• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Made in Trójmiasto

Magdalena Szałachowska
26 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Okolice interaktywnej fontanny, na której mieszkańcy mogą obejrzeć swoje twarze, stały się nowym miejscem spotkań w Chicago. Okolice interaktywnej fontanny, na której mieszkańcy mogą obejrzeć swoje twarze, stały się nowym miejscem spotkań w Chicago.
Pawilon, który reklamował Polskę podczas EXPO 2005 w Aichi, doskonale łączy tradycję i nowoczesność. Pawilon, który reklamował Polskę podczas EXPO 2005 w Aichi, doskonale łączy tradycję i nowoczesność.
Frank Gehry, autor m.in. projektu DZ Bank w Berlinie, to obok Normana Fostera twórca architektonicznych ikon, rozpoznawalnych na całym świecie. Frank Gehry, autor m.in. projektu DZ Bank w Berlinie, to obok Normana Fostera twórca architektonicznych ikon, rozpoznawalnych na całym świecie.
Interaktywne fontanny, ławki i latarnie o niespotykanych formach, inteligentne budynki odważną architekturą przypominające gigantyczne rzeźby... Czy tak będzie wyglądało Trójmiasto przyszłości? W jaki sposób przemycić w unikalnych formach tożsamość miejsca, a co najważniejsze, w jaki sposób stworzyć rozpoznawalną na całym świecie markę miast? Markę, która z jednej strony przyciągnie biznes i młodych, kreatywnych ludzi, a z drugiej sprawi, że mieszkańcy będą w szczerym uwielbieniu o swoich miastach śpiewać piosenki.

O tym, że jest to możliwe, a wręcz pożądane, przekonywali goście czwartkowego panelu "Marketing miejsc - inwestycja w przyszłość", zorganizowanego w ramach 7. Międzynarodowego Forum Gospodarczego w Gdyni.

Specjaliści ds. tzw. brandingu regionów i miast, skupili się przede wszystkim na architekturze.

- Coraz rzadziej w promocji miast wykorzystuje się budynki historyczne, a coraz częściej stawia się na ikony współczesnej architektury - mówi Jacek Debis prowadzący projekt "Branding Polska" z ramienia Polskiej Agencji Rozwoju Turystyki. - Właśnie dzięki nowoczesnym symbolom radykalne transformacje przeżyły takie miasta, jak: Bilbao z Muzeum Sztuki Współczesnej Guggenheima, Londyn, będący międzynarodowym tyglem imprez kulturalnych, Kopenhaga, tak bogata w nowy design czy Seattle, stawiające na nowoczesne akcenty morskie.

W dobie Internetu, kiedy coraz mniej rzeczy nas zaskakuje, miasto powinno się kreować jako produkt unikalny, ale jednocześnie, o jasno czytelnej tożsamości. Można to osiągnąć między innymi przez wytworzenie nowej generacji regionalnych produktów.

- Od lat czekam, by porządny projektant zabrał się za bursztyn - mówi Beata Bochińska, dyrektor Instytutu Wzornictwa Przemysłowego. - Dostępne produkty są już po prostu nudne. Tradycyjne materiały mogą pomóc stworzyć nowoczesny wizerunek miasta. Przykładem jest polski pawilon na wystawie EXPO 2005 w japońskim Aichi. To dzieło Krzysztofa Ingardena, w całości wykonane zostało z wikliny.

Co w przyszłości będą wspominać turyści po powrocie z Trójmiasta?

Jaki jest sens tworzenia nowoczesnego wizerunku miast? Rozwój współcześnie polega przede wszystkim na przyciąganiu nowych technologii oraz innowacyjnego biznesu, a co za tym idzie, młodych, wykształconych i kreatywnych osób.

Według badań UNESCO w sektorze kreatywnym, jak nauka, nowe technologie, sztuka czy turystyka, pracuje 40 procent aktywnej populacji. By ją przyciągnąć, miasto musi zagwarantować bardzo wysoki standard życia, bogatą ofertę kulturalną oraz duże poczucie wspólnoty, różnorodności, otwartości i tolerancji dla różnic.

Najbardziej kreatywne miasta świata są wyróżniane przez UNESCO tytułem City of Design. Do tej pory miano otrzymały takie metropolie, jak m.in. Berlin, Montreal czy Buenos Aires, ale także mniejsze miasta, jak Antwerpia czy Glasgow. Wyróżnień generujących rozwój miast jest więcej, a jedno z nich to Europejska Stolica Kultury, o której status stara się między innymi Gdańsk.

Podsumowując, jaki wizerunek mogłoby mieć nowoczesne Trójmiasto? Czy gdyńskie Sea Towers i biesiadna rozrywka oferowana w Gdańsku to wszystko na co nas stać? Pod koniec roku z jednej strony rozstrzygnie się konkurs architektoniczny na wizytówkę Gdańska, czyli Europejskie Centrum Solidarności, a z drugiej na koncepcję gdyńskiego Centrum Kultury. Oba projekty mają stać się ponadczasowymi wizytówkami miast, rozpoznawalnymi w całym kraju i nie tylko. Można jedynie liczyć, że setki tysięcy złotych oferowanych w ramach nagród, przyciągną najlepszych światowych architektów.
Lwy symbolem Gdańska

Jedną z atrakcji obchodzonego w Gdańsku do niedzieli Święta Miasta jest odsłonięcie 25 figur lwów. Przyozdobione przez studentów ASP lwy całymi rodzinami (po pięć sztuk) stanęły przy Długim Targu, ul. Karmelickiej, na placu przed Dworcem PKP we Wrzeszczu, przy pętli tramwajowej w Oliwie oraz przed portem lotniczym im. Lecha Wałęsy. W sobotę w godzinach od 12 do 16 dzieci pod kierunkiem gdańskich artystów pomalują sześć najmniejszych lwiątek przy Długim Targu, ul. Karmelickiej i pętli tramwajowej w Oliwie. Sponsorem figur jest firma Aste.

Opinie (81) ponad 20 zablokowanych

  • Gdynia

    Taaaaa,Gdynia stoi wam jak osc w gardle,to normalne zachowanie-objaw zazdrosci.Wszyscy doskonale wiecie i nie musze o tym pisac ze Gdynia jest Motorem Napedowym calego regionu,ze Gdynia tojest Okno na swiat,zeby z gdanska zobaczyc swiat to trzeba podejsc do okna itp.dlaczego Gryzon nie przylozyl reki do Baltic Areny? bo doskonale wie ze to jest sciema,ze Gdynia straci prestiz i reputacje.PA.

    • 0 0

  • nie zaczynajmy od końca !!!!!

    Budynki, architektura ... dajcie spokój.... Trzeba zacząć od posprzątania ulić, kupy po psach, śmieci, wydeptane trawniki to jest to od czego trzeba zacząć by poprawić wizerunek Trójmiasta.
    Następnie obłupane kamienice, reklamy na ścianach niepasujące do architektury, połamane ławki itd. Następnie wielka płyta która straszy w naszych miastach. Przecież by do tych "ikon" dojechać trzeba minąc szare i burdne ulice i osiedla....

    to jst to od czego trzeba zacząć ....

    • 0 0

  • Jak wam sie nie podoba

    to sie wyprowadzcie.
    Krzywa ulica - żle. Remontują ją - żle. Wyremontowali - Dlaczego tak długo. I dlaczego akurat ta ulica a nie ta pod moim blokiem. Dobra remontują ta pod moim blokiem. Dlaczego akurat teraz? dlaczego tak długo?

    • 0 0

  • dajcie żyć

    trójmiasto jest super

    • 0 0

  • Gdańsk - miasto z tradycjami

    moim zdaniem to dobrze, ze lwy są pokazane i charakteryzują nasze Miasto- czyli Gdańsk,bo jest najwiekszym i najpiękniejszym Miastem w pomorskim!!! Gdańsk - TYLKO :-)

    • 0 0

  • ...

    Zgadzam sie nie tedy droga... ale z drugiej strony co mozna wymagac od tych ludzi... ktorzy podejmuja takie decyzje??

    Najbardziej zaintrygował mnie lew ogolnie wychodzac z dworca frontowy... pomalowany w barwy lechii gdansk z flaga ks lechia na grzbiecie...

    Po co laczyc pilke nozna ze "sztuka" w zamierzeniu

    Z drugiej strony ASP ma ksztalowac artystow a nie wykonawcow reklam komerycjnych... w postaci rzezby..

    PRzykra sprawa ogolnie..

    • 0 0

  • jaja

    Masz racje, szkoda ze tak piękne miasto niszczą i doprowadzaja do wstrętnego kiczu. Widać najlepiej tu pies z rolka papieru toaletowego pasuje.

    • 0 0

  • Smutne to ale prawdziwe...



    Gdynia dawno stała sie druga liga w 3city. Gdansk i Sopot uciekaja coraz dalej. Nasza Juniorka - poprzez karierowiczow i bufonow dostala konkretnej zadyszki! Zal mi gardlo sciska, poniewaz jeszcze kilka lat temu nic nie wskazywalo na taka posuche inwestycyjna. Obecny PR polega na piep...nym obiecywaniu wszystkiego i wciskaniu ludziom kitu, ze jest dobrze. Hala sportowa - niezly obciach architektoniczny, dodatkowo z rocznym poslizgiem, odlegle wizje stadionu - smiech na sali: za te utopijne nomen omen 80 baniek mozna by wybudowac z*******y obiekt na 20 tysiecy, a nie modernizowac trupa.Arteria Orlowo - Karwiny utopiona w sygnalizacjach swietlnych, Chwarzno/Wiczlino z dojazdem na miare epoki sredniowiecza, permanentne olewanie najbiedniejszych dzielnic polnocnych. Swietojanska, Skwer najczesciej puste nocami. Staram sie nie wylewac zalow, tylko opisywac rzetelnie to, co aktualnie sie dzieje. Jezeli sytuacja sie nie poprawi, opuszcze moje ukochane miasto i bede czekal na lepsze z dalekiej perspektywy :(( Na Szczura i jego obibokow nie zaglosuje nigdy wiecej!!

    • 0 0

  • wróciłem właśnie z Chełmna, miasta zabytków i zakochanych

    Wspaniale promuje się maleńkie Chełmno,a atrakcją była noc muzeum.....,z rewelacyjną przewodniczką i grodziskiem:)
    Dlaczego Gdańsk "nie POtrafi":( nie wiem,ale żałuję,że niczego takiego nie doświadczyłem tu w Grodzie nad Motławą...,nasze zabytki STRASZĄ!I nic nie POmoże "promocja"w stylu Jarmarku Dominikańskiego,który już dawno tak naprawdę przestał być"atrakcją turystyczną"Miasta...te lwy to POrażka!:(,chyba że zaryczą!:D
    Moim marzeniem jest plaża nad Motławą,w okolicach Ołowianki.
    Skoro można było w Chicago/patrz zdjęcie/ to dlaczego u nas nic nie można?
    A to co nas póki co wyróżnia in minus to wszyscy/Mieszkańcy Trójmiasta/wiemy i szkoda słów w tym temacie!:D WRRR

    • 0 0

  • Wydymanie....

    Balon pękł....wieś pod Oksywiem pozostaje.Nawet ten nadymany transport miejski rdzewieje i coraz bardziej kuleje.Obłuba za duże pieniądze,znajdzie swoją ziobro.Sprawiedliwośc społeczna dosięgnie swoją ręką mitomanów sponiewierających nasze-podatników pieniądze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane