• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnicze plany Gdyni

Michał Sielski
21 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat. Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat.
- Mamy szczegółowy harmonogram budowy cywilnego lotniska w Babich Dołach. Mogłoby powstać na przełomie 2011 i 2012 r. - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Dwa lotniska w Trójmieście:

Prezydent Gdyni uzyskał zgodę ministerstwa transportu na to, by niedawno powołana spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prowadziła inwestycję przekształcenia wojskowego lotniska w Babich Dołach do celów cywilnych. Do tej pory robił to zarząd Portu Lotniczego Gdańsk Rębiechowo.

Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.

Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.

Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.

Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.

Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.

Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.

Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?

Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.

Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?

Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • od poczatku wydawało mi się to dziwne, że Rebiechowo (1)

    miało zarządzać Gdynią, bo co to niby za konkurencja...

    a do znawców lotnisk na świecie - w nawiązaniu do festiwalu - ciekaw ilu z was wie, że wiele lotnisk jest zamkniętych nocą dla przykładu

    • 0 0

    • Bzdura

      Będzie wtopa,dostosowanie terminala do potrzeb loniska cywilnego to 100 mln pln,budowa terminala klasy dzisiejszego Rębiechowa to co najmniej 500 mln pln,a przecież gdański terminal będzie teraz rozbudowywany przed EURO 2012,kto da na to kasę,przecież to połowa budżetu Gdyni,a roczne koszty funkcjonowania to kilkadziesiąt mln pln,jeśli Gdańsk ma odprawiać w 2012 roku 6-7 mln pasażerów,skąd weżmie ich Gdynia?

      • 0 0

  • Bolo

    I widzisz Bolo, mój przedmówca nie odpowiedział jak zwykle. Tak to jest jak się pyta o konkrety. Potrafią tylko wyzywać od maruderów portalowych. Sam nie wie gdzie są granice rozwoju. Jemu i jemu podobnym chodzi wyłącznie o to aby budować i jeszcze raz budować. Nieważne, czy jest to opłacalne czy nie. Czy ma ekonomiczny sens czy nie.

    • 0 0

  • Panie Szczurem - popieram Pana

    W związku z wykonywana przeze mnie pracą latam min. 6 razy w miesiącu i widze co się dzieje na świecie. Wszyscy Ci co tak gadaja ze bezsens to chyba nigdzie poza swoim podwórkiem nie byli. Dla przykładu podam że nawet takie małe miasta w Skandynawi jak Kristiansund 40 000 ludzi mają lotniska wielkości naszego Rębiechowa które obsługuje 800 000 ludzi z Trójmiasta i całego regionu pomorskiego. Teraz lotnisku jest tłok a kiedy go rozbudują to dalej będzie. A jak będzie euro to już wpogle nie wydoli. Myśli się nieco dalej niż na 5 lat do przodu. Lotnisko to podstawa międzynarodowego businesu!!!!!!!!!!!!!!! ciołki

    • 0 0

  • Antypolityku

    Zadne z budowanych ostatnio lotnisk nie przynosi strat a same zyski!
    Gdynia to rozwojowe miasto,czego udowadniaja rozne fakty i informacje wiec za pare lat (np 2012 euro) takowe drugie chociazby lotnisko jak rebiechowo bedzie koniecznoscia!

    • 0 0

  • Ja jestem za tym lotniskiem

    Popatrze sobie na kolejną porażke gryzonia, której nawet propagandziści um gdynia nie zagłuszą.
    Za 4-5 lat czyli w gdyńskim tempie za 15-20 lat
    (patrz hala, polanka redłowska, muzeum, czy rozbudowa wzgórza.

    • 0 0

  • Niemiecka gazeta Dziennik Bałtycki napisała 19.11.br.

    "Będzie nowe lotnisko? Gdynia wygryzła Gdańsk w ministerstwie" widać zakompleksionych niemiecko-fanów pismaków i komentarze tylko im przychylnych. Gdynię należy dalej rozwijać nie oglądając się na Gdańsk. Gdańsk tak jak przed wojną lubi "blokować" a historia nie raz pokazała jak Dancing wycina, obecnie wraz z marszałkiem Kozłowskim Gdynię. Gdynia to miasto spełnionych marzeń i biznesu a Gdańsk to miasto ich niespełnionych, ale i wielkich obietnic, które pozostają na papierze. błędem było zaufanie Machczyńskiemu, który odwlekał w nieskończoność budowę portu lotniczego, ale i tak sukcesem było go odwołanie bo wybudowałby taki do którego żaden samolot by nie doleciał i nie wyleciał.

    • 0 0

  • BRAWO!!!!

    Szczurek tak jak Japończycy myśli perspektywicznie. Ma świadomość jak Trójmiasto się rozwija i że za kilka lat będzie potrzebne 2 lotnisko. Większość mieszkańców Gdyni ma to w nosie bo myślą tylko o swoim najbliższym otoczeniu. Prezydent jest po, aby myślał szerzej o całym mieście. A co do pieniędzy to Urząd miasta jak dotychczas nie miał problemu aby je pozyskiwać na drogi to czemu nie na lotnisko?

    • 0 0

  • kilka faktów

    - w funduszach strukturalnych UE przewidziano rozbudowę wyłącznie istniejących lotnisk (W-wa, Kraków, Gdańsk, Katowice, Poznań, Wrocław, Szczecin, Rzeszów)
    - lotnisko a razem z nim cała infrastruktura jest własnością wojska. Pan szczurek nie ma pojęcia ile czasu i jakie procedury są konieczne aby armię stamtąd wyrzucić
    - decyzja ministra Polaczka, to typowy rzut na taśmę. Każdy wie, że Szczurek robił wszystko aby się przypodobać Kaczyńskim i stąd taka a nie inna decyzja odchodzącego ministra, która wkrótce będzie uchylona przez ministra Grabarczyka.
    - w przyjętym w 2005 r przez zarząd Woj.pomorskiego dokumencie zakładającym dalszy rozwój połączeń lotniczych nie ma nawet wzmianki o lotnisku w kosakowie
    - do tej pory Szczurkowi marzyło sie rezerwowe dla Rębiechowa małe lotnisko. W tej chwili ogarnęła go megalomania. Ten człowiek nie rozumie, że popełnia wielki błąd. Chce budować ogromny port lotniczy od podstaw bez planów finansowania inwestycji, uzgodnień międzyresortowych etc. działa na niekorzyść całej aglomeracji, mamiąc grupkę pasjonatów i wystawiając miasto na poważne straty fonansowe.
    - gdzie bajeczki o wspólnym rozwoju, panie Szczurek? Gdzie współpraca, no gdzie?

    • 0 0

  • głupota (1)

    Szczurek jest szowinistą, takim ludziom nigdy nie chodziło o zadną współpracę (choć wielokrotnie to powtarzał). Ten człowiek za życia buduje sobie pomnik za pieniadze gdynian pod nazwą GDYNIA WOJCIECH SZCZUREK AIRPORT

    • 0 0

    • martw się o siebie

      ty się martw lepiej o swoje pieniądze, której marnuje Adamowicz.
      Moje pieniądze,gdynianina, Pan Prezydent Szczurek wydaje bardzo dobrze !

      • 0 0

  • Gdzie rozbudowa dróg, Panie Szczurek?

    Szczurek tylko potrafi rozbudzać lokalny szowinizm a tego efekty znajdujemy w opiniach do tego tematu.Ten "wielki" Prezydent tak naprawdę osoba bez wizji z grupą przydupasów w UM.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane