w linię, bo z tego jest rozliczany.
A w Trójmieście? Jak zwykle "nie da się"? Tak samo jak ze wspólnym biletem?- 1 0
-
2017-11-27 19:21
To wszystko bzdura . Spróbujcie stanąć autobusem w swoim miejscu gdy za tobą podjeżdżają 2 następne autobusy . A oni tez mają swój przystanek w tym samym miejscu . Popatrzcie przy dworcu PKP Gdańsk : Na środku 3 przystanki - każdy po kilka linii . jak tam stanąć aby pasażer nie biegał ? Linia ma sens na przystanku z jedną lub paroma liniami z odjazdem w różnym czasie .
- 2 0
-
2017-11-27 20:19
do tych mondrali ci piszą głupoty pomyślcie troche !!!
Ludziom niepełnosprawnym to by pomogło
- 1 0
-
2017-11-27 22:24
Kiedy koniec kostki? (1)
No i fajnie, a teraz czas na usunięcie średniowiecznej kostki na 10 lutego, która niszczy pojazdy.
- 1 1
-
2017-11-28 20:21
Kostka powinna zostać, przynajmniej częściowo ogranicza prędkość pojazdów na tym odcinku, jeżdżę ul. 10go lutego często i nie chciałbym aby zamiast kostki pojawił się asfalt
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.