• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chce sam opłynąć świat bez zawijania do portu. Rusza z Gdańska

Michał Stąporek
10 sierpnia 2024, godz. 18:00 
Opinie (175)

Jak wyglądały przygotowania do samotnej podróży wokół świata i jak ona sama ma przebiegać, opowiada Marcin Klimczak, żeglarz, który chce tego dokonać na swoim jachcie "Libra". Z Górek Zachodnich planuje wyruszyć 13 lub 14 sierpnia 2024 r.

Ponad 30 tys. mil morskich dookoła świata, samotnie i bez zawijania do portu, chce pokonać Marcin Klimczak na własnoręcznie zbudowanym jachcie "Libra". Jeśli pogoda pozwoli, to z Górek Zachodnich wyruszy w najbliższy wtorek lub środę.




Marcin Klimczak pływa od lat, jest też instruktorem i egzaminatorem żeglarstwa. Żeglował już samotnie, dwukrotnie brał udział w regatach "Setką przez Atlantyk". Za pierwszym razem wycofał się w Portugalii, jednak za drugim razem dopłynął na Martynikę na Karaibach.

Samotny rejs dookoła świata to jednak wyzwanie znacznie poważniejsze. Dlatego żeglarz przygotowywał się do niego od kilku lat.

Samotny rejs dookoła świata samodzielnie wybudowanym jachtem



- Jacht budowałem samodzielnie przez trzy lata. Trochę mi to zajęło, ale pracowałem po godzinach, łącząc pasję z pracą zawodową, czyli prowadzeniem sklepu zoologiczno-wędkarskiego w Łowiczu. Tam też powstał jacht, który z pomocą przyjaciół przywiozłem do Gdańska w ubiegłym roku i tu go zwodowałem.
Planowana trasa samotnego rejsu Marcina Klimczaka dookoła świata, na jachcie "Libra": Górki Zachodnie - cieśnina Sund - Morze Północne - Morze Norweskie - Atlantyk - Przylądek Dobrej Nadziei - Australia - Przylądek Horn - Atlantyk - Górki Zachodnie. Planowana trasa samotnego rejsu Marcina Klimczaka dookoła świata, na jachcie "Libra": Górki Zachodnie - cieśnina Sund - Morze Północne - Morze Norweskie - Atlantyk - Przylądek Dobrej Nadziei - Australia - Przylądek Horn - Atlantyk - Górki Zachodnie.
"Libra" to 8-metrowy jacht projektu polskiego konstruktora Janusza Maderskiego (tu znajdziesz szczegóły tej konstrukcji). Jego ożaglowanie to 27-metrowy grot i 13-metrowy fok. Zamiast niego można skorzystać z genakera, który daje dodatkowe 40 m kw. żagla.

Jacht ma też niewielki silnik elektryczny zasilany panelami fotowoltaicznymi i dwoma wiatrakami.

- Płynę ekologicznie, bez oleju napędowego czy gazu. Wyłącznie dzięki sile wiatru i słońcu.

"Libra" jak dobrze wyważona waga



"Libra", czyli "waga", tak jak znak zodiaku Marcina Klimczaka.

- Ale nazwa pochodzi też od tego, że jacht wymaga dobrego wyważenie, co w przypadku tak długiego rejsu jest niezmiernie istotne - podkreśla żeglarz.
A jest co wyważać, bo na rejs żeglarz zabiera ok. 500 kg żywności i 800 litrów wody. To niezbędne, skoro na całej trasie, której pokonanie może mu zająć ok. 300 dni, nie zamierza zawijać do portu.



20-minutowy sen, audiobooki i wędki



Samotny rejs stawia przed żeglarzem wyjątkowe wymagania. Najważniejsze: jak i kiedy spać, gdy trzeba uważać na inne jednostki, które mogą płynąć kolizyjnym kursem?

- Będę sypiał kilkanaście razy na dobę, po 20-minut. To bezpieczny czas, by dostrzec jednostkę, która w tym czasie może nadpłynąć zza horyzontu i uniknąć zderzenia - tłumaczy.
Panele fotowoltaiczne i dwa wiatraki będą wytwarzać prąd, który wykorzystywać będzie kapitan "Libry" podczas samotnego rejsu dookoła świata. Panele fotowoltaiczne i dwa wiatraki będą wytwarzać prąd, który wykorzystywać będzie kapitan "Libry" podczas samotnego rejsu dookoła świata.
Z tego też powodu żeglarz zdecydował się na opłynięcie Wysp Brytyjskich od północy, a nie krótszą trasą przez kanał La Manche. Tam panuje niezwykle intensywny ruch statków, dodatkowo niezbyt szybka "Libra" miałaby problem, żeby przed nimi "uciekać".

Kolejnym problemem jest doskwierająca żeglarzowi samotność.

- To nie będzie problem. Mam telewizory, DVD, mnóstwo książek. Mam też wędki, żeby łowić ryby - wylicza Marcin Klimczak.
74 proc. czytelników Trojmiasto.pl zadeklarowało, że chciałoby wziąć udział w rejsie dookoła świata. 74 proc. czytelników Trojmiasto.pl zadeklarowało, że chciałoby wziąć udział w rejsie dookoła świata.

Tajemnica dwóch foteli



Nie byłem nigdy w kabinie jachtu przygotowanego do samotnej żeglugi dookoła świata, ale widok tej na "Librze" mnie zaskoczył. Spodziewałem się surowego wnętrza, w całości podporządkowanego jednemu celowi: składowaniu najbardziej niezbędnego sprzętu mającego zapewnić żeglarzowi bezpieczeństwo, także kosztem wygody.

Tu jest inaczej.

- Jak pan je tu zmieścił? - pytam z niedowierzaniem patrząc na dwa masywne, klubowe fotele, ustawione naprzeciwko siebie w kabinie.
Porównuję je z szerokością zejściówki prowadzącej z pokładu i nie mogę pojąć, jak je tam wciśnięto.

- Oj, miałem z nimi problem - przyznaje Marcin Klimczak. - Wstawiłem je do kabiny jeszcze w czasie budowy. Potem strasznie mi przeszkadzały podczas pracy.
- No dobra, ale po co dwa fotele, skoro rejs ma być samotny? - dopytuję podejrzliwie.
- Niech pan spojrzy, każdy z nich stoi przy innej burcie, tak? Gdy jacht idzie w przechyle, siadam w tym, który jest wyżej, by go zbalansować - tłumaczy.
Kominek i zdjęcia bliskich w kabinie "Libry" mają sprawić, że samotność ma mniej doskwierać żeglarzowi podczas planowanego na ok. 300 dni samotnego rejsu. Kominek i zdjęcia bliskich w kabinie "Libry" mają sprawić, że samotność ma mniej doskwierać żeglarzowi podczas planowanego na ok. 300 dni samotnego rejsu.
Ale wygodne fotele to nie wszystko. Poza trzema telewizorami, w kabinie znajduje się nawet... kominek. Co prawda "bio", ale i tak sprawia, że w kabinie jest przytulnie. I ciepło, choć jednostka posiada także elektryczne ogrzewanie.

A nad kominkiem, jak to nad kominkami na całym świecie, zdjęcia dzieci żeglarza i wnucząt.

- 300 dni to jednak dużo. Dzięki nim nie będę tak do końca sam.
W zależności od pogody Marcin Klimczak wyruszy w rejs we wtorek lub w środę. Do Helu odprowadzi go łódź motorowa "Dragon II", jednostka Ośrodka Szklenia Żeglarskiego Marynarki Wojennej.

Samotne rejsy Polaków dookoła świata bez zawijania do portu

Miejsca

Opinie (175) ponad 20 zablokowanych

  • Dziadzio piernik to argument dla Rudego, zeby podniesc wiek emerytalny.

    do czego znowu weaca.

    • 6 4

  • Mam nadzieję (2)

    Mam nadzieję że nie trzeba będzie robić krajowej zbiórki pieniędzy jak przyjdzie katastrofa, ciekawe czy jacht ubezpieczony? Rodziną zabezpieczona finansowo? W razie katastrofy ma się rozumieć to rodziną jest w stanie go sprowadzić do Polski?
    Życzę powodzenia i pomyślnych wiatrów. Oby chłop wrócił .

    • 48 24

    • A jeśli nawet trzeba będzie robić zbiórkę, to co ci do tego? (1)

      Nie musisz na żadne zbiórki wpłacać swoich groszy.

      • 12 10

      • Bo zbiórka będzie marna

        i będzie parcie, aby to państwo ratowało hobbystę...

        • 6 5

  • To jakaś wielka ściema

    Rejs dookoła świata bez zawijania do portów na chałupniczo wykonanej łódce (z dwoma fotelami )...
    Szanse - 1%, ale rozgłos jest już teraz

    • 11 2

  • Żeby to się szczęśliwie zakończyło,życzę.

    • 6 0

  • Chyba było więcej takich żeglarzy (2)

    Czytam właśnie książkę o Tomaszu Cichockim, że też opłynął na jachcie Polska Miedź.
    Trzymam kciuki za Pana Marcina. Książka daje do myślenia.

    • 10 2

    • Tak (1)

      Tylko Cichocki musiał zawinąć do portu bo miał awarię steru...udało się opłynąć dookoła no ale nie bez zawijania do portów.

      • 5 0

      • A widzisz

        To potwierdza, że nie doczytałam jeszcze do końca

        • 0 0

  • Marcin, wypłyń 14-go, to Środa, dobry dzień na rozpoczynanie wszelkich przedsięwzięć.

    Ja żegluję od 1979- go roku i mam swoje żeglarskie przesądy. Nigdy nie wypływam w dłuższy rejs ani 13- go, ani w Piątek, chyba, że muszę, ale jeżeli już to tylko na krótkie rejsy po Zatoce, na morze się nie pcham. Życzę tradycyjnie stopy wody pod kilem i pomyślnych wiatrów!!!!

    • 7 3

  • Wszystkie wyprawy wielkich polskich żeglarzy kończą się w zatoce Biskajskiej (1)

    • 7 3

    • Bzdura.

      Wymień choć z 5.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Ta szeroka, płaska pawęż w czasie sztormów nie będzie zaletą. (8)

    A jeszcze z tym całym ustrojstwem nad nią...
    No ale skoro wszystko robił sam, to jedynie siebie będzie mógł winić gdyby coś nie wytrzymało.
    Tak czy owak trzymam kciuki za powodzenie wyprawy i szczęśliwy powrót do domu.

    • 46 7

    • Co to jest pawęż? (3)

      • 0 1

      • Pawęż.. (2)

        to prostopadła lub pochylona do płaszczyzny wody część rufy (tył jachtu) czyli miejsce gdzie zazwyczaj znajduje się nazwa portu macierzystego. :)

        • 3 1

        • A dlaczego niby szeroka pawęż jest zla? (1)

          • 0 0

          • Bo komus sie wydaje ze jak pływał 2 razy na zdezelowanej

            Wyczarterowanej żaglówce za 250 zl to juz jest znafcą i moze doradzac i krytykowac innych nie mając żadnego pojęcia o pawężach.

            • 0 2

    • Kolejny nygus w fotelu co nic nie osiągnął w zyciu. Krytykanti szyderca, wielki mysliciel doradca forumowy znafca. (3)

      • 3 4

      • a kto powiedział że w zyciu trzeba cos osiagac? Gdybys wierzył w słowo Jezusa wiedział byś że w życiu trzeba kochać ludzi

        innych i im pomagać, że należy nasladować zycie Chrystusa a nie osiągać osiągnięcia.

        • 3 2

      • Parę mil w życiu przepłynąłem, parę jachtów zbudowałem. (1)

        I podtrzymuję swoje zdanie na temat pawęży i całej zabudowy rufy.

        • 2 1

        • Ja zbudowalem wiecej niz ty i naprawde wiem co mowie

          Nienznasz sie na konstrukcjach. Moje doswiadczenie opisywane jest w najwiekszych czasopismach zeglarskich. Wiec daruj sobie twoje wypociny bez potwierdzenia.

          • 0 0

  • 500 litrów wody, a po co (2)

    przecież są urządzenia do odsalania wody morskiej, lepiej byłoby wziąć 500 l paliwa

    • 4 0

    • Chyba piwa.

      Paliwem się nie napijesz.

      • 0 0

    • do czego to paliwo? do silnika elektrycznego?

      a może agregatu zasilającego ten silnik?

      • 0 0

  • Ten pan ma wszystko opanowane do perfekcji,

    on lewą burtą opłynie ten przylądek, a prawą burtą tamten, super. Proszę tylko nie szarżować i nie ścinać zakrętów.

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane