- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (367 opinii)
- 2 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (176 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (80 opinii)
- 4 Utrudnienia na al. Niepodległości od wtorku (45 opinii)
- 5 Dlaczego szpetne kioski nie znikają z ulic? (248 opinii)
- 6 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (359 opinii)
O tym, że jest to możliwe, a wręcz pożądane, przekonywali goście czwartkowego panelu "Marketing miejsc - inwestycja w przyszłość", zorganizowanego w ramach 7. Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Gdyni.
Specjaliści ds. tzw. brandingu regionów i miast, skupili się przede wszystkim na architekturze.
- Coraz rzadziej w promocji miast wykorzystuje się budynki historyczne, a coraz częściej stawia się na ikony współczesnej architektury - mówi Jacek Debis prowadzący projekt "Branding Polska" z ramienia Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki. - Właśnie dzięki nowoczesnym symbolom radykalne transformacje przeżyły takie miasta, jak: Bilbao z Muzeum Sztuki Współczesnej Guggenheima, Londyn, będący międzynarodowym tyglem imprez kulturalnych, Kopenhaga, tak bogata w nowy design czy Seattle, stawiające na nowoczesne akcenty morskie.
W dobie Internetu, kiedy coraz mniej rzeczy nas zaskakuje, miasto powinno się kreować jako produkt unikalny, ale jednocześnie, o jasno czytelnej tożsamości. Można to osiągnąć między innymi przez wytworzenie nowej generacji regionalnych produktów.
- Od lat czekam, by porządny projektant zabrał się za bursztyn - mówi Beata Bochińska, dyrektor Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. - Dostępne produkty są już po prostu nudne. Tradycyjne materiały mogą pomóc stworzyć nowoczesny wizerunek miasta. Przykładem jest polski pawilon na wystawie EXPO 2005 w japońskim Aichi. To dzieło Krzysztofa Ingardena, w całości wykonane zostało z wikliny.
Według badań UNESCO w sektorze kreatywnym, jak nauka, nowe technologie, sztuka czy turystyka, pracuje 40 procent aktywnej populacji. By ją przyciągnąć, miasto musi zagwarantować bardzo wysoki standard życia, bogatą ofertę kulturalną oraz duże poczucie wspólnoty, różnorodności, otwartości i tolerancji dla różnic.
Najbardziej kreatywne miasta świata są wyróżniane przez UNESCO tytułem City of Design. Do tej pory miano otrzymały takie metropolie, jak m.in. Berlin, Montreal czy Buenos Aires, ale także mniejsze miasta, jak Antwerpia czy Glasgow. Wyróżnień generujących rozwój miast jest więcej, a jedno z nich to Europejska Stolica Kultury, o której status stara się między innymi Gdańsk.
Podsumowując, jaki wizerunek mogłoby mieć nowoczesne Trójmiasto? Czy gdyńskie Sea Towers i biesiadna rozrywka oferowana w Gdańsku to wszystko na co nas stać? Pod koniec roku z jednej strony rozstrzygnie się konkurs architektoniczny na wizytówkę Gdańska, czyli Europejskie Centrum Solidarności, a z drugiej na koncepcję gdyńskiego Centrum Kultury. Oba projekty mają stać się ponadczasowymi wizytówkami miast, rozpoznawalnymi w całym kraju i nie tylko. Można jedynie liczyć, że setki tysięcy złotych oferowanych w ramach nagród, przyciągną najlepszych światowych architektów.
|
Opinie (81) ponad 20 zablokowanych
-
2007-05-26 17:06
szaro-bura ruina
Moje zdanie: Gdynia miasto tragiczne - dla mnie bez historii - wszystko co mi się kojarzy to z komuną.Fatalny układ ulic - tam zawsze wieje zimny wiatr.Nie jestem zwolennikiem niszczenia, okrajania czy zasłaniania miejsc gdzie jest kawałek zielonej przyrody (pewnie wyzwecie mnie od ekologów)więc nie wiem czy stawianie w tym miejscu apartamentowców ze szkła i betonu dla ludzi bogatych jest najlepszym rozwiązaniem.Ostatnio w TV pokazywano projekt domu jakiegoś Polaka który dostał nagrodę Najlepszy dom na swiecie czy coś w tym rodzaju. Ludzie co za koszmar! Ja bym tego domu za darmo nie chciał.
Autor: glen 2007-04-25 13:34
0 gdyni
PIEKNY NOWOCZESNY BLASZANNY NITOWANY STALOWYMI NITAMI MARKET ; typu np. LIDL albo KAUFLAND.Skwery, parki i inne tego typu atrakcje dla mieszkancow wcale nie musza byc ulokowane w centrum miasta . na spacery mozna jezdzic np. do Pierwoszyna albo na Kacze Buki .Miasto- to stal beton arterie markety spaliny i smog , a jak sie komus nie podoba to do Karczemek.Mieszkaniec miasta ma patrzec pod nogi, gdzie idzie a nie rozgladac sie wkolo to grozi wytrzeszczem oczu,juz kompletna bzdura jest zadzieranie glowy i rozgladanie sie za jakas tam Kamienna Gora.Sa samoloty -mozna popatrzec a gory.Jeszcze przy okazji o gdynskich wiezach; Piekne, tylko malo ich.Powinna wreszcie zapasc decyzja o scislej zabudowie calej lini brzegowej od Babich Dolow do Orlowa .Uchroni to miasto od zawilgocenia plaze od zanieczyszczen a mieszkancow od bezsensownego gapienia sie w sina dal..- 0 0
-
2007-05-26 17:07
gdynia to masowa porażka
Gdynia skonczyla sie z usmierceniem ulicy Swietojanskiej!
Zaczelo sie wykopkami ,potem zwezeniem ulicy a pozniej wywaleniem wszystkiego co przyciaga ludzi;butikow ,sklepikow ,restauracyjek,lodziarni,sklepow z ze zlotem i bursztynem ,z futrami i sprzetem elektronicznym ,delikatesow,kawiarenek,portowych knajpek ,barow....
Jak to zniknelo i w zamian pojawily sie same urzedy,po zamknieciu urzedow ta ulica umiera.W dzien to tez czesc miasta polmartwa.Kiedys to byla ulica nadajaca tempo w Gdyni.
To juz sam Wrzeszcz jest ciekawszy od calej Gdyni.Jest gdzie wypic kawe ,zjesc sniadanie lub obiad,pozalatwiac sprawy,pohadlowac,pojsc do dentysty.Taka jakas roznorodnosc i jest ciekawie -mozna pol dnia spedzic we Wrzeszczu i sie nie znudzic!To robia nowe inwestycje i zachowanie charakteru Wrzeszcza.Centrum Gdanska tez jest fajowe pod kazdym wzgledem.Jednak to nie wina miast ze cos sie w nich dzieje dobrze lub zle to robia ludzie,ktorzy zarzadzaja tymi miastami.Przyciaganie nowych inwestorow to tez duza umiejetnosc moze najwazniejsza w dziesiejszej jeszcze opoznionej Polsce.Kazdy region chce wykorzystac swoje szanse.Ja nie potrafie sobie wyobrazic zeby Gdansk sie rozwinal a Gdynia nie.Te dwa miasta musza sie wspierac i wspolpracowac bo sa czescia jednego wiekszego zespolu miejskiego!!!!!!!!!!!- 0 0
-
2007-05-26 17:09
Im mniej sukcesów tym więcej postów zawodowych
propagandzistów typu waszka.
Gdynia ma coraz większe parcie na jakis spektakularny sukces,którego po prostu jej brakuje,Gdańsk tylko w ubiegłym roku potrafił przyciągnąć kilku znaczących inwestorów,Gdynia głośno się promuje,ale nie ma to przełożenia na inwestycje,niedawno red.Nowaczyński w Radio Gdańsk zapytał T.Banela z UM Gdyni,jakie to inwestycje przyciągnęło miasto dzięki akcjom typu Gdy Inwestujesz,Lepsza itp-kluczył,zmieniał temat,wymienił w końcu rozbudowę Centrum Wzgórze oraz Łużycką,czyli Allcon,brak w Gdyni poważych inwestycji gospodarczych,takie są fakty,stąd pewnie lekka frustracja i pobozne życzenia.- 0 0
-
2007-05-26 17:10
Wszędzie to samo, Gdynia podupada, a była kiedyś miastem z klimatem, teraz tworzą go jarmarczne budy, zapyziały dworzec, Świętojańska bez wyrazu i ta infrastruktura. Robi się pewne rzeczy na pokaz, a to, co najważniejsze - leży kompletnie. Spójrzcie na Wielki i Mały Kack, Orłowo, Grabówek, Chylonię (zwłaszcza Meksyk) - zamiast dreóg dojazdowych - klepiska (Starodworcowa i okoliczne - Mała, Solna, Kamienna, Wesoła itd), szamba zamiast kanalizacji, stara (lub w ogóle brak) sieć wodociągowa, energetyczna, tu nic się od wielu lat nie robi. Pasnie Szczurek, niech się Pan wreszcie weźmie do konkretnej roboty, zamiast snuć kosmiczne wizje.
- 0 0
-
2007-05-26 17:11
waszka znowu dostanie po głowie
Gdynia to przede wszystkim postkomunistyczna, obrzydliwa architektura, gierkowskie jadłodajnie umiejscowione w najbardziej rekreacyjnych punktach miasta, i cała kupa przesiadujących tam wieśniackich dresiarzy, pijących browar i rzucajacych miesem. Brudny beton, smród i poza zasyfionym skwerem kościuszki, wyglądającym jak 30 lat temu, zadnego miejsca do "pochwalenia się". Oto obraz dzisiejszej Gdyni! Jej rozwoj, czystosc i atrakcyjnosc to mit, niestety. Tu, nawet nie ma atrakcyjnych plaż, jak w Jelitkowie, Sopocie, czy na Stogach. A szkoda, bo przy odrobinie dobrej woli i odpowiednich inwestycjach Gdynia moglaby byc bardzo atrakcyjnym miastem. I nie ma sie co sprzeczac o hierarchie. ...
- 0 0
-
2007-05-26 17:20
Gdańsk ciągle chce brać, zgarniać lew'y, a nie lwy
- 0 0
-
2007-05-26 17:38
Symbol Gdanska - pies z rolką papieru toaletowego u szyji
taki dmuchany co to nie tak dawno sponsorowal gdanska kulture....
- 0 0
-
2007-05-26 17:40
hałda w Wislince - kolejny symbol Gdanska
te piekne sobieszewskie plaze w cieniu Wislinki......
zaprawde trzeba odwagi by mieszkac w Gdansku - ostatnia kampania reklamowa Gdanska to strzal w 10.... odwaz sie...... powdychac troche jodu z haldy w Wislince....- 0 0
-
2007-05-26 17:55
"odwagi by mieszkac w Gdansku"
Ostatnia reklama, faktycznie straszy a "psolew" łapie kobiety za ....
- 0 0
-
2007-05-26 21:46
symbol Gdyni
wyremontowane molo w oparach ścieków płynacych Kaczą
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.