• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać. Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać.

Zakryte siatką okna, przeskalowane szyldy, nielegalne banery, zasłaniające widoczność bilbordy, oklejone elewacje - słowem "reklamoza". Tak jeszcze do niedawna wyglądały ulice w Gdańsku. Od wiosny ubiegłego roku obowiązuje jednak uchwała krajobrazowa, która znacząco ograniczyła chaos reklamowy w miejskiej przestrzeni i poprawiła wygląd wielu kamienic.



Mniej reklam w mieście to:

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku weszła w życie z początkiem kwietnia 2020 r. Od tamtej pory z elewacji setek budynków w mieście zniknęły nielegalne, najczęściej niezbyt urodziwe i wprowadzające chaos reklamy.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili uwagę nie tylko jego mieszkańcyl, doceniając więcej światła w uwolnionych od reklam budynkach, ale też samorządowcy z innych gmin w kraju, które dotychczas nie mogły sobie poradzić z zalewem tzw. "reklamozy" (m.in. Gdynia).

Likwidacja wielkopowierzchniowych reklam ma też drugą stronę medalu. Światło dzienne ujrzały bowiem latami nieremontowane elewacje budynków. Demontaż nośników reklamowych pozbawił też wpływów poszczególnych zarządców budynków, którzy oddając reklamodawcom powierzchnię zarabiali - w zależności od wielkości reklamy - na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili ostatnio uwagę administratorzy strony "Pogromcy reklamozy" na Facebooku, poświęconej "legalnej walce z nielegalnymi reklamami, które zaśmiecają przestrzeń publiczną". W obszernej galerii znalazły się zdjęcia budynków oklejonych reklamami sprzed wejścia w życie uchwały krajobrazowej i już po tym, jak nowe przepisy wymusiły na zarządcach uporządkowanie i likwidację nośników niespełniających obowiązujących norm.

Przesuń aby
porównać


Największe wrażenie robi narożna kamienica u zbiegu Słowackiego i al. GrunwaldzkiejMapka (vis a vis Galerii Bałtyckiej). Jeszcze do niedawna niemal cały budynek przesłaniał podłużny baner reklamowy a uwagę przechodniów i kierowców przykuwały jaskrawe szyldy lokali usługowych znajdujących się w parterze. Po zdjęciu baneru nie tylko uporządkowano wygląd witryn i nazw sklepów, ale odnowiono też całą elewację. Efekt? Zobaczcie i oceńcie sami.

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać


Innym przykładem, który natychmiast rzuca się w oczy dla bywalców Wrzeszcza, jest nowy wygląd GCH ManhattanMapka. Z ażurowej elewacji zniknęły szpecące budynek wielkopowierzchniowe reklamy, zdemontowano też kolorowe szyldy sklepów oraz jarzeniowe telebimy. Dzięki temu bryła budynku wydaje się lżejsza i bardziej wtapia się w otoczenie.

Przesuń aby
porównać


Jednym z budynków, który najczęściej ilustrował artykuły poświęcone uchwale krajobrazowej i tego, jak bardzo jest potrzebna, jest Dom Rzemieślnika.Mapka

Przyrząd do klepania kos i Dom Rzemieślnika z dziełami Ryszarda Stryjca



Pawilon biurowo-handlowo-usługowy położony przy ul. Klonowej 1 we Wrzeszczu przez lata uchodził za przykład "reklamozy" w jej najbardziej zaawansowanym stadium. Dziś budynek bez wszechobecnych reklam nie kłuje już tak w oczy, stając się wehikułem czasu dla osób pamiętających lata 70., gdy powstawał.

Przesuń aby
porównać


Aby przekonać się, jak likwidacja banerów reklamowych pozytywnie wpływa na wygląd budynków, które na co dzień mijamy, nie trzeba ruszać się z Wrzeszcza. Tuż obok znajduje się Hotel SzydłowskiMapka. Z jego frontu i ściany szczytowej także w ostatnim czasie zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy. Swój pierwotny wygląd odzyskał też budynek, w którym przy al. GrunwaldzkiejMapka mieści się sklep Biedronka, a także narożna kamienica na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.Mapka

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać

Opinie (286) 7 zablokowanych

  • jestem happy

    wow, teraz dopiero widac na zdjeciach przed i po jak wsiowo wyglądało! coś jak w 90tych! teraz jest eleganckie miasto, tylko pozdejmujcie jeszcze te kikuty po banerach bo straszą jak po armagedonie i bedzie ok.

    • 9 7

  • A co z tablicami stawianymi przez miasto "tu wyremontowaliśmy..."?? To jest estetyczne?

    • 12 2

  • To teraz jeszcze tylko całkowity zakaz wynajmu krótkoterminowego

    w klatkach schodowych, w których na co dzień mieszkają ludzie, i wracamy do normalności.

    • 10 4

  • Mogli (1)

    Chociaż zostawić male banery na słupach koło dużych centrów handlowych w okolicy obwodnicy. Teraz nie wiadomo czy to magazyny czy sklepy. A jeśli sklepy to jakie?

    • 4 2

    • a wiesz co to jest baner?

      • 1 0

  • (1)

    Po raz kolejny dziecko wylano razem z kąpielą. To że zlikwidowano olbrzymie zasłaniające cały budynek (i światło wewnątrz) banery jest OK, ale dlaczego z centrów handlowych zniknęły reklamy informujące o istniejących tam sklepach, nie pojmuję

    • 12 4

    • Sama prawda.

      • 0 2

  • Na pewno sukces? (1)

    Dzięki reklamom wiele wspólnot mieszkaniowych stać było na remonty albo nie podnoszono opłat czynszów. Teraz to się zmieni. Nie wiem co komuś przeszkadzają reklamy na dachach, które nie przesłaniają elewacji.

    • 12 6

    • budynek to nie nośnik reklamowy

      • 3 2

  • (1)

    "Dzięki likwidacji reklam budynek Manhattanu wydaje się lżejszy i bardziej wtapia się w otoczenie. "
    Hehehe...kto to wymyślił? Ten moloch się wtapia?

    • 8 2

    • Najpierw pozwalają wybudować budynki o architekturze całkowicie odmiennej od otoczenia a potem próbują je wtopić w otoczenie. Cóż za hipokryzja.

      • 0 1

  • Powinny być wyjątki (1)

    Ustawa naprawde dobra, różnice są ogromne i w zdecydowanej większości wygląda lepiej ewentualnie trzeba jeszcze o elewacje zadbać i tyle. Jedyny problem jaki widze, to że duże sklepy typu IKEA musiały swoje logo zdjąć i teraz to jedno wielkie niebieskie pudło i nikt nie wie co w środku. Ale ja tam sie mimo wszystko ciesze wole teraz niż ten syf z wcześniej

    • 3 1

    • ikea już dawno ma nową reklamę. dlaczego ma być tak, że większy może więcej?

      • 1 0

  • Wspaniale!

    Cieszymy się jako Trójmieszczanie, zazdrościmy jako Gdynianie

    • 2 2

  • A co z reklamami deweloperów na dachach- inpro (1)

    Według uchwały reklam na dachach być nie może. A tym czasem inpro wciąż stawia na dachach olbrzymie wstrętne świecące reklamy, już w trakcie obowiązywania uchwały krajobrazowej, w tym w strefie zabytkowej i nic sobie z prawa nie robią. Prawo musi być równe dla wszystkich.

    • 10 0

    • Panie.......... to deweloperzy. Na próżno szukać równouprawnienia w tym przypadku.

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane