• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnicze plany Gdyni

Michał Sielski
21 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat. Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat.
- Mamy szczegółowy harmonogram budowy cywilnego lotniska w Babich Dołach. Mogłoby powstać na przełomie 2011 i 2012 r. - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Dwa lotniska w Trójmieście:

Prezydent Gdyni uzyskał zgodę ministerstwa transportu na to, by niedawno powołana spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prowadziła inwestycję przekształcenia wojskowego lotniska w Babich Dołach do celów cywilnych. Do tej pory robił to zarząd Portu Lotniczego Gdańsk Rębiechowo.

Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.

Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.

Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.

Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.

Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.

Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.

Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?

Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.

Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?

Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Antypolityku

    Jeszcze dorzucimy lotnisko w Rumi, Malborku, na cyplu helskim, pare inicjatyw lokalnych i nam siem metropolia rozrosnie do 3 Hongkonguffff i czegos tam jeszcze,
    a Szczurkowaty zostanie preziem "Lotniska metropolii gdynskiej sp. zoooo"

    • 0 0

  • co za poj....na ankieta

    co za osoba tworzy te dziwno-kretynskie ankiety
    na serwisie trojmiasto.pl ?
    /albo to jakas zla karma, znowu...

    • 0 0

  • jak szczurek chce jeszcze pomóc Gdańskowi w org. Euro 2012?

    zbudować własny stadion??

    • 0 0

  • Gdynia zawsze myśli tylko o sobie

    jak rozwijać trójmiasto - budując Gdynie
    i powielając wszystko co jest już gdzie indziej.
    Gdynia powinna odłączyć się od 3miasta.
    Szczurek nie chce metropolii
    chyba że to będzie Metropolia Gdyńska
    wtedy by spełnił się sen Cegielskiej że szybka Gdynia prześcignie Gdańsk i stanie się stolicą województwa i głownym miastem.
    To jest cel Szczurka

    • 0 0

  • Bardzo dobry pomysl...

    Mimo tego ze beda mi nad glowa latac samoloty bo pas startowy akurat kieruje sie na moj dom mysle ze to dobry pomysl ... Gdynia sie rozwija i niech tak dalej bedzie! :)

    • 0 0

  • X-Files

    Czy ktoś zauważył jak po niedawnym konflikcie Szczurek - Adamowicz i udowodnieniu w mediach, że Adamowicz łże jak bura suka, w sprawie afery z poszerzeniem drogi dojazdowej do "Geanta" NAGLE W WODĘ ZOSTAŁY UMOCZONE DWA KOŃCE AFERY??
    Cicho sza, ani mru mru. Tak się w Gdańsku kończą sprawy dziwne, podejrzane i niewyjaśnione. Dosłownie "Archiwum X".

    • 0 0

  • Co zrobić z lorniskiem które już istnieje ? (2)

    Istnieją dwie możliwości:
    1.Rozbudowywać i inwestować
    2.Nie robić nic - czekać aż zarośnie chwastami jednocześnie marnując tak ogromny majątek

    • 0 0

    • (1)

      najlepszym rozwiązaniem jest przeznaczyć ten piękny teren na budownictwo mieszkaniowe, ładnie zaprojektowane. Bo Trojmiasto lotnisko już ma, i wszystkie środki przeznaczyć na to jedno lotnisko i środki dojazdu, bo na 2 Trojmiasta na razie nie stać.
      Jeśli to kwestia kompleksów Gdyni to niech zbudują lepszy dojazd do lotniska i będzie ich. Bo to istniejące jest w Rębiechowie, a nie w Gdańsku. "Lecę do Gdańska" mówi się potocznie, jak będzie lepsze połączenie, to może zaczną mówić "lecę do Gdyni"

      • 0 0

      • amigo

        „najlepszym rozwiązaniem jest przeznaczyć ten piękny teren na budownictwo mieszkaniowe, ładnie zaprojektowane.”

        I dlatego jestem za lotniskiem. Osiedli powstaje od cholery, gdzie tylko można się wcisnąć. Dla przyrody lepsze jest lotnisko nowe betonowe getto dla bogatych.

        ”Bo to istniejące jest w Rębiechowie, a nie w Gdańsku.”

        Teren lotniska jest na terenie miasta Gdańska. Terminal na terenie dzielnicy Firoga, a zachodnia część pasu na terenie dzielnicy Rębiechowo. Rębiechowo jest również wsią na terenie gminy Żukowo.
        Pozdrawiam

        • 0 0

  • super

    gdańsk znow chciał storpedować pomysły gdyni, nie udało się. budowac, budować!

    • 0 0

  • jaka konkurencja???

    nowe lotnisko to powiekszanie potencjału gospodarczego pomorza. dlaczego gdańsk tak boi sie konkurencji?????
    czy gdynia protestowała gdy w gdańsku powstawał w tym roku duzy terminal kontenerowy????

    • 0 0

  • Do wszystkich malkontentów (Antypolityk, itp) (1)

    Hmmm, a leciał ktoś z Was z Rębiechowa? Bo ja leciałem i nie miałem ŻADNEJ przyjemności z tego faktu. Smród, bałagan i tłumy ludzi przewalające się na DWÓCH bramkach. Jak Adamowicz będzie tak rozbudowywał swoje lotnisko jak robi to z ulicą KARTUSKĄ to, moi drodzy malkontenci, nic z tego nie będzie. Nawet pierdółkowate lotnisko 100 km od Sztokholmu (Skavsta) jest ładniejsze niż Rębiechowo choć w środku pola. Nie będę wspominał o nowej Arlandzie na przykład której terminal 2 (a ma ich, terminali, 5) jest większe niż dwa Rębiechowa.

    Porównajmy takie na przykład DENVER (niecałe 600.000 mieszkańców). Ma tak wypasione lotnisko, jakiego nie widzieliście. Rębiechowo rozbudowane + BB rozbudowane nie dadzą mu rady. I co - dalej będziecie marudzić, że samo Rębiechowo starczy? Wieczni malkontenci i maruderzy. Lepiej piszcie do Adamowicza w sprawie 2 linii SKM - może jak ta pierdoła życiowa dostanie setki mejli to się obudzi.

    • 0 0

    • Jasne a w Gdyni wybuduja super duze lotnisko z 10 terminalami i bedzie pieknie. W USA ruch lotniczy rozwija sie od kilkudziesieciu lat w Polsce to raptem kilka. Wiec nie porownuj Polski do zadnego kraju. Chyba ze do jakiegos w Afryce.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane