• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Maciej Korolczuk
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów. Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów.

Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.



O kłopotach ze zbyt krótkimi pociągami, wypadającymi z rozkładów kursami przy jednoczesnym wzroście cen biletów kilka dni temu pisała w liście do redakcji nasza czytelniczka.

W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.

- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
  • Jak podróżować do pracy czy szkoły w takich warunkach - dopytują od początku miesiąca pasażerowie.
  • Przewoźnicy SKM i Polregio zostali zobowiązani przez Urząd Marszałkowski do obsługiwania linii PKM dłuższymi pociągami.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.

- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik



Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
10:29 30 WRZEśNIA 22

Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)

Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (281) 2 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (15)

    Marszałek robi teraz grunt pod oficjalną decyzję że to PR przejmą całą linię PKM. Już od pół roku cały czas się mówi że to PR przejmą PKM więc decyzja zapadła już dawno

    • 179 9

    • i dobrze (5)

      jak długo jeszcze pasażerowie mają cierpieć przez niekompetencję i lenistwo SKM?

      • 39 24

      • I dobrze.

        Zobaczysz pracowitość i kompetencję PR.

        • 34 11

      • "niekompetencję i lenistwo SKM" (3)

        Jakieś dowody?

        SKM miała zrealizować rozkład jazdy przygotowany przez marszałka, na sprzęcie będącym własnością marszałka.
        Rolą SKM jest dostarczenie ludzi i organizacji do realizacji przedmiotu umowy.

        Kowal ukradł a Cygana się wiesza?

        • 43 11

        • Skm nie ma ludzi

          Dlatego uciekaja

          • 9 7

        • Nie wprowadzaj w błąd

          Rozkład jazdy ostatecznie zamawia SKM. Urząd Marszałkowski sprawdza tylko czy liczba zamówionych pociągów się zgadza. Nie wgłębiają się w godziny odjazdów.

          • 3 11

        • Nigdy nie było powiedziane ze SKM ma realizować przewozy tylko na sprzęcie samorządu. Dostali tyle a resztę mieli zorganizować. Skończyło się na dierzawie jednej jednostki.

          • 2 1

    • To się nazywa ustawienie przetargu. (4)

      Na to jest paragraf.

      • 23 8

      • (2)

        Jakie tam ustawienie przetargu, ustawieniem przetargu może być to, że nie może w nim wziąc udziału na normlanych warunkach jakiś prywatny, nawet zagraniczny przewoźnik, który by te wszystkie państwowe spółki wciągnął nosem. Ale to już niestety głębszy, ogólnopolski problem

        • 3 3

        • "prywatny, nawet zagraniczny przewoźnik" (1)

          A jak by tę usługę miał świadczyć?
          Poza tym, co przeszkadza, aby dla linii PKM taki przetarg ogłosić?

          • 0 1

          • Tak jak arriva? Kto im broni?

            • 1 0

      • Widzę, że SKM aktywne jest na forum.

        Przenieście swoja aktywność rozwój i utrzymanie taboru.

        • 1 1

    • Tak trzeba się z tym zgodzić że w SKM źle się dzieje. Nie jest to normalne że w firmie przewozowej największą grupę zatrudnia całej spółki stanowią pracownicy biurowi i większość z nich to sami naczelnicy i dyrektorzy

      • 30 6

    • Marszałek wali głupa (1)

      Czyżby nie wiedział, że to on jest właścicielem składów których używa SKM?
      David Beckham kupił badziewie, o którym od początku było wiadomo, że większość składów bjest za krótka, a teraz udaje groźnego?
      Pajacuje za nasze pieniądze.
      Skoro nie może przejąć SKM, to chce doprowadzić do jej upadłości. Gdzie są nasi POsłowie i euroosłowie, czemu nie protestują.? Przecież to zaszkodzi regionowi, bezrobocie, mniejsze podatki...

      • 6 1

      • Tak jest właścicielem. I co? Czy skm miało w umowie że tylko tych składów ma używać? Nie. Jeden wydzierżawili i tyle

        • 1 1

    • Marszałek walczy z SKM, bo to polityczna wojna od dawna. Na każdym kroku rzuca kłody pod koła SKM-ce. Słynne zmniejszenie finansów w przetargu na większą liczbę pociągo-kilometrów. Przez długie lata umowy tylko na rok, przez co SKM nie mogła wziąć kredytów na nowe składy, a 2 nowe impulsy zakupiła w większości ze swoich oszczędności, a to trzeba jeszcze remonty infrastruktury robić linii 501 i 502. Ludzie narzekają na składy SKM, a to w rzeczywistości głównie wina marszałka i jego ludzi. Dobrym przykładem jest fakt, że bezmyślnie wydał pieniądze na tabor do obsługi PKM, nie mając zaplecza w postaci ludzi do obsługi i serwisu tego taboru. Nie moje pieniądze, to nie odpowiadam.

      • 1 0

  • Ja też nie wsiadłam...

    Ja także nie wsiadłam wczoraj do pociągu z powodu przepełnienia. Pojechałam następnym, który też był mocno zajęty. Jednak w tym czasie uciekł mi autobus i czekanie na następny zajęło mi 20 minut. Podróż z pracy do domu zajęła mi 1,5h. Chyba nie tak to powinno wyglądać w takim dużym mieście.
    dodatkowym mankamentem jest to, że przyjazdy pociągów i odjazdy autobusów są ze sobą w ogóle nie skorelowane. Autobus odjeżdża sprzed nosa.

    • 17 3

  • I bardzo dobrze! A poza tym SKM powinna być skomunalizowana!!! (1)

    • 6 7

    • Apage!

      skutki działalności spółek komunalnych znamy aż za dobrze.

      W tym przypadku samorząd sprzedaje skutki własnych błędów i oskarża przewoźnika, który tylko realizuje ustalenia rozkładu jazdy i umowy.

      • 2 3

  • Dziwnie układane rozkłady dla kolei regionalnych na Pomorzu

    Trzeba to uprościć i zaoferować pasażerom stałą częstotliwość kursowania pociągów na danej linii.

    Tak robi się chociażby na zachodzie. Pociągi jadą od 4-24 co 1-2h, a w szczycie co 30 min-1h.

    Panie Marszałku taka częstotliwość kursowania pociągów na każdej z linii jest nieunikniona w dobie walki ze zmniejszaniem emisji spalin.

    Do takiej częstotliwości potrzebne są składy złożone z wagonów piętrowych.

    Tabor oferowany na Pomorzu jak i w większości województw w Polsce jest mało pojemny.

    Wiek taboru zostawmy na marginesie, bo wiadomo, że z tym jest problem od lat.

    Najważniejsza rzecz w komunikacji zbiorowej to nie patrzenie na koszty tego projektu, bo to nie biznes, a misja.

    • 17 0

  • Pkm

    Witam czas zakończyć zkm stare wraki drzwi uszkodzone to tabor uszkodzony to nieprzyjedzie albo ludzie się niezmieszcza.na skargi nieodpowiada rzecznik skm.Biora pieniądze a ludzi maja gdzieś w skm

    • 5 5

  • Gdańsk Sródmieście (1)

    Czekamy oczywiście na kolejkę PKM z przystanku Gdańsk Główny lub Gdańsk Sródmiescie.

    • 11 5

    • Powodzenia

      • 3 1

  • Słuszna decyzja. Skm niech zajmie się ruchem

    pociągów na trasie Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.

    • 8 4

  • (1)

    Trójmiasto, to porażka, komunikacja leży i kwiczy. Każdego dnia tracę wybierając autobus+skm: rano poltorej godziny (autem byłoby 30min) i tyle samo na powrot (autem 40min). A to wszystko na trasie Przymorze-Karwiny. Na przystankach, to miejsce żna korzenie zapuszczać.

    • 14 3

    • Dokladnie

      Gdybym mogla jezdzic autem, byloby to 30 min, w korkach moze godzina. Komunikacja miejska planowo 1,5h, ale realnie w korkach 2-3h

      • 0 0

  • (1)

    Ta trasa to był przełom na skalę ogólnokrajową, niestety tak jak sama idea wspaniała. Tak mentalność urzędnicza nie jest w stanie pojąć mechanizmu działania, trzeba zapewnić przede wszystkim dużą częstotliwość kursowania. Nawet ponosząc cześto początkowo straty, w efekcie długoletnim da to spore obłożenie i przesiadkę dużej liczny osób do pociągów.

    • 12 0

    • to nie przełom a przewał

      Na wyobraźnię urzędników działała tylko skala przedsięwzięcia i możliwość przerobu dotacji.
      Do czego to będzie służyć i czy potem da się to utrzymać, nikogo to nie obchodziło.

      Fantastycznie potrzebne rozwiązanie, koncertowo spaprane organizacyjnie.
      To pokazuje, jakie są kompetencje organizacji (samorządu), któremu je powierzono.

      Chcąc być sprawiedliwym, należy powiedzieć, że na poziomie miejskim sprawy wyglądają jeszcze gorzej. To dzięki interwencji samorządu wojewódzkiego w ogóle powstała PKM, bo marszałek w ten sposób pogodził zwaśnionych "włodarzy" Gdańska i Gdyni.
      Ale jak powiedziało się "a", to się beczy do końca...

      • 1 5

  • Tramwaje linii 8 i 9 w Gdańsku ciagle są przepełnione cały rok na okraglo (3)

    Jeżdżą najrzadziej i są obsługiwane najgorszymi, starymi składami. Od lat linie obsługujące Stogi powodują, ze można poczuć się jak pasażer drugiej kategorii.

    • 12 6

    • Ale bzdury (1)

      Kazda z tych linii jeździ co 10 minut. I tłoku w nich nie ma. Ale skąd to ma wiedzieć wąsacz z SKM.

      • 2 2

      • w 8 nie ma tłoku?!

        No fakt, wszystko zależy od definicji i subiektywnej oceny...

        • 2 1

    • najgorszymi, starymi składami

      Czyli jakimi? Bombardierami, Duewagami?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane