• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała rewolucja na PKM. Pociągi przez Kokoszki i do Gdańska Głównego

Michał Brancewicz
28 lutego 2024, godz. 07:00 
Opinie (263)
Na początku lutego odbył się pierwszy specjalny przejazd bajpasem kartuskim. Powyżej pociągu widoczne są tory PKM prowadzące w kierunku lotniska. Na początku lutego odbył się pierwszy specjalny przejazd bajpasem kartuskim. Powyżej pociągu widoczne są tory PKM prowadzące w kierunku lotniska.

Od 11 marca 6 par pociągów kursować będzie z Gdańska Wrzeszcza do Kartuz przez bajpas kartuskiMapka. Z tego dwa będą wyruszać i kończyć bieg na stacji Gdańsk Główny. Po "starej trasie" przez lotniskoMapka do Kartuz jeździć będzie 17 par pociągów.



Którą trasą PKM będziesz częściej jeździł?

W niedzielę, 10 marca 2024 r., nastąpi tradycyjna korekta rocznego rozkładu kolejowego. O ile w poprzednich latach zdarzało się, że zmiany były zaledwie kosmetyczne, o tyle teraz pasażerów korzystających z oferty PKM czeka mini rewolucja.

Po raz pierwszy pociągi pojadą wyremontowanym i częściowo odbudowanym, jednotorowym bajpasem kartuskim. Powstał on, by pełnić funkcję objazdu podczas rozbudowy i elektryfikacji linii 201 Gdynia-Kościerzyna, która na razie jeszcze nie ruszyła.

Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł Rozbudowa linii kolejowej na Kaszuby za 1,5 mld zł

Dwa pociągi dziennie do Gdańska Głównego



Każdego dnia 6 składów wyruszy ze stacji we Wrzeszczu, by za przystankiem PKM Kiełpinek wjechać na 1,5 km odcinek linii, odbudowany przez spółkę PKM, a później pojechać 15 km odcinkiem linii wyremontowanej przez PKP PLK.

Pociągi zatrzymają się na przystankach Gdańsk Kokoszki, Leźno, Stara Piła, Otomino i Żukowo Zachodnie. Od posterunku w Glinczu pojadą już starą trasą, pokonywaną dotąd przez PKM-ki jadące z Wrzeszcza przez lotnisko do Kartuz.

Na trasie bajpasu kartuskiego powstał m.in. przystanek Gdańsk Kokoszki. Na trasie bajpasu kartuskiego powstał m.in. przystanek Gdańsk Kokoszki.
Nowością będzie to, że dwa pociągi wyruszać i kończyć bieg w Gdańsku Głównym, a nie, jak dotąd, we Wrzeszczu.

Pociągi na bajpasie kartuskim:

  • Odjazdy ze stacji Gdańsk Główny - 7:39, 16:31.
  • Odjazdy ze stacji Gdańsk Wrzeszcz - 7:51, 10:32, 13:32, 16:37, 19:10, 22:26.
  • Odjazdy ze stacji Kokoszki w kierunku Gdańska - 6:50 (Gdańsk Główny), 9:27 (Wrzeszcz), 12:20 (Wrzeszcz), 15:20 (Gdańsk Główny), 18:35 (wrzeszcz), 21:49 (Wrzeszcz).

Po bajpasie szybciej niż przez lotnisko



Nie jest wykluczone, że połączenie przez bajpas będzie chętniej wybierane przez pasażerów. Czas przejazdu będzie bowiem o 6 do 8 minut krótszy niż przez lotnisko.

Od 11 marca, na "starą trasę" przez port lotniczy w dzień powszedni wyjedzie też par PKM-ek. Do tego dojdą kursy z Wrzeszcza do Gdyni przez Osową.

Opinie (263) 10 zablokowanych

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Komunikacyjny fenomen w Gdansku - brak bezpośredniego (czyt. bez przesiadki!, bo niektórzy tego nie roxumieją) połączenia PKM lotnisko - Gdansk Główny.
    I tak trochę tu skapnie, trochę tam...

    • 34 9

    • No i w czym problem? (2)

      Tak funkcjonuje komunikacja w wielu miastach na całym świecie.

      • 6 11

      • (1)

        Skoro to już wiemy to nie powielajmy tych błędów! Czy Polak zawsze mądry dopiero po szkodzie?

        • 3 3

        • Polak właśnie okazuje się i**otą

          Bo przesiadki ogarnąć nie potrafi

          • 2 0

    • Skąd PISzesz? (2)

      Gdybyś była stąd, to byś wiedziała że jest bezpośrednia linia z lotniska do Gdańska Głównego - na numer 210.

      • 1 14

      • 210 to autobus a nie pociąg

        też nie rozumiem dlaczego nie połączyli centrum z lotniskiem

        • 11 3

      • 210 jest niestety jedną z najgorszych linii w gdańsku.
        Jeździ dookoła przez co zawsze pakuje się w korki i są opóźnienia. A mało jest też kursów przez co jest nagminnie przeładowany (głównie na odcinku lotnisko - morena).

        • 0 0

    • to nie jest fenomen a efekt realizacji przedsięwzięć "po łatwości"

      i omijanie realnych problemów komunikacji w Trójmieście nagromadzonych przez dziesiątki lat.

      Bezpośrednią przyczyną kończenia biegu pociągów we Wrzeszczu jest brak przepustowości odcinka Wrzeszcz-Główny.
      Wepchnięcie tam ruchu miejskiego jest niemożliwe.

      Pośrednio związane jest to z uproszczeniami wynikającymi z przyjętego rozwiązania połączenia na Zaspie linii PKM z główna linią. Nie dogadano współpracy z SKM a wcięcie się w tym miejscu w linię SKM wymagałoby całkowitej przebudowy przystanku Zaspa...

      A czas naglił, więc po co się takimi "drobiazgami" przejmować...

      • 5 2

    • Fenomen jest prosty.

      Brakuje przepustowości. Linia SKM Trójmiasto jest przeciążona. To jest linia kolejowa Lk250. Tak samo Lk202 dla dalekobieżnych. Do tego dochodzi zmiana trakcji bo PKM (lk248) to głównie spalinowe. Reszta to głownie elektryczne.

      • 7 2

  • Stara pila i dlugo zyla (1)

    Witam .Nie wiem dla kogo pan marszałek Strug uruchamia te ilnie za 140 milionów. Bo godziny odjazdów np że Starej Piły stacją mijanka o 6.41 w Gdańsku Wrzeszczu 7.07 nie są dobre ani dla pracujących ani dla studentów czy uczniów. Tak samo powrót Gdańsk Wrzeszcz start 16.37 Typowa przedwyborcza gierka coś puścimy potem nie ma chętnych to się zawiesi połączenia a linie wygasi jako nierentowna .oto Polska właśnie. powinno byc minimum 3 -4 pociągi co,20 30 minut w godzinach szczytu 6 do 8 i 14 do 16 .amen

    • 29 0

    • otwierajmy co się da .Wybory czas zacząć

      Ludzie mieszkający w dzielnicach południowych Gdańska stojąc w codziennych korkach mają mase czasu na przemyślenia , a dalej braną w tym samym kierunku wyboru. Może gęstość banerów przedywborczych tak napawa ich wzrok ,że postawienie krzyżyka to formalność podyktowana impulsem. To my głosujemy od lat na tych samych ludzi więc jeżeli coś nam się nie podoba to warto to wziąć pod uwagę.
      W Gdańsku mym kochanym nie ma logiki zbiorowego transportu i nie będzie długo , długo. Ktoś zaakceptował taki, a nie inny rozwój miasta dając zielone światło szczścianom i kwadratom w naszych dzielnicach zapominając o dojazdach.
      Zostawmy auta w domu przesiądźmy się na pkm - zatłoczoną i z beznadziejmym rozkładem. Nowa linia nic nie zmieni z takim rozkładem jazdy chyba tylko dla freelanserów. Rozkład jazdy autobusów do dzielnic południowych to też tragedia ,a myśląc o takich ludziach jak mieszkaniec "odległej" Starej Piły to już wyprawa.
      Czy chcemy tego czy nie dzielnice takie jak Otomin i odleglejsze już są wcielane w obręb miasta to dlaczego nie pomyśleć o sprawnej komunikacji , a nie dodawaniu kolejnych aut w mieście na każdą pojedyczą osobę zmieżającą do centrum.
      Brak logiki w tym co miasto nam funduje za nasze pieniądze.

      • 4 1

  • 2 pociągi

    Rewolucja przedwyborcza z 2 pociągami na dobę do centrum wojewódzkiego miasta. Ze Świdnika prędzej dojadą do Gdańska

    • 20 1

  • Niby dobra wiadomość, ale:

    1. cały pomysł odtworzenia linii kolejowej tzw. historycznej, to według mnie pomysł urojony, gdyż nie jest zaprojektowany na miarę potrzeb i jest jakby pudrowaniem trupa, dla potrzeb dobrego wizerunku o tym, że coś się tam dzieje. O tym dlaczego tak jest -- niżej.
    2. Ta kolejka nigdy nie obejmie najważniejszych dzielnic pod Gdańskiem, Sopotem, Gdynią, itp. Bo nie ma miejsca. Po prostu. Np. przystanek w PKM w Osowej jest dla garstki, bo właśnie tam biegły już tory, ale to już peryferia, kilka kilometrów od ,,centrum'' Osowej. Przystanek widmo, czyli przystanek pod Baninem, nazywany Gdańsk-Rębiechowo, to namiastka, dla garstki w porównaniu z potrzebami. Do Banina 4-5 km. Na Gdynię praktycznie nie ma nic. To co jest to jak kropla w morzu. Na Sopot nie ma nic.
    3. Rozwiązanie wynika z mapy trójmiasta i okolic: ponieważ trójmiasto jest obszarem, wokół którego rozwija się całe otoczenie, to potrzebny jest system promieniście odchodzących linii metra. Metra dlatego, że nie ma już miejsca na nic innego na powierzchni ziemi. Przypomnę, że metro nie musi iść całą długością pod ziemią, a jedynie tam gdzie nie ma miejsca na linię naziemną. Przykłady: Londyn, Tokio. Kto był i jechał ten zrozumie.
    4. Pieniądze; najlepiej z konkretnych projektów ale też powinny być winiety płacone przez kierowczyków. Bo to oni są przyczyną tej konieczności budowy linii metra. Systematycznie bnędą płacić i systematycznie będzie kasa na budowę linii metra.
    5. Przy okazji -- metra nie projektuje się i nie wykonuje od razu w całości. tylko liniami albo fragmentami linii. Jako pierwszą linię proponuję albo linię pod TPK do Osowej, Chwaszczyna, albo na południe Gdańska.

    Wszystkie inne namiastki są tylko prowizorką, próbą gaszenia pożaru.

    • 4 21

  • Sugestia dotycząca czytelności map

    Zmieńcie proszę te mapki tak, żeby pola, w których znajdują się opisy wyraźniej wskazywały na konkretne miejsca. Teraz nie widać tych subtelnych "strzałek".

    • 10 0

  • Przede wszystkim wydaje mi się, że rzucanie tych ogromnych składów to jest masakra (5)

    tam miały jeździć takie autobusiki, a nie pełna kolej? Po drugie - tja, dwa przejazdy dziennie hahaha...

    • 12 5

    • A doczytałeś artykuł?

      • 1 1

    • (1)

      Zdjęcie z prawdziwym pociągiem pokazuje przejazd miłośników kolei z turkol-u którzy sami zapłacili za tą wycieczkę. Oczywiście docelowo będą jeździły szynobusy.

      • 3 0

      • Na wiosnę 19-20-21 kwietnia oliwkowe wagony Turkolu wracają do nas. Start 19 kwietnia w Poznaniu, dalej Toruń, Grudziądz itd.

        (fragmenty rozkładu)
        20 kwietnia 2024:
        Pociąg "Żuławy": Grudziądz, Kwidzyn, Malbork, Tczew, Gdańsk Główny, Sopot, Gdynia Główna
        Pociąg "Foka": Gdynia Główna, Reda, Władysławowo, Hel, Hel, Władysławowo, Reda, Gdynia Główna
        Pociąg "Kaszub": Gdynia Główna, Żukowo Wsch., Kartuzy, Kartuzy, Żukowo Wsch., Gdynia Główna

        21 kwietnia 2024
        Pociąg "Komandor": Gdynia Główna, Sopot, Gdańsk Główny, Tczew, Suchostrzygi, Subkowy, Tczew
        Pociąg "Zając": Tczew, Starogard Gdański, Czarna Woda, Czersk, Bąk, Kościerzyna
        Pociąg "Magistrala": Kościerzyna, Bąk, Lipowa Tucholska, Szlachta, Lipowa Tucholska, Wierzchucin, Serock, Maksymilianowo, Bydgoszcz Główna

        Do realizacji wszystkich powyższych pociągów zaplanowano skład pociągu zestawionego z historycznego taboru Turystyki Kolejowej. Wagony 1 i 2 klasy oraz restauracyjny będą w historycznych barwach (oliwkowe barwy).
        Pasażerowie skorzystają z przejazdu pociągiem ciągniętym na różnych odcinkach przez lokomotywę elektryczną lub spalinową - w barwach firmowych przewoźnika lub historycznych, tradycyjnych zielonych lub pomarańczowych - w zależności od możliwości pozyskania lokomotywy w barwach historycznych.
        Pociągi będą zestawione z pasażerskich wagonów przedziałowych 1 oraz 2 klasy, a także historycznego wagonu barowego WARS.

        • 1 1

    • motoraczek (1)

      Wynalazek, który komunikuje Czechy.
      Polska usiłowała naśladować, ale stale wychodzą wielkie, ciężkie i powolne SA...

      • 2 0

      • Były SN61 i SA101.

        • 1 0

  • Ankieta trochę dziwna

    Gdyby pociągi jeździły co 5 min, to ankieta miałaby sens. Niestety odstęp między pociągami w tym samym kierunku dochodzi nieraz do 40 min., a co za tym idzie, pasażer który zechce jechać do lub z Kartuz, wsiądzie w ten pociąg, który akurat przyjedzie.

    • 14 0

  • Oczywiście rozkład znowu z czapy.... (3)

    Czyli ludzie kończący pracę o 16.00 w Kokoszkach nadal będą się kisić w korku, bo najbliższy pociąg w kierunku Gdańska/Wrzeszcza o 18.35. Nie wierzę! Co za ignoranci układają ten rozkład.

    • 19 2

    • Zadziwiające pracować w Kokoszkach (1)

      Mieszkając we Wrzeszczu. Nie dziw się, że tak jest ułożony, jesteś zapewne w nielicznej grupie osób, która jedzie w przeciwnym kierunku niż spora ilość osób

      • 0 4

      • W Kokoszkach masz mnóstwo zakładów i centra dysrtybucji. Tysiące ludzi jezdzi codziennie tam do pracy. We Wrzeszczu są tylko biura i sklepy.

        • 4 0

    • Tak działa socjalizm. Dalismy wam pociąg, a że godziny odjazdów bez sensu? Kogo to obchodzi. Tak niestety działa państwo, zupełnie odwrotnie do prywatnego biznesu.

      • 3 0

  • Komedia pomyłek

    Drogi Panie Redaktorze, poprowadził Pan PKM trasą alternatywną przez Otomin (blisko Szadółek) do Żukowa Wschodniego, podczas, gdy linia kolejowa biegnie przez Otomino (koło Glicza) do Żukowa Zachodniego. Warto było spojrzeć na mapę, zanim się Pan zaczął pisać takie androny...

    • 16 0

  • wasate dziady z PKP nigdy nie stworza czegos porzadnego (3)

    regularne i czeste kursy ,to powinna byc podstawa po zainwestowaniu ogromnej kasy w torowisko.Inaczej ludzie wybiora samochody.

    • 15 4

    • wąsate dziady z PKP nie mają z tym wiele wspólnego (2)

      organizacja i finansowanie transportu publicznego to rola samorządu województwa.

      A ten ma dziesięciolecia zaległości.

      • 2 1

      • A prowadzenie ruchu i układanie rozkładu (1)

        To właśnie domena wąsatych dziadów kolejarzy

        • 1 1

        • nie, znowu jesteś w błędzie

          układanie rozkładu jest przedmiotem umowy między zleceniodawcą (samorząd) oraz przewoźnikiem (obecnie Regio).

          Rozkład ustalany jest przez samorząd a przewoźnik go przyjmuje do realizacji.
          Również taryfy i dystrybucja biletów to domena samorządu.
          Przewoźnik wozi za "kilometrowóz", nawet jak wiezie powietrze.
          Przy okazji, Regio nie ma nic wspólnego z PKP.

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane