• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać. Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać.

Zakryte siatką okna, przeskalowane szyldy, nielegalne banery, zasłaniające widoczność bilbordy, oklejone elewacje - słowem "reklamoza". Tak jeszcze do niedawna wyglądały ulice w Gdańsku. Od wiosny ubiegłego roku obowiązuje jednak uchwała krajobrazowa, która znacząco ograniczyła chaos reklamowy w miejskiej przestrzeni i poprawiła wygląd wielu kamienic.



Mniej reklam w mieście to:

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku weszła w życie z początkiem kwietnia 2020 r. Od tamtej pory z elewacji setek budynków w mieście zniknęły nielegalne, najczęściej niezbyt urodziwe i wprowadzające chaos reklamy.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili uwagę nie tylko jego mieszkańcyl, doceniając więcej światła w uwolnionych od reklam budynkach, ale też samorządowcy z innych gmin w kraju, które dotychczas nie mogły sobie poradzić z zalewem tzw. "reklamozy" (m.in. Gdynia).

Likwidacja wielkopowierzchniowych reklam ma też drugą stronę medalu. Światło dzienne ujrzały bowiem latami nieremontowane elewacje budynków. Demontaż nośników reklamowych pozbawił też wpływów poszczególnych zarządców budynków, którzy oddając reklamodawcom powierzchnię zarabiali - w zależności od wielkości reklamy - na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili ostatnio uwagę administratorzy strony "Pogromcy reklamozy" na Facebooku, poświęconej "legalnej walce z nielegalnymi reklamami, które zaśmiecają przestrzeń publiczną". W obszernej galerii znalazły się zdjęcia budynków oklejonych reklamami sprzed wejścia w życie uchwały krajobrazowej i już po tym, jak nowe przepisy wymusiły na zarządcach uporządkowanie i likwidację nośników niespełniających obowiązujących norm.

Przesuń aby
porównać


Największe wrażenie robi narożna kamienica u zbiegu Słowackiego i al. GrunwaldzkiejMapka (vis a vis Galerii Bałtyckiej). Jeszcze do niedawna niemal cały budynek przesłaniał podłużny baner reklamowy a uwagę przechodniów i kierowców przykuwały jaskrawe szyldy lokali usługowych znajdujących się w parterze. Po zdjęciu baneru nie tylko uporządkowano wygląd witryn i nazw sklepów, ale odnowiono też całą elewację. Efekt? Zobaczcie i oceńcie sami.

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać


Innym przykładem, który natychmiast rzuca się w oczy dla bywalców Wrzeszcza, jest nowy wygląd GCH ManhattanMapka. Z ażurowej elewacji zniknęły szpecące budynek wielkopowierzchniowe reklamy, zdemontowano też kolorowe szyldy sklepów oraz jarzeniowe telebimy. Dzięki temu bryła budynku wydaje się lżejsza i bardziej wtapia się w otoczenie.

Przesuń aby
porównać


Jednym z budynków, który najczęściej ilustrował artykuły poświęcone uchwale krajobrazowej i tego, jak bardzo jest potrzebna, jest Dom Rzemieślnika.Mapka

Przyrząd do klepania kos i Dom Rzemieślnika z dziełami Ryszarda Stryjca



Pawilon biurowo-handlowo-usługowy położony przy ul. Klonowej 1 we Wrzeszczu przez lata uchodził za przykład "reklamozy" w jej najbardziej zaawansowanym stadium. Dziś budynek bez wszechobecnych reklam nie kłuje już tak w oczy, stając się wehikułem czasu dla osób pamiętających lata 70., gdy powstawał.

Przesuń aby
porównać


Aby przekonać się, jak likwidacja banerów reklamowych pozytywnie wpływa na wygląd budynków, które na co dzień mijamy, nie trzeba ruszać się z Wrzeszcza. Tuż obok znajduje się Hotel SzydłowskiMapka. Z jego frontu i ściany szczytowej także w ostatnim czasie zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy. Swój pierwotny wygląd odzyskał też budynek, w którym przy al. GrunwaldzkiejMapka mieści się sklep Biedronka, a także narożna kamienica na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.Mapka

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać

Opinie (286) 7 zablokowanych

  • mediamarkt musi zmienić logo bo nie wpisuje się do ustawy

    buahaah, ustawa ipsana przez dulkiewicz i resztę bałwanów.

    • 11 6

  • i pomyśleć że uchwałę krajobrazową zawetował PiSi wojewoda (1)

    niejaki Drelich.
    Dopiero odwołanie do sądu pomogło.

    • 6 8

    • Tak, to jest nie do pomyślenia, że ktoś był przeciw takiej uchwale

      • 0 0

  • Najbardziej przerażający jest fakt, że ludzie co raz bardziej tęsknią z PRL

    Ma być ciuciu, ciepła woda w kranie i urzędnik, który wszystkiego przypilnuje. Jesteście żałośni

    • 6 11

  • Dzicz. Tyle lat trzeba było czekac...

    • 6 5

  • Najbardziej zdumiewa ta pseudo inteligencja marnych marketingowców (2)

    Nie znam nikogo kto by kupił cokolwiek po zobaczeniu takiej tandetnej reklamy z bilbordu więc po co te szmaty tak masowo wieszali i za to płacili ? idioci ?

    • 17 3

    • No właśnie, a może idioci to Ci, którzy nie potrafią pojąć po co ta reklama była?? (1)

      • 0 5

      • Jak widzę produkt na szmacie na płocie lub na bilbordzie na polu to go nie kupię za nic w świecie

        • 1 0

  • Ulga dla oczu!

    • 8 2

  • Mega zmiana na plus !!

    W końcu dość tego badziewia na murach i każdej wolnej ścianie.

    • 7 3

  • Teraz wygląda to gorzej, jest szaro-buro (1)

    • 9 11

    • Powieść sobie w domu kilka bilbordów na ścianie z TV i będzie git

      • 0 0

  • SUPER inicjatywa

    za to można pochwalić włodarzy gdańskich. Jeszcze tylko niech wezmą się za ekologię, drogi dojazdowe do osiedli, których nie ma lub nie mają chodników i można będzie śmiało powiedzieć, że tu się chce żyć

    • 8 2

  • O jeden krok za daleko

    Rozumiem i popieram likwidację reklamy wielkoformatowej i banerów. Nawet jeśli pod spodem ukrywała się ohydna elewacja. Ale likwidacja nazw sklepów to o jeden krok za daleko. Dlaczego nie mogę łatwo przeczytać, idąc czy jadąc, jakie sklepy są na Manhattanie albo na Matarni? Dlaczego kolor jest passe? Przecież kolor napisu to też informacja. Decydują o tym daltoniści?

    Dzisiaj, po tych zmianach, w wielu miejscach straszą kikuty rusztowań i pozostałości po demontażu. Fakt, nie rzucają się tak w oczy jak kolorowe napisy, ale jeśli się dobrze przyjrzeć, wyglądają czasami jak pozostałości z wojny światów.

    I czy nie wyszedł z tego dodatkowy, mały gwózdek do trumny naszego, tradycyjnego handlu?

    • 11 10

  • (2)

    uchwała nic nie mówi o kolorze

    • 2 0

    • Oczywiście, że mówi (1)

      Słowo "kolor" występuje w gdańskiej uchwale krajobrazowej 34 razy.

      • 0 1

      • kiedy mowa o małej architekturze i obszarach zabytkowych - no straszne!

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane