• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo: 500 tys. zł kar dla użytkowników

Arnold Szymczewski
26 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł. Używanie własnej blokady do unieruchomienia roweru Mevo jest zabronione i grozi karą 300 zł.

Nieprawidłowe używanie rowerów Mevo wiąże się z nakładaniem opłat dodatkowych przez operatora. Do tej pory było 1600 takich przypadków. Łączna kwota kar przekracza 500 tys. zł.



Nie 600 tys. a 500 tys. zł nałożył opłat dodatkowych operator Nextbike na użytkowników roweru metropolitalnego. Niestety z naszej winy przekazaliśmy niezweryfikowane wewnętrznie informacje - mówi dyrektor ds. komunikacji Nextbike Polska - Aleksandra Myczkowska - Utrata.

Często widujesz rowery Mevo wykorzystywane niezgodnie z regulaminem?

Im dłużej działa system Mevo, tym, co zrozumiałe, częściej pojawiają się przykłady nieprawidłowego użytkowania rowerów metropolitalnych. Przede wszystkim chodzi o pozostawianie jednośladów poza stacjami. Zdarzają się jednak także inne sytuacje, takie jak przypinanie rowerów własną blokadą, podróżowanie w dwie osoby czy zwrot roweru w strefie niedozwolonej.

To wszystko przekłada się na gorsze funkcjonowanie całego systemu wypożyczania elektrycznych rowerów.

- Każda osoba, która widzi, że rowery są niszczone lub wykorzystywane niezgodnie z regulaminem może to zgłosić korzystając z numeru widocznego na każdym z rowerów. Dodatkowo użytkownicy systemów mają możliwość przesłania zgłoszenia poprzez aplikację mobilną, w której można załączyć również zdjęcie. Dostępne są także kanały w mediach społecznościowych. Im szybciej dotrze do nas wiadomość o uszkodzonym rowerze, tym szybciej może on trafić do serwisu i wrócić na ulicę w pełni sprawny - mówi Paulina Wójcicka, Nextbike Polska.
Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł. Rower Mevo "zaparkowany" na drodze rowerowej w Oliwie. Takie zachowanie użytkowników jest karane grzywną 300 zł.

1600 opłat dodatkowych na ponad 500 tys. zł



Od startu systemu roweru metropolitalnego Mevo minęły już ponad trzy miesiące. W tym czasie operator nałożył na użytkowników ponad 1600 kar (czyli tzw. opłat dodatkowych), które wyniosły 500 tys. zł.

Do najczęstszych przewinień można zaliczyć:

  • zwrot roweru w strefie niedozwolonej, do 10 km od stacji (990 razy) - 450 zł.
  • zwrot roweru poza funkcjonowaniem systemu (269 razy) - od 50 do 1000 zł.
  • niedozwolony zwrot roweru w miejscu trudno dostępnym (191 razy) - 300 zł

Co ważne, od każdej kary można się odwołać, co użytkownicy Mevo czynią. Najprawdopodobniej właśnie dlatego Nextbike Polska nie podaje informacji, ile pieniędzy z tytułu kar udało się już ściągnąć.

- Jeżeli użytkownik nie zgadza się z naliczonymi opłatami może złożyć reklamację. Każda taka sytuacja jest rozpatrywana indywidualnie, pod uwagę brane jest stanowisko użytkownika oraz dane pochodzące z systemu informatycznego - mówi Paulina Wójcicka. - Reklamacje i skargi użytkowników rozpatrywane są w trybie przewidzianym w regulaminie w terminie 14 dni od daty jej otrzymania lub uzupełnienia, a w sprawach szczególnie skomplikowanych - w terminie do 30 dni. Nie podajemy informacji o stanie windykacji i ściąganiu opłat od użytkowników.
Niektórzy na Mevo zarabiają. Jeśli użytkownik przyprowadzi porzucony rower do stacji, jego konto zostaje zasilone kwotą dwóch złotych. W ten sposób nagrodzono już 36,6 tys. kont, co łatwo policzyć, na sumę 73,2 tys. zł.

Wykorzystanie Mevo do celów komercyjnych



Zdarzają się też sytuacje, w których rowery Mevo wykorzystywane są komercyjnie, m.in. przez kurierów Uber Eats. Czy takie działanie jest legalne?

Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych. Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem operator nie nałoży na niego kary nawet jeśli wykorzystuje rower do celów komercyjnych.
- Jeżeli użytkownik korzysta z roweru zgodnie z regulaminem, operator nie nakłada kar i nie nalicza opłat dodatkowych osobom, które wykorzystają jednoślady do działań komercyjnych - kończy Paulina Wójcicka.
Operat zwraca także szczególną uwagę by nie wprowadzać i nie zostawiać rowerów Mevo na plaży - takie działanie może kosztować użytkownika od 450 do 1400 zł.

Kiedy pojawią się nowe rowery?



W systemie od początku jego funkcjonowania zarejestrowało się ponad 118 tys. użytkowników, którzy wypożyczyli rower 933 tys. razy. Drugi i zarazem ostatni etap dostawy rowerów ma zostać zrealizowany do połowy sierpnia. Dziś w 14 gminach dostępne są 1684 rowery, docelowo ma być ich 4080.

Opinie (311) ponad 20 zablokowanych

  • A ile kary jest dla Nextbike za niedotrzymanie warunków umowy? :)

    • 8 1

  • Dlaczego (1)

    Odstawienie roweru poza stacja ( 3 zł ) jest traktowane jako coś złego i nazywane karą ? Myślałem że to po prostu taka opcja w regulaminie , odstawiam gdzie chce i zgadzam się na dodatkową opłatę ( nie kare )

    • 11 1

    • oczywiście ze to nie jest kara - też o tym pisałem

      • 0 0

  • A co to jest"zwrot roweru poza funkcjonowaniem systemu"??

    Skoro system nie funkcjonuje to jak inaczej zwrócić

    • 8 1

  • Firma z kapitalem 5tys wygrywa przetarg na 40 mln
    Pani Dulkiewicz wie ????

    • 9 4

  • A co w tym jest nieprawidłowego?

    "Im dłużej działa system Mevo, tym, co zrozumiałe, częściej pojawiają się przykłady nieprawidłowego użytkowania rowerów metropolitalnych. Przede wszystkim chodzi o pozostawianie jednośladów poza stacjami."

    Przecież to nie jest nieprawidłowe wykorzystywanie. Tak system miał działać i jest to prawidłowe...

    • 3 0

  • Mam swój rower i mnie to nie wzrusza

    Jakaś lipa podobno jest z ładowaniem tych rowerów, to może złote rydwany.

    • 2 2

  • Trzeba napisac zbiorowy protest do tej firmy krzak ze nie jestesmy zadowoleni

    Tak jak bylo z parkingami nadmorskimi zaraz wyszlo na jaw ze przetarg byl ustawiony. Nie dajmy sie szkopom znowu ograbiac biora forse a w miesiacu jak dobrze pojdzie moze z 3 razy jest dostepny jakis rower na pol naladowany. Zenada

    • 2 3

  • typowo polskie (1)

    coś się chce fajnego zrobić, to zawsze się znajdą jakieś marudy i narzekacze.
    to nie jeździj Mevo, tylko swoim i z bańki

    • 6 5

    • A Ty nie masz nic innego do roboty tylko bronic bucow?!

      Tfuuuu! Pewnie jakis sprzedawczyk tu ich broni, typu tak prosze pana, oczywiscie prosze pana.

      • 0 1

  • Mevo to kolejna porażka (2)

    Mevo to tylko napedzanie kasy niemieckiej firmie z lipska, juz sie zaczelo, za brak rowerów i niesprawnie działający system nikt nie nakłada kar, zaś firma z Niemiec nakłada, może i to robi krojąc na nas Polaków.

    • 8 7

    • Jakim prawem dyskriminujesz zagraniczną firmę tylko dlatego że jest z innego kraju?!

      Uważaj żebyś pod wolny sąd za to nie poszedł.

      • 0 1

    • Firma NB dostała akurat kary i pomniejszono o nie sumę za odpalenie 1 etapu

      Kolejną karę dostaną po odpaleniu 2 etapu.

      • 0 0

  • G..... prawda z tymi karami i regulaminem

    Raz zadzwoniłam i zgłosiłam zamknięcie roweru gdzieś, w jakimś budynku, warsztacie czy czymś takim, ewidentnie było widać na mapie, że rower powinien stać przede mną a go nie było. Pan na infolinii nawet sam potwierdził ten fakt, mało tego, dodał że rower chwilę wcześniej zmienił pozycję o kilka metrów, czyli można było domniemać że stał przed budynkiem, a w momencie newralgicznej godziny, czyli ok 16, ktoś sobie ten rower ukrył, żeby pewnie ktoś inny z niego nie skorzystał (rower był pozostawiony poza stacją). Na pytanie czy mają zamiar wyegzekwować karę dla użytkownika, ten sam Pan poinformował że przecież nie ma pewności czy to ostatni użytkownik go tam schował.... więc wniosek jeden, za 10 zł można mieć rower na wyłączność, byle go tylko nie kitrać w miejscu zamieszkania ;)

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane