- 1 Niepełnosprawny: zostałem na lotnisku (99 opinii)
- 2 Coraz więcej psów na plaży. To problem? (409 opinii)
- 3 50 lat pracuje w jednym zakładzie (174 opinie)
- 4 700 stoisk i 1 mln gości w Gdańsku (204 opinie)
- 5 Twórca Amber Gold pisze list do dziennikarzy (186 opinii)
- 6 Autobus nie przyjechał? Oddadzą za taxi (120 opinii)
Mercedesy albo Solarisy dla Gdańska
ZKM Gdańsk wybiera nowe przegubowce: albo kupi Mercedesy po 1,068 mln za sztukę, albo Solarisy po 1,149 mln. W sumie będzie osiem nowych pojazdów.
W gdańskim ZKM-ie otwarto właśnie koperty z ofertami w przetargu na osiem nowych, niskopodłogowych przegubowców. O kontrakt z największym gdańskim przewoźnikiem walczą dwie firmy: Evobus Polska i Solaris Bus & Coach.
Pierwsza z nich zaoferowała Mercedesy 628 Conecto G, z których każdy kosztuje 1 mln 68 tys. zł, a całość 8 mln 547 tys. zł. Z kolei Solaris proponuje model Urbino 18 (w Gdańsku jeździ ich już ponad 40 sztuk) po 1 mln 149 tys. zł za sztukę, a wszystkie za 9 mln 196 tys. zł.
Autobusy Urbino 18 są nieco większe od Mercedesów. W przygotowanej dla Gdańska ofercie mieszczą 158 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. W zaoferowanym ZKM-owi modelu Conecto G zmieści się 145 osób, w tym 43 na miejscach siedzących.
Niższa cena nie oznacza automatycznego zwycięstwa Mercedesa, ponieważ na ostateczną ocenę wpływ mają tez parametry techniczne autobusów.
- Kryteria oceny oferty, to 60 proc. cena i 40 proc. dane techniczne. Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w silniki spełniające normy EEV, czyli najwyższe możliwe normy czystości spalin i hałasu - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy ZKM Gdańsk.
Przypomnijmy, że niebawem do Gdańska przyjedzie 14 Mercedesów, w tym cztery przegubowe Conecto G, które ZKM zamówił po przetargu rozstrzygniętym w październiku. Wtedy Mercedes pokonał Solarisa i Solbusa.
Opinie (199) ponad 20 zablokowanych
-
2011-01-20 13:34
Wybierzmy Solarisy!
Wspierajmy polskie przedsiębiorstwa!
- 19 7
-
2011-01-20 13:59
tylko Solaris
super sprzet ;)
- 10 7
-
2011-01-20 14:05
Sami znawcy i interetowi narzekacze się tu udzielają
- 6 2
-
2011-01-20 14:14
żeby tylko o nie dbali, jak widzę jak jeżdżą kierowcy ZKM to po prostu żal serce ściska, no cóż nie ich ...., mnie wychowano w przekonaniu że miejsce pracy się szanuje a autobus to ich miejsce pracy.. eh długo by pisać. Wybrać lepszy, oszczędniejszy, wytrzymalszy
- 2 1
-
2011-01-20 14:37
BEZEDURA (4)
Chroń nas ,Panie Boże przed Solarisami . Gorszego badziewia jeszcze nie wyprodukowano . No , może jeszcze Solbus . Wsród gdańskich kierowców komunikacji Solarisy mają dziadowską opinię . Awaryjne , akumulatory słabiutkie , auta na zakrętach kładą sie jak do snu , elektronika awaryjna , ogrzewanie w kabinie ledwo , ledwo . Ogólnie na 3+ Najgorsze jest to , że nikt nie pyta kierowców - jakie rozwiązania sie sprawdziły a czego nie zamawiać w autobusie . Nowe autobusy kupują urzędnicy a nie praktycy . Odrębnym tematem jest zatrudnianie marnych kierowców , źlw wyszkolonych i niedoszkolonych . Ogólnie rzecz biorąc to wiedzą tylko , gdzie sprawdzić olej w silniku . Gdzie dolać to już ich przerasta . Ci młodzi kierowcy po prostu nie potrafia jeździć takim sprzętem a przegubami wcale . A sprzęt za 1 mln zł to trochę za drogi trenażer , prawda ? Boże , spraw by urzędnicy nie mieli zaćmy i nie kupili Solarisa - syfilisa .
- 9 10
-
2011-01-20 14:48
może lepszy jest turecki mercedes
- 3 1
-
2011-01-20 14:54
(2)
Może jeszcze przesiądźmy się na ogórki, bo mam wrażenie, że autor tego wpisu tylko nimi umie jeździć i tylko na nich się zna
- 3 1
-
2011-01-20 17:21
Większość z forumowiczów zna autobusy tylko z przystanku .I akurat na autobusach znam sie trochę . Skoro 25 lat jeżdżę badziewiem kupowanym przez miasto , prawda ?
- 0 0
-
2011-01-20 20:23
A jakie ty masz doświadczenie w prowadzeniu autobusów i ich serwisu ?
- 0 0
-
2011-01-20 14:40
niech producenci lepiej poprawią odległość między siedzeniami (1)
a nie że człowiek o wzroście 1,80 m nie może nóg zmieścić albo dwóch facetów ubranych w zimowe kurtki musi się gnieść siedząc obok siebie
- 11 1
-
2011-01-20 18:53
wolę żeby było ciaśniej, ale więcej miejsc siedzących
- 0 0
-
2011-01-20 14:44
BEZEDURA P.S. (5)
Osobnym tematem jest serwis autobusów . Jest bardzo drogi i niejedna firma komunikacyjna łamie sobie na tym zęby . Za dużo elektroniki , która nie wytrzymuje polskich dróg . Ceny części są koszmarne . Po prostu firmy autobusowe kosztami części wyrównują potem te wielkie rabaty w cenie zakupu . No i wyszkolenie mechaników... Nikt ich nie szkoli więc jak mają potrafić naprawić takie cacko ? Czasy młotka i przecinaka skończyły się dawno .
- 6 0
-
2011-01-20 15:42
Takiej bzdury to jeszcze nie czytałem (4)
"za dużo elektroniki , która nie wytrzymuje polskich dróg" ?
Jakość dróg nie ma nic do rzeczy na trwałość elektroniki. A jeśli się wyprodukuje szajs-elektronikę, to będzie się psuć w każdych warunkach, bez względu na stan drogi. A osobiście polecam tam gdzie elektroniki ma buć dużo solidnego producenta,.
Ja stawiam na niemiecką solidność!!- 2 2
-
2011-01-20 17:13
Niemcy kupili Solarisy (1)
- 0 0
-
2011-01-20 17:22
I przeklinają to do dziś !
- 1 1
-
2011-01-20 17:24
(1)
Autobus powinien być - w miarę możliwości - prosty w naprawie .Taka ilość elektroniki na pewno nie pomaga w tym . A ja również stawiam na niemiecką solidność , nawet gdy produkują ją Turcy . Pozdrawiam
- 1 1
-
2011-01-21 12:52
jak autobus ma być maksymalnie prosty i bez elektroniki to już raczej nie możemy kupować żadnych nowych pojazdów
Nie wiem jak wykonane są akurat Solarisy i jak wypadają w porównywaniu do innych autobusów ale generalnie w nowoczesnych pojazdach użytkowych tą całą elektronikę i inne doskonalenia stosuje się po pierwsze dla zmniejszenia kosztów (budowy i eksploatacji) a po drugie dla ułatwienia serwisu.
Taki pozornie bardziej skomplikowany pojazd może np więcej przejechać miedzy przeglądami, łatwiejsza jest jego diagnostyka a obsługa wymaga mniej pracy. Tak powinno być też z Solarisem jeżeli oczywiście został zaprojektowany i wykonany jak należy.
Tyle, że do obsługi takich pojazdów potrzeba równie nowoczesnego zaplecza i odpowiednio przeszkolonej kadry. W Polsce jest to o tyle problem, że po latach użytkowania dość prymitywnych pojazdów przewoźnicy muszą pokonać znaczny skok technologiczny. Może w tym właśnie jest problem?
Mechanicy przecież nie mają się nawet od kogo wewnątrz zakładu nauczyć prawidłowej obsługi nowych pojazdów. Co gorsza taki monopolista jak ZKM sam z siebie też raczej nie zainwestuje odpowiednio w serwis.
Dodatkowo części zamienne do takich pojazdów są zapewne bardziej kosztowne i trudniejsze do dosztukowania we własnym zakresie co (zwłaszcza jeżeli z jakiś powodów jest większa awaryjność) może prowadzić do sytuacji, że z braku środków autobusy nie będą należycie serwisowane.
A inne nowoczesne pojazdy w podobnym wieku i o podobnym stopniu zużycia mają lepszą opinię od Solarisów wśród kierowców i mechaników?- 0 0
-
2011-01-20 14:46
A w Gdyni mamy prawie 60 kilkunastoletnich mercedesów (2)
I sie tym nie chwalimy
- 7 5
-
2011-01-20 15:54
(1)
W Gdańsku też mamy kilkunastoletnie mercedesy. I mieliśmy je pierwsi :P
- 5 0
-
2011-01-20 20:27
w Gdańsku były oryginalne z Niemiec, a w Gdyni - polska podróba z gwiazdą
- 1 0
-
2011-01-20 14:46
mercedes (1)
Autobusy mercedesa produkowane są produkowane w turcji i nie mylcie ich z mercedesem z niemiec
- 10 2
-
2011-01-20 15:51
A w niemczech to zatrudniaja geniuszow do ich montazu? wez sie walnij w leb
- 2 2
-
2011-01-20 14:59
ciekawe jaka nosic beda nazwe ?! moze turbodymobudyn proponuje ...
- 3 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.