• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Małe-wielkie wyzwania na 2016 rok

Michał Sielski
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Korek na obwodnicy po horyzont - codzienność na obwodnicy. I nic się nie zmieni, dopóki policjanci nie wezmą się do roboty zamiast szukać wymówek. Korek na obwodnicy po horyzont - codzienność na obwodnicy. I nic się nie zmieni, dopóki policjanci nie wezmą się do roboty zamiast szukać wymówek.

Są w Trójmieście rzeczy, które można zmienić niewielkim nakładem pracy, a mimo tego urastają do rangi dużych problemów, z którymi od lat nikt nie może sobie poradzić. Przedstawiamy nasz subiektywny ranking komunikacyjnych trójmiejskich "niedasiów", które w łatwy sposób da się rozwiązać.



Który z przedstawionych problemów jest dla ciebie najbardziej istotny?

Na niektóre z codziennych problemów mamy niewielki wpływ, inne natomiast można rozwiązać i nie trzeba do tego ogromnych nakładów finansowych. Przedstawiamy ranking najbardziej denerwujących problemów, które występują praktycznie na co dzień. I mamy proste recepty, jak je rozwiązać. Bo najprostsze rozwiązania są zazwyczaj najlepsze.

1. Codzienne wypadki i korki na obwodnicy

W 2015 roku zapewne padnie nowy, niechlubny rekord wypadków i kolizji na obwodnicy Trójmiasta. Każdy z nich wiąże się z wielokilometrowym korkiem. W 2014 roku na obwodnicy było średnio pięć wypadków i kolizji dziennie. W minionym roku zdarzały się dni - zwłaszcza w sezonie letnim - że stało się na niej po kilka godzin dziennie, czasem w obu kierunkach jednocześnie. Co jest przyczyną wypadków? Według statystyk policyjnych: głównie nadmierna prędkość, ale także zbyt małe odległości pomiędzy pojazdami czy nagła zmiana pasa bez używania kierunkowskazów.

Każdy, kto jechał gdyńskim odcinkiem obwodnicy wie, że ograniczenie do 100 km/h to już nawet niezbyt śmieszny żart, bo wystarczy zjechać na chwilę na lewy pas, żeby wyprzedzić ciężarówkę, by po chwili mieć za sobą migającego długimi światłami "szybkiego i bezpiecznego" kierowcę, dla którego 20 km/h więcej niż można to "blokowanie lewego pasa przez zawalidrogę". Oczywiście zazwyczaj jedzie metr za naszym zderzakiem. I co? I nic, bo policja najpierw przez długi czas bajerowała, że patrole na obwodnicy są, a potem przyznała, że nie ma tam "technicznych" możliwości na zatrzymywanie kierowców.

Policja najpierw bajerowała, że patrole na obwodnicy są. Potem przyznała jednak, że nie ma tam "technicznych" możliwości na zatrzymywanie kierowców.
Bez problemu udowodniliśmy, że takich miejsc jest co najmniej kilka. Poza tym policja w innych regionach Polski nie ma problemu z patrolowaniem dwujezdniowych dróg ekspresowych czy autostrad. Po nagraniu na wideorejestratorze można przecież zaprosić łamiącego wszystkie przepisy kierowcę na najbliższy zjazd i zatrzymać go tuż za obwodnicą. Można, ale trzeba chcieć. Co więcej - nie ma nic prostszego, bo mandaty na obwodnicy można wystawiać wręcz w sposób ciągły, o dowolnej porze dnia i nocy. I - co nie mniej ważne - trudno znaleźć miejsce w Trójmieście, w którym działania drogówki będą bardziej oczekiwane i społecznie akceptowalne.

Czytaj więcej: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

2. Ostatni wagon SKM, czyli bibobus.

Pasażerowie piją alkohol w SKM, a strażnik zajmuje się telefonem komórkowym. Film archiwalny.


PKP oferuje wagony bezprzedziałowe, sypialne czy restauracyjne. W trójmiejskiej SKM mamy to wszystko w jednym, dostajemy nawet bonus. W praktycznie każdym pociągu SKM w ostatnim wagonie trwa permanentna impreza. Dozwolone jest palenie papierosów, picie alkoholu, a zazwyczaj towarzyszy temu przyjemny mrok zgaszonego światła. W coraz większej liczbie wagonów jest wprawdzie monitoring, ale wszyscy doskonale wiedzą, że nikt go na bieżąco nie ogląda.

Teoretycznie ostatni przedział jest dla kobiet z wózkami, rowerzystów oraz osób z większym bagażem. W praktyce często rowerzyści stoją w przejściach, bo nie po to część trasy chcą pokonać na rowerze, by cuchnąć dymem papierosów. Matki obok bujają wózki, a bagaże lądują na podłodze pomiędzy siedzeniami. I mamy jak w Afryce, bo ostatni wagon jest zaanektowany przez miłośników mocnych trunków i papierosów.

Ochrona SKM oczywiście twierdzi, że reaguje i podaje statystyki, które mają to potwierdzić. Jak to zazwyczaj wygląda? Wszyscy pasażerowie wiedzą, że zanim z czoła pociągu patrol dojdzie na koniec, to w przedziale unosi się już tylko dym "znikąd", a butelki są schowane. Może więc czas na wymyślenie nowej taktyki? Nie trzeba być mistrzem strategii, by wiedzieć, że wejście z peronu od razu do ostatniego wagonu będzie skuteczniejsze. Liczymy na to, że w 2016 roku ten jakże irytujący problem uda się rozwiązać.

3. Brak nocnej siatki połączeń oraz wspólnego biletu.

Wspólny bilet ułatwiłby podróżowanie po Trójmieście większą liczbą środków komunikacji. Wspólny bilet ułatwiłby podróżowanie po Trójmieście większą liczbą środków komunikacji.
O wspólnym bilecie, który wykluwa się w Trójmieście od wielu lat i jest to poród z niebywałymi komplikacjami, pisaliśmy wielokrotnie. Podobno jest coraz bliżej, więc skoro czekaliśmy tak długo, poczekamy jeszcze trochę. Zwłaszcza że powinien on obejmować nie tylko autobusową, trolejbusową i tramwajową komunikację w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, ale także pociągi SKM oraz PKM.

Nasi czytelnicy nie chcą natomiast dłużej czekać na więcej nocnych połączeń SKM. Zwłaszcza w sezonowe weekendy obłożenie nocnych pociągów jest znaczne. Jeśli założyć, że większość pasażerów kasuje bilety (a można łatwo to wyegzekwować, podpisując odpowiednią umowę z kontrolerami biletów, która zawarta zostanie niebawem), takie przejazdy na pewno będą opłacalne. Nie tylko finansowo. Zwiększy się też bezpieczeństwo, bo policjanci przyznają, że zatrzymani w nocy pijani kierowcy tłumaczą się czasami (głupio, ale jednak), że "nie mieli jak wrócić z imprezy". Będzie więc także bezpieczniej, wygodniej i bardziej ekologicznie. Warto to policzyć i przetestować już na wiosnę.

Ps. Chcieliśmy napisać coś jeszcze o Tristarze, ale jego twórcy uprzedzili nas i zapowiedzieli, że będą zadowoleni, kiedy w ciągu 5 lat korki znacząco się nie zwiększą. Tym sposobem wdrożenie wartego niemal 160 mln zł systemu przez najbliższe 5 lat będzie sukcesem. O zapowiadanym wcześniej zmniejszeniu korków o 20 proc. nikt już przecież nie będzie pamiętał.

Opinie (150)

  • To akurat fakt. Jeżdżąc obwodnicą nie raz można zauważyć jak np. przy wyprzedzaniu lewym pasem jedzie jeden za drugim i myśli że 5-10m odstępu mu wystarczy...

    • 15 0

  • Pkt 1

    1. Max prędkość 100 + odcinkowy pomiar prędkości
    2. Kamery nad jezdnią mierzące odległość między samochodami.

    • 10 6

  • Dojazdy do PKM, parkingi przy PKM, wspólny bilet na wszystko. Poza tym niech skończą tunel pod Martwą Wisła. No i jakby zaczęli robić coś z trasą kaszubską, obwodnicą metropolitalną oraz tunelem pod pachołkiem to byłoby extra.

    • 7 2

  • Zrobić węzeł na kowalach

    Po 16.00 wjechanie na Swiętokrzyską z Obwodnicy to ryzyko i kwestią czasu jest kiedy dojdzie tam do tragedii

    • 2 4

  • Obwodnica recepta na wypadki

    Zmniejszyc predkość maksymalną do 90 km/h na obwodnicy. Trzeba być idiotą żeby nie zauważyć że pseudo mistrzowie kierownicy powodują wypadki ze względu na prędkość i nie dostosowanie odległości do auta poprzedzającego. Nie rozumiem takich ludzi ktorzy pędzą a i tak na światełkach się spotykamy

    • 11 3

  • (3)

    Główne i Stare Miasto tylko dla pieszych i rowerzystów. Czas zrobić porządek z tym wielkim dzikim parkingiem. Centrum powinno być deptakiem. Mało tego kostki granitowe owszem uniemożliwyły skutecznie wjazd autom na Ogarną ale powstał tuż przed nimi kolejny dziki parking. Który uniemożliwia wejście pieszych i wjazd rowerzystów
    na tę ulicę do tego latem jeden z barów blokuje pas rowerowy w okresie letnim stawiając dziki ogródek

    • 8 6

    • (2)

      A co nas obchodzą rowery?

      • 2 2

      • Nie piszę tu rowerach tylko o tym że ulice Głównego i Starego Miasta powinny być deptakami a nie dzikimi parkingami

        • 2 2

      • obchodzą mnie bardziej samochody parkujące na dziko

        jak będziesz lekceważył rowery w mieście, będziesz miał kłopoty ze zdrowiem i agresją kierowców wobec pieszych na przejściach.

        Uważaj ze swoją bryką na przejazdach kolejowych!

        • 0 0

  • Budowa OPAT i 3 pasa po obu stronach obwodnicy (1)

    Do tego oswietlenie obwodnicy na calej dlugosci! Rezygnacja z budowy Obwodnicy metropolitalnej

    • 3 8

    • przestań

      Przestań już z tym OPAT!!! nikt tego nie chce oprócz GWE, GPU!!!

      • 1 0

  • więcej połączeń z Banina do Gdańska (3)

    tylko jedna linia 126 i to co godzinę, nie wspomnę o braku nocnych połączeń
    a przystanki PKM w polu, gdzie nie dojeżdża autobus

    • 6 6

    • (1)

      Niech ta patologia trzyma się zdała od Gdańska!

      • 3 2

      • Taaak "yntelgiencie" z falowca... Urodziny s Bartoszycach

        Z dumą jeżdżący autem z rej. GD i podkładką - jestem z Gdańska.

        • 3 0

    • to problem Banina

      powinno wyasygnowac srodki. ciezko sie nie zgodzic, poza niemilymi komentarzami, ze miasto nie powinno dokladac do tych, co jada placic podatki poza jego granicami.

      • 0 1

  • Zdezelowana ulica Sobieskiego w Gdańsku

    Brawo Magistrat, brawo Adamowicz, tak zaniedbać i zniszczyć główna ulicę łączącą dwa wielkie osiedla potraficie tylko wy; wiecie przynajmniej gdzie to jest?

    Jest jeszcze wiele innych takich trupich połączeń, gdzie ludzie niszczą swoje samochody. Jesteście z tego zadowoleni? Nagrody rozdane?

    Ale za to wywaliliście setki milionów złotych na zbędne ESC i Tristar.
    Ile z tego przytuliliście w premiach?
    Wykazujecie to w rozliczeniach podatkowych czy dostajecie bezpośrednio na Kajmany?

    • 9 3

  • 4. Zrobić porządekz graficiarzami oraz reklamami

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane