• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnicze plany Gdyni

Michał Sielski
21 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat. Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat.
- Mamy szczegółowy harmonogram budowy cywilnego lotniska w Babich Dołach. Mogłoby powstać na przełomie 2011 i 2012 r. - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Dwa lotniska w Trójmieście:

Prezydent Gdyni uzyskał zgodę ministerstwa transportu na to, by niedawno powołana spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prowadziła inwestycję przekształcenia wojskowego lotniska w Babich Dołach do celów cywilnych. Do tej pory robił to zarząd Portu Lotniczego Gdańsk Rębiechowo.

Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.

Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.

Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.

Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.

Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.

Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.

Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?

Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.

Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?

Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Lotnicze plany w Gdyni

    nie ma na co czekac , trzeba realizowac ten projekt ktory tylko wplynie korzystnie na rozwoj
    okolicy i miasta.
    Mamy super prezydenta ktory dzieki Bogu trzyma
    nad tym piecze.
    Dziekuje Panie Prezydencie.

    • 1 0

  • Lotnisko w Gdyni to BZDURA!

    • 0 0

  • @@@

    Ty swoja żonę też upolityczniasz w łóżku??
    Bo przez tę decyzje ja widzę tu tylko najwyższe dobro dla naszego Trójmiasta. A "odwojskowienie" lotniska miało miejsce jeszcze za rządów Belki to tak dla wyjaśnienia, co nie znaczy, ze całkowicie będzie pozbawione cech wojskowych. Część Okręcia też zajmuje wojsko - to tak dla wyjaśnienia urzędnikowi miejskiemu w Gdańsku.

    • 0 0

  • pasager

    Uwaga moja dotyczyła problemu czy warto inwestować w rozbudowę starego lotniska czy inwestować w nowe. Choć jak w Kosakowie nie powstanie lotnisko pasażerskie, to wiadomo wtedy co powstanie: zespół zamkniętych osiedli. Wiadomo, że to dzisiaj jest największy biznes.

    • 0 0

  • olo

    Na czym miałaby polegać rozbudowa dróg w Gdyni?

    • 0 0

  • Antypolityku

    dlaczego jesteś przeciwny powstaniu lotniska w Gdyni? Jak wspomniałem, przyda się ono chociażby ze względów bezpieczeństwa podróżnych. Wystarczy jeden kapeć na Rębiechowie aby samoloty nie mogły lądować. A drugiego pasa tam nie zrobią.

    Analiza ekonomiczna to NIE TYLKO pieniądze wydane sensu stricte, ale również analiza kosztów-korzyści. Przecież teraz stoi ono puste i TY je opłacasz z własnych podatków (jak całe wojsko). A gdyby tak ono chociaż CZĘŚCIOWO na siebie zarabiało to już byłaby to pozytywna zmiana czyż nie? Każda złotówka zaoszczędzona, to złotówka zarobiona.

    • 0 0

  • Przydałyby się dwa lotniska w trójmieście, tylko jedno ale... Piszecie, że Rębiechowo ma złe połaczenia komunikacyjne. Niby Babie Doły mają lepsze? Przebijanie się przez osiedlowe skrzyżowania na Pogórzu czy jazda po wiejskich dróżkach cudem wyasfaltowanych w zagłębiu kapuścianym to średnia alternatywa dla ulicy Słowackiego czy obwodnicy.

    • 0 0

  • byli juz na forum liczni wielbiciele roznych postaci,

    ale niejaki warzka przechodzi rozmiary wszelakie,
    zrobta jak radzi wam antypolit zamkniete osiedle
    najlepiej dla milionerow z samolotami,
    co do pytania klienta o machczynskiego to on zbudowal nowy terminal rebiechowo, a ekipa gdynska dolozyla sie symbolicznie do bydowy trojmiejskiego lotniska,
    gratuluje pomyslow gdyni i zycze dalszych kompleksow, jeszcze tylko pytanie dlaczego ekipa gdynska nie poparla planow budowy gazoportu w gdansku. poczekam na dalsze rewelacje zblizajace sie do odkrycia na temat klamst ktore padly w sprawie planow, moze dokumenty sie jednak znajda

    • 0 0

  • (1)

    Antypolityk

    Czy uważasz, że sieć dróg w Gdyni jest dobra?
    Skrzyżowanie Al. Zwycięstwa ,Wielkopolska -modernizacja za kilka milionów. Efekt, większe korki.
    Przejazd kolejowy Pucka, Północna? Miasto nic nie robi aby rozwiązać ten problem.
    Modernizacja Morskiej, dlaczego nie ma 3 pasa.

    Przykładów można by mnożyć ale co z tego ten Prezydent nie ma wizji rozwoju miasta. Rozbudza szowinizm i dba o swój PR.

    • 0 0

    • olo

      Nie chce bronić prezydenta Szczurka, ale:

      1. Korki na skrzyżowaniu Al. Zwycięstwa i ul. Wielkopolskiej są wynikiem przedłużania Trasy Gdyńskiej
      2. Przejazd kolejowy Pucka. Nie znam problemu
      3. Gdzie chcesz wstawić dodastkowe dwa pasy na ul. Morskiej?
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • A w przerwach między

    openerem, lądowaniami samolotów prywatnych oraz boeningów udostepniać za niewielką opłatą tym wariatom z zaspy na wyscigi samochodowe i dopalanie gum...genialne w swojej prostocie no nie????

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane