• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto przejmie parking na pętli Jana z Kolna po 18 latach

Krzysztof Koprowski
2 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pętla zamknięta jest już ponad miesiąc, mimo że na terenie przyszłej budowy nic się nie dzieje. Pętla zamknięta jest już ponad miesiąc, mimo że na terenie przyszłej budowy nic się nie dzieje.

Deweloper będzie użytkował parking przez 18 lat, a potem przekaże go miastu. Będzie mógł go rozbudować i dowolnie wyznaczać ceny za korzystanie z niego - tak wynika z przedwstępnej umowy między Gdańskiem a Echo Development o budowie parkingu na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.



Jeżeli pomiędzy biurowcem Trytonem a budynkiem Dyrekcji Kolei (po lewej stronie wizualizacji) powstaną nowe budynki, parking na pętli Jana z Kolna zostanie rozbudowany. Jeżeli pomiędzy biurowcem Trytonem a budynkiem Dyrekcji Kolei (po lewej stronie wizualizacji) powstaną nowe budynki, parking na pętli Jana z Kolna zostanie rozbudowany.
Przypomnijmy: pod koniec sierpnia niemal z dnia na dzień Zarząd Transportu Miejskiego zamknął pętlę autobusową przy ul. Jana z Kolna. Część autobusów skierowano na nową pętlę uliczną w rejon ul. Rybaki Górne oraz Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska, a pozostałe pojazdy poupychano w zatokach autobusowych w Śródmieściu. Wszystko po to, by firma deweloperska Echo Investment mogła ruszyć z budową biurowca Tryton i ściśle powiązanego z nim parkingu, który powstanie na terenie pętli zobacz na mapie Gdańska.

Od tamtej pory minął miesiąc, ale na placu przyszłej budowy hula jedynie wiatr. Choć deweloper posiada już pozwolenie na budowę parkingu, to nie ujawnia terminu rozpoczęcia prac. Skoro tak, to dlaczego tak szybko zdecydowano o wycofaniu autobusów z pętli, co sprawiło, że mieszkańcy dowiedzieli się o zmianie w ich kursowaniu raptem kilka godzin wcześniej?

Czy miasto powinno mieć wpływ na ceny postoju na nowym parkingu?

- Przed wydaniem przez Prezydenta Miasta Gdańska odpowiedniego zarządzenia [dotyczącego oddania w odpłatne użytkowanie terenu pętli w trybie bezprzetargowym firmie Echo Investment - dop. red.] było konieczne wyłączenie pętli autobusowej z dalszej eksploatacji, ponieważ prezydent przeznaczył nieruchomość do oddania w odpłatne użytkowanie w celu budowy parkingu, a nie likwidacji pętli autobusowej - wyjaśnia Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Jednak fizyczna likwidacja pętli, czyli rozebranie jej infrastruktury, leży już w gestii dewelopera, który ma budować biurowiec. Taki zapis widnieje w "Przedwstępnej warunkowej umowie o oddanie nieruchomości w użytkowanie" z 6 lipca 2011 r.

Z umowy tej wynika też, że parking na 493 miejsca nie jest wcale docelowym rozwiązaniem, ponieważ zajmie ok. 75 proc. powierzchni dzisiejszej pętli. Pozostała część może służyć jako rezerwa dla budowy dodatkowych 107 miejsc parkingowych. Powstaną one, jeśli w sąsiedztwie Trytona zobacz na mapie Gdańska pojawią się inne budynki.

Urzędnicy zapewniają, że nowy parking powstanie z pożytkiem dla mieszkańców, gdyż będzie ogólnodostępny. Jak jednak rozumieć "ogólnodostępność"? Tego w umowie już nie sprecyzowano.

- Ogólnodostępność obiektu oznacza, że obiekt ten dostępny jest dla każdego, nie tylko dla określonej grupy. Cena usługi to już osobna kwestia. Miasto nie narzuca operatorom parkingów stawek za miejsca postojowe czy też sposobu ich naliczania. Najlepszym, bo nie sztucznie odgórnie narzuconym regulatorem, jest rynek i wpisana w niego konkurencyjność - przekonuje Dobrowolska.

Możliwy jest więc także taki scenariusz, że właściciel biurowca przekaże swoim najemcom abonamenty na parkowanie za symboliczną złotówkę, a osobom z zewnątrz zaproponuje wysokie stawki za postój.

Deweloper nie musi jednak martwić się o rentowność parkingu. Zgodnie z zarządzeniem prezydenta Gdańska, pierwsza opłata z tytułu użytkowania gruntu, na którym stanie budowla wyniesie 5 proc. jego wartości, czyli ok. 52 tys. zł. W 2014 r. opłata ta wyniesie 0,1 proc., czyli ok. 1050 zł. W kolejnych latach wzrośnie do 3 proc., czyli ok 30 tys., pod warunkiem jednak, że parking okaże się rentowny. W przeciwnym razie opłata ta zostanie utrzymana na poziomie 0,1 proc.

W jaki sposób miasto będzie kontrolować, czy parking przynosi dochody? Poprzez corocznie sprawozdania finansowe sporządzane przez biegłego rewidenta.

Parking będzie użytkowany przez dewelopera budynku przez 18 lat po zakończeniu budowy. Gdyby przez cały ten czas był nierentowny, to miasto uzyska za niego zaledwie ok. 20 tys. zł (przy dzisiejszej wartości działki, która ma być aktualizowana co roku).

Jednak po tym okresie cała infrastruktura wykonana na terenie pętli przejdzie we władanie miasta, bez konieczności wypłacenia jakiejkolwiek rekompensaty deweloperowi.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • (1)

    centrum Solidarności na ukończeniu więc parking obok to strzał w 10 !!! wycieczek nie będzie brakowało

    • 2 3

    • ECS ma chyba własne parkingi?

      Wie ktoś co w tym bunkrze z parkingami?

      • 4 0

  • Niezły geszefcik. Który to już z kolei?

    Tak się kończą 15-letnie kadencje towarzystwa wzajemnej adoracji.

    Władza najpierw demoralizuje, a w ostatnim etapie staje się anarchią na miarę Ubu Króla.

    • 10 0

  • mieszkaniec gdańska zapłaci 500zł miesięcznie za możliwość parkowania w centrum. deweloper zapłaci 1050zł za rok, za dzierżawę wielkiego terenu w centrum gdańska.
    poproszę o argumenty, które mogłyby mnie przekonać, że nikt nie wziął łapówki.
    to państwo jest w totalnym rozkładzie, nikt niczego nie kontroluje, całkowity bezwład naszych władz.
    jedyne osoby, co do których wyciąga się konsekwencje to szary obywatel, który płaci za wszystko bo musi.

    • 11 0

  • Czyli strata dla mieszkańców jest z każdej strony.

    Nie ma pętli autobusowej - komunikacja miejska zaliczyła nokaut (i nie wiadomo, kiedy będzie bo urzędasy nabrały budyniu w usta), a teraz dowiadujemy się dodatkowo, że nie będzie też miejsc parkingowych ogólnodostępnych(bardziej dostępne dla każdego i odpłatne to już są obecnie bliżej centrum w budynku T-mobile i prawie nikt z nich nie korzysta, więc nie ma na takie rozwiązanie zapotrzebowania), a za przekazaną na 20 lat ziemię do budżetu Gdańska skapnie kilka tysięcy złociszy (podczas gdy zwykły Kowalski za garaż, z którego nie czerpie przecież pożytków płaci rocznie i 500PLN). O co tu chodzi?

    • 9 0

  • Przetarg

    A ja się pytam, gdzie przetarg na taki grunt? Czy to prywatna ziemia Budynia, ze może tak sobie nią szastać?

    • 7 0

  • Wał nad wały! (1)

    • 7 0

    • Kolejny świeżynek sprzed chwili ;-)

      "Firma Inpro kupiła działkę od TVP".
      W tym mieście nie można się nudzić.

      • 3 0

  • Wielki parking (przekręt)!! (1)

    Pawełek sprawdż ile dostali w łapę twoi urzędasy .
    To jest przekręt nad przekręty !!!!

    • 4 0

    • Otóż to.

      PROTOKÓŁ NR 73 10/ 2010 z posiedzenia Komisji Rozwoju Przestrzennego Rady Miasta Gdańska
      Które odbyło się 21 czerwca 2010roku (str.12 i nast.)

      Pani Małgorzata Chmiel, przewodnicząca Komisji:
      Ale rozumiem odpłatnie. Żeby nie było tak że idziemy na rękę dopuszczając pewne zapisy w planie żeby ułatwić inwestorowi realizację tych miejsc parkingowych, które są obligatoryjne, ale żebyśmy nie ponosili strat finansowych.

      Pani Sylwia Tchórzewska, Echo Investment
      Odpowiem ja, ponieważ znam zapisy projektu umowy użytkowania. Jest to użytkowanie na lat 20, przewidujące wykonanie parkingu, który po 20 latach byłby przekazany na rzecz Miasta. Czyli firma Echo wykonałaby parking, przez 20 lat nim zarządzała, po 20 latach przekazała na rzecz Skarbu Miasta.

      Pan Stefan Grabski, członek Komisji
      Nie otrzymałam odpowiedzi na swoje pytanie, ile będzie miejsc parkingowych terenie 003? Czy powstanie miejsc parkingowych wiąże się z likwidacją pętli autobusowej. Czy ten parking będzie służył Państwu, czy mieszkańcom, czy on będzie płatny, bo zastanawiam się ile parkingów będzie w tym biurowcu, a ile będzie na części, nazwijmy ją autobusowej?

      Pani Małgorzata Chmiel, przewodnicząca Komisji
      Ile ogólnodostępnych dla Pomnika, dla przyjeżdżających, też nam na tym bardzo zależy?

      Pani Agnieszka Ostrzycka, Biuro Rozwoju Gdańska
      Jeśli chodzi o obszar A w terenie 003 jest to miejsce, w którym zaleca się realizację tego parkingu. Jest to miejsce w którym dopuszcza się możliwość realizacji programu 600 miejsc postojowych ogólnodostępnych z tym, że nie określa się czy to będą miejsca komercyjne, czy nie, czy bezpłatne. Jest to miejsce, w którym zaleca się lokalizację takiego parkingu na minimum 600 miejsc postojowych. To jest zalecenie, nie ustalenie, tylko miękki zapis. Daje możliwość wyboru.

      MIĘKKI ZAPIS ;-)

      • 3 0

  • Konkurencyjność to jest wpisana w rynek pod warunkiem, że urzędnicy jednakowo traktują wszystkich przedsiębiorców.Pokażcie mi drugiego takiego ca ma parking na 500 samochodów za 1000 zł rocznie. Może ten przy plaży na Stogach?

    • 3 0

  • juz wiadomo- nierentowny!

    W kolejnych latach wzrośnie do 3 proc., czyli ok 30 tys., pod warunkiem jednak, że parking okaże się rentowny. W przeciwnym razie opłata ta zostanie utrzymana na poziomie 0,1 proc.

    • 3 0

  • Znowu kasa dla kolesi mafiozów budynia

    Stągwie mleczne zostały sprzedane tygrysowi.Juz tam robi kantor

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane