• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto przejmie parking na pętli Jana z Kolna po 18 latach

Krzysztof Koprowski
2 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Pętla zamknięta jest już ponad miesiąc, mimo że na terenie przyszłej budowy nic się nie dzieje. Pętla zamknięta jest już ponad miesiąc, mimo że na terenie przyszłej budowy nic się nie dzieje.

Deweloper będzie użytkował parking przez 18 lat, a potem przekaże go miastu. Będzie mógł go rozbudować i dowolnie wyznaczać ceny za korzystanie z niego - tak wynika z przedwstępnej umowy między Gdańskiem a Echo Development o budowie parkingu na pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.



Jeżeli pomiędzy biurowcem Trytonem a budynkiem Dyrekcji Kolei (po lewej stronie wizualizacji) powstaną nowe budynki, parking na pętli Jana z Kolna zostanie rozbudowany. Jeżeli pomiędzy biurowcem Trytonem a budynkiem Dyrekcji Kolei (po lewej stronie wizualizacji) powstaną nowe budynki, parking na pętli Jana z Kolna zostanie rozbudowany.
Przypomnijmy: pod koniec sierpnia niemal z dnia na dzień Zarząd Transportu Miejskiego zamknął pętlę autobusową przy ul. Jana z Kolna. Część autobusów skierowano na nową pętlę uliczną w rejon ul. Rybaki Górne oraz Łagiewniki zobacz na mapie Gdańska, a pozostałe pojazdy poupychano w zatokach autobusowych w Śródmieściu. Wszystko po to, by firma deweloperska Echo Investment mogła ruszyć z budową biurowca Tryton i ściśle powiązanego z nim parkingu, który powstanie na terenie pętli zobacz na mapie Gdańska.

Od tamtej pory minął miesiąc, ale na placu przyszłej budowy hula jedynie wiatr. Choć deweloper posiada już pozwolenie na budowę parkingu, to nie ujawnia terminu rozpoczęcia prac. Skoro tak, to dlaczego tak szybko zdecydowano o wycofaniu autobusów z pętli, co sprawiło, że mieszkańcy dowiedzieli się o zmianie w ich kursowaniu raptem kilka godzin wcześniej?

Czy miasto powinno mieć wpływ na ceny postoju na nowym parkingu?

- Przed wydaniem przez Prezydenta Miasta Gdańska odpowiedniego zarządzenia [dotyczącego oddania w odpłatne użytkowanie terenu pętli w trybie bezprzetargowym firmie Echo Investment - dop. red.] było konieczne wyłączenie pętli autobusowej z dalszej eksploatacji, ponieważ prezydent przeznaczył nieruchomość do oddania w odpłatne użytkowanie w celu budowy parkingu, a nie likwidacji pętli autobusowej - wyjaśnia Anna Dobrowolska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Jednak fizyczna likwidacja pętli, czyli rozebranie jej infrastruktury, leży już w gestii dewelopera, który ma budować biurowiec. Taki zapis widnieje w "Przedwstępnej warunkowej umowie o oddanie nieruchomości w użytkowanie" z 6 lipca 2011 r.

Z umowy tej wynika też, że parking na 493 miejsca nie jest wcale docelowym rozwiązaniem, ponieważ zajmie ok. 75 proc. powierzchni dzisiejszej pętli. Pozostała część może służyć jako rezerwa dla budowy dodatkowych 107 miejsc parkingowych. Powstaną one, jeśli w sąsiedztwie Trytona zobacz na mapie Gdańska pojawią się inne budynki.

Urzędnicy zapewniają, że nowy parking powstanie z pożytkiem dla mieszkańców, gdyż będzie ogólnodostępny. Jak jednak rozumieć "ogólnodostępność"? Tego w umowie już nie sprecyzowano.

- Ogólnodostępność obiektu oznacza, że obiekt ten dostępny jest dla każdego, nie tylko dla określonej grupy. Cena usługi to już osobna kwestia. Miasto nie narzuca operatorom parkingów stawek za miejsca postojowe czy też sposobu ich naliczania. Najlepszym, bo nie sztucznie odgórnie narzuconym regulatorem, jest rynek i wpisana w niego konkurencyjność - przekonuje Dobrowolska.

Możliwy jest więc także taki scenariusz, że właściciel biurowca przekaże swoim najemcom abonamenty na parkowanie za symboliczną złotówkę, a osobom z zewnątrz zaproponuje wysokie stawki za postój.

Deweloper nie musi jednak martwić się o rentowność parkingu. Zgodnie z zarządzeniem prezydenta Gdańska, pierwsza opłata z tytułu użytkowania gruntu, na którym stanie budowla wyniesie 5 proc. jego wartości, czyli ok. 52 tys. zł. W 2014 r. opłata ta wyniesie 0,1 proc., czyli ok. 1050 zł. W kolejnych latach wzrośnie do 3 proc., czyli ok 30 tys., pod warunkiem jednak, że parking okaże się rentowny. W przeciwnym razie opłata ta zostanie utrzymana na poziomie 0,1 proc.

W jaki sposób miasto będzie kontrolować, czy parking przynosi dochody? Poprzez corocznie sprawozdania finansowe sporządzane przez biegłego rewidenta.

Parking będzie użytkowany przez dewelopera budynku przez 18 lat po zakończeniu budowy. Gdyby przez cały ten czas był nierentowny, to miasto uzyska za niego zaledwie ok. 20 tys. zł (przy dzisiejszej wartości działki, która ma być aktualizowana co roku).

Jednak po tym okresie cała infrastruktura wykonana na terenie pętli przejdzie we władanie miasta, bez konieczności wypłacenia jakiejkolwiek rekompensaty deweloperowi.

Opinie (148) 1 zablokowana

  • Czołem lemingi!

    Nazwisko właściciela Echo Investment Michała Sołowowa mówi wam coś? Nie? To siup i buzie w ciup:-)

    • 11 1

  • Te osiem mieszkań nie wzięło się z powietrza !

    Ziarnko do ziarnka i zbierze się miarka.....
    Tu pozwolonko dla dewelopera, tu parking, tu pozwolonko i jakoś się kręci. Salomon i z pustego nie naleje...Na to trzeba "zapracować". Prawda panie jaśnie panujący ? A z tego, co się po kątach mówi, to i nie tylko w Gdańsku i w kraju. Wyspy brytyjskie stały się na czasie...Co na to ABW _

    • 15 0

  • Ile na tym parkingu będą kosztowały miejsca dla mieszkańców i tyrystów?

    Ile miejsc będzie dla nich zarezerwowanych dla nich?
    Czy może będzie to parking na miejskim gruncie dla pracujących w prywatnym biurowcu?

    • 9 0

  • Zamiast tego parkingu, który dzieli tkankę miejską powinien powstać park, albo nowy węzeł komunikacyjny (2)

    Parkingi dzielą ludzi

    • 2 2

    • przestan juz z ta "tkanka miejska"... (1)

      ...bo to nudne

      • 4 2

      • tkankę miejską dzielą drogi szybkiego ruchu

        parkingi dla samochodów przy węzłach komunikacji publicznej w centrum miasta zwiększają korki na dojazdach do niego.

        • 1 1

  • Odbudować Dwór Rennerów

    zamiast budować koszmarki w stylu Trytona i świątynie dla wiernych o czterech kółkach.

    • 8 0

  • A po 18 latach różne cuda mogą się dziać.

    • 8 0

  • Proszę o wyraźną odpowiedź na podstawowe pytanie: (4)

    Gdzie jest korzyść dla miasta?
    Parking mogli sobie wykopać, a jak ich nie stać to niech nie budują. Działka powinna być sprzedana po rynkowej cenie, a na niej już sobie robią co chcą zgodnie z pzb.

    • 12 0

    • Nie ma żadnej korzyści tylko same straty. (3)

      -Zlikwidowana pętla bez zastępstwa pomimo ponad 2 lat czasu, aby to zrobić

      -Kierowcy ZKM wykonujący odpowiedzialną pracę bez dostępu do zwykłej bieżącej wody

      -Cenny teren oddany za bezcen na prawie 20 lat bez żadnej rekompensaty pomimo tego, że w przetargu "widziały gały co brały" i jeśli nie byli w stanie zrobić garaży podziemnych to trzeba było nie przystępować do przetargu w ogóle

      -Infrastruktura pętli oddana za bezcen deweloperowi

      -Mieszkańcy Starego Miasta narażeni na hałas i smród spalin kilkuset autobusów

      -Autobusy niszczące zabytki (nic dziwnego, że nikt Gdańska nie chce przyjąć do UNESCO z takim podejściem jego władz

      -zwiększona ilość wypadków na Łagiewnikach i Wałowej

      -powycinane drzewa na Rybakach

      itp. itd.....

      • 9 0

      • jest korzyść (2)

        deweloper zarobi wynajem biura+ parking w cenie najmu(ogólnodostępne nie przyniosą zysku dlatego niskie opłaty)
        bliskość centrum i nowo budowanej trasy,
        koszt budowy nie duży a zysk 100% po 18 latach, oddane miastu w ruinie koszty remontów zysk nie osiągalny,
        odsprzedaż terenów sam zysk,
        itd itd
        by żyło się lepiej nielicznym

        • 6 0

        • Chrum pytał nie o zysk dla nielicznych, a o korzyść dla miasta ;-) (1)

          Tej nie stwierdzono ;-)

          • 6 0

          • trzeba się pytać o korzyści dla mieszkańców miasta

            a nie o zyski dla "miasta".

            • 1 0

  • Kuriozalna umowa.

    Jak parking okaże się nierentowny to opłata wyniesie 1000 zł. Też chciałbym być operatorem takiego parkingu. Miasto podniosło opłaty za użytkowanie wieczyste z 1 zł na 17 a tu jakie łaskawe. Rzeczywiście wystarczy abh pracownich parkowali za 0.1 zl ( opłata w wysokości 1zł za 8 godzin grozi rentownosią) a będzie miał parking wwyłącznie dla siebie bo dla i nych może ustalić stawkę 15 żł za godz. Działaniom budynia powinny przyjrzeć się organy kontrolne państwa CBA. ABW. NIK a zwłaszcza Julia Pitera.

    • 14 0

  • Haha,

    ale wałek :)

    • 8 0

  • parking niezgody

    Ale się budyniu narobiło.

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane