- 1 Będzie pył, nie będzie premii? (99 opinii)
- 2 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (287 opinii)
- 3 Podwyżka cen wody i ścieków w Gdyni (135 opinii)
- 4 Chciał być uczciwy, ale z naturą nie wygrasz (65 opinii)
- 5 Podwodne progi w Orłowie uchronią klif? (46 opinii)
- 6 "Mężczyzna z wężem" z zarzutami (135 opinii)
Mały krok w stronę budowy tunelu pod Pachołkiem
Władze Gdańska i Sopotu podpiszą porozumienie w sprawie wspólnej budowy tunelu drogowego pod Pachołkiem. Prace nad studium wykonalności tego przedsięwzięcia mają ruszyć w przyszłym roku. Gdańsk jeszcze raz zleci badanie gruntów pod Pachołkiem.
Porozumienie międzygminne natomiast ma zostać podpisane w czerwcu tego roku. W tej sprawie odbyły się już robocze spotkania między Andrzejem Bojanowskim, zastępcą prezydenta Gdańska i Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu. By jednak podpisy pod dokumentem mogły zostać złożone, jego treść będzie wcześniej tematem jednej z sesji gdańskich i sopockich radnych.
Przypomnijmy, że tunel pod Pachołkiem ma łączyć dwiema jezdniami po dwa pasy splot dróg: al. Grunwaldzkiej i al. Niepodległości
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
Co ciekawe na przełomie 2005 i 2006 r. gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił wykonanie badań geotechnicznych gruntu pod wzgórzem Pachołek. Z upływem lat okazały się one jednak niewystarczające. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska powtórzy badania, jeszcze w tym roku rozpisze na to zadanie przetarg.
- Doświadczenia z budowy tunelu pod Martwą Wisłą pokazały, że należy zagęścić badanie gruntów, by uniknąć niespodzianek. Pod wzgórzem Pachołek są mocno nawodnione gleby, stąd decyzja władz miasta o uszczegółowieniu badań - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Rozbudowa prawie 5-kilometrowej ul. Nowej Spacerowej do dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem to wydatek rzędu 2 mld zł. Lwią część tej sumy będzie musiał wyłożyć Gdańsk, bowiem droga biegnie w dużej mierze w jego granicach. Ile pochłonąłby szacunkowo sam tunel? Nie wiadomo.
W latach 2014-2020 transportowe projekty unijne, szczególnie drogi, mają być dotowane w mniejszym zakresie niż dotychczas, ale z jednym wyjątkiem. Nawet 85 proc. dofinansowania kosztów inwestycji mają otrzymywać te miasta, które zdecydują się wspólnie inwestować w infrastrukturę transportową. Podpisanie porozumienia międzygminnego wydaje się być właściwym krokiem.
Na koniec powstaje pytanie: którą technologię należy wybrać w celu budowy tunelu? Nikt wśród urzędników i władz Gdańska na razie nie chce spekulować - podobne szanse ma metoda górnicza, jak też metoda polegająca na użyciu całkiem nowej maszyny drążącej - TBM.
Miejsca
Opinie (291) ponad 10 zablokowanych
-
2013-05-20 09:35
Słuchaj stary, powiemy, że ta poprzenia ekspertyza jest niewystarczająca i weźmiemy kasę za drugą.
Ale czy nikt się nie będzie zastanawiał, czemu nie reklamujemy poprzedniej i nie wzywamy do jej poprawy czy uzupełnienia? Nie przejmuj się ludziska pogadają będzie trochę wstydu, ale ta kasa jest tego warta.
- 14 2
-
2013-05-20 09:37
pomysł bardzo dobry (2)
czekam kiedy Oliwa bedzie wizytówka Gdańska i będzie alternatywą dla Sopotu, pierwszy krok to tunel, drugi to ucznienie z Opata Rybickiego deptaku tylko dla pieszych.
- 6 4
-
2013-05-20 10:09
za pomysł deptaka plus za tunel minus
- 2 2
-
2013-05-20 12:46
za pomysł tunelu plus za deptak minus
- 0 3
-
2013-05-20 09:38
LITERÓWKA
Powinno być napisane "Reniszewo" tak gwoli ścisłości :)
- 2 2
-
2013-05-20 09:39
" należy zagęścić badanie gruntów," (1)
po jakiemu to napisane i co w ogóle oznacza to sformułowanie???
- 3 4
-
2013-05-20 09:43
Oznacza, że trzeba zbadać grunt w wiekszej ilości punktów na danym obszarze
Dziecko by się domyśliło, ale nie wykształcony polski wyborca..
- 2 0
-
2013-05-20 09:42
tunel pod pachołkiem (2)
a dlaczego funkcjonuje nazwa "tunel pod pachołkiem" ?
Wzgórze Pachołek to chyba góra obok skrzyzowania spacerowej i kościerskiej/karwieńskiej. Patrząc na mapę to przekopanie prze niego tunelu nie odkorkuje wcale ani ul. Stary Rynek Oliwski ani Opata Rybińskiego .- 12 0
-
2013-05-20 09:55
Gamonie znają tylko to jedno miejsce w lesie to tak nazwali
i tak to powtarzają od 10 lat i będą powtarzać do końca świata. Odwiert o którym mowa leży w linii prostej 1.3 km od wzgórza Pachołek. Dla porównania jest to taka odlegość jak pomiędzy stacjami Gd Żabianka i Gd Oliwa.
- 2 0
-
2013-05-20 09:57
potocznie sie tak mowi
chodzi o to aby przekopac sie z jednej strony od Spacerowej tam gdzie jest teraz "lesniczowka" a z drugiej strony wbic sie do Grunwaldziej do Drogi Zielonej (do Areny)
- 1 0
-
2013-05-20 09:49
Ulice dziurawe, tory tramwajowe się rozpadają, a oni wymyślają tunele. Pod Matrwą Wisłą od dwóch miesięcy nie mogą zacząć drążyć.
- 11 1
-
2013-05-20 09:56
Najpierw niech skończą wyspę na zatoce
- 5 3
-
2013-05-20 09:58
Jeszcze należy zdefiniować pojęcie TUNEL
bo np. w Sopocie pod tym pojęciem funkcjonuje
płytki wykop przykryty na długości 50m kładką- 14 0
-
2013-05-20 09:58
(1)
A kiedy torowisko na Przeróbkę wyremontują?
- 5 1
-
2013-05-20 11:09
Po co?
Kto mieszka na Przeróbce?
- 2 1
-
2013-05-20 10:39
... (3)
Może od razu Metro Trójmiejskie zrobimy ? :P
- 1 2
-
2013-05-20 11:06
Mamy "metro". (1)
Metro to metropolitalnej system transportu, realizowany poprzez połączenia kolejowe. Wychodzi więc że nasza SKM to metro dłuższe niż w Wawie. Skąd bierze się przekonanie że metro oznacza "podziemny"?
- 3 0
-
2013-05-20 11:36
Chicago też nie ma Metra podziemnego
A ma kolej naziemną o nazwie Metra.
Stacje fajnie wkomponowane w budynkach, że z zewnątrz wyglądają jak biurowce.
Jedyny problem, że jeździ dużo wolniej od naszego SKM.- 4 0
-
2013-05-20 11:14
No mogli by
Wawa już drugą linie buduje. Dlaczego w Trójmieście nie może być metra?
- 0 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.