• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mały krok w stronę budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Władze Gdańska i Sopotu podpiszą porozumienie w sprawie wspólnej budowy tunelu drogowego pod Pachołkiem. Prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia mają ruszyć w przyszłym roku. Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem.



Kiedy rozpocznie się budowa tunelu pod Pachołkiem?

Choć nie jest jeszcze gotowy tunel pod Martwą Wisłą, gdańscy urzędnicy myślą o kolejnej podziemnej inwestycji drogowej. Władze Gdańska wspólnie z władzami Sopotu przygotowują się do podpisania porozumienia międzygminnego, które otworzy drzwi do opracowania dokumentacji dla budowy tunelu pod Pachołkiem. Chodzi tu o realizację studium wykonalności, które ma odpowiedzieć na pytania: jak budować drogowy tunel i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku.

Porozumienie międzygminne natomiast ma zostać podpisane w czerwcu tego roku. W tej sprawie odbyły się już robocze spotkania między Andrzejem Bojanowskim, zastępcą prezydenta Gdańska i Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu. By jednak podpisy pod dokumentem mogły zostać złożone, jego treść będzie wcześniej tematem jednej z sesji gdańskich i sopockich radnych.

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma łączyć dwiema jezdniami po dwa pasy splot dróg: al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie Gdańskaul. Spacerową w okolicy leśniczówki "Renuszewo". zobacz na mapie Gdańska Zakres inwestycji obejmuje tereny Sopotu i Gdańska.

Co ciekawe na przełomie 2005 i 2006 r. gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił wykonanie badań geotechnicznych gruntu pod wzgórzem Pachołek. Z upływem lat okazały się one jednak niewystarczające. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska powtórzy badania, jeszcze w tym roku rozpisze na to zadanie przetarg.

- Doświadczenia z budowy tunelu pod Martwą Wisłą pokazały, że należy zagęścić badanie gruntów, by uniknąć niespodzianek. Pod wzgórzem Pachołek są mocno nawodnione gleby, stąd decyzja władz miasta o uszczegółowieniu badań - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonąłby szacunkowo sam tunel? Nie wiadomo.

W latach 2014-2020 transportowe projekty unijne, szczególnie drogi, mają być dotowane w mniejszym zakresie niż dotychczas, ale z jednym wyjątkiem. Nawet 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji mają otrzymywać te miasta, które zdecydują się wspólnie inwestować w infrastrukturę transportową. Podpisanie porozumienia międzygminnego wydaje się być właściwym krokiem.

Na koniec powstaje pytanie: którą technologię należy wybrać w celu budowy tunelu? Nikt wśród urzędników i władz Gdańska na razie nie chce spekulować - podobne szanse ma metoda górnicza, jak też metoda polegająca na użyciu całkiem nowej maszyny drążącej - TBM.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (291) ponad 10 zablokowanych

  • tunel może lepiej tramwaj

    najpierw drogi,chodniki,ścieżki rowerowe,

    • 5 2

  • a co z tunelem pod sopocką aleją Niepodległości?

    ten temat pewnie wróci przed przyszłorocznymi wyborami samorządowymi - jak zwykle, co cztery lata :((

    • 2 4

  • naprawcie obecne drogi a nie jakieś słomiana inwestycja

    • 5 0

  • bzdury!! (3)

    korki nie robią się dlatego że spacerowa jest wąska, tylko dlatego, że zepsuli wjazd na obwodnicę u góry, a na dole nie ma porządnego skrzyżowania, które byłoby w stanie rozprowadzić ruch z góry. Jak by była normalna koniczyna u góry to żadnych korków by nie było na wjeździe w osowie.

    • 10 2

    • s

      Korki się robią, bo coraz więcej ludzi jeździ samochodami. Tak jest na całym świecie.

      • 2 2

    • (1)

      i na dole nie ma gdzie i jak zrobić "porządne skrzyżowanie". Omijanie Starej Oliwy to jedyny sposób.

      • 3 0

      • albo nacisk na transport publiczny i rowery

        • 3 0

  • Zapewne wartość gruntów przy Spacerowej zmieni wartość ...

    ciekawe, ile z tych gruntów wykupili urzędnicy lub ich ludzie, zanim informacja o tym tunelu pojawiła się w mediach ???

    • 2 4

  • Kolejna dwupasmowka zachęcająca do ucieczki z miasta. A potem bedzie pitolenie o rozpełzaniu się miast i zmniejszającej się (1)

    Kto będzie spłacał kredyty? Pewnie w Gda zarabiający powyżej średniej mieszkańcy blokowisk (muszą jeszcze utrzymać i spłacić stadion)a w Sop właściciele mieszkań z Wawy, Kra, Wro lub UK czy DE,którzy na pewno tu nie płacą podatków. By żyło się lepiej!

    • 8 2

    • qwerty

      Bo tak myśli typowy mózg ofiary polityki korporacyjno-technokratyczno-medialnej. Co będzie później to będzie się martwić później

      • 1 0

  • tunel

    • 0 1

  • Reja taniej (7)

    Jeszcze troche a korek na Czyżewskiego będzie stały od granic Sopotu do spacerowej, Na Reja można toz zrobić taniej i szybciej,ale tam mieszkają jacyś przeciwnicy tego fajnego rozwiązania. Apeluję o myślenie o przyszłości.

    • 7 3

    • jedyna przyszłością jest (3)

      zrobienie jedno kierunkowych czyżewskiego i opatów a nie jakiś tunel.

      • 0 2

      • mieszkancy się bardzo ucieszą

        • 1 0

      • (1)

        Super ! to mieszkańcy Oliwy mieli by korek tylko raz dziennie a nie dwa ! Chodzi o to żeby w ogóle korków w Oliwie nie było. Zapraszam do Oliwy o godz 14 - szczególnie w piątek abyś zobaczył co się dzieje.

        • 2 0

        • to pomyśl

          gdzie się tworzą korki na światłach na dole i u góry spacerówki a jak się byś ich pozbył a przy zoo zrobić rondo i miał byś takie korki o 14 aż z łezką w oku byś wspominał o tym co ,,kiedyś" było.
          policz koszta ronda,znaków,farby i porównaj sobie z zbędnym tunelem którego koszta już w 2005 zaczęły się generować.

          • 1 1

    • jar

      Dla mnie przyszłość to zdrowe lasy trójmiejskie po których się spaceruje, oddychając świeżym powietrzem, a dla ciebie asfalt, korki, spaliny i hałas. Masz dziwne pojęcie na temat przyszłości, zupełnie jak Matematyk, do tego kierowca. Korków nie zlikwidujesz za to przyrodę rozwalisz.

      Lasy trójmiejskie! Trzymajcie się jak najdłużej przed takimi pomysłami ludzie myślących krótkowzrocznie

      • 4 1

    • Samochody w Dolinie Świemirowskiej? (1)

      Chyba zwariowałeś...

      • 4 0

      • jar

        nie rozumie tych rzeczy. Dla niego asfalt jest najfaniejszy w życiu

        • 4 0

  • Bzdury ten tunel nie powstani w ciągu najbliższych 10 lat,Gdańsk jest jednym z najbardziej zadlużonych miast (6)

    i jeszcze troche a padnie,takie bajeczki o tunelach to może wciskać budyń 5 latkom

    • 13 2

    • (4)

      powinni zrobić Reja i ew. Kościerską

      • 2 4

      • Nie

        Łapy przecz od lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego! Po to utworzone parki krajobrazowe, abyście chronić je przed wami!

        • 5 2

      • A jak już będzie czteropasmowa Reja (2)

        i czteropasmowa Kościerska i korki będą dalej to gdzie będziesz dalej drogi budował?

        • 3 1

        • (1)

          a wytłumacz mi dlaczego to ja i moi sąsiedzi mamy znosić smród i hałas sopockich samochodów w lesie koło mojego domu, a ci na Reja nie mogą?

          CZYM TE WAŁY SA LEPSZE ODE MNIE?

          podburzę ludzi, zablokujemy Spacerową, wszystko "dla ochrony Lasów Oliwskich, bezcennego dziedzictwa naszych przodków"

          koło mojego domu dopiero niedawno zasypano koleiny po czołgach z 1970, kilka ich tamtędy przejechało, pamiętam to. Ale łomot był mniejszy niż codzienność koło Spacerowej...

          • 1 4

          • Mniej pretensje do kierowców, nie do mnie

            Nie wiem gdzie ty mieszkasz ale na Reja nikt nie mieszka poza parami domami na początku, bo ul. Reja jest położona prawie w całości w lesie na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego i Leśnictwa Sopot

            TE WAŁY SĄ NIE LEPSZE OD CIEBIE. JESTEŚCIE TACY SAMI

            Te wały mają w d... przyrodę tak jak ją masz ty.

            • 3 1

    • Kolego, jesteś w błędzie

      5-latek już nie da się robić w konia przez tego leguminę.

      • 1 1

  • Pomorzanin (4)

    A po co znowu tyle zieleni albo uschnie albo wytną bo robiąc tunel drzewka beda miały uszkodzone korzenie bez sensu Dbajmy o zieleń bo już coraz mniej jej mamy A teren wkoło pachołka jest piękny

    • 4 2

    • Teren wokół pachołka (1)

      ale chęć wygodnego dojazdu samochodem i przywiązanie do samochodu jeszcze więsze

      • 1 1

      • Pomorzanin

        Niestety nie jezdze autem

        • 1 0

    • (1)

      Zieleni w Gdańsku nie brakuje. Po to właśnie tunel aby jak najmniej ingerowac w ekosystem. Las zostanie nad tunelem. A umierające drzewa wzdłuż Opata Rybińskiego to w porządku? Setki cieżarówek i autobusów codziennie zatruwające Oliwe to w porządku?

      • 2 3

      • Poczytaj opinię internautów co sądzą o tunelu

        Im zależy wyłącznie tylko na szybkich połączeniach szerokopasmowych przez lasy trójmiejskie do Sopotu, a nie na tunelu, a tym bardziej na przyrodzie

        Zieleni w Gdańsku nie brakuje, ale jest jej coraz mniej.

        Umierające drzewa wzdłuż Opata Rybińskiego to wina samochodów i wzrastającego ruchu samochodowego.

        Setki ciężarówek i autobusów codziennie zatruwające Oliwę są wynikiem rabunkowej formy rozwoju gospodarczego.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane