- 1 Rowerzyści: nie dzwońcie na pieszych (265 opinii)
- 2 Były senator PiS trafił do więzienia (328 opinii)
- 3 Dostał 5 mandatów naraz (71 opinii)
- 4 Dworzec PKS w Gdańsku: co dalej? (206 opinii)
- 5 Kontrola CBA w Urzędzie Miasta Gdyni (243 opinie)
- 6 Winda, która wygląda jak kapliczka (51 opinii)
Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM
Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.
W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.
Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.
- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.
Od grudnia tylko jeden przewoźnik
Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)
Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.
Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.
Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia... Zobacz więcej
Miejsca
Opinie (281) 2 zablokowane
-
2022-09-08 13:17
czy marszałek nałożył kary na SKM za niewypełnienie umowy? (2)
mam nadzieję, ze ktoś przewidział taką sytuację w umowie
- 12 2
-
2022-09-08 13:28
a znasz umowę i jej przedmiot? (1)
Za tabor i rozkład jazdy odpowiada samorząd.
Przewoźnik realizuje usługę na podstawie umowy.- 3 6
-
2022-09-08 13:58
Czy ty jesteś kolejnym PISowskim przyg łupe m?
Czy tylko wtórnym analfabetą i pieniaczem?
Potrafisz zrozumieć słowo pisane?- 5 1
-
2022-09-08 13:31
Żart
Jazda PKM w godzinach szczytu to jakiś żart. Puszczenie 1 składu gdzie podobno miejsc jest 350 a podróżnych z 500 zakrawa o kpinę. Czekać aż puszczą 1 skład ale krótki może wszyscy się jakoś zmieszczą.
- 13 0
-
2022-09-08 13:40
2014 (2)
"W żadnym wypadku nie mamy zamiaru zmieniać ustaleń dokonanych w studium wykonalności dla linii PKM. To jest nasze zobowiązanie wobec Komisji Europejskiej, i największego donatora naszego przedsięwzięcia. Jeden pociąg co 15 minut to jest minimum połączeń, jakie chcemy uruchomić na nowej trasie - zapowiedział Mieczysław Struk podczas spotkania z dziennikarzami na posiedzeniu Rady Miasta Gdańska."
Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Marszalek-na-lotnisko-cztery-sklady-PKM-na-godzine-do-Gdyni-dwa-n84845.html- 14 2
-
2022-09-08 14:04
No i? (1)
Po pierwsze: zakładano, że większy ruch będzie na linii Wrzeszcz-Osowa-Gdynia, a okazało się, że więcej pasażerów jest na liniach do Kościerzyny i Kartuz. A że miasta nie chcą się dołożyć do większej liczby kursów "miejskich", to...
Po drugie: trwa elektryfikacja i przebudowa stacji w Kartuzach. Stąd takt jest kiepski. I dłuższe przerwy między pociągami. Trzeba to przeżyć.- 2 4
-
2022-09-08 14:07
Takt był kiepski zawsze i jest. I prawdopodobnie będzie.
- 5 2
-
2022-09-08 13:52
żaden z tych przewoźników nie zapewni usługi standardem dorównującym obecnym potrzebom pasażerów
oni mogą się bawić w pociągi w klubie modelarskim
- 6 1
-
2022-09-08 14:09
Ewidentnie nieprzemyślany rozkład (1)
Dwa pociągi obu przewoźników w odstępach kilku minut, a potem 40-60 min bez, wystarczy prześledzić rozkład.
- 9 1
-
2022-09-08 15:40
Hint: elektryfikacja
Błędem jest puszczanie najpierw pociągów kościerskich, a potem gdyńskich. Co potęguje tłok.
- 0 1
-
2022-09-08 14:11
PKM to wyrób kolejopodobny (9)
Składy powinny już być dawno zelektryfikowane, bardziej pojemne a częstotliwość kursowania większa. W Gdyni brakuje co najmniej dwóch przystanków. Pociągi powinny jeździć z Gdańska Głównego do Gdyni Chyloni, a za Gdynią Główną po torach SKM. Niestety, w naszym województwie nie da się zrobić wszystkiego od razu. To musi trwać latami.
- 16 6
-
2022-09-08 14:55
To porównaj sobie co się dzieje na PKP (8)
Akurat PKM to jedyna inwestycja kolejowa w Polsce, która została zrealizowana i oddana do użytku w terminie - właśnie dlatego, że odpowiadała za nią samorządowa spółka PKM SA, a nie rządowe pkp plk!
Porównaj sobie jak wyglądają inwestycje tego państwowego molocha - żadna nie skończona zgodnie z harmonogramem, a kilkuletnie opóźnienia to standard.
Nie trzeba nawet szukać daleko - przykładem może być elektryfikacja PKM (która zresztą nie mogła być zelektryfikowana od razu właśnie przez brak decyzji po stronie pkp plk), i należącej do pkp plk linii 201 Gdynia - Kościerzyna, z którą linia PKm się łączy tworząc jedną regionalną sieć. Obie te inwestycje były przygotowywane już od 2017 roku i miały zakończyć się w 2023, dzięki czemu pasażerowie już za rok mogliby jeździć większymi i szybszymi pociągami elektrycznymi.
I co?
Samorządowa PKM już kończy swoją cześć elektryfikacji i oficjalnie zapowiada oddanie nowego przystanku Firoga jeszcze w grudniu 2022 oraz gotowość całej swojej linii (Wrzeszcz - Rębiechowo) na wjazd pociągów elektrycznych w połowie 2023.
Natomiast pkp plk jeszcze nawet nie rozpoczęła prac na swojej linii i nie wiadomo kiedy to nastąpi.
Komentarz chyba jest tu zbędny- 5 6
-
2022-09-08 15:15
Z tym oddaniem w terminie to bym się tak nie rozpędzał (5)
Całość była planowana na EURO 2012 i została co prawda oddana na EURO .... ale to we Francji. Poza tym nieśmiało przypominam, że w czasie, kiedy rezygnowano z elektryfikacji PKM (rok 2012) zarówno władze województwa oraz władze krajowe pochodziły z jednej opcji politycznej. Więc jeżeli samorząd ma dziś do kogokolwiek pretensje to w pierwszej kolejności powinien mieć je przede wszystkim do siebie i do swoich politycznych kumpli.
- 5 4
-
2022-09-08 15:18
Z elektryfikacji wcale nie rezygnowano (3)
Sprawdź dokładnie
- 2 4
-
2022-09-08 15:23
A co stało na przeszkodzie, żeby zrobić to od razu jak trzeba? (1)
- 2 6
-
2022-09-08 15:43
PLK, w których siedział nieusuwalny towarzysz Kogut
Ten, co to ponoć do Kaczafi zabił covidem (przynajmniej sam Kaczafi tak twierdzi)
- 2 1
-
2022-09-08 21:46
zrezygnowano w 2012, podobnie jak ze znajdującego się na liście inwestycji krajowych OPAT w 2014
po latach powrócono do modernizacji i rozbudowy 201, podobnie jak do modernizacji układu torowego w portach.
Widać różnicę?- 1 0
-
2022-09-08 18:22
Do GD.Głównego nie jadą,a to było najważniejsze w szumnych zapowiedziach powstania PKM.
- 2 1
-
2022-09-08 19:41
jak to klasyczny "projekt"
PKM nie zostal ukonczony w terminie ani w budzecie. Budzet wzrosl 3x, termin pojechal o lata a realizacja zawiera "zgnile kompromisy" z ktorymi bedziemy borykac sie przez dziesieciolecia (wiadukt na Zaspie i brak przystanku, brak wpiecia w linie SKM, brak wykorzystania peronow 4, 5)
Poczatki funkcjonowania PKM pamietamy, do dzisiaj niewiele sie zmienilo a jedynie pasazerowie sie przyzwyczaili...
Swietne, wpasowane w potrzeby rozwiazanie, koncertowo spaprane i niszczone przez urzednikow...
Brak elektryfikacji to skutki 20 lat rzadow ekipy samorzadowej, ktora calkowicie nie byla zainteresowana koleja i komunikacja zbiorowa. Zaniechania modernizacji linii 201 w 2012 a nastepnie wstrzymanie OPAT w 2014, w kontekscie obslugi portu Gdynia faktycznie sklania do uwierzenia w powtarzane haslo "porty mamy w Niemczech". Obecnie mozna dodac, ze rowniez na Litwie i Lotwie...- 3 2
-
2022-09-09 12:33
PKP to nie miejsce pracy tylko stan umysłu
- 0 0
-
2022-09-08 14:22
Widać jednak, że ludzie więcej się poruszają komunikacją publiczną. Mi takie zdarzenie, że nie wsiadłem do pociągu
bo nie było jak, to na linii SKM do Gdyni w sylwestrowy wieczór, ale to jeszcze w czasach jak w Gdyni bodajże Polsat organizował sylwestra. Tak to nigdy, a już na pewno nie w zwykły dzień.
- 5 0
-
2022-09-08 14:50
Pkm
Praktycznie w niedzielne popołudnia wakacyjne powroty do Wrzeszcza z kierunku Kościerzyny i Kartuz (jeden krótki wagon z obu miast - jeden pociąg) - to horror!!!
- 7 1
-
2022-09-08 14:58
Arriva (3)
Skm to archaizm. A czemu nikt uparcie nie dopuszcza np Arrivy na tory PKM??
- 9 5
-
2022-09-08 22:05
bo znają doswiadczenia z Arriva (1)
z kujawsko - pomorskiego.
Poza tym Arriva umie liczyć i nie ma na nią żadnych przełożeń.
A bez tego "wicie rozumicie" towarzysze ani rusz...- 2 0
-
2022-09-08 23:36
A co z Arrivą nie tak?
Za wąsatych z PKP z Tucholi do Bydgoszczy pociągi jeździły 5.00, 5.20, 7.50, 8.20, 11.10, 16.10, 17.40, 20.00. Na 7:30 do Bydgoszczy niedałosię. Po południu skomunikowania marne.
Arriva jeździ praktycznie co godzinę. W większości bezpośrednio.- 0 0
-
2022-09-09 05:30
Widocznie to nie koledzy kogoś z zarządu Gdańska
Dlatego nie ma. A widocznie łapówki nie chcą dac.
- 0 0
-
2022-09-08 15:14
Szanowny Panie Marszałku Strug (4)
Proszę mi i czytelnikom wytłumaczyć jedną prostą sprawę.PKM realizuje elektryfikację linii na odcinku Gdańsk Wrzeszcz do Portu lotniczego.Prace posuwają się,ale o dopasowanym taborze nic nie wiadomo i mimo wszystko składy EZT(elektryczne zespoły trakcyjne z Newagu będą napewno lepsze od spalinowców z Pesy.Jest jednak najważniejsze pytanie,co my mieszkańcy Trójmiasta możemy zrobić by zmusić Zarząd pkp plk by w końcu zaczął pracować i w końcu rozpoczął pracę nad elektryfikacją odcinka od Gdyni Głównej narazie do stacji Gdańsk Osowa,a później dalej dobudowę drugiego toru i elektryfikację linii do Kościerzyny.Naprawdę ręce opadają jak się widzi bezwład tej firmy. Naprawdę,czy musimy zacząć pisać petycje czy w jakiś inny sposób wyrazić swe niezadowolenie.Bo myślę, że po wygraniu przez opozycję wyborów należy się wziąć za pkp plk
- 6 9
-
2022-09-08 15:22
Za wikipedią: (1)
"Z uwagi na rezygnację z planów elektryfikacji linii między Gdynią a Kościerzyną, w sierpniu 2012 ogłoszono, że pociągi kursujące na trasie PKM będą zestawione ze spalinowych zespołów trakcyjnych."
Przypomnisz może, jaki minister infrastruktury odpowiadał za pkp plk w roku 2012?- 6 2
-
2022-09-08 23:37
A jaki bohaterski rząd walczy z niemiecką opcją od 2015?
- 0 1
-
2022-09-08 17:01
Plk
To samorząd blokuje te inwestycje, zapewniam
- 5 2
-
2022-09-08 17:24
proszę sobie poszukać
plk-przedstawia-harmonogram-prac-dla-linii-201-105638.html
Na portalu rynek-kolejowy.
Swoją drogą, dawno zniknęły powody, dla których "węglówkę" od Kościerzyny poprowadzono w tak trudnym terenie. Powinna być ona zoptymalizowana i przeprowadzona drugą stroną Jezior Raduńskich a do Trójmiasta wejść od zachodu. Bardzo wiele by to uprościło...
Stosunek "opozycji" do transportu zbiorowego i kolejowego w szczególności widzimy właśnie w Pomorskiem, gdzie ta opcja rządziła ze 20 lat, zamykając co tylko się dało. Również wtedy porzucono "węglówkę", bo port w Gdyni miał być zaorany a tereny oddane deweloperom (cytowany rok 2012).
Nawet powstała spółka celowa PKP-Semeko (z Gdyni - sieć cierpliwa utrzymuje informację) do zagospodarowania terenów torowisk portowych, które właśnie są rewitalizowane kosztem ponad miliarda złotych.
Więc westchnienia w bardzo niewłaściwym kierunku...- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.