• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marina dla wszystkich

O.K.
11 sierpnia 2004 (artykuł sprzed 20 lat) 
Do końca 2005 roku powstanie w Gdańsku w pełni profesjonalna baza żeglarska. Będą się w niej mogli szkolić między innymi uczniowie gdańskich, a w przyszłości także innych polskich szkół. Projekt architektoniczny jest już gotowy, w tym tygodniu rozpoczęły się już pierwsze prace budowlane w bazie żeglarskiej AZS AWFiS w Gdańsku Górkach Zachodnich, obok siedziby Urzędu Morskiego, ujścia Wisły Śmiałej i rezerwatu przyrody "Ptasi Raj".

Marina będzie w pełni profesjonalna, ale w założeniu ma służyć wszystkim, między innymi zawodowym żeglarzom, zawodnikom i trenerom kadry narodowej i olimpijskiej. Będzie się tu jednak także szkolić młodzież, a nawet osoby niepełnosprawne. Już kilka tygodni temu rektor AWFiS prof. Wojciech Przybylski i prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podpisali list intencyjny w sprawie stworzenia programu edukacji żeglarskiej dla uczniów gdańskich szkół. Na budowę mariny AWFiS zebrała już 4,5 miliona złotych, z czego ponad 3 mln pochodzi z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, reszta z zasobów uczelni. Za tę kwotę powstanie pływająca przystań i budynek mariny w stanie surowym, bez wyposażenia. 1,5 miliona złotych na utwardzenie 2-kilometrowego odcinka drogi lądowej prowadzącej do mariny wyłoży miasto Gdańsk. O resztę uczelnia będzie się starać w funduszach unijnych - złożono już odpowiedni wniosek do Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Projekt architektoniczny mariny wykonał dr inż. arch. Grzegorz Rzepecki. Całość inwestycji ma być gotowa do końca 2005 roku.

- To Narodowe Centrum Szkolenia Żeglarstwa będzie ogromnym wydarzeniem na skalę kraju - mówi rektor AWFiS, prof. Wojciech Przybylski. - Lokalizacja jest wyśmienita. Tu odbędą się akademickie żeglarskie mistrzostwa świata w 2006 r. W październiku uruchamiamy też na naszej uczelni nową katedrę żeglarstwa. Będzie nią kierować prof. Antoni Komorowski.

- To będzie jeden z piękniejszych kompleksów sportowych w Europie Środkowo-Wschodniej - dodaje Krzysztof Zawalski, kierownik Zakładu Teorii i Metodyki Żeglarstwa AWFiS. - Powstanie hangar dla jachtów, warsztat szkutniczy i mechaniczny, kilkudziesięcioosobowy hotel, wieża obserwacyjna, zaplecze edukacyjne i gastronomiczne.
Głos WybrzeżaO.K.

Opinie (98)

  • Dla ścisłości dodam że ktoś kto nie ma patentu żeglarza nie zostanie dopuszczony do egzaminu na sternika.
    Wiec to nie jest taki pierwszy lepszy gostek co zobaczył sobie ogłoszenie na ulicy i czujac nadmiar forsy w portfelu stwierdzł że to on sobie pójdzie na tygodniowy kursik żeby zaszpanować potem przed znajomymi :P
    no i na patent w naszym kraju się zdaje a nie dostaje zaświadczenie o ukończeniu kursu

    • 0 0

  • oj amerykana

    Jako zagorzała tenisistka to powiem Ci ,że kortów u nas jest troszkę, tylko trzeba wiedziec gdzie szukać.Faktem jest ,że dla turystów brakuje takowej informacji.

    • 0 0

  • sami sailorzy, kurka wodna
    pewnie do szota i wylewania wiadrem wody za burte "słomki"
    co do beaty z albatrosa to dziś zapewne na sam jej widok żal sciska serce
    tylu fajnych chłopaków, tylu fajnych żeglarzy, odpłynęło w siną dal przez kobiety.........
    tam gdzie kochaś:)))

    • 0 0

  • Gallux

    heheheh ale śmieszne

    • 0 0

  • znajomku - z tego co wiem to nie trzeba mieć żeglarza - osoba pełnoletnia po wypływaniu 200 godzin na morzu może przystapić do kursu i egzaminu. ale dosyc dawno byłem na bieżąco, może coś się zmieniło

    moby - w powyższym masz odpowiedź - chętny na zdobycie patentu sternika musi wypływać 200 godzin na morzu. nawigacji nauczy się tej, której potrzebowac może - dead reckoning (nie pomnę jak po polsku), namierniki, czytanie mapy i locji i praca z nimi - na p20 wystarczy, zwłaszcza w dobie GPS

    co do francji - nie wiem jak dokładnie we francji, wiem tylko, że na zachodzie żeglarze są zazwyczaj lepiej wyszkoleni i bardziej odpowiedzialni niż ich polscy odpowiednicy (mam na myśli szarego człowieczka na łodce, nie kapitanów "z nazwiskami"). Po części wynika to z systemu szkolenia, a po części z systemu ubezpieczeń, ale to osobna dyskusja

    • 0 0

  • Gdańsk...

    Piękne Miasto!
    Czego jeszcze brakuje w Gdansku??
    Moze stworzymy liste zapotrzebowania, taka małą Burze Muzgów.
    Zapewne pomysłodawców jest wielu, gorzej z wykonaniem.
    I ten kto jeździ autem moze nigdy nie poczuć krzywego chodnika, a ten kto chodzi pieszo moze nigdy nie poczuc dzióry w jezdni, chyba ze obydwoje spotkaja sie na przejsciu dla pieszych...

    Jak zciagnac inwestorów do Gdańska?
    Dziś Dz. B. pisze o o odwołaniu konserwatora zabytków w Gdańsku poniewaz jest on ,,hamulcowym" świetnych projektów.
    I zapewne gdyby nie on, to gdańsk byłby juz miastem Szklanych Domów a zabytki do ogladania na makiecie lub na zdjeciach w muzeum.

    Ale jak zawsze chodzi o Kase a raczej o jej brak. Więc moze ta Gdańska Marina to dobry pomysł - zawsze to jakaś atrakcja, zapewne lepsza niz pęknieta opona na dziurawej jezdni.
    Zauwazyłam, ze nawierzchnia ulic zmienia sie wraz z dojazdem do hipermarketów, wszystko pięknie zaprojektowane, nowe i (prawie) bezkolizyjne. Gdyby tak markety były oddalone od siebie o kilometr....mielibyśmy cudowne ulice w Gdańsku.

    • 0 0

  • śmietników na ulicach i w parkach
    miejskich szaletów
    to sie tyczy każdej wiochy z sopotem łacznie
    TOTALNY syf ZASMUCA MNIE

    • 0 0

  • z Gdańska do Pruszcza przez Orunię.

    To podróż przez Krainę Stojącego Czasu.
    Dlaczego Orunia jest tak zaniedbanba? Dolne miasto? Przeróbka? Przeciez to wszystko jest za Progiem Centrum.

    • 0 0

  • orunia to smutek wielki
    pruszcz w sercu rozterki
    zbudujemy im marine
    poprawimy kwaśną minę

    • 0 0

  • Red Rose

    Masz racje ale możemy tylko wysłac zażalenie do Pana Boga.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane