• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnicze plany Gdyni

Michał Sielski
21 listopada 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat. Wojciech Szczurek uważa, że otwarcie cywilnego portu lotniczego w Babich Dołach to kwestia 4-5 lat.
- Mamy szczegółowy harmonogram budowy cywilnego lotniska w Babich Dołach. Mogłoby powstać na przełomie 2011 i 2012 r. - mówi prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

Dwa lotniska w Trójmieście:

Prezydent Gdyni uzyskał zgodę ministerstwa transportu na to, by niedawno powołana spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prowadziła inwestycję przekształcenia wojskowego lotniska w Babich Dołach do celów cywilnych. Do tej pory robił to zarząd Portu Lotniczego Gdańsk Rębiechowo.

Michał Sielski: Na początku wokół planów budowy lotniska w Gdyni był wielki entuzjazm. Teraz o tym, że cywilne samoloty będą lądować na Babich Dołach, prezes Portu Lotniczego z Gdańska Włodzimierz Machczyński wypowiada się, delikatnie mówiąc, z wielką rezerwą.

Wojciech Szczurek: I to mnie najbardziej dziwi. Cały czas powtarzam, że najlepiej byłoby tworzyć lotnisko w Gdyni wraz z Portem Lotniczym Gdańsk. Ale przed trzema laty podpisaliśmy dokument, który mówił, że jego władze zajmą się przygotowaniem przebudowy lotniska w Gdyni. Przez dwa lata czekaliśmy i w sprawie nie zrobiono dosłownie nic. Nie chcemy czekać kolejnych lat, więc wzięliśmy sprawy w swoje ręce. Realizacja tego projektu zajmie 4-5 lat, przy założeniu, że zaraz weźmiemy się do pracy. Nie można więc nadal marnować czasu.

Czy w naszym regionie rzeczywiście jest potrzebne drugie cywilne lotnisko? Przecież istniejące w Gdańsku będzie w najbliższych latach znacząco rozbudowane.

Dziś drugiego lotniska nie potrzebujemy. Ale za kilka lat będzie ono niezbędne. Według badań niezależnych ekspertów, zresztą zleconych także przez gdańskie lotnisko, za 3-4 lata liczba pasażerów w naszym województwie będzie min. czterokrotnie większa.

Ale eksperci biorą pod uwagę rok 2012 i piłkarskie mistrzostwa Europy. Potem może już nie być tak różowo.

Proszę zwrócić uwagę np. na to, jak dynamicznie rozwija się sektor małych samolotów. Dziś w Polsce jest już ich kilka tysięcy, z roku na rok coraz więcej. Używany dwuosobowy samolot można kupić za kilkadziesiąt tysięcy złotych, przecież tyle samo kosztuje samochód. Przy lądowaniu takiej maszyny lotnisko musi przeprowadzić niemal tyle samo operacji, jak przy lądowaniu wielkiego boeinga. Latają nimi przecież zazwyczaj zamożni turyści, tacy, na których czekamy na Pomorzu. Poza tym ceny biletów relatywnie maleją, więc zainteresowanie lataniem jest coraz większe.

Może władze gdańskiego lotniska po prostu boją się, że odbierzecie im pasażerów i wtedy nie zarobią ani oni, ani wy?

Lotnisko można traktować jak autostradę. Nie zarabia się na nim bezpośrednio, ale jest wielkim kołem zamachowym lokalnej gospodarki. Mam wrażenie, że dzięki niemu powiększamy potencjał gospodarczy regionu, dokładamy cegiełkę do budowy metropolii. Dlatego nie interesuje mnie komfort zarządzającego lotniskiem, któremu być może pozycja monopolisty odpowiada.

Co wtedy z festiwalem Open'er, który odbywa się na Babich Dołach?

Mam już szczegółowy dokument, który precyzuje, w jaki sposób zorganizujemy festiwal podczas przebudowy lotniska i gdy będzie już gotowe. Nie jest to żaden problem, bo lotnisko można na kilka godzin zamknąć, a wtedy jego rolę pełniłby... sąsiedni port lotniczy.

Opinie (197) 9 zablokowanych

  • Dziś program o naszych lotniskach

    Dzis, czyli w srode, 21 listopada, o godz. 18.30 w tvp3 rozpocznie sie cykliczny program Piotra Swiąca, o naszych lotniskach w Gdańsku i w kosakowie. (na zywo!) Wezmą w nim udział: prezydenci Gdyni i Gdańska, szef lotniska Rebiechowo, wicemarszałek województwa, a nawet burmistrz Malborka. Warto posłuchac i na spokojnie słuchając argumentów - wyrobic sobie zdanie.
    Tyle jazgotu unosi sie w powietrzu na ten temat, ze doprawdy trudno usłyszeć, rzeczowe argumentu. Moze dzis sie uda...

    • 0 0

  • w gdyni wszystko jest najlepsze

    a jak nie jest to jest i kuniec, najlepszy prezio, naj drogi, naj teatr, naj dworzec,naj urzund, naj boisko pilkarskie, naj uklad IV RP,
    naj lotnisko klepisko, naj polaczenie kwiatkowskiego z obwodowa, wszystko jest naj,
    ale jedno jest niepodwazalne macie nalpesza rzecznik

    • 0 0

  • Panie Szczurek, najpierw proszę zająć się psimi g... na Świętojańskiej...

    ... a potem snuć plany.
    Miastu potrzebny jest gospodarz i wizjoner, a nie odwrotnie.

    • 0 0

  • bacanadmorzem

    Wydaje mi się, że każde miasto europejskie wielkości Trójmiasta posiada po 1 lotnisku. Co innego Berlin, Londyn, Paryż, Moskwa. Oczywiście nie neguję konieczności jego wykorzystania, tym bardziej, że jeżeli nie lotnisko, to na 100% teren zostanie odsprzedany deweloperom.
    Co do wykorzystania moich podatków to nie używam tego argumentu. Ja na przykład nie życzę sobie aby moje podatki szły na budowę autostrad i co z tego? Jaki mam na to wpływ?
    Pozdrawiam

    • 0 0

  • Antypolityk.

    Czy znasz miejsce gdzie mieszkańcy mogą swobodnie rozmawiać o problemach z urzędnikami. Ja nie,a na rzekomych spotkaniach każda krytyczna uwaga odbierana jest przez urzędników jako napaść na jaśnie panującego Prezydenta i jego nieomylny dwór.

    • 0 0

  • Dobry pomysl

    dwa lotniska w aglomeracji o populacji prawie 1mln to koniecznosc. A jak patrze na to co sie w Gdansku dzieje to ciesze sie ze mieszkam w Gdyni, predzej Gdynia zmodernizuje babie doly niz Gdansk rozbuduje rebiechowo

    • 0 0

  • Za 6 lat po Stoczni Gdynia pozostanie 1/3 tego co jest dzisiaj.

    Gdynia nie ściąga, żadnego dużego biznesu (zresztą Gdańsk też nie) więc dla kogo to lotnisko?. Inkubator w zajezdni to dobre na horyzonty myślowe obecnej ekipy. Mieszkamy na peryferiach biznesu i rozwoju gospodarczego kraju i nie widać oznak poprawy. Gospodarka morska to już nigdy nie będzie to co kiedyś. Azja wypiera nasze stocznie, a to co pozostanie to mała specjalizacja.
    Gdynia jest zbyt blisko EGDP, aby była zapasowym.
    Przypomnijcie sobie jaki był szum kiedy miał wejść Flextronik do Tczewa, jakiż to napływ biznesu miał się pojawić, perspektywy dla absolwentów uczelin 3miasta i co?. Dwie hale z 7?.
    Teraz Gdynia będzie zapewne wciskać podobne bajki.
    Miastu potrzeba nowego podejścia, spojrzenia.
    Mam nadzieję, że to ostatnia kadencja ekipy Szczurka.

    • 0 0

  • Antypolityku wiesz jak bardzo zależy mi na ekologii w Trójmieście (1)

    Juz dziś odchodzą do lamusa paliwochłonne samoloty rodem z ZSRR, czy innych krajów. Gdynia ma naprawde można tak nazwać jedyne w Polsce "ekologiczne lotnisko" nie będe sie rozpisywał dlaczego, bo pewnie doskonale wiesz. Po za tym ja mam argumentów przeciw PL Rębiebchowo wiele, ale turdno polemizować z ignorantami:
    1. Port Lotniczy Rębiechowo jest wybudowany w miejscu o największym zamgleniu w regionie - jest nieosłonięty naturalną barierą leśną, występuje na nim największa liczba dni z pogodą nie nadającą się do lądowania/startowania w Polsce.
    2. W pobliżu tego portu znajduje się wysypisko śmieci Szadółki, które powoduje migrację ptaków - tworzenie naturalnego niebezpieczeństwa w ruchu,
    3. Brak drugiego pasa startowego i możliwości rozbudowy.
    4. Brak właściwego zarządzania tym obiektem i terenem.

    Gdynia to:
    a. Najlepsza z możliwych alternatywa w przypadku złej pogody dla Gdańska, jest do tego położony w znakomitym miejscu z pogodą bez mgły przekraczającą liczbę 360 dni w roku, z podejściem do lądowania znad morza, a nie znad osiedli...
    b. Łatwo go skomunikowania kolejowo i drogowo - (kwestja tylko małych inwestycji i poprawek!
    c. Na całym świecie znany spedytor C.Hartwig Gdynia S.A. (to firma z tradycjami sięgającymi 1 lipca 1858 roku, ale też dziesiątkami nowych jeszcze bardziej prężnych i zainstalowanych w Gdyni majacych już floty powietrzne).
    d. Porty morskie - w Gdyni wycieczkowe świetnie rozwija się pomijajac połączenie promowe Gdynia-Karlskrona i ro-ro Gdynia-Turku i budowany terminal promowy na światowym poziomie pozwoli na wymiane turystów na wycieczkowcach.
    e. Właśnie tu jest możliwa doskonała integracja komunikacyjna (logistyczno-cargo), bo to Gdynia doprowadziła do wysokiej samowystarczalności i najlepszej w Polsce komunikacji miejskiej - samofinansowania się.

    Mieszkańcy Trójmiasta, twórzmy rozwiązania logiczne, naprawiajmy przeszłość, a nie brnijmy w idiotyzmy przeszłości i gdańskie kąpleksy np. władz portu morskiego w Gdańsku. Czy ostatnie zwiazane z wizytą w tym mieście przedstawicieli UEFA.
    Czy Gdańszczaną ciągle należy przypominać, że miasto będące na 7-m miejscu pod względem wielkości w Polsce, a w rankingach wyprzedzające pod każdym względem nie tylko Gdańsk i zajmujacych jedno z czołowych miejsc musi być wyłącznie sypialnią? Czy mam dalej mnożyć pytania?

    • 0 0

    • WaszkaZ

      Dlatego choć obawiam się zwiększonego ruchu, to lotnisko jest lotniskiem i takim pozostanie. Czy cywilne czy wojskowe. Lepiej niech będzie lotnisko, aniżeli nowe betonowe zamknięte osiedle dla bogaczy. Lotnisko jest pod tym względem o wiele bardziej ekologiczne. To fakt. To taki paradoks. Tak jak poligony są ostojami dzikiej zwierzyny.
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • Wszystko ładnie, ale:
    - nie wiem skąd się bierze jakieś skojarzenie terminal kontenerowy=lotnisko, to zupełnie inna skala, nie wiem, jaka to zaleta? czyżby ktoś myślał, że kontenery można ładować w samoloty czy odwrotnie?, podobnie z terminalami pasażerskimi, nie wydaje mi się, aby ze Skandynawii ktoś chciał dostać się promem na samolot z Polski,
    - Rębiechowo już istnieje i działa, wymaga tylko stosownej rozbudowy dróg dojazdowych, placów postojowych dla samolotów, hal dla pasażerów i parkingów. O dojazdach do lotniska nie wspominam bo na obu lotniskach jest ten sam problem,
    - drugi pas startowy - lotnisko w Luton ma 1 pas, kiepskie drogi kołowania a w tym roku planuje obsłużyć 10mln pasażerów - taka ilość pasażerów to jest dopiero coś o co warto zabiegać.
    Kiedy oba lotniska będą miały taką liczbę pasażerów?

    Oczywiście, nie mam nic przeciwko lotnisku w Gdyni, niech budują, ale niech ktoś sobie prędzej weźmie kartkę papieru i policzy koszty/zyski z tej inwestycji.

    • 0 0

  • olo

    Jak w każdym urzędzie nie jest różowo. Na pewno też i prezydent Szczurek i jego świta ma wg mni wady, o czym pisałem nie raz podczas dyskusji na inne tematy, ale gdzie masz miejsce aby wstawić dwa dodatkowe pasy na ul. Morskiej?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane