• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko się rozbudowuje. Większa hala dla pasażerów, biurowce obok

Michał Stąporek
15 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Lotnisko: prawie 3 mln pasażerów w pół roku
Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze. Wizja rozbudowy lotniska w Gdańsku. Na pierwszym planie nowy pirs. Za nim planowane budynki biurowe. Kliknij, by zobaczyć w większym rozmiarze.

Dwa i pół roku po powiększeniu terminalu pasażerskiego T2, gdańskie lotnisko ogłasza dalszą rozbudowę hali odlotów i inwestycje w tereny przylotniskowe. Biurowce mają powstać tuż obok przystanku PKM Port Lotniczy.



Jak oceniasz jakość obsługi pasażera na lotnisku w Gdańsku?

Port lotniczy w Gdańsku zmienia się jak w kalejdoskopie. Gdyby wylądował tu pasażer, który nie był w Trójmieście od dekady, nie poznałby tego miejsca. Wystarczy wspomnieć, że:

  • w 2012 roku otwarto tu nowy terminal pasażerski, płytę postojową i drogę kołowania
  • w 2015 rozbudowano nowy terminal o 30 proc.
  • w 2015 roku uruchomiono PKM, która zatrzymuje się przy lotnisku
  • od 2015 r. trwają niemal ciągłe prace przy rozbudowie systemu ułatwiającego lądowanie w trudnych warunkach pogodowych, najpierw do kategorii II, a obecnie IIIB. To najwyższa kategoria na świecie.


Wszystkie te inwestycje są możliwe, gdyż od niemal dekady dynamicznie rośnie liczba pasażerów na gdańskim lotnisku, a co za tym idzie zyski portu lotniczego. W 2017 roku lotnisko obsłużyło 4,61 mln pasażerów, czyli o 15 proc. pasażerów więcej niż rok wcześniej i zarobiło na czysto 25 mln zł.

Rośnie liczba pasażerów, rosną też potrzeby portu lotniczego



Nowych pasażerów trzeba jednak mieć gdzie obsłużyć. Dlatego już 2,5 roku po ostatniej rozbudowie terminalu pasażerskiego, zapowiadana jest kolejna inwestycja. Hala obsługi pasażerów powiększy się o tzw. pirs, czyli podłużny i niższy od głównej hali budynek, w którym zlokalizowane będą bramki prowadzące bezpośrednio do samolotów.

- Pirs to kolejny etap rozbudowy terminalu, tym razem o część wylotowo-przylotową. Oznacza to, że terminal zostanie wydłużony na poziomie parteru i pierwszego piętra, w części swojej szerokości. Hala ogólnodostępna pozostanie w swoich dotychczasowych rozmiarach - tłumaczy Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

Nowy pirs o powierzchni 16 tys. m kw.



Nowa część terminalu będzie miała długość 180 metrów oraz szerokość 66 metrów. Dzięki tej inwestycji dotychczasowy budynek Terminalu T2 mający 53 tysiące metrów kwadratowych powierzchni użytkowej (240 metrów długości i 80 szerokości) powiększy się o kolejne 16 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni użytkowej w kierunku Banina.

W pirsie znajdą się cztery klatki zewnętrzne z ośmioma bramkami (tzw. gate'ami), wyposażonymi w rękawy pasażerskie. Tym samym po raz pierwszy na trójmiejskim lotnisku będzie można obsłużyć rękawami samolotu przylatującego lub odlatującego do strefy Non-Schengen, czyli - w dużym uproszczeniu - poza Unię Europejską. To szczególnie ważne dla pasażerów korzystających z lotów czarterowych, które startują lub przylatują o bardzo różnych porach.

- Dziś takie połączenia obsługiwane są przez najstarszy, powstały w latach 90., terminal T1. Po zbudowaniu pirsu ten terminal nadal będzie mógł pełnić swoją funkcję, lecz wyłącznie w sytuacjach rezerwowych, jeśli pojawią się problemy z przepustowością - tłumaczy Tomasz Kloskowski.

Więcej bramek do odprawy i kontroli bezpieczeństwa



Wraz z budową nowego pirsu, zmieni się także część przylotowa terminalu. Powiększona zostanie bagażownia oraz hala przylotów. Dzisiaj bagaże przylatujących podróżnych wyładowywane są na pięciu taśmach odbioru bagażu, a po rozbudowie będzie ich dziewięć.

Choć istniejąca hala terminalu nie będzie rozbudowywana, także ona się zmieni. Trwa powiększanie liczby punktów odprawy biletowo-bagażowej (check-in) z 20 do 40. Dziś pasażerowie są obsługiwani na 10 liniach kontroli, zaś w powiększonej części znajdzie się dodatkowo 7 nowych linii kontroli bezpieczeństwa, co zauważalnie poprawi przepustowość tej strefy.

Prace w ciągu dwóch lat, zakończą się za cztery lata



Choć plany rozbudowy lotniska ogłoszono w połowie lutego, nie oznacza to, że prace rozpoczną się lada dzień.

- Aby zachować sens ekonomiczny naszych inwestycji, nie budujemy lotniska ponad miarę. Projektujemy je w taki sposób, aby w ramach prognozowanego wzrostu liczby pasażerów móc je sukcesywnie powiększać w kolejnych etapach. Dlatego już teraz zaprojektowaliśmy pirs i uzyskujemy pozwolenia wymagane do jego budowy. Jednocześnie prowadzimy prace związane z zapewnieniem finansowania tej inwestycji. W tym roku podejmiemy decyzję, kiedy powinny ruszyć prace budowlane. Szacujemy, że sam proces budowy pirsu trwał będzie 2 lata - zastrzega Tomasz Kloskowski.

Biurowce przy lotnisku w Gdańsku



Warto zauważyć, że na wizualizacji przedstawiającej nowy pirs, widać także biurowce, stojące tuż za estakadą kolejową przed terminalem lotniczym. Władze lotniska bardzo oszczędnie mówią o tej inwestycji, tzw. Airport City. Nic dziwnego, ponieważ budzi ona kontrowersje wśród trójmiejskich deweloperów.

- Na ziemi wywłaszczonej dla lotniska ustawą, czyli znacznie taniej, niż ja zapłaciłem za moje tereny, powstaną budynki, które będą rywalizowały o tego samego klienta, o którego ja walczę. Jak mam zaoferować mu lepsze warunki, skoro już na starcie jestem na straconej pozycji? - zastanawia się prezes trójmiejskiej firmy deweloperskiej. - Czy instytucje publiczne, jaką jest port lotniczy, na pewno powinny prowadzić działalność, która uderza w prywatne podmioty, płacące podatki w Trójmieście? Mam wątpliwości.

Miejsca

Opinie (320) 8 zablokowanych

  • Lotów przybywa a pracowników SOL ubywa (2)

    Lotnisko z panem Prezesem na czele z roku na rok zgarnia coraz większą kasę. Zatem i warunki płacowe pracowników portu powinny też być coraz lepsze, ale to tylko pobożne życzenie. Pasażerów do skontrolowania już teraz jest bardzo dużo, a jeszcze przybędzie. Pracownicy SOL uwijają się jak mogą i choć już teraz jest ich za mało, to pracy mają coraz więcej. Pan Prezes jednak nie kwapi się by dać podwyżki swym pracownikom i zatrudnić nowych dając godziwą zapłatę. Najwyraźniej chce by jeszcze więcej pracowników sfrustrowanych warunkami pracy się zwalniało, a nowych pracowników na horyzoncie jakoś nie widać. Lepiej pracować za te same czy nawet nieco mniejsze pieniądze w biedronce lub lidlu i nie mieć takiej odpowiedzialności za bezpieczeństwo pasażerów. Kiedy wreszcie pan Prezes przejrzy na oczy i zrozumie, że o pracowników trzeba dbać jeśli chce by pracowali u niego jak najdłużej i nie odchodzili do lepiej płatnej pracy. Sezon letni coraz bliżej więc jak się nic zmieni na lepsze to pan Prezes strzeli sobie w kolano.

    • 31 3

    • No wlasnie

      Kto widział rozwój bez inwestowania w ludzi? Jakość obsługi to tez profesjonalizm.niestety w tym kraju duża część pracodawców ma to w...proste chyba. Ładny terminal to nie wszystko. Idą na ilość to niech dopracuja też jakość.

      • 2 0

    • Obsługa samolotów

      Niedługo sami pasażerowie będą się zajmować obsługą techniczną swojego samolotu, firmy handlingowe płacą jeszcze mniej i to o wiele niż Port dla SOL'u, pracownicy są traktowani jak śmiecie pracując za 2800-3100 brutto !!!

      • 1 0

  • Kontrole bezpieczeństwa (4)

    Coraz więcej linii lotniczych zaleca odprawy online, a na lotnisku są płatne. Ilekroć jestem na lotnisku to połowa punktów do odpraw jest zamknięta. Dlaczego więc podwaja się ich liczba 100%? Wąskie gardło do kontrola bezpieczeństwa. Ją zwiększamy o 70% związku z czym, kolejki znikną, ale problem wróci niebawem.
    Ktoś ma może link do wizualizacji i danych pełnego Terminala T2? Rozumiem, że Pirs zwiększy przepustowość, tylko do ilu? Bo dziś lotnisko obsługuje 5mln pax. T2 jest na 7 mln, choć godziny poranne pokazują, że już teraz jest obładowane lotnisko. Za 3 lata jak oddadzą Pirs to utrzymująć +15% to mamy blisko 8mln pax i co dalej? bo to nadto nadal. Potencjał regionu to chyba 15-20 mln, które mogą być osiągnięte już za 10 lat.

    • 14 3

    • Moze do tego czasu uruchomia lotnisko w Gdyni ,ktore odciazylo by Gdanskie? (1)

      Nowe kierunki dla lotniska w Gdyni ..to nowe mozliwosci rowniez dla lotniska w Gdansku...Czy nikt tego nie widzi?Marnujemy potencjalny potencjal-)

      • 3 8

      • hahaha

        a co ma uruchomienie nowego lotniska, do nowych kierunków??? to jak uruchomimy 15 nowych lotnisk, to samoloty z całego świata będą się do nas zlatywać?

        • 1 0

    • przyjdzie przeprosić się z Gdynią...

      • 2 4

    • Wtedy powstanie t3 i będzie po problemie bo ciężko będzie go zapachać przez kolejne 25 lat

      • 1 0

  • (1)

    Rozbudujcie przyloty non schengen!! Cały samolot stoi do 2 okienek!!

    • 20 2

    • 1

      To akurat problem ilości pracowników Straży Granicznej , którzy przeznaczeni są do kontroli dokumentów. Na to lotnisko nic nie poradzi.

      • 2 0

  • Lotnisko sie rozbudowuje .super i extra tylko kiedy Miasto Gdansk uruchomi nocna komunikacje z lotniska ? (2)

    O 1 w nocy juz tylko Taxi....Czy to jest ok?

    • 34 5

    • może jeszcze mamy wam

      bilety kupić ?

      • 3 6

    • W marcu

      • 2 1

  • Może miasto pomyślałoby o infrastrukturze rowerowej z dolnego tarasu na matarnie? (2)

    "Stolica rowerowa" a do wiekszosci dzielnic nie ma jak dojechać.

    • 7 16

    • (1)

      Jest

      • 0 2

      • Taaa? Gdzie?

        • 0 1

  • Lotnisko ma przede wszystkim sluzyc pasazerom.

    Zanim zabuduje sie lotnisko wokol biurowcami niech pomysla o wygdonych dojazdach, parkowaniu i hotelach!

    • 25 1

  • Ciesze sie, obserwuje dotychczasowy rozwoj od 2000 r. i trzymam kciuki za dalszy, tempo rozwoju transportu lotniczego ponad wyobrazenia wg mnir

    • 11 3

  • Dach nowego pirsu wygląda fatalnie. Należy kontynuować wysokość i fason poprzedniego budynku.

    • 21 4

  • Myślałam, że to o naszym lotnisku w Kosakowie. (1)

    Dżesika z Gdyni

    • 12 3

    • Tym razem to akurat nie artykuł o Gdyni, za to pewnie jutro coś napiszą to się posmiejemy

      • 5 0

  • (3)

    polowa bramek nieczynna po wiec rozbudowa

    • 16 1

    • (2)

      Ja też nie rozumiem, nawet tekstu. Czynnych jest 10, a rozbudowa z 20 do 40. Ale o co chodzi?

      • 3 1

      • I o co chodzi w tekście

        "Prace w ciągu dwóch lat, zakończą się za cztery lata".

        • 7 0

      • By budować bo forsę trzeba inwestować i tyle. A paszaer tylko przeszkadza.

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane