• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać. Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać.

Zakryte siatką okna, przeskalowane szyldy, nielegalne banery, zasłaniające widoczność bilbordy, oklejone elewacje - słowem "reklamoza". Tak jeszcze do niedawna wyglądały ulice w Gdańsku. Od wiosny ubiegłego roku obowiązuje jednak uchwała krajobrazowa, która znacząco ograniczyła chaos reklamowy w miejskiej przestrzeni i poprawiła wygląd wielu kamienic.



Mniej reklam w mieście to:

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku weszła w życie z początkiem kwietnia 2020 r. Od tamtej pory z elewacji setek budynków w mieście zniknęły nielegalne, najczęściej niezbyt urodziwe i wprowadzające chaos reklamy.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili uwagę nie tylko jego mieszkańcyl, doceniając więcej światła w uwolnionych od reklam budynkach, ale też samorządowcy z innych gmin w kraju, które dotychczas nie mogły sobie poradzić z zalewem tzw. "reklamozy" (m.in. Gdynia).

Likwidacja wielkopowierzchniowych reklam ma też drugą stronę medalu. Światło dzienne ujrzały bowiem latami nieremontowane elewacje budynków. Demontaż nośników reklamowych pozbawił też wpływów poszczególnych zarządców budynków, którzy oddając reklamodawcom powierzchnię zarabiali - w zależności od wielkości reklamy - na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili ostatnio uwagę administratorzy strony "Pogromcy reklamozy" na Facebooku, poświęconej "legalnej walce z nielegalnymi reklamami, które zaśmiecają przestrzeń publiczną". W obszernej galerii znalazły się zdjęcia budynków oklejonych reklamami sprzed wejścia w życie uchwały krajobrazowej i już po tym, jak nowe przepisy wymusiły na zarządcach uporządkowanie i likwidację nośników niespełniających obowiązujących norm.

Przesuń aby
porównać


Największe wrażenie robi narożna kamienica u zbiegu Słowackiego i al. GrunwaldzkiejMapka (vis a vis Galerii Bałtyckiej). Jeszcze do niedawna niemal cały budynek przesłaniał podłużny baner reklamowy a uwagę przechodniów i kierowców przykuwały jaskrawe szyldy lokali usługowych znajdujących się w parterze. Po zdjęciu baneru nie tylko uporządkowano wygląd witryn i nazw sklepów, ale odnowiono też całą elewację. Efekt? Zobaczcie i oceńcie sami.

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać


Innym przykładem, który natychmiast rzuca się w oczy dla bywalców Wrzeszcza, jest nowy wygląd GCH ManhattanMapka. Z ażurowej elewacji zniknęły szpecące budynek wielkopowierzchniowe reklamy, zdemontowano też kolorowe szyldy sklepów oraz jarzeniowe telebimy. Dzięki temu bryła budynku wydaje się lżejsza i bardziej wtapia się w otoczenie.

Przesuń aby
porównać


Jednym z budynków, który najczęściej ilustrował artykuły poświęcone uchwale krajobrazowej i tego, jak bardzo jest potrzebna, jest Dom Rzemieślnika.Mapka

Przyrząd do klepania kos i Dom Rzemieślnika z dziełami Ryszarda Stryjca



Pawilon biurowo-handlowo-usługowy położony przy ul. Klonowej 1 we Wrzeszczu przez lata uchodził za przykład "reklamozy" w jej najbardziej zaawansowanym stadium. Dziś budynek bez wszechobecnych reklam nie kłuje już tak w oczy, stając się wehikułem czasu dla osób pamiętających lata 70., gdy powstawał.

Przesuń aby
porównać


Aby przekonać się, jak likwidacja banerów reklamowych pozytywnie wpływa na wygląd budynków, które na co dzień mijamy, nie trzeba ruszać się z Wrzeszcza. Tuż obok znajduje się Hotel SzydłowskiMapka. Z jego frontu i ściany szczytowej także w ostatnim czasie zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy. Swój pierwotny wygląd odzyskał też budynek, w którym przy al. GrunwaldzkiejMapka mieści się sklep Biedronka, a także narożna kamienica na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.Mapka

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać

Opinie (286) 7 zablokowanych

  • Wreszcie...

    Zadziwiajace, kto wymyślił i kto dał przyzwolenie na wieszanie tych szkaradnych reklam...

    • 2 2

  • Tylko w przypadku domu rzemieślnika uchwała dała pozytywny efekt. A wrzucanie budynku po malowaniu elewacji i przed malowaniem To chyba jakoś zart. Nie ma to żadnego związku z uchwała.

    • 3 2

  • Pan8 dululkiewicz a co z ohydnymi neonami we Wrzeszczu inpro?

    Zmieniacie pod nich uchwałę czy o co chodzi

    • 4 1

  • A co z neonami dachowymi dewelopera inpro są na kazdym z ich bloków (1)

    Sa obrzydliwe wielkie świecą ludziom w okna, czyżby urząd Miasta był ślepy na nie ?

    • 8 1

    • lubisz lubisz

      Myślę, że Twój coś Ci się w podpisie pomyliło. To właśnie metody ludzi których twierdzisz, że "nie lubisz" polegają na tym, żeby urzędnik decydował o tym co Ci wolno robić z własnym płotem, murem, elewacją etc. Skoro preszkadza Ci nawet logo jakiejś firmy deweloperskiej i Twoim zdaniem to urzędnik ma być od tego, żeby logo które jemu się nie podoba zostało usunięte, to w systemie dawnej władzy odnalazłbyś się idealnie.

      • 0 0

  • Mniej banerów - więcej miejsca na graffiti.

    • 3 2

  • W sumie to teraz i tak bardziej korzystam z piksy maps aby coś znaleźć. Epoka szyldów już przeminęła.

    • 0 1

  • Prl powraca (3)

    Uchwala krajobrazowa zabila przedsiebiorcow jak covid. Dla kazdego przedsiebiorcy Pana Szewca, Hydraulika, Mechanika reklama to podstawa. Jadac samochodem czy autobusem nie widac co jest napisane nad sklepami, to male nieczytelne szyldy. Mam nadzieje ze przedsiebiorcy sie zbiora i podejma pozwu zbiorowego za utratę zyskow, a zaplacic odszkodowanie bedzie musial kazdy gdańszczanin. Ustawa jest nieprzemyslana i dyskryminujaca malych drobnych przedsiebiorcow. Duzy sobie poradzi bo przecież kazdy wie gdzie jest I...a w Gdansku.
    To co sie dzieje do powrot do szarej komuny z jednym neonem w centrum miasta!!!
    Wiekszosć Panstwa wypowiadajacych sie na ten temat pewnie nie byla przedsiębiorcą, osoba dajaca prace innym, nie wiecie jak trudne jest utrzymanie sie na rynku i walka o klienta. Życzę wszystkim zdrowia!

    • 5 10

    • jadąc samochodem...

      lecąc samolotem też ma być widać? ;D Typowy rodzimy malkontent, jołczenie na wszystko, w życiu prywatnym taki sam.

      • 1 1

    • ludzie częściej szukają adresów w necie niż jadąc samochodem

      chcesz znaleźć hydraulika czy szewca? Nie trzeba jeździć po mieście i godzinami go szukać, wystarczy wygooglać i tam po prostu pojechać. Oszczędność czasu i paliwa. Niezbyt skomplikowane. Starsi i tak pójdą do szewca, którego znają albo, ktorego sąsiad im poleci, więc nie jest to dla nich problem, że nie ma bilboardu z reklamą

      • 0 1

    • pełna zgoda

      Ja z kolei dziwię, pragnieniu kontrolowania tak wielu aspektów naszego życia przez urzędników. Tyle lat walczyliśmy z PRL, żeby móc samemu decydować o sobie i o naszej własności, a nagle większość społeczeństwa wychwala prawo, w którym to urzędnik decyzuje o tym co możesz zawiesić na własnym płocie, murze, domu, budynku etc.

      • 1 0

  • Jeszcze zostały do zdjęcia neony wstretnej firmy Inpro są nie tylko we Wrzeszczu ale w całym Gdańsku (1)

    skarga złozona - urząd milczy, to miasto Gdansk czy wiocha starych komuchów ?

    • 6 0

    • ironia?

      Dość ironiczny masz podpis. Nie lubisz komuchów, a lubisz rozwiązanie w którym to urzędnik decyduje czy logo takiej czy innej firmy może być umieszczone na danym budynku i to wyłącznie z przyczyn estetycznych (jak wiemy estetyka jest względna i każdemu urzędnikowi może się podobać co innego). Powiedziałbym więc, że lubisz komuchów i ich metody działania.

      • 0 0

  • Robyg (1)

    kiedy zniknie z budynków? W "sycylii" nigdy :D

    • 2 3

    • bardziej Inpro, Robyg ma w wiekszosci przypadków dobrze bo do ostatniej kondygnacji czyi tak jak może, śmierdzące inpro ma na dachach

      • 0 0

  • Manhattan wpasowuje się???? (1)

    Manhattan bez reklam wygląda jak połączenie bunkra z fabryką. Ewidentnie elewacja była projektowana z założeniem, że będą na niej szyldy sklepów oraz logo centrum handlowego. Oczywiście przegięli i dopóki mogli wieszali reklamy wielkogabarytowe. Efekt taki, że stoi teraz w centrum wrzeszcza "nie wiadomo co" i straszy.

    • 11 9

    • z reklamą czy bez

      architektoniczna masakra

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane