• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mały krok w stronę budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Władze Gdańska i Sopotu podpiszą porozumienie w sprawie wspólnej budowy tunelu drogowego pod Pachołkiem. Prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia mają ruszyć w przyszłym roku. Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem.



Kiedy rozpocznie się budowa tunelu pod Pachołkiem?

Choć nie jest jeszcze gotowy tunel pod Martwą Wisłą, gdańscy urzędnicy myślą o kolejnej podziemnej inwestycji drogowej. Władze Gdańska wspólnie z władzami Sopotu przygotowują się do podpisania porozumienia międzygminnego, które otworzy drzwi do opracowania dokumentacji dla budowy tunelu pod Pachołkiem. Chodzi tu o realizację studium wykonalności, które ma odpowiedzieć na pytania: jak budować drogowy tunel i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku.

Porozumienie międzygminne natomiast ma zostać podpisane w czerwcu tego roku. W tej sprawie odbyły się już robocze spotkania między Andrzejem Bojanowskim, zastępcą prezydenta Gdańska i Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu. By jednak podpisy pod dokumentem mogły zostać złożone, jego treść będzie wcześniej tematem jednej z sesji gdańskich i sopockich radnych.

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma łączyć dwiema jezdniami po dwa pasy splot dróg: al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie Gdańskaul. Spacerową w okolicy leśniczówki "Renuszewo". zobacz na mapie Gdańska Zakres inwestycji obejmuje tereny Sopotu i Gdańska.

Co ciekawe na przełomie 2005 i 2006 r. gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił wykonanie badań geotechnicznych gruntu pod wzgórzem Pachołek. Z upływem lat okazały się one jednak niewystarczające. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska powtórzy badania, jeszcze w tym roku rozpisze na to zadanie przetarg.

- Doświadczenia z budowy tunelu pod Martwą Wisłą pokazały, że należy zagęścić badanie gruntów, by uniknąć niespodzianek. Pod wzgórzem Pachołek są mocno nawodnione gleby, stąd decyzja władz miasta o uszczegółowieniu badań - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonąłby szacunkowo sam tunel? Nie wiadomo.

W latach 2014-2020 transportowe projekty unijne, szczególnie drogi, mają być dotowane w mniejszym zakresie niż dotychczas, ale z jednym wyjątkiem. Nawet 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji mają otrzymywać te miasta, które zdecydują się wspólnie inwestować w infrastrukturę transportową. Podpisanie porozumienia międzygminnego wydaje się być właściwym krokiem.

Na koniec powstaje pytanie: którą technologię należy wybrać w celu budowy tunelu? Nikt wśród urzędników i władz Gdańska na razie nie chce spekulować - podobne szanse ma metoda górnicza, jak też metoda polegająca na użyciu całkiem nowej maszyny drążącej - TBM.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (291) ponad 10 zablokowanych

  • Nowa Reja (7)

    Za taki projekt Gdansk komus zaplacil duze pieniadze kilka lat temu. Inwestycja wiele tansza niz chore pomysly, ktore sa dobre w Alpach. Dlaczego nie realizowany jest oczywisty projekt Nowej Reja - drogi od Spacerowej przez las do Sopotu ul.Reja? Korki na Spacerowej dawno bylyby tylko wspomnieniem.

    • 12 5

    • Re: Nowa Reja

      Nowa Kościerska!

      • 1 2

    • Bo zniszczono by lasy sopockie. Proste (5)

      Widać, że przyroda ciebie nie obchodzi.

      • 3 0

      • "pomierzył lądy i głębokie morze, (2)

        ma cuervę w domu,
        a do tego mieszka w Sopocie
        i smrodzi fuzlami swej fury innym"?

        Ale jest rozwiązanie tej psychodramy.
        Likwidacja administracyjnego 'Bękarta Wersalskiego' - Sopotu, wcielenie kawałków do Gdyni i Gdańska!
        Administracja Gdańska będzie mogła wydać mniej na Reja niż więcej i z gorszym skutkiem na Spacerowej.

        I wreszcie dwa pasy Spacerowej będą miały sens: główny ruch puści się Reja.

        • 2 3

        • heja, heja, czteropasmowa Reja! (1)

          To po co w ogóle ochrona przyrody?

          • 3 1

          • Mnie w ogóle przyroda nie obchodzi! Precz z nią! Po co ona komu, skoro blokuje rozwój?

            • 2 1

      • owszem interesuje (1)

        a ciebie las sopocki interesuje, a las wzdluz Spacerowej juz nie. Tam gina zwierzeta strute przez stojace godzinami samochody. Sadze, ze masz mila dzialeczke z drewniana budka w lesie sopockim i taki z ciebie milosnik przyrody.

        • 1 3

        • I dlatego należy poszerzyć Spacerową

          i zrobić 4-pasmową Reja a sarenki będą wdzięczne że będą mogły pomykać przed pędzącymi samochodami.

          Nie kłam, że ciebie interesuje, bo gdyby interesowała być tak nie pisał. Ktoś kto ceni przyrodę nie chce wylewania asfaltu w lesie, a przede wszystkim nie pisze takich bzdur pełnych hipokryzji. Co ty? Polityk?

          Mnie las wzdłuż Spacerowej interesuje tak samo jak ten sopocki, Pamiętam czasy gdy był mały ruch samochodowy. Nie było ciebie i reszty samochodziarzy. Wy zmieniacie to w kupę g... Zmieniaj, ale nie kłam, że interesuje ciebie las.

          • 1 0

  • Paranoja.. (2)

    A co z budowa mostu na Wyspe Sobieszewska i gruntownym remontem Mostu Siennickiego?????

    • 13 3

    • Ile osób mieszka na wyspie sobieszewskiej?

      Rozumiem ból tych ludzi i ich dojazd do pracy, szkoły. Rozumiem przedsiębiorców turystycznych. Niestety na całej wyspie mieszka mniej osób niż w moim bloku. Zrozumcie drodzy mieszkańcy że mi nikt parkingu podziemnego za 20 mln nie wybuduje przed blokiem bo się samochody nie mieszczą. Tylko odholuje na parking policyjny albo mandat wlepi. Tak samo trzeba traktować Mieszkańców wyspy. Jest jeden most od Kiezmarka, a drugi remontowany lepiej lub gorzej. Nikt kilkuset osobą nie wybuduje mostu zwodzonego za miliony.

      • 3 3

    • Tam jest taka tradycja

      że most jest pontonowy zabytkowy i trzeba się wymijać, a tradycje należy szanować.

      • 1 1

  • TBM (2)

    Maszyna przeznaczona do pracy na dystansach przekraczających opłacalność metod konwencjonalnych, lub w gruncie wysoko niestabilnym jak dna mórz, dorzeczy o mulistym charakterze, obszarów górzystych skał twardych.
    TBM za drogi nie dajmy się ponieść modzie.

    • 8 1

    • (1)

      Pachołek to wzgorze morenowe - raczej niestabilne jak się zacznie kopać !

      • 0 1

      • wzgórze

        ledwo to się do wzgórza zalicza. 100,8m n p m klasyfikacja wzgórza jest 100-300m wys względnej. Wiesz to racja że jest to morena ale idąc taką klasyfikacją to każdy kawałeczek powinniśmy robić TBM. Fajna metoda ale do każdego projektu trzeba projektować kompletną maszynę, której później raczej nie wykorzystasz. Ja osobiście jestem przeciwny wierceniu ''tuneliku'' o dość śmiesznej długości pod pagórkiem wątpliwej wysokości tak zaawansowanym sprzętem.

        • 3 0

  • Kolejny krok do budowy obwodnicy obwodnicy... przez gęsto zamieszkane tereny i tereny rekreacyjne.
    Gratuluje głupoty.

    • 18 2

  • megalomania prezydentów (3)

    Lepiej dokończyc drogę zieloną od PGE do ERGOAreny zyska na tym zarówno Sopot jak i Gdańsk a nie rzucac się na łączenie z wolną ul.Spacerową

    • 10 6

    • (1)

      A widziałeś co się dzieje w Oliwie rano i popołudniu ????

      • 0 0

      • to co się dzieje można rozładować budową PKM a nie budową tunelu

        • 0 0

    • Po co?
      Mur z ekranów postawią. Pieszych do podziemii sprowadza.
      To jest centrum miasta!!!

      • 1 0

  • 5 kilometrów 2 miliardy? (1)

    matko boska... kilometr autostrady kosztuje 40mln zł.

    • 16 1

    • chyba w Kaachstanie :p
      Na pewno nie w Polsce

      • 0 2

  • dofinansowywane sa durne, mało potrzebne inwestycje aby POgrażyć

    gospodarkę

    • 7 1

  • ja pierdzielę a do Sobieszewa ciągle mostem pontonowym !!! normalnie jak po II wojnie światowej !! bo prowizorki maja się najlepiej i długo trzymają !!! niedługo będzie to atrakcja regionu !!! będą przyjeżdżać wycieczki żeby przejść się po takim zabytku a może wycieczki szkolne będą oprowadzane w ramach historii o ile jeszcze w szkołach będą uczyć historii !!! po co ten tunel bo nie rozumiem ??!!

    • 16 1

  • Trzymam kciuki! Oby powstał! (1)

    Jeszcze OPAT i trzeci pas na obwodnicy - byłaby pełnia szczęścia!

    • 4 11

    • Ja trzymam żeby NIE powstał!!!

      • 2 0

  • Po co? (3)

    Niech Sopot buduje, Gdańskowi jest to niepotrzebne.

    • 11 5

    • (2)

      Mów za siebie ! Stara Oliwa jest totalnie zakorkowana ( a może według ciebie Oliwa należy do Sopotu?)

      • 1 1

      • Starą Oliwę może odkorkować budowa PKM (1)

        a nie budowa tunelu, która tylko przesunie korki gdzie indziej

        • 1 0

        • na około nikt nie będzie jeździł

          chyba żeby odkopać pomysł pl.wikipedia.org /wiki/Tramwaje_w_Sopocie

          i zrobić choćby jednoszynowy (z mijankami) tramwaj z Sopotu, ulicą Reja, do Osowej

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane