• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbudowuje. Większa hala dla pasażerów, biurowce obok

Michał Stąporek
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze. Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze.

Dwa i pół roku po powiększeniu terminalu pasażerskiego T2, gdańskie lotnisko ogłasza dalszą rozbudowę hali odlotów i inwestycje w tereny przylotniskowe. Biurowce mają powstać tuż obok przystanku PKM Port Lotniczy.



Jak oceniasz jakość obsługi pasażera na lotnisku w Gdańsku?

Port lotniczy w Gdańsku zmienia się jak w kalejdoskopie. Gdyby wylądował tu pasażer, który nie był w Trójmieście od dekady, nie poznałby tego miejsca. Wystarczy wspomnieć, że:

  • w 2012 roku otwarto tu nowy terminal pasażerski, płytę postojową i drogę kołowania
  • w 2015 rozbudowano nowy terminal o 30 proc.
  • w 2015 roku uruchomiono PKM, która zatrzymuje się przy lotnisku
  • od 2015 r. trwają niemal ciągłe prace przy rozbudowie systemu ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach pogodowych, najpierw do kategorii II, a obecnie IIIB. To najwyższa kategoria na świecie.


Wszystkie te inwestycje są możliwe, gdyż od niemal dekady dynamicznie rośnie liczba pasażerów na gdańskim lotnisku, a co za tym idzie zyski portu lotniczego. W 2017 roku lotnisko obsłużyło 4,61 mln pasażerów, czyli o 15 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej i zarobiło na czysto 25 mln zł.

Rośnie liczba pasażerów, rosną też potrzeby portu lotniczego



Nowych pasażerów trzeba jednak mieć gdzie obsłużyć. Dlatego już 2,5 roku po ostatniej rozbudowie terminalu pasażerskiego, zapowiadana jest kolejna inwestycja. Hala obsługi pasażerów powiększy się o tzw. pirs, czyli podłużny i niższy od głównej hali budynek, w którym zlokalizowane będą bramki prowadzące bezpośrednio do samolotów.

- Pirs to kolejny etap rozbudowy terminalu, tym razem o część wylotowo-przylotową. Oznacza to, że terminal zostanie wydłużony na poziomie parteru i pierwszego piętra, w części swojej szerokości. Hala ogólnodostępna pozostanie w swoich dotychczasowych rozmiarach - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Nowy pirs o powierzchni 16 tys. m kw.



Nowa część terminalu będzie miała długość 180 metrów oraz szerokość 66 metrów. Dzięki tej inwestycji dotychczasowy budynek Terminalu T2 mający 53 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej (240 metrów długości i 80 szerokości) powiększy się o kolejne 16 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej w kierunku Banina.

W pirsie znajdą się cztery klatki zewnętrzne z ośmioma bramkami (tzw. gate'ami), wyposażonymi w rękawy pasażerskie. Tym samym po raz pierwszy na trójmiejskim lotnisku będzie można obsłużyć rękawami samolotu przylatującego lub odlatującego do strefy Non-Schengen, czyli - w dużym uproszczeniu - poza Unię Europejską. To szczególnie ważne dla pasażerów korzystających z lotów czarterowych, które startują lub przylatują o bardzo różnych porach.

- Dziś takie połączenia obsługiwane są przez najstarszy, powstały w latach 90., terminal T1. Po zbudowaniu pirsu ten terminal nadal będzie mógł pełnić swoją funkcję, lecz wyłącznie w sytuacjach rezerwowych, jeśli pojawią się problemy z przepustowością - tłumaczy Tomasz Kloskowski.

Więcej bramek do odprawy i kontroli bezpieczeństwa



Wraz z budową nowego pirsu, zmieni się także część przylotowa terminalu. Powiększona zostanie bagażownia oraz hala przylotów. Dzisiaj bagaże przylatujących podróżnych wyładowywane są na pięciu taśmach odbioru bagażu, a po rozbudowie będzie ich dziewięć.

Choć istniejąca hala terminalu nie będzie rozbudowywana, także ona się zmieni. Trwa powiększanie liczby punktów odprawy biletowo-bagażowej (check-in) z 20 do 40. Dziś pasażerowie są obsługiwani na 10 liniach kontroli, zaś w powiększonej części znajdzie się dodatkowo 7 nowych linii kontroli bezpieczeństwa, co zauważalnie poprawi przepustowość tej strefy.

Prace w ciągu dwóch lat, zakończą się za cztery lata



Choć plany rozbudowy lotniska ogłoszono w połowie lutego, nie oznacza to, że prace rozpoczną się lada dzień.

- Aby zachować sens ekonomiczny naszych inwestycji, nie budujemy lotniska ponad miarę. Projektujemy je w taki sposób, aby w ramach prognozowanego wzrostu liczby pasażerów móc je sukcesywnie powiększać w kolejnych etapach. Dlatego już teraz zaprojektowaliśmy pirs i uzyskujemy pozwolenia wymagane do jego budowy. Jednocześnie prowadzimy prace związane z zapewnieniem finansowania tej inwestycji. W tym roku podejmiemy decyzję, kiedy powinny ruszyć prace budowlane. Szacujemy, że sam proces budowy pirsu trwał będzie 2 lata - zastrzega Tomasz Kloskowski.

Biurowce przy lotnisku w Gdańsku



Warto zauważyć, że na wizualizacji przedstawiającej nowy pirs, widać także biurowce, stojące tuż za estakadą kolejową przed terminalem lotniczym. Władze lotniska bardzo oszczędnie mówią o tej inwestycji, tzw. Airport City. Nic dziwnego, ponieważ budzi ona kontrowersje wśród trójmiejskich deweloperów.

- Na ziemi wywłaszczonej dla lotniska ustawą, czyli znacznie taniej, niż ja zapłaciłem za moje tereny, powstaną budynki, które będą rywalizowały o tego samego klienta, o którego ja walczę. Jak mam zaoferować mu lepsze warunki, skoro już na starcie jestem na straconej pozycji? - zastanawia się prezes trójmiejskiej firmy deweloperskiej. - Czy instytucje publiczne, jaką jest port lotniczy, na pewno powinny prowadzić działalność, która uderza w prywatne podmioty, płacące podatki w Trójmieście? Mam wątpliwości.

Miejsca

Opinie (320) 8 zablokowanych

  • Wszystko fajnie ale kiedy loty dla turystów? (9)

    Teraz większość połączeń to kierunki typowo pracownicze - Anglia, Norwegia, Szwecja. A kiedy wróci Rzym? Kiedy będzie można z Gdańsk polecieć np. do Aten, Madrytu czy Splitu?

    • 53 14

    • Tak działa wolny rynek

      • 10 3

    • do Aten można w przyzwoitej cenie

      • 10 1

    • do Aten od 11 maja 2018

      by Ryanair

      • 17 0

    • a Tunezja (3)

      tez choc raz w tygodniu by sie zdało

      • 2 6

      • Słyszałeś o lotach czarterowych?

        • 2 0

      • Nie (1)

        Może mnie oswiecisz?

        • 2 2

        • ja tez nie

          ale zamiast wyjasnic tym co nie jarzą lepiej dac minusa oj wy wszystkowiedzacy...

          • 2 0

    • musisz pofatygować się do Poznania czy Warszawy

      Ryan właśnie tworzy linie dla turytów i oczywiście w planach Gdańska NIE ma

      • 1 0

    • LOT

      Do Aten już można.

      • 0 0

  • Ohohoo deweloperzy się burzą bo mają konkurenta? I bardzo dobrze! Może w końcu zobaczą że nie są jedyni na rynku.

    • 44 3

  • Uruchomcie Kosakowo, zamiast rozbudowy ! (3)

    • 18 85

    • Ale kto ? Uruchom!

      • 11 1

    • Zamknijcie Gdynię

      • 8 0

    • a jak dojedziesz na Kosakowo

      juz teraz dojazd do Kosakowa to loteria. Mozna jechac 20 min z Centrum Gdyni ale i moze byc 3 godz, bo idiota Szczurek tak to sobie obmyslil, że wybuduje lotnisko bez drogi dojazdowej do niego.

      • 1 0

  • Brawo P.Adamowicz,

    nowa kadencja murowana. Bo to on, Struk i inni, ciągnęli samoloty i pokazywali, że zbudują mega lotnisko pod patronatem Waleza'y

    • 16 42

  • Może miny zrzedną... (1)

    ...jak otworzą lotnisko w Gdyni,wstrętny Gdańsk nie będzie się tak wtedydy szarogęsił...

    • 17 90

    • Chyba dronow

      • 3 0

  • To bogaci turyści. (2)

    Potrzebne są loty do bogatych krajów.Rosja,Chiny,Korea Południowa.Jak w Pradze.To bogaci turyści.

    • 25 11

    • Rosja to biedacy ale bogatych się zauważa.

      • 8 3

    • bogaćmy się
      by to o nas tak mawiano

      • 4 0

  • Pora zrobić porządek z taśmą (5)

    Dwie porwane walizki !!!

    • 17 6

    • A może trzeba

      Zainwestować w dobrą walizkę a nie 50zł z biedronki.

      • 4 2

    • (3)

      Nie tyle z sama tasma tylko z czasem oczekiwania na bagaz. Czesto oczekuje sie tyle samo co trwa lot z Kopenhagi

      • 3 1

      • To sam wejdź do luku bagażowego i wyciągnij bagaże (2)

        Zobaczymy w jakim stanie i po jakim czasie je dostaniemy

        • 2 2

        • I to za cale 1800 na reke (1)

          Kpina, wstyd dla firm handlingowych

          • 0 0

          • Crew

            Zatem zostań pilotem SAS z Porsche po roku i rozwodem co 5 lat.

            • 0 0

  • Gdańska zatoka w Monte Carlo i Lazurowe wybrzeże (1)

    Idei narodowej u polaków tylko jedna.Smoleńska tragedia.I nic więcej.Można nawet cudzych pomysłów nie można zrobić w życie.Gdańska zatoka w Monte Carlo i Lazurowe wybrzeże przyniesie o wiele więcej inwestycji i dochód większy niż cały polski przemysł.A mieszkańcom dobrobyt i pomyślność.A może, jak sugerują nazwać i Oliwy brzegiem UE.

    • 4 11

    • Zmień translator

      • 3 0

  • A ja z gdańskiego lotniska leciałem tylko raz w życiu - w 1983 roku do Krakowa samolotem Ił-18

    • 32 7

  • (8)

    Zmieńmy nazwę lotniska bo Bolek zdrajca jest.

    • 22 71

    • (3)

      Pomyliles z Jarkiem

      • 19 8

      • (2)

        Nie pomyliłem. Bolek zdrajca jest.

        • 5 11

        • No to odpowiedz nędzo umysłowa z ciemnego luda smoleńskiego , dlaczego wszystkim (1)

          z Ub obcieli emetyturę a po Kiszczaku nie .

          • 1 0

          • Wpis powyższy ma być pod tekstem niżej

            • 0 0

    • Kiszczakowej nie zmniejszyli emerytury , bo wykonała zadanie z Nowogrodzkiej i przekazała lewe papiery na Wałęsę (1)

      • 14 6

      • Prawdziwe papiery. Bolek zdrajca jest.

        • 4 8

    • Człowieku ogarnij sie.
      Najwyższy czas

      • 0 0

    • Aspiryna

      Hrabia Dzieduszycki przyznał się i przeprosił na łożu śmierci. Może i na Bolka przyjdzie lepszy czas.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane