• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mały krok w stronę budowy tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
20 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza. Widok ze Wzgórza Pachołek w kierunku Przymorza.

Władze Gdańska i Sopotu podpiszą porozumienie w sprawie wspólnej budowy tunelu drogowego pod Pachołkiem. Prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia mają ruszyć w przyszłym roku. Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem.



Kiedy rozpocznie się budowa tunelu pod Pachołkiem?

Choć nie jest jeszcze gotowy tunel pod Martwą Wisłą, gdańscy urzędnicy myślą o kolejnej podziemnej inwestycji drogowej. Władze Gdańska wspólnie z władzami Sopotu przygotowują się do podpisania porozumienia międzygminnego, które otworzy drzwi do opracowania dokumentacji dla budowy tunelu pod Pachołkiem. Chodzi tu o realizację studium wykonalności, które ma odpowiedzieć na pytania: jak budować drogowy tunel i ile pieniędzy może pochłonąć jego wykonanie. Prace nad dokumentem miałyby ruszyć w przyszłym roku.

Porozumienie międzygminne natomiast ma zostać podpisane w czerwcu tego roku. W tej sprawie odbyły się już robocze spotkania między Andrzejem Bojanowskim, zastępcą prezydenta Gdańska i Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu. By jednak podpisy pod dokumentem mogły zostać złożone, jego treść będzie wcześniej tematem jednej z sesji gdańskich i sopockich radnych.

Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma łączyć dwiema jezdniami po dwa pasy splot dróg: al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości zobacz na mapie Gdańskaul. Spacerową w okolicy leśniczówki "Renuszewo". zobacz na mapie Gdańska Zakres inwestycji obejmuje tereny Sopotu i Gdańska.

Co ciekawe na przełomie 2005 i 2006 r. gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił wykonanie badań geotechnicznych gruntu pod wzgórzem Pachołek. Z upływem lat okazały się one jednak niewystarczające. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska powtórzy badania, jeszcze w tym roku rozpisze na to zadanie przetarg.

- Doświadczenia z budowy tunelu pod Martwą Wisłą pokazały, że należy zagęścić badanie gruntów, by uniknąć niespodzianek. Pod wzgórzem Pachołek są mocno nawodnione gleby, stąd decyzja władz miasta o uszczegółowieniu badań - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonąłby szacunkowo sam tunel? Nie wiadomo.

W latach 2014-2020 transportowe projekty unijne, szczególnie drogi, mają być dotowane w mniejszym zakresie niż dotychczas, ale z jednym wyjątkiem. Nawet 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji mają otrzymywać te miasta, które zdecydują się wspólnie inwestować w infrastrukturę transportową. Podpisanie porozumienia międzygminnego wydaje się być właściwym krokiem.

Na koniec powstaje pytanie: którą technologię należy wybrać w celu budowy tunelu? Nikt wśród urzędników i władz Gdańska na razie nie chce spekulować - podobne szanse ma metoda górnicza, jak też metoda polegająca na użyciu całkiem nowej maszyny drążącej - TBM.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (291) ponad 10 zablokowanych

  • Słuchaj stary, powiemy, że ta poprzenia ekspertyza jest niewystarczająca i weźmiemy kasę za drugą.

    Ale czy nikt się nie będzie zastanawiał, czemu nie reklamujemy poprzedniej i nie wzywamy do jej poprawy czy uzupełnienia? Nie przejmuj się ludziska pogadają będzie trochę wstydu, ale ta kasa jest tego warta.

    • 14 2

  • pomysł bardzo dobry (2)

    czekam kiedy Oliwa bedzie wizytówka Gdańska i będzie alternatywą dla Sopotu, pierwszy krok to tunel, drugi to ucznienie z Opata Rybickiego deptaku tylko dla pieszych.

    • 6 4

    • za pomysł deptaka plus za tunel minus

      • 2 2

    • za pomysł tunelu plus za deptak minus

      • 0 3

  • LITERÓWKA

    Powinno być napisane "Reniszewo" tak gwoli ścisłości :)

    • 2 2

  • " należy zagęścić badanie gruntów," (1)

    po jakiemu to napisane i co w ogóle oznacza to sformułowanie???

    • 3 4

    • Oznacza, że trzeba zbadać grunt w wiekszej ilości punktów na danym obszarze

      Dziecko by się domyśliło, ale nie wykształcony polski wyborca..

      • 2 0

  • tunel pod pachołkiem (2)

    a dlaczego funkcjonuje nazwa "tunel pod pachołkiem" ?
    Wzgórze Pachołek to chyba góra obok skrzyzowania spacerowej i kościerskiej/karwieńskiej. Patrząc na mapę to przekopanie prze niego tunelu nie odkorkuje wcale ani ul. Stary Rynek Oliwski ani Opata Rybińskiego .

    • 12 0

    • Gamonie znają tylko to jedno miejsce w lesie to tak nazwali

      i tak to powtarzają od 10 lat i będą powtarzać do końca świata. Odwiert o którym mowa leży w linii prostej 1.3 km od wzgórza Pachołek. Dla porównania jest to taka odlegość jak pomiędzy stacjami Gd Żabianka i Gd Oliwa.

      • 2 0

    • potocznie sie tak mowi

      chodzi o to aby przekopac sie z jednej strony od Spacerowej tam gdzie jest teraz "lesniczowka" a z drugiej strony wbic sie do Grunwaldziej do Drogi Zielonej (do Areny)

      • 1 0

  • Ulice dziurawe, tory tramwajowe się rozpadają, a oni wymyślają tunele. Pod Matrwą Wisłą od dwóch miesięcy nie mogą zacząć drążyć.

    • 11 1

  • Najpierw niech skończą wyspę na zatoce

    • 5 3

  • Jeszcze należy zdefiniować pojęcie TUNEL

    bo np. w Sopocie pod tym pojęciem funkcjonuje
    płytki wykop przykryty na długości 50m kładką

    • 14 0

  • (1)

    A kiedy torowisko na Przeróbkę wyremontują?

    • 5 1

    • Po co?

      Kto mieszka na Przeróbce?

      • 2 1

  • ... (3)

    Może od razu Metro Trójmiejskie zrobimy ? :P

    • 1 2

    • Mamy "metro". (1)

      Metro to metropolitalnej system transportu, realizowany poprzez połączenia kolejowe. Wychodzi więc że nasza SKM to metro dłuższe niż w Wawie. Skąd bierze się przekonanie że metro oznacza "podziemny"?

      • 3 0

      • Chicago też nie ma Metra podziemnego

        A ma kolej naziemną o nazwie Metra.
        Stacje fajnie wkomponowane w budynkach, że z zewnątrz wyglądają jak biurowce.
        Jedyny problem, że jeździ dużo wolniej od naszego SKM.

        • 4 0

    • No mogli by

      Wawa już drugą linie buduje. Dlaczego w Trójmieście nie może być metra?

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane