- 1 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (175 opinii)
- 2 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (367 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (79 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (44 opinie)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (248 opinii)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
O tym, że jest to możliwe, a wręcz pożądane, przekonywali goście czwartkowego panelu "Marketing miejsc - inwestycja w przyszłość", zorganizowanego w ramach 7. Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Gdyni.
Specjaliści ds. tzw. brandingu regionów i miast, skupili się przede wszystkim na architekturze.
- Coraz rzadziej w promocji miast wykorzystuje się budynki historyczne, a coraz częściej stawia się na ikony współczesnej architektury - mówi Jacek Debis prowadzący projekt "Branding Polska" z ramienia Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki. - Właśnie dzięki nowoczesnym symbolom radykalne transformacje przeżyły takie miasta, jak: Bilbao z Muzeum Sztuki Współczesnej Guggenheima, Londyn, będący międzynarodowym tyglem imprez kulturalnych, Kopenhaga, tak bogata w nowy design czy Seattle, stawiające na nowoczesne akcenty morskie.
W dobie Internetu, kiedy coraz mniej rzeczy nas zaskakuje, miasto powinno się kreować jako produkt unikalny, ale jednocześnie, o jasno czytelnej tożsamości. Można to osiągnąć między innymi przez wytworzenie nowej generacji regionalnych produktów.
- Od lat czekam, by porządny projektant zabrał się za bursztyn - mówi Beata Bochińska, dyrektor Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. - Dostępne produkty są już po prostu nudne. Tradycyjne materiały mogą pomóc stworzyć nowoczesny wizerunek miasta. Przykładem jest polski pawilon na wystawie EXPO 2005 w japońskim Aichi. To dzieło Krzysztofa Ingardena, w całości wykonane zostało z wikliny.
Według badań UNESCO w sektorze kreatywnym, jak nauka, nowe technologie, sztuka czy turystyka, pracuje 40 procent aktywnej populacji. By ją przyciągnąć, miasto musi zagwarantować bardzo wysoki standard życia, bogatą ofertę kulturalną oraz duże poczucie wspólnoty, różnorodności, otwartości i tolerancji dla różnic.
Najbardziej kreatywne miasta świata są wyróżniane przez UNESCO tytułem City of Design. Do tej pory miano otrzymały takie metropolie, jak m.in. Berlin, Montreal czy Buenos Aires, ale także mniejsze miasta, jak Antwerpia czy Glasgow. Wyróżnień generujących rozwój miast jest więcej, a jedno z nich to Europejska Stolica Kultury, o której status stara się między innymi Gdańsk.
Podsumowując, jaki wizerunek mogłoby mieć nowoczesne Trójmiasto? Czy gdyńskie Sea Towers i biesiadna rozrywka oferowana w Gdańsku to wszystko na co nas stać? Pod koniec roku z jednej strony rozstrzygnie się konkurs architektoniczny na wizytówkę Gdańska, czyli Europejskie Centrum Solidarności, a z drugiej na koncepcję gdyńskiego Centrum Kultury. Oba projekty mają stać się ponadczasowymi wizytówkami miast, rozpoznawalnymi w całym kraju i nie tylko. Można jedynie liczyć, że setki tysięcy złotych oferowanych w ramach nagród, przyciągną najlepszych światowych architektów.
|
Opinie (81) ponad 20 zablokowanych
-
2007-05-26 10:25
i bardzo prowincjonalny waz:))))))
- 0 0
-
2007-05-26 11:24
??????
Pan Konserwator zabytkow sie przekręci jesli powstanie choć jeden nowoczesny budynek albo zmienią jakąś zabytkową kamienice. (piękne te 60 letnie bardzo stare kamienica :) Plan jest następujący: Niech gdańsk dalej pozostaje zaściankiem Polski i wara coś ruszać. Dobrze że Londyn i Paryż nie poszedl tą drogą bo dalej stalby w tym miejscu co przed wojną.
- 0 0
-
2007-05-26 11:39
znaleźli sie poprawiacze:-P
ja urodziłem sie w sopocie, tu chodziłem do podstawówki,
potem 5 lat dojeżdżałem na polibude
nie lubiłem stoczni "im lenina", a gdańsk wtedy kojarzył mi sie z 1970, co wtedy przeżyłem kiedyś pisałem
mój nieżyjący ojciec zwrócił mi uwage na jedną rzecz zwaną "skojarzenia"
nie chce tu czytać zaraz psychologów, tylko ujme to krótko
mówisz PIES a ja widze WILCZURA
mówisz GDAŃSk, a ja widze ŻURAW:-)
i do rymu i do taktu wsadż se z wujkiem do kontaktu:-)- 0 0
-
2007-05-26 11:51
a Dworzec?
Dla mnie najbardziej charakterystycznym miejscem Gdańska jest bazar w przejściu pod dworcem. Kioski w przejściach i budy wokół dworców są w wielu miastach, ale stragany zagradzające drogę potokom przechodniów w samym przejściu to tylko u nas.
- 0 0
-
2007-05-26 14:41
VINYLL - bursztyn jest baltykiem
Od Kiela po Ryge - wszedzie bursztyn. Tak wiec Gdansk tym sie nie wyrozni, do tego Obwod Kaliningradzki jest jedynym regionem nad Baltykiem wydobywczym centrum bursztynu - nawet na cele przemyslowe...
lwow pelno, bursztyn nad calym Baltykiem, chyba warto sie trzymac Neptuna, ale zapewne i on nie jest jedyny... heh- 0 0
-
2007-05-26 14:44
Bolek - macz czesciowa racje
ale Krzywy Dom w Sopocie jest juz swoista wizytowka miasta, powoli (w koncu nie tak dawno go wybudowano w porownaniu z tym, ze Monciakiem;-)) staje sie rozpoznawalny w Szwecji, Ukrainie, Niemczech, Litwie i Czechach... moze i juz gdzie dalej...?
- 0 0
-
2007-05-26 15:07
SMRÓD I SYF
turysci po powrocie z 3-miasta beda wspominac:
1. SMRÓD - z dworca PKP Gdańsk centrum
2. BRUD - krzywe chodniki,psie odchody wszedzie
3. BIEDA - ludzie z reklamowkami Biedronki czy innych tanich smieci
4. TRANSPORT PUBLICZNY - mozna go przyrownac do miejskich szalet patrz pkt.1,2
5. BRAK KULTURY - palenie papierosow w mijscach niedozwolonych, zalatwianie swoich potrzeb fizjologicznych w parkach itd.
poprostu POLACTWO- 0 0
-
2007-05-26 15:20
nie jest zle nie jest dobrze
azzzz tak zle to nie jest jak wybuduja stadion na euro 2012 to bedzie lepiej. ale te euro 2012 nigdy sie nie odbedzie bopolska i ukraina to bankruci
- 0 0
-
2007-05-26 15:30
Tak naprawdę Gdańsk próbuje uchodzić za światowe miasto a z prostymi rzeczami sobie nie radzimy. Przy wejściu z Wyspy Spichrzów do Zielonej Bramy od lat śmierdzi odchodami z kanalizy i nikt do dziąś tego nie naprawił.
- 0 0
-
2007-05-26 15:35
widocznie mało jeździsz po świecie
w Londtnie nad Tamizą i w Paryżu nad Sekwaną do dopiero zajeżdża
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.