• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnicze plany Gdyni

Michał Sielski
21 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat. Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat.
- Mamy szczegółowy harmonogram budowy cywilnego lotniska w Babich Dołach. Mogłoby powstać na przełomie 2011 i 2012 r. - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Dwa lotniska w Trójmieście:

Prezydent Gdyni uzyskał zgodę ministerstwa transportu na to, by niedawno powołana spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prowadziła inwestycję przekształcenia wojskowego lotniska w Babich Dołach do celów cywilnych. Do tej pory robił to zarząd Portu Lotniczego Gdańsk Rębiechowo.

Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.

Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.

Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.

Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.

Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.

Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.

Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?

Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.

Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?

Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • w Babich Dołach :P

    przeciez obecne lotniseczko jest w Kosakowie a nie w Gdyni :)

    • 0 0

  • Bez sensu!

    • 0 0

  • MUZEUM LOTNISKO

    Tylko o drogach zakorkowanych już do granic absurdu
    Pan Szczurek Z A P O M N I A Ł.
    W myśl starej PRLowskiej zasady "Władza da sobie radę".
    A ty zwykły obewatelu STÓJ W KORKACH!!!
    Rano i popołudniu KORKI KORKI KORKI.

    Gdynia woła o wiadukty,estakady i inne bezkolizyjne skrzyżowania.

    Miasto i jego infrastrukturę buduje się Panie Prezydencie SZCZUREK
    na 50 lat do przodu a nie tylko na swoją kadencję.

    • 0 0

  • Przez trzy lata brał kase i honory za nicnierobienie????

    Wstyd mi Włodek za Ciebie to jest możliwe tylko w Gdańsku.
    Gratuluje PAnie prezyd. Szczurek, ale już dwa lata temu podpowiadałem m.in. na tym forum o chytrości planów prezesa Rębiechowa.
    Mam nadzieje, że Port Lotniczy i Terminal będzie najdoskonalszym pod każdym względem i powstanie dużo szybciej. Już należy przeprowadzić symulacje pod względem logistyki porównując takie nowo budowane obiekty w świecie.

    • 0 0

  • Lotnisko im Wojciecha Szczurka

    Pan Prezydent koniecznie za pieniądze podatników chce mieć lotnisko bo zżera go ambicja zapisania się jakim spektakularnym osiągnięciem. Tak na prawdę to może warto pytać Prezydenta dlaczego wydaje lekką ręką 1 milion złotych na tak zwaną paradę z okazji Dnia Świętojańskiej. Wszyscy fanatycy tego Prezydenta potrzebują dużego kubła zimnej wody, aby ostudził ich rozbudzony ponad miary przez Szczurka, patriotyzm lokalny, na którym gra od wielu lat. Czekam na prawdziwą debatę na temat osiągnięć/zaniechań Prezydenta Gdyni.

    • 0 0

  • Jedno ale dobre

    Znacznie lepsze jedno duże lotnisko niż 2 mniejsze. Całe siły i środki powinno się skierować na rozbudowę i dobre skomunikowanie jednego lotniska. Szczególnie że Rębiechowo jest w podobnej odległości od Gdańska i Gdyni. Wtedy mamy szansę na pracę lotniska jako węzeł przesiadkowy. Natomiast gdy lądując w Gdańsku, trzeba się będzie przedostać do Gdyni by tam dalej lecieć to takie rozwiązanie odpada.
    Owszem jest wiele dużych metropolii, które mają więcej lotnisk, ale są też inne przykłady. Atlanta jest jednym z największych węzłów przesiadkowych w USA ale lotnisko jest jedno, za to porządne. Złożone z 6 terminali połączonych metrem.
    Wtedy Trójmiasto może odnieść sukces. Wtedy sumaryczna liczba połączeń będzie jeszcze większa. Właśnie dzięki funkcji węzła przesiadkowego.
    Myślę, że jeśli prezydenci miast się nie mogą pogodzić, a Szczurek koniecznie chce być lepszy, to może niech pan wojewoda się włączy i pomoże pogodzić mniejszych.

    • 0 0

  • pijcie tą kawę i nie piszcie glupot internauci...

    Wojciech Szczurek - Doradca Społeczny Prezydenta RP ds. samorządu,doktor prawa, sędzia, polski samorządowiec, prezydent Gdyni od 1998 roku.Od 10lat cieszy sie niepodwazalnym poaprcie Gdynian.
    Gdynia-najszybciej rozwijajace sie miasto w Polsce,Europie srodkowej.
    Typowy uzytkownik forum "trojmiasto.pl" -przepracowany doradca swojego glupiego szefa,zakompleksiony,wiecznie na "nie" nastawiony,moze i wykształcowny ale z zycia niezadowolony.
    A wiec po co ta dyskusja?Skąd mozecie wiedziec czy Szczurek buja w oblokach czy tez nie....

    • 0 0

  • Szczurej jest debeściacha i se kręci beke z Adamowicza. Ładnie mu pojechał z "Geantem". Dzieki takim Szczurkom mam nadzieję,

    nie skończy sie ten "cud" drugą Argentyną.

    • 0 0

  • Amigo i reszta maruderów (3)

    Trójmiasto jako metropolia, z posiadania DWÓCH lotnisk może czerpać konkretne korzyści. Po pierwsze, Rębiechowo jest w Trójmiejskim biegunie zimna - ciągłe mgły, oblodzenia itp. Posiadany jeden ILS na kierunku 11 gówno zmienia, bo jak wiatr będzie ze wschodu to samoloty nie siądą.
    Lotnisko w Kosakowie ma o wiele lepsze warunki meteorologiczne - wojsko zawsze lepiej wybierało miejsca na bazy. Podejścia S-N i W-E (choć to drugie zbyt krótkie na duże pasażerowce) mogą stanowić niezłą alternatywę dla jedynego pasa w Rębiechowie na kierunkach W-E i to wiecznie zamglonego. Dlatego chociażby z racji bezpieczeństwa ruchu lotniczego i KOMFORTU PASAŻERÓW lotnisko w Kosakowie powinno powstać. Także logistyka: terminal kontenerowo-promowy + lotnisko + Estakada Kwiatkowskiego / A1 + dogodne połączenia KOLEJOWE to cudowne połączenie. Rębiechowo nie ma tak elegancko skomunikowanego portu lotniczego. Dlatego na miejscu prezydentów Trójmiasta w Kosakowie zbudowałbym mały terminal pasażerski (taki zapasowy "na wszelki wypadek") a skupił się na budowie tam lotniska Cargo + zapasowego wojskowego. To moja propozycja dla Prezydenta Wojciecha Szczurka.

    • 0 0

    • (2)

      Baco, a wiesz jak pięknie można by zrobić lotnisko Rębiechowo i komunikację do niego wraz z drugą linią SKM za kasę jaka musi iść na budowę drugiego?
      A jak sobie wyobrażasz przesiadki?? Pasażer ląduję np w Rębiechowie bierze walizy w zęby i kombinuję jak dostać się do Kosakowa, bo akurat tam kursuje drugi przewoźnik, który zawiezie go do celu...
      Jedno porządne na poziomie, a nie 2 marne i nieskomunikowane.

      • 0 0

      • (1)

        na razie jest 1 marne nieskomunikowane

        • 0 0

        • otwarty 2 maja 1974 roku w Gdańsku-Rębiechowie.

          dotąd nieskomunikowany z miastem!

          • 0 0

  • Ale odpowiedz na pytanie o Opener'a.

    Heh... wyciągnął ją z rękawa, bez zastanowienia.
    Po pierwsze Open'er trwa trzy dni . Po drugie przygotowania do festiwalu (budowa sceny płotów cały kompleks sprzedażowy plus namioty,dyskoteki) to następne parę dni a na końcu posprzątanie po festiwalu.
    Widać, że nie ma pojęcia o czym mówi. Ważne żeby postawić na swoim, mimo że nie ma to uzasadnienia ekonomicznego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane