• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: 500 tys. zł kar dla użytkowników

Arnold Szymczewski
26 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł. Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł.

Nieprawidłowe używanie rowerów Mevo wiąże się z nakładaniem opłat dodatkowych przez operatora. Do tej pory było 1600 takich przypadków. Łączna kwota kar przekracza 500 tys. zł.



Nie 600 tys. a 500 tys. zł nałożył opłat dodatkowych operator Nextbike na użytkowników roweru metropolitalnego. Niestety z naszej winy przekazaliśmy niezweryfikowane wewnętrznie informacje - mówi dyrektor ds. komunikacji Nextbike Polska - Aleksandra Myczkowska - Utrata.

Często widujesz rowery Mevo wykorzystywane niezgodnie z regulaminem?

Im dłużej działa system Mevo, tym, co zrozumiałe, częściej pojawiają się przykłady nieprawidłowego użytkowania rowerów metropolitalnych. Przede wszystkim chodzi o pozostawianie jednośladów poza stacjami. Zdarzają się jednak także inne sytuacje, takie jak przypinanie rowerów własną blokadą, podróżowanie w dwie osoby czy zwrot roweru w strefie niedozwolonej.

To wszystko przekłada się na gorsze funkcjonowanie całego systemu wypożyczania elektrycznych rowerów.

- Każda osoba, która widzi, że rowery są niszczone lub wykorzystywane niezgodnie z regulaminem może to zgłosić korzystając z numeru widocznego na każdym z rowerów. Dodatkowo użytkownicy systemów mają możliwość przesłania zgłoszenia poprzez aplikację mobilną, w której można załączyć również zdjęcie. Dostępne są także kanały w mediach społecznościowych. Im szybciej dotrze do nas wiadomość o uszkodzonym rowerze, tym szybciej może on trafić do serwisu i wrócić na ulicę w pełni sprawny - mówi Paulina Wójcicka, Nextbike Polska.
Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł. Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł.

1600 opłat dodatkowych na ponad 500 tys. zł



Od startu systemu roweru metropolitalnego Mevo minęły już ponad trzy miesiące. W tym czasie operator nałożył na użytkowników ponad 1600 kar (czyli tzw. opłat dodatkowych), które wyniosły 500 tys. zł.

Do najczęstszych przewinień można zaliczyć:

  • zwrot roweru w strefie niedozwolonej, do 10 km od stacji (990 razy) - 450 zł.
  • zwrot roweru poza funkcjonowaniem systemu (269 razy) - od 50 do 1000 zł.
  • niedozwolony zwrot roweru w miejscu trudno dostępnym (191 razy) - 300 zł

Co ważne, od każdej kary można się odwołać, co użytkownicy Mevo czynią. Najprawdopodobniej właśnie dlatego Nextbike Polska nie podaje informacji, ile pieniędzy z tytułu kar udało się już ściągnąć.

- Jeżeli użytkownik nie zgadza się z naliczonymi opłatami może złożyć reklamację. Każda taka sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie, pod uwagę brane jest stanowisko użytkownika oraz dane pochodzące z systemu informatycznego - mówi Paulina Wójcicka. - Reklamacje i skargi użytkowników rozpatrywane są w trybie przewidzianym w regulaminie w terminie 14 dni od daty jej otrzymania lub uzupełnienia, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - w terminie do 30 dni. Nie podajemy informacji o stanie windykacji i ściąganiu opłat od użytkowników.
Niektórzy na Mevo zarabiają. Jeśli użytkownik przyprowadzi porzucony rower do stacji, jego konto zostaje zasilone kwotą dwóch złotych. W ten sposób nagrodzono już 36,6 tys. kont, co łatwo policzyć, na sumę 73,2 tys. zł.

Wykorzystanie Mevo do celów komercyjnych



Zdarzają się też sytuacje, w których rowery Mevo wykorzystywane są komercyjnie, m.in. przez kurierów Uber Eats. Czy takie działanie jest legalne?

Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych. Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych.
- Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem, operator nie nakłada kar i nie nalicza opłat dodatkowych osobom, które wykorzystają jednoślady do działań komercyjnych - kończy Paulina Wójcicka.
Operat zwraca także szczególną uwagę by nie wprowadzać i nie zostawiać rowerów Mevo na plaży - takie działanie może kosztować użytkownika od 450 do 1400 zł.

Kiedy pojawią się nowe rowery?



W systemie od początku jego funkcjonowania zarejestrowało się ponad 118 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rower 933 tys. razy. Drugi i zarazem ostatni etap dostawy rowerów ma zostać zrealizowany do połowy sierpnia. Dziś w 14 gminach dostępne są 1684 rowery, docelowo ma być ich 4080.

Opinie (311) ponad 20 zablokowanych

  • I biznes się kręci

    Na tym to polega

    • 3 1

  • (1)

    Ile pieniędzy z kar odzyskano??? Chcemy to wiedzieć!

    • 6 3

    • Chcieć możecie, ale nie macie żadnego prawa aby domagać się takich danych.

      • 1 2

  • przepraszam ale liczenie pozostawienia poza stacja jako kary, to chyba jedno wielkie nieporozumienie (1)

    gdyby operator uważał to za karę, to cały system nie opierałby się na takiej możliwości - konkretnie istniałyby stacje dokujące

    więc proszę nie mieszać, to jest usługa, płatna ale nie kara

    • 5 2

    • dokładnie to nie kara, ale płatna opcja - następnym razem napiszecie, ze abonament jest karą

      • 1 0

  • czy portal mógłby poruszyć także sprawę braku rowerów? (1)

    wystarczy sprawdzać mapki na stronie mevo - w Gdyni dla przykładu - w centrum - jest zwykle zero dostępnych rowerów

    chyba nie tak miał funkcjonować ten system

    • 8 2

    • i to w zasadzie o dowolnej godzinie

      także te dziwne pojawianie sie kilkunastu rowerów, zwykle w miejscach kompletnie niedostepnych, o czymś swiadczy

      • 0 0

  • Można komuś zrobić psikus za 500zł (2)

    Wystarczy przyuważyć nielubianego kolegę jak grzecznie i zgodnie z regulaminem odstawia rower Mevo na stacji.
    Za 5 min podchodzimy i linką za 5zł z Allegro przypinamy rower i wyrzucamy kluczyk.

    A potem nielubiany kolega dostaje 500zł za przypięcie roweru ;)

    • 12 5

    • A całość filmuje monitoring i w łeb bierze twój głupi pomysł.

      • 2 1

    • U korposzczurow tak się dzieje. Musza zawsze robić selfie po oddaniu.

      • 0 0

  • Narzekamy .... (3)

    Narzekamy na Mevo od początku uruchomienia. Sam di nich należałem , ale po dzisiejszym dniu to co zobaczyłem w warszawie , twierdze , że u nas jest bardzo dobrze i idzie w dobrym kierunku. W warszawie może i stoją rowery i jest ich dużo ale żeby wypożyczyć sprawny rower graniczy z cudem . Rowery są w opłakanym stanie , albo urwana kierownica , zerwany łańcuch , zniszczona korba , a po przebijane opony to standard . Dbajmy o nasze rowery , żeby nie wyglądało tak jak w stolicy. Dodam że nasza aplikacja również , dużo lepsza. A co do kar to słusznie nałożone , po to jest regulamin by go przestrzegać . To się rozpisałem

    • 6 4

    • w kazdym chińskim miescie jest po kilka(nascie) systemow rowerow publicznych, konkurujacych ze soba. wiekszosc nie ma zadnych stacji, rowery mozna parkowac byle gdzie, jak u nas hulajnogi i trafikary. troche to wyglada chaotycznie, ale za to nie ma zadnego problemu z dostepnoscia

      u nas Mevo nie ma konkurencji, a tylko konkurujace systemy trzymaja jakosć. Chinczycy juz wkroczyli do Europy ze swoimi systemami, chyba najblizej sa w Berlinie.

      nas omijają, bośmy gołodupcy.

      • 2 0

    • Poczekaj 2 lata...
      Nie ma opcji żeby "użytkownicy dbali o rowery", bo zawsze znajdzie się bydło dla którego czyjeś=niemoje.
      Żeby coś było sprawne kluczem jest serwis, a nie dbanie.

      • 1 0

    • Dbaj o skm i zkm i co z tego system niewydolny się nieutrzyma

      A Ty dbaj i nabijaj kabze nextbike

      • 0 0

  • To Mevo to tylko zasmieca miasto (1)

    • 11 2

    • a samochody? One ci nie zaśmiecają? 10x więcej miejsca taki jeden zajmuje i jest ich kilkaset razy więcej niż tych mevo

      • 0 0

  • I jeszcze mandaty za jazdę po chodnikach i rozpychanie się miedzy pieszymi - oczywiście chodzi (2)

    o sytuację, gdzie ruch rowerowy nie jest dopuszczony na chodniku.

    • 5 1

    • Pod warunkiem że najpierw policja się weźmie za kierowców wyprzedzających bez odstępu

      • 3 1

    • zasadniczo nigdy nie jest oprócz paru przypadków

      • 0 0

  • "Rowery na wynajem w kraju kwitnącej cebuli odc. 2137"...

    wystompili

    • 3 2

  • Odpuściłem sobie mevo

    Chcę gdzieś dojechać, tak 4km, patrzę na mapkę, a tam mnóstwo zer i jedna granatowa szóstka. Przybliżam i szóstka eksploduje na pięć zer i jedną jedynkę 2 km ode mnie. No to mam iść 2km z buta, żeby pojechać 2km (szczęśliwie jedynka jest w dobrym kierunku) i tam dowiedzieć się, że ten samotny rower już wzięty?
    Taki scenariusz w różnych wariantach, ze stałym czynnikiem "mnóstwo zer" powtórzył się kilka razy.
    Zwiedzałem sporo Londyn, od atrakcji do atrakcji poruszałem się borisami za 2 funty dziennie, bez rejestracji. I tam to działa, choć rowery ciężkie.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane