- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM
Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.
W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.
Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.
- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.
Od grudnia tylko jeden przewoźnik
Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)
Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.
Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.
Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia... Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (281) 2 zablokowane
-
2022-09-08 11:16
jak to było??
czas żeby rodzice przestali odwozić dzieci do szkoły bo generują korki?? ha ha ha. Zaraz dojdą jeszcze studenci. Powodzenia.
- 34 4
-
2022-09-08 11:19
Zmiany (3)
Ale co ma się poprawić od grudnia? Taboru nie przybędzie, bo marszałek nie inwestuje już w tabor spalinowy, więc czy będzie to SKM czy PR, to problem z długością składów dalej będzie występował
- 29 4
-
2022-09-08 14:09
Ale za to dokuczy SKM zabierając jej robotę.
A ze przy okazji oberwą pasażerowie...co to pana Miecia obchodzi.
- 9 3
-
2022-09-08 22:08
to błąd, że nie inwestuje w tabor spalinowy (1)
Ma dużo do zrobienia wewnątrz województwa. Zawsze ten tabor można przesunąć.
Chociażby linia Ustka - Słupsk - Szczecinek...
Albo obiecywana na wybory linia do Bytowa...
Powiśle też bez obsługi, spróbuj dojechać do Gniewa...- 2 0
-
2022-09-08 22:15
Nowy dwór gdański pozdrawiam
- 2 0
-
2022-09-08 11:22
skoro marszałek tego nie ogarnia to niech sie weźmie do prostszej roboty (7)
- 36 10
-
2022-09-08 11:42
Marszałek ogarnia (5)
Wie, że betonowym PKP nic nie da się zrobić. Dlatego chce przejąć SKM, żeby zrobić tam porządek i mieć na tym kontrolę. Zarząd SKM tego nie chce, bo wie że wtedy straci pracę.
- 4 11
-
2022-09-08 11:44
bzdura
- 7 5
-
2022-09-08 13:04
bzdura
nawet na terenie pomorskiego widać, że da się...
Da się, na przykład, budować tak potrzebne bezkolizyjne przejazdy. I to w całkiem rozsądnych kosztach (tunel w Rumi to koszt trzeciego etapu park(ing)u Centralnego w Gdyni ).
SKM jest przewoźnikiem i przewozi tak, jakie umowy się z nim zawiera.- 8 3
-
2022-09-08 13:59
CZemu nie przejął SKM jak PO była przy władzy?
Miał na to 8 lat. Teraz mu się przypomniało?
- 4 0
-
2022-09-08 15:07
Jak marszałek może coś ogarnąć zatrudniając
beton kolejowy u siebie.
- 6 1
-
2022-09-08 15:11
"nic nie da się zrobić..."
Jak to wszystko pięknie tłumaczy...
Prawie jak miłość...
Tylko ręce rozłożyć...- 5 1
-
2022-09-08 11:44
jak on nic innego nie umie, tylko byc partyjnym słupem, obojętnie jaka partia, czy PO czy PZPR
- 10 3
-
2022-09-08 11:22
PKM- mięli zachęcić a zniechęcają...
.... niestety ale haos związany z notorycznymi problemami z komunikacją miejską PKM, przepełnione składy, niejasno rozpisane rozkłady jazdy, skutecznie zniechęcają osoby,które mogłyby przesiąść się z samochodu na komunikację miejską...
- 36 2
-
2022-09-08 11:24
Co zrobiło SKM (12)
Nie kupili, ani nie pożyczyli nowego taboru.
Ale za to powołali trzeciego członka Rady Nadzorczej.- 34 10
-
2022-09-08 12:01
Nie prawda
Wypozyczyli szybobus zamian za EZT z kolejami dolnoslaskimi. A twoja opinia to w stylu - nie wiem ale sie wypowiem
- 9 4
-
2022-09-08 12:47
a dlaczego mają to robić?
Tabor dostarcza samorząd.
A że go za mało i nieodpowiedni?
W niewielkim zakresie przewoźnik może reagować jeśli otrzyma wynagrodzenie za ponadumowne usługi.
Rozwój to strategia a ta jest wieloletnia i wymaga konsekwencji i odpowiedzialności.
A tej samorządowi brakuje.- 9 5
-
2022-09-08 13:19
PISowska mafia
- 4 4
-
2022-09-08 13:57
Lala z UMWP (6)
Dobrze zorientowana w rotacji kadrowej. Zgodnie z umową tabor zapewnia marszałek. Dał ciała, nie oszacował popytu i przewoźnicy maja sobie radzić. SKM pożyczyło jeden pojazd z Kolei Dolnośląskich.
- 5 3
-
2022-09-08 16:55
Ale SKM brzydzi się SKPL? (4)
Dlatego od nich nie pożycza, choć byłoby co.
- 2 4
-
2022-09-08 17:26
nie brzydzi (2)
ale dlaczego ma dokładać do interesu?
- 1 5
-
2022-09-08 17:33
(1)
Czyli przyznajesz że SKM źle skalkulowała stawkę.
- 2 3
-
2022-09-08 17:57
nie
samorząd źle skalkulował zakres.
- 3 2
-
2022-09-08 21:40
Przecież tymi trupami od SKPL nie można jeździć po linii PKM.
Te starocia nie są niskopodłogowe, a tabor na PKM musi posiadać niska podłogę.
- 0 0
-
2022-09-08 17:50
Pewnie wynajęli za swoją kasę dodatkowy autobusik. A dlaczego nie były ich dwa, albo trzy. Chyba że Marszałek im zakazał wynajmu kolejnych pojazdów.
- 0 2
-
2022-09-08 22:16
Członków rady nadzorczej jest więcej
Chyba piszesz o trzecim członku zarządu spółki?
- 0 1
-
2022-09-10 06:50
G*wno wiesz o SKM
- 0 0
-
2022-09-08 11:24
Opinia wyróżniona
Co roku ten sam problem z czętotliwością kursów i długością składów. (8)
Nieprawdą jest, że są to problemy, które pojawiły się "ostatnio". Jest to problem, który jest cały czas, może za lekką poprawa na okres wakacji i ferii zimowych. W zeszłym roku wielokrotnie pasażerowie jadący w kierunku do Wrzeszcza na przystanku Kiełpinek jeszcze dawali radę wsiąść do składu, natomiast już na przystanku Jasień część podróżnych zostawała na peronie. Były tez sytuacje, że już w Kiełpinie część osób zostawała, bo już wagony były pełne. Drugą sprawa jest częstotliwość kursów, która jest niedostateczna. Oczywiście teraz tłumaczy się to elektryfikacją trasy, ale i bez tych prac pociągi kursowały rzadko, z tendencją do długich przerw miedzy kursami, a następnie puszczaniem dwóch składów praktycznie jeden po drugim. Do tego spóźnienia i całkowicie "wypadające" kursy!
- 165 1
-
2022-09-08 11:38
To jest ta słynna polityka popularyzacji zbiorkomu!
Już nawet nie chce się kolejny raz rozwodzić nad tym co może przekonać większa ilość mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Gęsta siatka połączeń, dostosowanych do potrzeb lokalnych mieszkańców, duża częstotliwość kursów, dogodne połączenia tam gdzie są konieczne przesiadki, punktualność i konkurencyjny czas dotarcia do celu w stosunku do auta prywatnego. Rzadka z tych zasad nie jest spełniona, co więcej nawet nie widać szans na ich realizacje. Nawet trasy rowerowe, które mogłyby stać się alternatywą dla aut, to w rzeczywistości chaotyczna sieć zaczynających się i kończących przypadkowo odcinków tras. To tak jakby trasa wz lub al. Grunwaldzka w pewnym momencie urywała się lub kończyła, a jej kontynuacja była możliwa w innym kierunku kilkaset metrów dalej po torach np. tramwajowych!
- 30 0
-
2022-09-08 12:11
PKM dla nas (6)
Kiełpinek i Jasień mają dość często autobusy GAiT. PKM jest dla mieszkańców którzy nie mają innej komunikacji. Dziwi mnie to że stoicie na tych peronach zamiast wsiąść do autobusu byle jakiego, trzymając w ręku bilet zgnieciony i patrzeć jak z dala PKM ... Odjeżdża
- 2 25
-
2022-09-08 12:22
Nie, nie mają zwłasza Kiełpinek (2)
Z Kiełpinka jedyną opcją, poza samochodem, aby dostać się do centrum jest jeden autobus jadący ul. Kartuską. Czas przejazdu w godzinach szczytu...blisko godzina. Opóźnienie na starcie z centrum do Kiełpinka średnio ok. 15 minut. Zerowa alternatywa
- 25 0
-
2022-09-08 13:37
Do Kiełpinka nie dojeżdża żaden miejski autobus (1)
Masz stare informacje
- 11 2
-
2022-09-08 13:45
Nie mówię, że dojeżdża do Kiełpinka tylko żeby dotrzeć z tego tego miejsca do Centrum ma się do dyspozycji jeden autobus jadący po Kartuskiej. Była to odpowiedz na stwierdzenie powyżej, że "Kiełpinek i Jasień maja dość często autobusy GAiT."
- 2 2
-
2022-09-08 14:31
serio? (2)
serio? po to robi się kolejki i tramwaje, żey usprawnić dojazd i nie czekać w korkach. Co z tego, że z jabłoniowej odjeżdzają autobusy co 10min, skoro dojazd do wrzeszcza to jakieś 50min planowo (!). Kolejka jedzie 10min a kolejne 10 zajmuje dojazd na parking. Dla mnie wynik jest prosty.
- 9 1
-
2022-09-08 14:39
(1)
Dokładnie. PKM jadę 15 min a nie 35 do Wrzeszcza z Jasienia. Po co mam stać w korku skoro mogę kolejka?
- 11 0
-
2022-09-08 16:22
Niestety
częstotliwość pociągów i jak widać ich długość niweczą sens PKMki. Co mi po pociągu, który jeździ co godzinę? To już wolę stać w kroku samochodem. Będzie szybciej
- 11 1
-
2022-09-08 11:27
(11)
Dwóch przewoźników nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej liczby taboru, a jeden z nich sobie poradzi?
Dobry żart kolejowy roku- 35 5
-
2022-09-08 11:32
PolRegio sobie poradzi (7)
Właśnie ściągają z Łodzi na Pomorze dodatkowy szynobus. Współpracują też z SKPL od którego mogą jeszcze sporo pożyczyć.
- 2 13
-
2022-09-08 12:05
Minusy z SKM? (6)
Ten szynobus z Łodzi to SA135-020. A Wy co sprowadzacie?
- 0 9
-
2022-09-08 13:19
nie z SKM (5)
Co to znaczy "pożyczyć" i kto powinien to zrobić?
Jeśli przewoźnik podpisał umowę i nie jest w stanie wykonać z powodu braku taboru, powinien sobie poradzić.
Ale w tej umowie tabor dostarcza samorząd. O jego brakach wiadome jest od samego początku, Regio ściągało tabor z tras wewnątrz województwa aby zaspokoić potrzeby.
Krótka kołdra, o która nikt nie dba.
To nie jest problem jedynie linii PKM, linia na Hel cierpi od lat na te same objawy i nikt się tym nie przejmuje...- 7 2
-
2022-09-08 16:58
Nie bądź śmieszny (3)
A czy umowa kazała Wam zatrudnić trzeciego członka zarządu?
- 0 2
-
2022-09-08 17:25
co ma piernik (2)
do wiatraka?
- 1 2
-
2022-09-08 19:27
Zbędne koszty. (1)
- 0 1
-
2022-09-08 21:49
to kwestia dyskusyjna
a nawet bańka rocznie to ile ten człek musiałby nie pracować, aby uskładało się na jeden skład?
20? 30 lat?- 0 0
-
2022-09-08 22:19
W umowie nie ma żadnego zapisu ze całość taboru dostarcza marszałek.
- 0 0
-
2022-09-08 12:44
tabor dostarczał marszałek (2)
przewoźnicy mieli realizować rozkład jazdy zamówiony przez samorząd.
Układ prosty i klarowny.
Ale się nie udało, bo rozkład nieadekwatny do popytu a samorząd nie ma kasy na tabor.
Przewoźnik ma robić prezenty i ratować tyłki urzędników?- 7 4
-
2022-09-08 17:56
Bzdury (1)
Zasada jest prosta w takich imowach: Marszałek rekompensuje wszystkie koszty skm cz polregoo związane z przewozami. Za przykład moga posłużyć zakupione przez SKM Impulsy. SKM kupiła a Marszałek w ramach umowy płaci jej za tabor plus zysk.
- 1 1
-
2022-09-08 21:53
teoretycznie tak
Zapominasz jednak dodać, że samorząd nie ma zamiaru podpisywać umowy na okres dłuższy niż rok.
Spłaci tabor w tym czasie?
Na pewno nie.
Kto pójdzie w taką niewiadomą?
SKM może i "kupiła", ale te Impulsy znalazły się tu w wyniku nieudanego zakupu Intercity. Gniły na bocznicy, to PKP przekazało je SKM.- 0 0
-
2022-09-08 11:33
(2)
Wszędzie tam gdzie samorząd ma swoją spółkę kolejową wygląda to lepiej albo wręcz bardzo dobrze (KM, KD). Dogadywać się z wąsaczami z pekapu (a już zwłaszcza z SKM) to lepiej już gadać z psem
- 14 7
-
2022-09-08 11:45
to niech odkupią udziały w sk i skończą farsę, dlaczego na śląsku i Wawie można a tu nie?
- 1 4
-
2022-09-08 13:00
u sąsiada trawa zawsze jest bardziej zielona
Wcale to tak zielono (różowo) nie wygląda. W porównaniu do dawnych czasów PKP, koleje samorządowe to skala reliktowa.
Ale zorganizowana od podstaw, a nie w oczekiwaniu na darowiznę, bo ktoś chce dostać majątek i organizację.
Pomorskie, lider wygaszania popytu na komunikację zbiorową nie był tym zainteresowany.
Pech chciał, że Unia zaczęła preferować ten rodzaj komunikacji...
A kompetencje wyginęły.- 4 2
-
2022-09-08 11:37
co za brednie Marszałku (18)
przecież wszystkie szynobusy na tej lini są Pana.
Oddał Pan zawodne Pesy dla SKM i się Pan dziwi że są kłopoty.
Jeszcze większe będą jak będzie jeden przewoźnik. Oczywiście nie życzę tego nikomu ale ogólnie wiadomo ,że chce Pan przejąć SKM i robi Pan wszystko aby utrudnić działanie spółki która jest na wybrzeżu dłużej niż Pan. Zabija Pan przy tym możliwość rozwoju lokalnej kolei a co za tym idzie komfort pasażerów.- 42 13
-
2022-09-08 11:46
No właśnie! SKM nie pozyskała żadnego taboru. (7)
Jakoś PolRegio potrafi pożyczyć od SKPL, potrafi kupić "Linki" od pesy. skm poza powołaniem trzeciego członka zarządu nie zrobiło nic.
- 8 10
-
2022-09-08 11:58
(3)
Ile pojazdów ma Polregio w swoim zakładzie a ile SKMT? swoich, nie dzierżawionych od marszałka?
- 9 2
-
2022-09-08 12:33
(2)
Uwaga, aż 3 pojazdy są własnością Polregio w Pomorskim! Reszta jest dzierżawiona od marszałka!
- 7 3
-
2022-09-08 18:08
(1)
Maja trochę więcej niż 3. Nie podawaj nie sprawdzonych inhormacji
- 2 2
-
2022-09-08 21:57
ale reszta pracuje
na innych liniach.
- 2 0
-
2022-09-08 14:03
SKM pozyskała pojazd z Dolnośląskiego (2)
Chociaż tabor powinien zapewnić marszałek. POlregio jest firmą ogólnopolską i poszczególne zakłady mogą sobie pożyczać pojazdy.
- 7 3
-
2022-09-08 18:12
(1)
Jakby były takie zapisy w umowie to Marszałek nie mógłby mieć zastrzeżeń do skm. Trochę logiki
- 3 2
-
2022-09-09 12:15
sądzisz że zastrzeżenia wynikają z zapisów?!
o naiwności!
- 0 0
-
2022-09-08 11:46
I slusznie że chce przejąć SKM, bo jak mozna odpowiadać za coś nie będąc właścicielem (3)
Czy kupujesz sąsiadowi auto i je na niego przepisujesz, kupujesz paliwo, płacisz za remonty a on czasami łaskawie gdzieś Ciebie podwiezie
- 8 12
-
2022-09-08 14:01
czy aby napic sie piwa (2)
musze kupowac browar?!!
Jak nie umiesz sie z sasiadem dogadac, to nie dziw sie, ze bedzie chronil swoje interesy. A jak samochodu nie umiesz prowadzic, to wynajmij kierowce i mechanika.
I plac im tak, abys mial czym jezdzic...- 6 3
-
2022-09-08 17:03
Nie trafione porównanie (1)
Przecież nikt nie oczekuje, żeby SKM kupiło producenta taboru (NEWAG np.).
- 0 4
-
2022-09-08 17:35
równiez samorząd nie musi mieć
przewoźnika.
W tym aspekcie porównanie jest bardzo trafione. Wręcz, zatopione...
Każdy rozumie, jak mu wygodniej.- 3 2
-
2022-09-08 11:50
W tym właśnie problem że SKM się nie rozwija i nie jest lokalną koleją tylko nadal całkowicie zależy od starej państwowej PKP (3)
- 6 9
-
2022-09-08 14:03
przede wszystkim, zalezy od swojego jedynego klienta, czyli marszalka (2)
A ten ustala takie zasady wspolpracy, ktore noe pozwalaja na zbudowanie strategii rozwoju.
Konflikt jest oczywisty a marszalek idzie na wrogie przejecie.- 9 1
-
2022-09-08 23:27
Dlaczego wrogie? (1)
Bo wywali na ryj pisowski zarząd i paru nierobów?
- 0 1
-
2022-09-09 12:13
dlatego, że wsadzi swoich nierobów
co widać, słychać i czuć...
- 0 0
-
2022-09-08 18:06
No fakt (1)
Marszałek udostępnił nowe pojazdy skm a ona sobie nie radzi z ich utrzymaniem. Zamiast zatrudnić dodatkowych specjalistów do utrzymania taboru, zatrudniona tłustego kota do zarządu ds finansów i przytuli okrągły mln rocznie.
- 1 0
-
2022-09-10 06:59
Strasznie Cie męczy ten członek zarządu... Trzeba było się uczyć a nie na wagary chodzic to też byś bańkę przytulał...
- 0 0
-
2022-09-08 11:38
SKM w rękach PKP jest niereformowalne i trzymane twardą reką przez pis (3)
Ten rząd nie da pieniędzy na zakup nowych pociągów. Inne koleje które są własnością samorzadów mają nowe składy a my jesteśmy karani bo oni u nas nie wygrywają. Ot cała sprawa
- 18 18
-
2022-09-08 11:49
(1)
jak po rządziło całym krajem to dlaczego tego nie zrobili?
- 10 4
-
2022-09-08 14:01
Dokładnie
Struk z Nowakiem (zegarmistrzem) mieli na to 8 lat (2007-2015) . Nawet kasa była na usamorządowienie SKM. Tak to bywa jak ktoś myśli, że już zawsze będzie przy władzy.
- 8 2
-
2022-09-08 12:55
jesteś naiwny
i zupełnie nie rozumiesz, jak to funkcjonuje.
Ale pozycja pokrzywdzonego to bardzo wygodna wymówka.- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.