• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mercedesy albo Solarisy dla Gdańska

Michał Stąporek
20 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 13:04 (20 stycznia 2011)
Mercedes Conecto w barwach MPK Lublin. Mercedes Conecto w barwach MPK Lublin.
Po Gdańsku jeździ już ponad 40 sztuk modelu Urbino 18. Po Gdańsku jeździ już ponad 40 sztuk modelu Urbino 18.

ZKM Gdańsk wybiera nowe przegubowce: albo kupi Mercedesy po 1,068 mln za sztukę, albo Solarisy po 1,149 mln. W sumie będzie osiem nowych pojazdów.



W gdańskim ZKM-ie otwarto właśnie koperty z ofertami w przetargu na osiem nowych, niskopodłogowych przegubowców. O kontrakt z największym gdańskim przewoźnikiem walczą dwie firmy: Evobus Polska i Solaris Bus & Coach.

Pierwsza z nich zaoferowała Mercedesy 628 Conecto G, z których każdy kosztuje 1 mln 68 tys. zł, a całość 8 mln 547 tys. zł. Z kolei Solaris proponuje model Urbino 18 (w Gdańsku jeździ ich już ponad 40 sztuk) po 1 mln 149 tys. zł za sztukę, a wszystkie za 9 mln 196 tys. zł.

Autobusy Urbino 18 są nieco większe od Mercedesów. W przygotowanej dla Gdańska ofercie mieszczą 158 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. W zaoferowanym ZKM-owi modelu Conecto G zmieści się 145 osób, w tym 43 na miejscach siedzących.

Niższa cena nie oznacza automatycznego zwycięstwa Mercedesa, ponieważ na ostateczną ocenę wpływ mają tez parametry techniczne autobusów.

- Kryteria oceny oferty, to 60 proc. cena i 40 proc. dane techniczne. Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w silniki spełniające normy EEV, czyli najwyższe możliwe normy czystości spalin i hałasu - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy ZKM Gdańsk.

Przypomnijmy, że niebawem do Gdańska przyjedzie 14 Mercedesów, w tym cztery przegubowe Conecto G, które ZKM zamówił po przetargu rozstrzygniętym w październiku. Wtedy Mercedes pokonał Solarisa i Solbusa.

Opinie (199) ponad 20 zablokowanych

  • Wybierzmy Solarisy!

    Wspierajmy polskie przedsiębiorstwa!

    • 19 7

  • tylko Solaris

    super sprzet ;)

    • 10 7

  • Sami znawcy i interetowi narzekacze się tu udzielają

    • 6 2

  • żeby tylko o nie dbali, jak widzę jak jeżdżą kierowcy ZKM to po prostu żal serce ściska, no cóż nie ich ...., mnie wychowano w przekonaniu że miejsce pracy się szanuje a autobus to ich miejsce pracy.. eh długo by pisać. Wybrać lepszy, oszczędniejszy, wytrzymalszy

    • 2 1

  • BEZEDURA (4)

    Chroń nas ,Panie Boże przed Solarisami . Gorszego badziewia jeszcze nie wyprodukowano . No , może jeszcze Solbus . Wsród gdańskich kierowców komunikacji Solarisy mają dziadowską opinię . Awaryjne , akumulatory słabiutkie , auta na zakrętach kładą sie jak do snu , elektronika awaryjna , ogrzewanie w kabinie ledwo , ledwo . Ogólnie na 3+ Najgorsze jest to , że nikt nie pyta kierowców - jakie rozwiązania sie sprawdziły a czego nie zamawiać w autobusie . Nowe autobusy kupują urzędnicy a nie praktycy . Odrębnym tematem jest zatrudnianie marnych kierowców , źlw wyszkolonych i niedoszkolonych . Ogólnie rzecz biorąc to wiedzą tylko , gdzie sprawdzić olej w silniku . Gdzie dolać to już ich przerasta . Ci młodzi kierowcy po prostu nie potrafia jeździć takim sprzętem a przegubami wcale . A sprzęt za 1 mln zł to trochę za drogi trenażer , prawda ? Boże , spraw by urzędnicy nie mieli zaćmy i nie kupili Solarisa - syfilisa .

    • 9 10

    • może lepszy jest turecki mercedes

      • 3 1

    • (2)

      Może jeszcze przesiądźmy się na ogórki, bo mam wrażenie, że autor tego wpisu tylko nimi umie jeździć i tylko na nich się zna

      • 3 1

      • Większość z forumowiczów zna autobusy tylko z przystanku .I akurat na autobusach znam sie trochę . Skoro 25 lat jeżdżę badziewiem kupowanym przez miasto , prawda ?

        • 0 0

      • A jakie ty masz doświadczenie w prowadzeniu autobusów i ich serwisu ?

        • 0 0

  • niech producenci lepiej poprawią odległość między siedzeniami (1)

    a nie że człowiek o wzroście 1,80 m nie może nóg zmieścić albo dwóch facetów ubranych w zimowe kurtki musi się gnieść siedząc obok siebie

    • 11 1

    • wolę żeby było ciaśniej, ale więcej miejsc siedzących

      • 0 0

  • BEZEDURA P.S. (5)

    Osobnym tematem jest serwis autobusów . Jest bardzo drogi i niejedna firma komunikacyjna łamie sobie na tym zęby . Za dużo elektroniki , która nie wytrzymuje polskich dróg . Ceny części są koszmarne . Po prostu firmy autobusowe kosztami części wyrównują potem te wielkie rabaty w cenie zakupu . No i wyszkolenie mechaników... Nikt ich nie szkoli więc jak mają potrafić naprawić takie cacko ? Czasy młotka i przecinaka skończyły się dawno .

    • 6 0

    • Takiej bzdury to jeszcze nie czytałem (4)

      "za dużo elektroniki , która nie wytrzymuje polskich dróg" ?
      Jakość dróg nie ma nic do rzeczy na trwałość elektroniki. A jeśli się wyprodukuje szajs-elektronikę, to będzie się psuć w każdych warunkach, bez względu na stan drogi. A osobiście polecam tam gdzie elektroniki ma buć dużo solidnego producenta,.
      Ja stawiam na niemiecką solidność!!

      • 2 2

      • Niemcy kupili Solarisy (1)

        • 0 0

        • I przeklinają to do dziś !

          • 1 1

      • (1)

        Autobus powinien być - w miarę możliwości - prosty w naprawie .Taka ilość elektroniki na pewno nie pomaga w tym . A ja również stawiam na niemiecką solidność , nawet gdy produkują ją Turcy . Pozdrawiam

        • 1 1

        • jak autobus ma być maksymalnie prosty i bez elektroniki to już raczej nie możemy kupować żadnych nowych pojazdów

          Nie wiem jak wykonane są akurat Solarisy i jak wypadają w porównywaniu do innych autobusów ale generalnie w nowoczesnych pojazdach użytkowych tą całą elektronikę i inne doskonalenia stosuje się po pierwsze dla zmniejszenia kosztów (budowy i eksploatacji) a po drugie dla ułatwienia serwisu.

          Taki pozornie bardziej skomplikowany pojazd może np więcej przejechać miedzy przeglądami, łatwiejsza jest jego diagnostyka a obsługa wymaga mniej pracy. Tak powinno być też z Solarisem jeżeli oczywiście został zaprojektowany i wykonany jak należy.

          Tyle, że do obsługi takich pojazdów potrzeba równie nowoczesnego zaplecza i odpowiednio przeszkolonej kadry. W Polsce jest to o tyle problem, że po latach użytkowania dość prymitywnych pojazdów przewoźnicy muszą pokonać znaczny skok technologiczny. Może w tym właśnie jest problem?

          Mechanicy przecież nie mają się nawet od kogo wewnątrz zakładu nauczyć prawidłowej obsługi nowych pojazdów. Co gorsza taki monopolista jak ZKM sam z siebie też raczej nie zainwestuje odpowiednio w serwis.

          Dodatkowo części zamienne do takich pojazdów są zapewne bardziej kosztowne i trudniejsze do dosztukowania we własnym zakresie co (zwłaszcza jeżeli z jakiś powodów jest większa awaryjność) może prowadzić do sytuacji, że z braku środków autobusy nie będą należycie serwisowane.

          A inne nowoczesne pojazdy w podobnym wieku i o podobnym stopniu zużycia mają lepszą opinię od Solarisów wśród kierowców i mechaników?

          • 0 0

  • A w Gdyni mamy prawie 60 kilkunastoletnich mercedesów (2)

    I sie tym nie chwalimy

    • 7 5

    • (1)

      W Gdańsku też mamy kilkunastoletnie mercedesy. I mieliśmy je pierwsi :P

      • 5 0

      • w Gdańsku były oryginalne z Niemiec, a w Gdyni - polska podróba z gwiazdą

        • 1 0

  • mercedes (1)

    Autobusy mercedesa produkowane są produkowane w turcji i nie mylcie ich z mercedesem z niemiec

    • 10 2

    • A w niemczech to zatrudniaja geniuszow do ich montazu? wez sie walnij w leb

      • 2 2

  • ciekawe jaka nosic beda nazwe ?! moze turbodymobudyn proponuje ...

    • 3 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane