• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Made in Trójmiasto

Magdalena Szałachowska
26 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Okolice interaktywnej fontanny, na której mieszkańcy mogą obejrzeć swoje twarze, stały się nowym miejscem spotkań w Chicago. Okolice interaktywnej fontanny, na której mieszkańcy mogą obejrzeć swoje twarze, stały się nowym miejscem spotkań w Chicago.
Pawilon, który reklamował Polskę podczas EXPO 2005 w Aichi, doskonale łączy tradycję i nowoczesność. Pawilon, który reklamował Polskę podczas EXPO 2005 w Aichi, doskonale łączy tradycję i nowoczesność.
Frank Gehry, autor m.in. projektu DZ Bank w Berlinie, to obok Normana Fostera twórca architektonicznych ikon, rozpoznawalnych na całym świecie. Frank Gehry, autor m.in. projektu DZ Bank w Berlinie, to obok Normana Fostera twórca architektonicznych ikon, rozpoznawalnych na całym świecie.
Interaktywne fontanny, ławki i latarnie o niespotykanych formach, inteligentne budynki odważną architekturą przypominające gigantyczne rzeźby... Czy tak będzie wyglądało Trójmiasto przyszłości? W jaki sposób przemycić w unikalnych formach tożsamość miejsca, a co najważniejsze, w jaki sposób stworzyć rozpoznawalną na całym świecie markę miast? Markę, która z jednej strony przyciągnie biznes i młodych, kreatywnych ludzi, a z drugiej sprawi, że mieszkańcy będą w szczerym uwielbieniu o swoich miastach śpiewać piosenki.

O tym, że jest to możliwe, a wręcz pożądane, przekonywali goście czwartkowego panelu "Marketing miejsc - inwestycja w przyszłość", zorganizowanego w ramach 7. Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Gdyni.

Specjaliści ds. tzw. brandingu regionów i miast, skupili się przede wszystkim na architekturze.

- Coraz rzadziej w promocji miast wykorzystuje się budynki historyczne, a coraz częściej stawia się na ikony współczesnej architektury - mówi Jacek Debis prowadzący projekt "Branding Polska" z ramienia Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki. - Właśnie dzięki nowoczesnym symbolom radykalne transformacje przeżyły takie miasta, jak: Bilbao z Muzeum Sztuki Współczesnej Guggenheima, Londyn, będący międzynarodowym tyglem imprez kulturalnych, Kopenhaga, tak bogata w nowy design czy Seattle, stawiające na nowoczesne akcenty morskie.

W dobie Internetu, kiedy coraz mniej rzeczy nas zaskakuje, miasto powinno się kreować jako produkt unikalny, ale jednocześnie, o jasno czytelnej tożsamości. Można to osiągnąć między innymi przez wytworzenie nowej generacji regionalnych produktów.

- Od lat czekam, by porządny projektant zabrał się za bursztyn - mówi Beata Bochińska, dyrektor Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. - Dostępne produkty są już po prostu nudne. Tradycyjne materiały mogą pomóc stworzyć nowoczesny wizerunek miasta. Przykładem jest polski pawilon na wystawie EXPO 2005 w japońskim Aichi. To dzieło Krzysztofa Ingardena, w całości wykonane zostało z wikliny.

Co w przyszłości będą wspominać turyści po powrocie z Trójmiasta?

Jaki jest sens tworzenia nowoczesnego wizerunku miast? Rozwój współcześnie polega przede wszystkim na przyciąganiu nowych technologii oraz innowacyjnego biznesu, a co za tym idzie, młodych, wykształconych i kreatywnych osób.

Według badań UNESCO w sektorze kreatywnym, jak nauka, nowe technologie, sztuka czy turystyka, pracuje 40 procent aktywnej populacji. By ją przyciągnąć, miasto musi zagwarantować bardzo wysoki standard życia, bogatą ofertę kulturalną oraz duże poczucie wspólnoty, różnorodności, otwartości i tolerancji dla różnic.

Najbardziej kreatywne miasta świata są wyróżniane przez UNESCO tytułem City of Design. Do tej pory miano otrzymały takie metropolie, jak m.in. Berlin, Montreal czy Buenos Aires, ale także mniejsze miasta, jak Antwerpia czy Glasgow. Wyróżnień generujących rozwój miast jest więcej, a jedno z nich to Europejska Stolica Kultury, o której status stara się między innymi Gdańsk.

Podsumowując, jaki wizerunek mogłoby mieć nowoczesne Trójmiasto? Czy gdyńskie Sea Towers i biesiadna rozrywka oferowana w Gdańsku to wszystko na co nas stać? Pod koniec roku z jednej strony rozstrzygnie się konkurs architektoniczny na wizytówkę Gdańska, czyli Europejskie Centrum Solidarności, a z drugiej na koncepcję gdyńskiego Centrum Kultury. Oba projekty mają stać się ponadczasowymi wizytówkami miast, rozpoznawalnymi w całym kraju i nie tylko. Można jedynie liczyć, że setki tysięcy złotych oferowanych w ramach nagród, przyciągną najlepszych światowych architektów.
Lwy symbolem Gdańska

Jedną z atrakcji obchodzonego w Gdańsku do niedzieli Święta Miasta jest odsłonięcie 25 figur lwów. Przyozdobione przez studentów ASP lwy całymi rodzinami (po pięć sztuk) stanęły przy Długim Targu, ul. Karmelickiej, na placu przed Dworcem PKP we Wrzeszczu, przy pętli tramwajowej w Oliwie oraz przed portem lotniczym im. Lecha Wałęsy. W sobotę w godzinach od 12 do 16 dzieci pod kierunkiem gdańskich artystów pomalują sześć najmniejszych lwiątek przy Długim Targu, ul. Karmelickiej i pętli tramwajowej w Oliwie. Sponsorem figur jest firma Aste.

Opinie (81) ponad 20 zablokowanych

  • szaro-bura ruina

    Moje zdanie: Gdynia miasto tragiczne - dla mnie bez historii - wszystko co mi się kojarzy to z komuną.Fatalny układ ulic - tam zawsze wieje zimny wiatr.Nie jestem zwolennikiem niszczenia, okrajania czy zasłaniania miejsc gdzie jest kawałek zielonej przyrody (pewnie wyzwecie mnie od ekologów)więc nie wiem czy stawianie w tym miejscu apartamentowców ze szkła i betonu dla ludzi bogatych jest najlepszym rozwiązaniem.Ostatnio w TV pokazywano projekt domu jakiegoś Polaka który dostał nagrodę Najlepszy dom na swiecie czy coś w tym rodzaju. Ludzie co za koszmar! Ja bym tego domu za darmo nie chciał.
    Autor: glen 2007-04-25 13:34

    0 gdyni
    PIEKNY NOWOCZESNY BLASZANNY NITOWANY STALOWYMI NITAMI MARKET ; typu np. LIDL albo KAUFLAND.Skwery, parki i inne tego typu atrakcje dla mieszkancow wcale nie musza byc ulokowane w centrum miasta . na spacery mozna jezdzic np. do Pierwoszyna albo na Kacze Buki .Miasto- to stal beton arterie markety spaliny i smog , a jak sie komus nie podoba to do Karczemek.Mieszkaniec miasta ma patrzec pod nogi, gdzie idzie a nie rozgladac sie wkolo to grozi wytrzeszczem oczu,juz kompletna bzdura jest zadzieranie glowy i rozgladanie sie za jakas tam Kamienna Gora.Sa samoloty -mozna popatrzec a gory.Jeszcze przy okazji o gdynskich wiezach; Piekne, tylko malo ich.Powinna wreszcie zapasc decyzja o scislej zabudowie calej lini brzegowej od Babich Dolow do Orlowa .Uchroni to miasto od zawilgocenia plaze od zanieczyszczen a mieszkancow od bezsensownego gapienia sie w sina dal..

    • 0 0

  • gdynia to masowa porażka

    Gdynia skonczyla sie z usmierceniem ulicy Swietojanskiej!
    Zaczelo sie wykopkami ,potem zwezeniem ulicy a pozniej wywaleniem wszystkiego co przyciaga ludzi;butikow ,sklepikow ,restauracyjek,lodziarni,sklepow z ze zlotem i bursztynem ,z futrami i sprzetem elektronicznym ,delikatesow,kawiarenek,portowych knajpek ,barow....
    Jak to zniknelo i w zamian pojawily sie same urzedy,po zamknieciu urzedow ta ulica umiera.W dzien to tez czesc miasta polmartwa.Kiedys to byla ulica nadajaca tempo w Gdyni.
    To juz sam Wrzeszcz jest ciekawszy od calej Gdyni.Jest gdzie wypic kawe ,zjesc sniadanie lub obiad,pozalatwiac sprawy,pohadlowac,pojsc do dentysty.Taka jakas roznorodnosc i jest ciekawie -mozna pol dnia spedzic we Wrzeszczu i sie nie znudzic!To robia nowe inwestycje i zachowanie charakteru Wrzeszcza.Centrum Gdanska tez jest fajowe pod kazdym wzgledem.Jednak to nie wina miast ze cos sie w nich dzieje dobrze lub zle to robia ludzie,ktorzy zarzadzaja tymi miastami.Przyciaganie nowych inwestorow to tez duza umiejetnosc moze najwazniejsza w dziesiejszej jeszcze opoznionej Polsce.Kazdy region chce wykorzystac swoje szanse.Ja nie potrafie sobie wyobrazic zeby Gdansk sie rozwinal a Gdynia nie.Te dwa miasta musza sie wspierac i wspolpracowac bo sa czescia jednego wiekszego zespolu miejskiego!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Im mniej sukcesów tym więcej postów zawodowych

    propagandzistów typu waszka.

    Gdynia ma coraz większe parcie na jakis spektakularny sukces,którego po prostu jej brakuje,Gdańsk tylko w ubiegłym roku potrafił przyciągnąć kilku znaczących inwestorów,Gdynia głośno się promuje,ale nie ma to przełożenia na inwestycje,niedawno red.Nowaczyński w Radio Gdańsk zapytał T.Banela z UM Gdyni,jakie to inwestycje przyciągnęło miasto dzięki akcjom typu Gdy Inwestujesz,Lepsza itp-kluczył,zmieniał temat,wymienił w końcu rozbudowę Centrum Wzgórze oraz Łużycką,czyli Allcon,brak w Gdyni poważych inwestycji gospodarczych,takie są fakty,stąd pewnie lekka frustracja i pobozne życzenia.

    • 0 0

  • Wszędzie to samo, Gdynia podupada, a była kiedyś miastem z klimatem, teraz tworzą go jarmarczne budy, zapyziały dworzec, Świętojańska bez wyrazu i ta infrastruktura. Robi się pewne rzeczy na pokaz, a to, co najważniejsze - leży kompletnie. Spójrzcie na Wielki i Mały Kack, Orłowo, Grabówek, Chylonię (zwłaszcza Meksyk) - zamiast dreóg dojazdowych - klepiska (Starodworcowa i okoliczne - Mała, Solna, Kamienna, Wesoła itd), szamba zamiast kanalizacji, stara (lub w ogóle brak) sieć wodociągowa, energetyczna, tu nic się od wielu lat nie robi. Pasnie Szczurek, niech się Pan wreszcie weźmie do konkretnej roboty, zamiast snuć kosmiczne wizje.

    • 0 0

  • waszka znowu dostanie po głowie

    Gdynia to przede wszystkim postkomunistyczna, obrzydliwa architektura, gierkowskie jadłodajnie umiejscowione w najbardziej rekreacyjnych punktach miasta, i cała kupa przesiadujących tam wieśniackich dresiarzy, pijących browar i rzucajacych miesem. Brudny beton, smród i poza zasyfionym skwerem kościuszki, wyglądającym jak 30 lat temu, zadnego miejsca do "pochwalenia się". Oto obraz dzisiejszej Gdyni! Jej rozwoj, czystosc i atrakcyjnosc to mit, niestety. Tu, nawet nie ma atrakcyjnych plaż, jak w Jelitkowie, Sopocie, czy na Stogach. A szkoda, bo przy odrobinie dobrej woli i odpowiednich inwestycjach Gdynia moglaby byc bardzo atrakcyjnym miastem. I nie ma sie co sprzeczac o hierarchie. ...

    • 0 0

  • Gdańsk ciągle chce brać, zgarniać lew'y, a nie lwy

    • 0 0

  • Symbol Gdanska - pies z rolką papieru toaletowego u szyji

    taki dmuchany co to nie tak dawno sponsorowal gdanska kulture....

    • 0 0

  • hałda w Wislince - kolejny symbol Gdanska

    te piekne sobieszewskie plaze w cieniu Wislinki......
    zaprawde trzeba odwagi by mieszkac w Gdansku - ostatnia kampania reklamowa Gdanska to strzal w 10.... odwaz sie...... powdychac troche jodu z haldy w Wislince....

    • 0 0

  • "odwagi by mieszkac w Gdansku"

    Ostatnia reklama, faktycznie straszy a "psolew" łapie kobiety za ....

    • 0 0

  • symbol Gdyni

    wyremontowane molo w oparach ścieków płynacych Kaczą

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane