• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Made in Trójmiasto

Magdalena Szałachowska
26 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Okolice interaktywnej fontanny, na której mieszkańcy mogą obejrzeć swoje twarze, stały się nowym miejscem spotkań w Chicago. Okolice interaktywnej fontanny, na której mieszkańcy mogą obejrzeć swoje twarze, stały się nowym miejscem spotkań w Chicago.
Pawilon, który reklamował Polskę podczas EXPO 2005 w Aichi, doskonale łączy tradycję i nowoczesność. Pawilon, który reklamował Polskę podczas EXPO 2005 w Aichi, doskonale łączy tradycję i nowoczesność.
Frank Gehry, autor m.in. projektu DZ Bank w Berlinie, to obok Normana Fostera twórca architektonicznych ikon, rozpoznawalnych na całym świecie. Frank Gehry, autor m.in. projektu DZ Bank w Berlinie, to obok Normana Fostera twórca architektonicznych ikon, rozpoznawalnych na całym świecie.
Interaktywne fontanny, ławki i latarnie o niespotykanych formach, inteligentne budynki odważną architekturą przypominające gigantyczne rzeźby... Czy tak będzie wyglądało Trójmiasto przyszłości? W jaki sposób przemycić w unikalnych formach tożsamość miejsca, a co najważniejsze, w jaki sposób stworzyć rozpoznawalną na całym świecie markę miast? Markę, która z jednej strony przyciągnie biznes i młodych, kreatywnych ludzi, a z drugiej sprawi, że mieszkańcy będą w szczerym uwielbieniu o swoich miastach śpiewać piosenki.

O tym, że jest to możliwe, a wręcz pożądane, przekonywali goście czwartkowego panelu "Marketing miejsc - inwestycja w przyszłość", zorganizowanego w ramach 7. Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Gdyni.

Specjaliści ds. tzw. brandingu regionów i miast, skupili się przede wszystkim na architekturze.

- Coraz rzadziej w promocji miast wykorzystuje się budynki historyczne, a coraz częściej stawia się na ikony współczesnej architektury - mówi Jacek Debis prowadzący projekt "Branding Polska" z ramienia Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki. - Właśnie dzięki nowoczesnym symbolom radykalne transformacje przeżyły takie miasta, jak: Bilbao z Muzeum Sztuki Współczesnej Guggenheima, Londyn, będący międzynarodowym tyglem imprez kulturalnych, Kopenhaga, tak bogata w nowy design czy Seattle, stawiające na nowoczesne akcenty morskie.

W dobie Internetu, kiedy coraz mniej rzeczy nas zaskakuje, miasto powinno się kreować jako produkt unikalny, ale jednocześnie, o jasno czytelnej tożsamości. Można to osiągnąć między innymi przez wytworzenie nowej generacji regionalnych produktów.

- Od lat czekam, by porządny projektant zabrał się za bursztyn - mówi Beata Bochińska, dyrektor Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. - Dostępne produkty są już po prostu nudne. Tradycyjne materiały mogą pomóc stworzyć nowoczesny wizerunek miasta. Przykładem jest polski pawilon na wystawie EXPO 2005 w japońskim Aichi. To dzieło Krzysztofa Ingardena, w całości wykonane zostało z wikliny.

Co w przyszłości będą wspominać turyści po powrocie z Trójmiasta?

Jaki jest sens tworzenia nowoczesnego wizerunku miast? Rozwój współcześnie polega przede wszystkim na przyciąganiu nowych technologii oraz innowacyjnego biznesu, a co za tym idzie, młodych, wykształconych i kreatywnych osób.

Według badań UNESCO w sektorze kreatywnym, jak nauka, nowe technologie, sztuka czy turystyka, pracuje 40 procent aktywnej populacji. By ją przyciągnąć, miasto musi zagwarantować bardzo wysoki standard życia, bogatą ofertę kulturalną oraz duże poczucie wspólnoty, różnorodności, otwartości i tolerancji dla różnic.

Najbardziej kreatywne miasta świata są wyróżniane przez UNESCO tytułem City of Design. Do tej pory miano otrzymały takie metropolie, jak m.in. Berlin, Montreal czy Buenos Aires, ale także mniejsze miasta, jak Antwerpia czy Glasgow. Wyróżnień generujących rozwój miast jest więcej, a jedno z nich to Europejska Stolica Kultury, o której status stara się między innymi Gdańsk.

Podsumowując, jaki wizerunek mogłoby mieć nowoczesne Trójmiasto? Czy gdyńskie Sea Towers i biesiadna rozrywka oferowana w Gdańsku to wszystko na co nas stać? Pod koniec roku z jednej strony rozstrzygnie się konkurs architektoniczny na wizytówkę Gdańska, czyli Europejskie Centrum Solidarności, a z drugiej na koncepcję gdyńskiego Centrum Kultury. Oba projekty mają stać się ponadczasowymi wizytówkami miast, rozpoznawalnymi w całym kraju i nie tylko. Można jedynie liczyć, że setki tysięcy złotych oferowanych w ramach nagród, przyciągną najlepszych światowych architektów.
Lwy symbolem Gdańska

Jedną z atrakcji obchodzonego w Gdańsku do niedzieli Święta Miasta jest odsłonięcie 25 figur lwów. Przyozdobione przez studentów ASP lwy całymi rodzinami (po pięć sztuk) stanęły przy Długim Targu, ul. Karmelickiej, na placu przed Dworcem PKP we Wrzeszczu, przy pętli tramwajowej w Oliwie oraz przed portem lotniczym im. Lecha Wałęsy. W sobotę w godzinach od 12 do 16 dzieci pod kierunkiem gdańskich artystów pomalują sześć najmniejszych lwiątek przy Długim Targu, ul. Karmelickiej i pętli tramwajowej w Oliwie. Sponsorem figur jest firma Aste.

Opinie (81) ponad 20 zablokowanych

  • Hey zwolennicy niemieckich zabytków (Żurawia, bazylikę Mariacką, Neptuna)a także jarmarcznych muszelek, świątków i waty na

    patyku Współczuje zwolennikom nowoczesności z panelu"Marketing miejsc – inwestycja w przyszłość", ze trafiliście tu na takie niewyedukowane forum zwolenników kiczu a nie projektów ponadczasowych jakim ma być Centrum Kultury w Gdyni, mam tylko nadzieje na powstanie budynków eleganckich wyciszonych a zarazem pasywnych. Takie budowle, które mają swoją formą i symboliką morza i marzeń podkreślającą wielkość i znaczenie sztuki, ponieważ w nich niczym katedtach konceptualizmu zostaną zgromadzone dzieła w całej ogólności, które muszą napędzać pozytywnie nie tylko Gdynian. Najlepiej używając symboli odwiecznych(tylko proszę bez świętości i JPII), ale też dla wszystkich zrozumiałych tak jak wiecznie ciągła jest sztuka i kultura(choć byłbym za wielokulturowością, nie tak jak w Gdańsku) jako pozytywnym zjawiskiem ewolującym. Gdyńskie Nowoczesne Centrum Kulturu i Sztuki musi mieć charakter jednolity dynamiczny i ponadczasowy. Tak, aby swą formąnie konkurowało z Sopotem i Wolnym Starym Gdańskiem. Taka nowoczesna urbanistyka sama w sobie była także funkcjonalna i dobrze wpływała nie tylko pozytywnie na wizerunek Gdyni, ale i całej POlski a może i Europy. W naszym wspólnym trójmiejskim interesie jest ją wspierać i pomagać w jej dynamicznego rozwoju.

    Chciałbym serdecznie podziekować za VII Międzynarodowe Forum Gospodarczego w Gdyni. Mam nadzieję, że to spotkanie było dla nas wszystkich inspirujące, a jednocześnie dostarczyło dobrej energii do myślenia i
    działania w imię dobra wspólnego zarówno w skali lokalnej, jak i regionalnej, i jeszcze raz przeprosić za gusta internautów na tym forum. Dialog publiczny przy właściwym zagospodarowywaniu tak symbolicznych miejsc jakim jest ten teren powinno być przykładową umiejętnością, której musimy się dopiero uczyć(ale nie popełniać błędów), zwłaszcza jeśli chcemy"przyciąć biznes i młodych, kreatywnych ludzi", a z drugiej aby to miejsce sprawiło, że mieszkańcy będą "w szczerym uwielbieniu "o swoim miście śpiewać piosenki", pielgrzymować do tych sanktuariów kultury i sztuki. TAk, aby także bez nich trudno sobie wyobrazić dobre dynamicznie funkcjonujące nowoczesne miasto z rozbudowaną demokracją samorządowa, lokalna i regionalna z szybkimi rozwiązywaniami problemów, także z miejscem na integracje.

    • 0 0

  • a ten znowu swoje

    prosty szczurzy bełkot, w końcu za to bierze pieniadze. Na szczęście ludzie potrafią docenić co naprawdę warte zwiedzenia i ładne - świadczą o tym choćby wyniki sondażu.

    • 0 0

  • Nie przyciąć, a

    przepraszam, tez za inne literowki, drobne pomyłki i błędy

    • 0 0

  • "przyciągnąć"

    • 0 0

  • szczurza propaganda wszystkiego co nowe

    Szczurek w swojej propagandzie już ogłosił, że Si Tałers są symbolem Gdyni, podobnie jak para Kaszubów na ławeczce na Placu Kaszubskim.
    Ciekawe, że nie jest dla niego symbolem :
    1. Skwer Kościuszki
    2. Basen jachtowy
    3. Bulwar Nadmorski
    4. Teatr Muzyczny
    5. Kamienna Góra
    6. ul. Świętojańska
    7. Stadion Arki ( o nie, przepraszam, ten symbol Gryzoń już zaorał )
    8. Molo w Orłowie
    9. Park Kolibkowski
    10. Polanka Redłowska itp.

    • 0 0

  • andy

    Wiesz co to są magiczne miejsca, gdzie osiągamy szczyty rozkoszy miejsca owiane mitami. Takim nowoobrzędowym magicznym miejscem będzie Centrum Kultury i Sztuki w Gdyni. To miejsce sprawi, że w życiu naszym nie będzie miejsca dla gdańskiej powolności lecz dla dynamiki i szybkości rozwoju.
    Co ja tu pisze, zapomniałem, ze ty jestes ograniczony, przepraszam.

    • 0 0

  • b.wolny Gdańsk, dynamiczna i szybka Gdynia

    To ty masz ciasne horyzonty myślowe, więc o gospodarowaniu przestrzenia szkoda z toba gadac, intelYgencie za piec groszy inaczej.
    Urbanistyka, architektura i całe zarządzanie przestrzenia wymaga wyobraźni, a nie ograniczenia wiec lepiej będzie, abys sie tu nie wypowiadał, lub idz i lecz sobie chory umysł gdzie indziej, obłąkancze i prowokancie.

    Na PG jest aktualnie "Festyn Nauki" na drugim pietrze masz wystawe nowych koncepcji i prace studyjne urbanistyczno-architektoniczne poogladaj pokontenplatuj może ci to pomoże chłopie, ponieważ wiem ze szpitalnictwo a w tym i Srebrzysko pretestuje.

    • 0 0

  • Totalną porażką ekipy Szczurka jest kompletny brak inwestycji znaczących firm,które za swoją siedzibę wybrałyby właśnie Gdynię,padająca stocznia,siedziba Prokomu w Warszawie,faktycznie wyżej wymieniona hurtownia piwa to pod względem wielkości przychodów chyba największy potentat z firm zarejestrowanych w Gdyni,na palcach można policzyć nowe firmy np.terminal kontenerowy Hutchisona,ale daleko mu do skali i rozmachu gdańskiego DCT w Porcie Północnym,w zasadzie wszystkie poważniejsze projekty gospodarcze na Pomorzu, ,szerokim łukiem omijają Gdynię,najczęściej lokowane są w Gdańsku lub w terenie poza Trójmiastem,wszędzie tylko nie w Gdyni,ciekawe dlaczego?

    Jako mieszkaniec małego miasteczka umiejscowionego pomiędzy Gdańskiem a Gdynią stwierdzam, że już od dawna w Gdyni z każdego kawałka nowego chodnika czy wyremontowanej studzienki robi się wielką propagandową fetę, natomiast w Gdańsku robi się wielokrotnie ale nikt się tym nie chwali przez co większość odnosi wrażenie, że tylko Gdynia to takie super prężne i rozwijające się miasto..

    Świetojańska to przeszlosc zbudowana z handlu na perukach, non-ironach i
    ortalionach z przemytu. Do tego futra i i buty. Teraz marynarze {filipina}to
    nie klienci ani nie dostawcy. Połapał sie na tym nawet niejaki Pusz co z
    handelku uciekł do polityki.Większosc sklepikow na Świetojanskiej padnie i to
    szybko. Jeszcze kombinuja jakby tu i tam otworzyć jakis inny punkt ale to
    drgawki. Nie ma co zwiedzać, kupić to co na Świetojanskiej mozna kupić na kazdym
    osiedlu o połowe taniej.. A Gdynia to tylko Świętojanska, Skwer{czemu nie po
    polsku plac) i koniec. Nie ma zabytkow, morze to nawet kazdy z Kielc widział. Po
    Gdyni. Chyba, że jak w 1930 biedota opadnie Gdynie , zbuduje nowy Meksyk, nowa
    Chylonie i będzie pracowac za grosze, tylko gdzie?

    • 0 0

  • Czy ktoś potrafi podać 1 słownie jedną dużą inwestycję, którą Szczurek przyciągnął do Gdyni w okresie swojego królowania -
    brylowania. Ale teraz jest okazja, że to się zmieni, kolega mi mówił, że w Orłowie na ul. Limbowej Szczurki dały zezwolenie na
    budowę ...hotelu. Dla nie zorientowanych - jest to ulica przy torach, gdzie na pewno żaden turysta nie zawita (łomot pociągów). Ów
    hotel ma budować grupa Gruzinów. Przekładając to na polski - mafia z gruzji zbuduje burdel na ul. Limbowej. Smaczku tej sprawie
    dodaje fakt, że na tej ulicy pod 5 już jest jeden burdel. Szczurek zapewne robi to w ramach akcji: "Bezpieczna Gdynia"

    • 0 0

  • Masto, które wprowadziło nowy styl w architekturze. Szara blacha i aluminium, w przebrzydłych z daleka rzucających się w oczy, molachach handlowych; Biedronki,Teska, Rojal- dawny Geant,Lidl, Kaufland,ogrom stacji benzynowych. Te wszystie straszydła poskrecano na nity w Centrum Gdyni w niedalekiej odległosci od siebie. A miało być na obrzeżach, by nie straszyło. Gdzie ta Gdynia z przd roku 1990. Coraz bardziej komicznie wypowiada się Pani Rzecznik.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane