• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miał iść na żyletki, przejdzie remont. Muzeum chce odnowić prom "Motława"

Maciej Korolczuk
6 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Prom Motława między Długim Pobrzeżem a Ołowianką kursuje od 1987 r. Wkrótce jednostka przejdzie remont. Prom Motława między Długim Pobrzeżem a Ołowianką kursuje od 1987 r. Wkrótce jednostka przejdzie remont.

Po otwarciu kładek na Ołowiankę i Wyspę Spichrzów oraz planach zakupu nowej ekologicznej jednostki wydawało się, że jego dni są policzone. Tymczasem Narodowe Muzeum Morskie zdecydowało o remoncie 35-letniego promu "Motława".Mapka Modernizacja jednostki ma potrwać miesiąc, a prom wróci na Motławę jesienią.



Czy korzystałe(a)ś kiedykolwiek z promu na Motławie?

Armatorem promu "Motława" jest Narodowe Muzeum Morskie w Gdańsku. Jednostka powstała w 1987 r. w Tczewskiej Stoczni Remontowej. Ma 12 m długości i prawie 5 m szerokości, może zabrać na pokład 50 pasażerów. Na krótkiej trasie między Ołowianką a Ośrodkiem Kultury Morskiej obsługuje ją trzyosobowa załoga (szyper, marynarz i mechanik).

Po otwarciu kładki na Ołowiankę i obrotowej kładki na Wyspę Spichrzów znaczenie promu zmalało i wydawało się, że po 35 latach służby prom doczeka zasłużonej emerytury.

Zwłaszcza że w 2016 r. Narodowe Muzeum Morskie poinformowało o powstałym projekcie ekologicznej, zasilanej energią elektryczną i słoneczną jednostki "Motława 2".

Nowy prom miał być całoroczny i nieco mniejszy od swojego poprzednika (pojemność 35 osób). Miał też posiadać funkcjonale strefy "wejścia" - z miejscami stojącymi i trapami, a także strefę "pasażerską" - z miejscami siedzącymi. Poza panelami fotowoltaicznymi miała go wyróżniać ciekawsza i zarazem bardziej uporządkowana bryła.

W 2016 r. Narodowe Muzeum Morskie poinformowało o planach zastąpienia wysłużonego promu nowoczesną ekologiczną jednostką elektryczną napędzaną m.in. energią słoneczną. W 2016 r. Narodowe Muzeum Morskie poinformowało o planach zastąpienia wysłużonego promu nowoczesną ekologiczną jednostką elektryczną napędzaną m.in. energią słoneczną.
Z planów jednak nic nie wyszło. Na przeszkodzie stanął brak środków na sfinansowanie inwestycji.

- Mimo usilnych starań, które podejmujemy od lat, do tej pory nie udało się pozyskać środków finansowych na prom. Czekamy na nowe programowanie unijne, aby poszukać nowych możliwości. Równocześnie na bieżąco staramy się śledzić inne źródła zewnętrzne, które ewentualne pozwoliłyby nam pozyskać środki na ten cel. Równocześnie trzeba zauważyć, że Muzeum prowadzi obecnie dwie duże inwestycje, które mocno absorbują czas i zaangażowanie pracowników. Chodzi o budowę Muzeum Archeologii Podwodnej i Rybołówstwa Bałtyckiego w Łebie oraz modernizację Żurawia - tłumaczy dr Robert Domżał, dyrektor Narodowego muzeum Morskiego w Gdańsku.

Prom w dobrym stanie, ale najważniejsze bezpieczeństwo pasażerów



NMM zdecydowało więc o remoncie dotychczasowej jednostki. Konserwacji i drobnych napraw wymaga poszycie i usztywnienie kadłuba, którego stan ogólny określono jako dobry. W podobnym stanie jest też napęd jednostki, którego tylko niektóre elementy wymagają naprawy.

- Podstawą zabiegów remontowych i konserwacyjnych jest konieczność uzyskania Karty Bezpieczeństwa wydanej przez Urząd Morski w oparciu m.in. o Orzeczenie Techniczne Polskiego Rejestru Statków - czytamy w dokumentacji. - Wymagania określone przez Kartę Bezpieczeństwa określają minimalne wymagania konserwacyjne i remontowe. Wymagania PRS sprowadzają się do utrzymania kadłuba, napędu oraz instalacji elektrycznej w należytym stanie. Wymagania Urzędu Morskiego wynikają z konieczności zapewnienia bezpiecznego kursowania promu oraz bezpieczeństwa ludzi znajdujących się na pokładzie promu. Podstawą tych dwóch wymagań jest spełnienie wymagań PRS oraz przestrzeganie zaleceń. Czynnikiem kształtującym potrzeby są wymagania stawiane przez NMM, a wynikające z funkcji promu. Są to wymagania dotyczące bezpieczeństwa przewożonych turystów pomiędzy oddziałami muzeum.
Tak prom Motława wygląda na papierze. Tak prom Motława wygląda na papierze.

Kompleksowy remont do połowy listopada



Wykonawca prac musi zadbać o odholowanie jednostki do doku, w którym zostaną przeprowadzone prace remontowe. Mają to być m.in. oczyszczenie i piaskowanie podwodnej części kadłuba, inspekcja dna, wykonanie pomiarów grubości blach poszycia i samej konstrukcji, uzupełnienie i wymiana skorodowanych blach poszycia kadłuba i malowanie.

W ramach remontu oczyszczona i pomalowana ma być też część nadwodna kadłuba, nadbudówki i zadaszenia. Nowy wygląd mają też zyskać burty, na których pojawi się nowe obramowanie z profilowanej listwy sosnowej. Polerowaniu poddane zostaną z kolei śruby napędowe, wymienione zostaną akumulatory.

Zamówienie obejmuje też prace przy zaworach, liniach wałów, płetwach steru, sprzęgle, zbiornikach paliwa i układzie napędowym, a także instalacji elektrycznej, systemie chłodzenia czy pompie wtryskowej.

Narodowe Muzeum Morskie na oferty czeka do połowy września. Wykonawca na renowację promu będzie miał 30 dni od chwili podpisania umowy, co ma nastąpić najpóźniej w połowie października. To oznacza, że prom już w nowym wydaniu wróci na Długie Pobrzeże najpóźniej w połowie listopada.

Wideo archiwalne z 2020 r.

Remont Sołdka i Żurawia



Jesienią 2020 r. podobne prace przeprowadzono na zacumowanym przy Ołowiance Sołdku. Statek-muzeum przeszedł wówczas warty prawie 3 mln zł remont w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Po dwóch miesiącach wrócił na swoje miejsce.

Z kolei w tym roku rozpoczął się dwuletni remont gdańskiego Żurawia. Prace warte 18 mln zł mają zakończyć się wiosną 2024 r.

Miejsca

Opinie (80) 10 zablokowanych

  • Czas pomyśleć o małym rowerowo osobowym promie pomiędzy Nowym Portem a Twierdzą Wisłoujście.

    • 18 1

  • Sympatyczne cacko

    Nie przerabiajcie promu,który wrósł w tradycje Gdańska.Unowocześniony prom wygląda odpychająco podobny do beczki.Czy wszystko ma być zgodne z " trendami ",wystarczy nam moloch Wyspy Spichrzów.

    • 14 0

  • Pis-zluzywa gaz z zapasow.Starczy go na jakies 1,5 miesiaca.Nie mamy wegla do elektrocieplowni i male zapasy gazu. (1)

    Zapnijcie pasy. Nie maja kontraktu na gaz Norweski.Statkami przychodzi mial weglowy nie zdatny

    • 6 8

    • jedno tylko pytanie czy to trol tuska czy trol ruski a moze dwa w jednym bo takie brednie tylko ci wypisują i robia to co

      • 2 4

  • Prom (3)

    Od 1945r ( przyjechałem do Gdańska ) prom służył nielicznym wówczas mieszkańcom Dolnego Miasta do dostania się na drugą stronę , głównie do Hali targowej i okolic. Tam autochtoni ( pozostali Niemcy ) sprzedawali złowione ryby.

    • 20 10

    • (1)

      Ale to nie ten prom , promy , bo były 2, które służyły mieszkańcom to promy linowe zlikwidowane po tragedii 1-08-1972 r

      • 15 0

      • Linowy prom jest na ujęciu w 2 odcinku Klossa Hotel Exelcior

        Przy okazji widac jak zrujnowana była Ołowianka

        • 15 0

    • Korekta, , katastrofa miała miejsce nie w 1972 a w 1975 r.

      • 2 0

  • Może to ma sens.

    Promik wygląda fajnie, nawet nieco zabawnie. Uczciwy remont może przedłużyć jego eksploatacje na kolejne lata.
    Wrósł już w krajobraz i może lepiej go nie zamieniać jakimś supernowoczesnym cackiem.

    • 17 0

  • Prom

    Prom powinien pływać praktycznie cały dzień. Warto by zbudować drugą jednostkę i w okresie maj - wrzesień w każdym roku moglyby
    pływać.

    • 4 4

  • Haha (1)

    Typowa strata pieniędzy i żadna niespodzianka ze strony bardzo skorumpowanego i niekompetentnego przywódcy miasta.

    • 2 13

    • Mogliśmy umieścić elektryczny prom z platformą, aby połączyć wyspę i pozwolić, aby nowy most turystyczny rzeczywiście służył celowi. To skróciłoby połączenie z muzeum i umożliwiłoby lepszy przepływ turystów. Ten pomysł wymaga przemyślenia, do czego burmistrz wydaje się nie mieć zdolności.

      • 0 0

  • A Sołdek nie może pływać (2)

    Oddajcie Sołdka do Szczecina, tam jego miejsce budowy i emerytury

    • 4 10

    • Oddaj Passata do niemca

      Tam jego miejsce budowy i emerytura

      • 8 2

    • to Sołdek powstał w paprykarzowni?

      • 0 0

  • A czy ktoś sprawdza załogę?

    Ostatnio chciałem skorzystać, ale zrezygnowałem jak poczułem woń alkoholu od członków załogi

    • 0 9

  • Chyba lepszy byłby powrót do planów z 2016 roku

    Tam aż się prosi o nowoczesny, ekologiczną i cichy prom

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane