• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Małe-wielkie wyzwania na 2016 rok

Michał Sielski
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Korek na obwodnicy po horyzont - codzienność na obwodnicy. I nic się nie zmieni, dopóki policjanci nie wezmą się do roboty zamiast szukać wymówek. Korek na obwodnicy po horyzont - codzienność na obwodnicy. I nic się nie zmieni, dopóki policjanci nie wezmą się do roboty zamiast szukać wymówek.

Są w Trójmieście rzeczy, które można zmienić niewielkim nakładem pracy, a mimo tego urastają do rangi dużych problemów, z którymi od lat nikt nie może sobie poradzić. Przedstawiamy nasz subiektywny ranking komunikacyjnych trójmiejskich "niedasiów", które w łatwy sposób da się rozwiązać.



Który z przedstawionych problemów jest dla ciebie najbardziej istotny?

Na niektóre z codziennych problemów mamy niewielki wpływ, inne natomiast można rozwiązać i nie trzeba do tego ogromnych nakładów finansowych. Przedstawiamy ranking najbardziej denerwujących problemów, które występują praktycznie na co dzień. I mamy proste recepty, jak je rozwiązać. Bo najprostsze rozwiązania są zazwyczaj najlepsze.

1. Codzienne wypadki i korki na obwodnicy

W 2015 roku zapewne padnie nowy, niechlubny rekord wypadków i kolizji na obwodnicy Trójmiasta. Każdy z nich wiąże się z wielokilometrowym korkiem. W 2014 roku na obwodnicy było średnio pięć wypadków i kolizji dziennie. W minionym roku zdarzały się dni - zwłaszcza w sezonie letnim - że stało się na niej po kilka godzin dziennie, czasem w obu kierunkach jednocześnie. Co jest przyczyną wypadków? Według statystyk policyjnych: głównie nadmierna prędkość, ale także zbyt małe odległości pomiędzy pojazdami czy nagła zmiana pasa bez używania kierunkowskazów.

Każdy, kto jechał gdyńskim odcinkiem obwodnicy wie, że ograniczenie do 100 km/h to już nawet niezbyt śmieszny żart, bo wystarczy zjechać na chwilę na lewy pas, żeby wyprzedzić ciężarówkę, by po chwili mieć za sobą migającego długimi światłami "szybkiego i bezpiecznego" kierowcę, dla którego 20 km/h więcej niż można to "blokowanie lewego pasa przez zawalidrogę". Oczywiście zazwyczaj jedzie metr za naszym zderzakiem. I co? I nic, bo policja najpierw przez długi czas bajerowała, że patrole na obwodnicy są, a potem przyznała, że nie ma tam "technicznych" możliwości na zatrzymywanie kierowców.

Policja najpierw bajerowała, że patrole na obwodnicy są. Potem przyznała jednak, że nie ma tam "technicznych" możliwości na zatrzymywanie kierowców.
Bez problemu udowodniliśmy, że takich miejsc jest co najmniej kilka. Poza tym policja w innych regionach Polski nie ma problemu z patrolowaniem dwujezdniowych dróg ekspresowych czy autostrad. Po nagraniu na wideorejestratorze można przecież zaprosić łamiącego wszystkie przepisy kierowcę na najbliższy zjazd i zatrzymać go tuż za obwodnicą. Można, ale trzeba chcieć. Co więcej - nie ma nic prostszego, bo mandaty na obwodnicy można wystawiać wręcz w sposób ciągły, o dowolnej porze dnia i nocy. I - co nie mniej ważne - trudno znaleźć miejsce w Trójmieście, w którym działania drogówki będą bardziej oczekiwane i społecznie akceptowalne.

Czytaj więcej: Gdzie policjanci powinni mierzyć prędkość?

2. Ostatni wagon SKM, czyli bibobus.

Pasażerowie piją alkohol w SKM, a strażnik zajmuje się telefonem komórkowym. Film archiwalny.


PKP oferuje wagony bezprzedziałowe, sypialne czy restauracyjne. W trójmiejskiej SKM mamy to wszystko w jednym, dostajemy nawet bonus. W praktycznie każdym pociągu SKM w ostatnim wagonie trwa permanentna impreza. Dozwolone jest palenie papierosów, picie alkoholu, a zazwyczaj towarzyszy temu przyjemny mrok zgaszonego światła. W coraz większej liczbie wagonów jest wprawdzie monitoring, ale wszyscy doskonale wiedzą, że nikt go na bieżąco nie ogląda.

Teoretycznie ostatni przedział jest dla kobiet z wózkami, rowerzystów oraz osób z większym bagażem. W praktyce często rowerzyści stoją w przejściach, bo nie po to część trasy chcą pokonać na rowerze, by cuchnąć dymem papierosów. Matki obok bujają wózki, a bagaże lądują na podłodze pomiędzy siedzeniami. I mamy jak w Afryce, bo ostatni wagon jest zaanektowany przez miłośników mocnych trunków i papierosów.

Ochrona SKM oczywiście twierdzi, że reaguje i podaje statystyki, które mają to potwierdzić. Jak to zazwyczaj wygląda? Wszyscy pasażerowie wiedzą, że zanim z czoła pociągu patrol dojdzie na koniec, to w przedziale unosi się już tylko dym "znikąd", a butelki są schowane. Może więc czas na wymyślenie nowej taktyki? Nie trzeba być mistrzem strategii, by wiedzieć, że wejście z peronu od razu do ostatniego wagonu będzie skuteczniejsze. Liczymy na to, że w 2016 roku ten jakże irytujący problem uda się rozwiązać.

3. Brak nocnej siatki połączeń oraz wspólnego biletu.

Wspólny bilet ułatwiłby podróżowanie po Trójmieście większą liczbą środków komunikacji. Wspólny bilet ułatwiłby podróżowanie po Trójmieście większą liczbą środków komunikacji.
O wspólnym bilecie, który wykluwa się w Trójmieście od wielu lat i jest to poród z niebywałymi komplikacjami, pisaliśmy wielokrotnie. Podobno jest coraz bliżej, więc skoro czekaliśmy tak długo, poczekamy jeszcze trochę. Zwłaszcza że powinien on obejmować nie tylko autobusową, trolejbusową i tramwajową komunikację w Gdańsku, Gdyni i Sopocie, ale także pociągi SKM oraz PKM.

Nasi czytelnicy nie chcą natomiast dłużej czekać na więcej nocnych połączeń SKM. Zwłaszcza w sezonowe weekendy obłożenie nocnych pociągów jest znaczne. Jeśli założyć, że większość pasażerów kasuje bilety (a można łatwo to wyegzekwować, podpisując odpowiednią umowę z kontrolerami biletów, która zawarta zostanie niebawem), takie przejazdy na pewno będą opłacalne. Nie tylko finansowo. Zwiększy się też bezpieczeństwo, bo policjanci przyznają, że zatrzymani w nocy pijani kierowcy tłumaczą się czasami (głupio, ale jednak), że "nie mieli jak wrócić z imprezy". Będzie więc także bezpieczniej, wygodniej i bardziej ekologicznie. Warto to policzyć i przetestować już na wiosnę.

Ps. Chcieliśmy napisać coś jeszcze o Tristarze, ale jego twórcy uprzedzili nas i zapowiedzieli, że będą zadowoleni, kiedy w ciągu 5 lat korki znacząco się nie zwiększą. Tym sposobem wdrożenie wartego niemal 160 mln zł systemu przez najbliższe 5 lat będzie sukcesem. O zapowiadanym wcześniej zmniejszeniu korków o 20 proc. nikt już przecież nie będzie pamiętał.

Opinie (150)

  • zlikwidować rwozacych

    • 1 1

  • mandaty wystawiane na podstawie wideorejestratora są nielegalne

    • 3 3

  • Moje propozycje (1)

    1. Remont ulicy Sobieskiego
    2. Więcej oświetlenia przy przejściach dla pieszych (pisze to jako kierowca)
    3. Wlepianie rowerzystom mandatów za brak oświetlenia, wjezdzanie na przejście dla pieszych, za bycie święta krowa, której wszystko się należy.
    4. Zróżnicowane godziny pracy by uniknąć korków (wiem, że miasto tego nie zrobi ale możecie napisać o tym artykuł)
    5. Wysyłanie do policji zdjęć/filmików z raportu drogowego, które ewidentnie zostały nagrane przez kierowców w trakcie jazdy.
    6. Zabronić darmowych przejazdow komunikacją miejską menelstwu.

    • 4 1

    • I jeszcze jedno zakazać samochodom wjazdu do miasta bo wszyscy kierowcy to hieny

      • 1 0

  • Trzeba ogłosić autonomie Gdańską (2)

    1. Należy powołać króla w trójmiescie,
    2. Odłączyć Gdańsk od Polski i przylączyć do IV Rzeszy

    • 6 11

    • 3. Wywalić lechie z ekstraklasy do bundesligi

      • 1 2

    • Wyjedź volksdeutschu, w Berlinie na ciebie czekają

      • 2 1

  • Problem prezesów (2)

    Właściwie to wszystko spowodowane jest tym żeby kolega prezes lub szwagier zarobili. Zauważyliście ze wszystkie większe inwestycje w trojmiescie polegają na utworzeniu czegoś co ma stanowić miejsce stołków dla kolejnych prezesów? PKM jako osobna spółka a nie cześć skm, tristar, wszystkie te kolosalne muzea itp. Próba integracji biletów zakończyła się tylko utworzeniem kolejnej spółki (mzkzg), gdzie bilety sa drogie i w rezultacie dalej nie ma porządnej integracji na tak niewielkim obszarze, za to stołki i prezes sa... A inwestycje które od lat chcą mieszkańcy tego nie dają wiec im się nie opłaca i dlatego właśnie się "nie da".

    • 6 2

    • (1)

      Trzeba byłoby przegonić całą "świętą trójcę" przt okazji najbliższych wyborów samorządowych.

      • 0 2

      • kogo proponujesz w zamian?

        jaki mają program?

        • 0 0

  • Usuwanie pojazdów blokujących

    I jeszcze służba drogowa która sprawnie usuwałaby z obwodnicy np zepsute tiry blokujące drogę. To naprawdę nie takie trudne.

    • 3 0

  • ulica Reduta Dzik - sto metrów zaledwie od Łąkowej....

    Na tej ulicy czas zatrzymał się dwieście lat temu. Historyczna zabudowa trwa. Według urzędników jest to prestiżowa ulica z maksymalnymi opłatami...Od czasu, kiedy Gdańsk opuściły wojska niemieckie - nic nie zmieniło się, za wyjątkiem postępującej dewastacji i rosnących opłat czynszowych.Kiedy umiera na tej ulicy obywatel to okna i drzwi administracja zabija deskami,

    • 3 1

  • Inwestycji jest dziesiątki do zrobienia od dawna (1)

    małe obwodnice Żukowa, Chwaszczyna.
    Do czasu wybudowana metropolitalnej powinna być możliwość objazdu choćby po płytach drogami osiedlowymi.
    Sulmino utwardzić. Bojano - Gdynia -- choćby z płyt.
    Dodatkowy zjazd z Armii Krajowej w Odrzańską i Na Zboczu.
    Chodnik Z Chełma wzdłuż Armi Krajowej, korzystając z nieużywanego Bus pasa.
    Wiadukt wz nad Łostowicką (choćby na początek kierunek do obwodowej).

    • 0 4

    • Chodnik i droga rowerowa z Chełmu do Centrum Gdańska wzdłuż AK

      • 2 2

  • Problem obwodnicy to nie prędkość!!!

    Zresztą Panie redaktorze jak na drodze ekspresowej prędkość może być szkodliwa. Ekspresówka jest właśnie po to by szybko pokonywać jej odcinki. Problemem jest drożność i brak wyobraźni kierowców. Drożność ponieważ w okolicach obwodnicy powstało bardzo dużo osiedli i miejsc pracy. Obwodnica nie służy więc już do omijania Trójmiasta tylko do komunikacji wewnętrznej.
    Druga sprawa jeżeli policja tłumaczy że nie ma technicznych możliwości zatrzymywania pojazdów to najwidoczniej tak jest i udowadnianie że się mylą nie ma sensu bo to oni są ekspertami od bezpieczeństwa na drodze a nie Pan redaktorze.
    Trzecia sprawa:"Co więcej - nie ma nic prostszego, bo mandaty na obwodnicy można wystawiać wręcz w sposób ciągły, o dowolnej porze dnia i nocy"
    Nie można wystawiać mandatów na obwodnicy w nocy ponieważ nie można zatrzymywać tam w nocy pojazdów. Przypominam że obwodnica jest poza terenem zabudowanym, a policja w takich miejscach nie ma prawa zatrzymywać po zmroku.

    • 3 2

  • Podwale przedmiejskie (1)

    Proponuje wykorzystanie środkowego pasa z ul.podwale przedmiejskie do skrętu na ul.okopowa. tak jak ma to miejsce przy etc na ul.rzeczypospolitej. wystarczy kilka strzałek na jezdni a jak bardzo rozladowaloby korki na podwalu

    • 2 2

    • 2 godziny minely i nikt nie zaakceptował

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane