• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto przejmie parking na pętli Jana z Kolna po 18 latach

Krzysztof Koprowski
2 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pętla zamknięta jest już ponad miesiąc, mimo że na terenie przyszłej budowy nic się nie dzieje. Pętla zamknięta jest już ponad miesiąc, mimo że na terenie przyszłej budowy nic się nie dzieje.

Deweloper będzie użytkował parking przez 18 lat, a potem przekaże go miastu. Będzie mógł go rozbudować i dowolnie wyznaczać ceny za korzystanie z niego - tak wynika z przedwstępnej umowy między Gdańskiem a Echo Development o budowie parkingu na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.



Jeżeli pomiędzy biurowcem Trytonem a budynkiem Dyrekcji Kolei (po lewej stronie wizualizacji) powstaną nowe budynki, parking na pętli Jana z Kolna zostanie rozbudowany. Jeżeli pomiędzy biurowcem Trytonem a budynkiem Dyrekcji Kolei (po lewej stronie wizualizacji) powstaną nowe budynki, parking na pętli Jana z Kolna zostanie rozbudowany.
Przypomnijmy: pod koniec sierpnia niemal z dnia na dzień Zarząd Transportu Miejskiego zamknął pętlę autobusową przy ul. Jana z Kolna. Część autobusów skierowano na nową pętlę uliczną w rejon ul. Rybaki Górne oraz Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska, a pozostałe pojazdy poupychano w zatokach autobusowych w Śródmieściu. Wszystko po to, by firma deweloperska Echo Investment mogła ruszyć z budową biurowca Tryton i ściśle powiązanego z nim parkingu, który powstanie na terenie pętli zobacz na mapie Gdańska.

Od tamtej pory minął miesiąc, ale na placu przyszłej budowy hula jedynie wiatr. Choć deweloper posiada już pozwolenie na budowę parkingu, to nie ujawnia terminu rozpoczęcia prac. Skoro tak, to dlaczego tak szybko zdecydowano o wycofaniu autobusów z pętli, co sprawiło, że mieszkańcy dowiedzieli się o zmianie w ich kursowaniu raptem kilka godzin wcześniej?

Czy miasto powinno mieć wpływ na ceny postoju na nowym parkingu?

- Przed wydaniem przez Prezydenta Miasta Gdańska odpowiedniego zarządzenia [dotyczącego oddania w odpłatne użytkowanie terenu pętli w trybie bezprzetargowym firmie Echo Investment - dop. red.] było konieczne wyłączenie pętli autobusowej z dalszej eksploatacji, ponieważ prezydent przeznaczył nieruchomość do oddania w odpłatne użytkowanie w celu budowy parkingu, a nie likwidacji pętli autobusowej - wyjaśnia Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Jednak fizyczna likwidacja pętli, czyli rozebranie jej infrastruktury, leży już w gestii dewelopera, który ma budować biurowiec. Taki zapis widnieje w "Przedwstępnej warunkowej umowie o oddanie nieruchomości w użytkowanie" z 6 lipca 2011 r.

Z umowy tej wynika też, że parking na 493 miejsca nie jest wcale docelowym rozwiązaniem, ponieważ zajmie ok. 75 proc. powierzchni dzisiejszej pętli. Pozostała część może służyć jako rezerwa dla budowy dodatkowych 107 miejsc parkingowych. Powstaną one, jeśli w sąsiedztwie Trytona zobacz na mapie Gdańska pojawią się inne budynki.

Urzędnicy zapewniają, że nowy parking powstanie z pożytkiem dla mieszkańców, gdyż będzie ogólnodostępny. Jak jednak rozumieć "ogólnodostępność"? Tego w umowie już nie sprecyzowano.

- Ogólnodostępność obiektu oznacza, że obiekt ten dostępny jest dla każdego, nie tylko dla określonej grupy. Cena usługi to już osobna kwestia. Miasto nie narzuca operatorom parkingów stawek za miejsca postojowe czy też sposobu ich naliczania. Najlepszym, bo nie sztucznie odgórnie narzuconym regulatorem, jest rynek i wpisana w niego konkurencyjność - przekonuje Dobrowolska.

Możliwy jest więc także taki scenariusz, że właściciel biurowca przekaże swoim najemcom abonamenty na parkowanie za symboliczną złotówkę, a osobom z zewnątrz zaproponuje wysokie stawki za postój.

Deweloper nie musi jednak martwić się o rentowność parkingu. Zgodnie z zarządzeniem prezydenta Gdańska, pierwsza opłata z tytułu użytkowania gruntu, na którym stanie budowla wyniesie 5 proc. jego wartości, czyli ok. 52 tys. zł. W 2014 r. opłata ta wyniesie 0,1 proc., czyli ok. 1050 zł. W kolejnych latach wzrośnie do 3 proc., czyli ok 30 tys., pod warunkiem jednak, że parking okaże się rentowny. W przeciwnym razie opłata ta zostanie utrzymana na poziomie 0,1 proc.

W jaki sposób miasto będzie kontrolować, czy parking przynosi dochody? Poprzez corocznie sprawozdania finansowe sporządzane przez biegłego rewidenta.

Parking będzie użytkowany przez dewelopera budynku przez 18 lat po zakończeniu budowy. Gdyby przez cały ten czas był nierentowny, to miasto uzyska za niego zaledwie ok. 20 tys. zł (przy dzisiejszej wartości działki, która ma być aktualizowana co roku).

Jednak po tym okresie cała infrastruktura wykonana na terenie pętli przejdzie we władanie miasta, bez konieczności wypłacenia jakiejkolwiek rekompensaty deweloperowi.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • bez sensu (5)

    w centrum miasta stawiac takie cos. Juz jest jeden parking kolo dworca-salonu tmobile.

    Nikt z turystow nie bedzie szedl z tego parkingu na stare miasto...

    Bedzie super wizytowka Gdanska :D Wolne Miasto Gdansk->Szybka Gdynia

    • 9 3

    • w Gdyni na Jana z Kolna nie ma takiego parkingu (2)

      • 1 0

      • W Gdyni nigdy (1)

        nie mialem problemow z parkowaniem :)

        • 1 1

        • Nie no nie gadaj,

          ja mam zawsze. Nie mam problemów z Gdańskiem, ale tylko dlatego, że go znam i wiem, gdzie się znajdzie miejsce.

          • 0 1

    • W Gdyni masz parkingi strzeżone przez meneli (1)

      Na dziko.

      • 1 4

      • W Gdańsku też takich nie brakuje ;-)

        • 4 0

  • Dość okradania miasta.

    W to miejsce przyjeżdża i będzie przyjeżdżać wielu turystów stawka 1050 zł. to kpina.

    • 11 0

  • fustraci

    ludzie co z wami wczoraj wyzywaliscie nas z gdyni sledziami a my wam wspoczujemy

    • 4 0

  • juz widze ta "Ogólnodostępność" - 20 zl/h

    przy tym co roczne wykazanie "nie osiągnięcia zysku " - zero wpływów do kasy miasta ,ups 1050 zl -śmieszne i straszne

    • 11 0

  • (2)

    Tu chyba prourator od razu powinien wejść za niegospodarność. Oddają prywaciarzowi i jeszcze prawie nic z tego nie mają.

    • 21 0

    • Prokuratura vel umarzalscy (1)

      będą umarzali póki nie zmieni się władza. Po pierwsze - pokrzywdzony - Miasto reprezentowane przez UM - nie będzie chciało ścigania. Po drugie, cóż - idiotyczna forma gospodarowania nie jest równoznaczna z udowodnieniem oszustwa. A przecież nikt się nie przyzna, że za to wziął w łapę.

      • 1 0

      • Ja bym pogrzebał w BRG. Mam wrażenie, że sporo rzeczy tam jest "ustalanych".

        • 4 0

  • Przecież z góry wiadomo, ze developer przedstwi papiery iż parking jest nierentowny i będzie płacił najniższą stawkę miastu. TO jest jakaś żenada, ktoś w UM wziął niezłą kasę.

    • 16 0

  • Co to za szklane, prostokątne klocki ?

    Kto zatwierdza te projekty? I czemu te wszystkie nowoczesne trójmiejskie budowle, takie ciemne jakieś i ponure? Tryton spowoduje już totalny chaos architektoniczny w Śródmieściu. Wystarczy już "piękny" "Zieleniak" i "Brązowiak"

    • 7 1

  • koszt parkingu / benzyny

    Biurowiec powstanie z wymaganą ilością miejsc parkingowych a po 18 latach - co niby go wyburzą (parking nie będzie potrzebny). Przy tym Echo Inwestment ma parking za gorsze. Więcej miasto wyda na benzynę autobusów które muszą kręcić po mieście.
    Opinia - ALBO PRZEWAŁ ALBO GŁUPOTA (ale o głupotę bym nie podejrzewał)

    • 16 0

  • "biurowcem Trytonem"

    Dobre.

    • 0 0

  • Tylko kasa I kasa

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane