• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiceprezydent Gdańska Potr Borawski: nie podniesiemy cen biletów

Szymon Zięba
16 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Ceny biletów w Gdańsku należą do jednych z niższych w kraju. I na razie tak ma pozostać. Ceny biletów w Gdańsku należą do jednych z niższych w kraju. I na razie tak ma pozostać.

Budżet na komunikację publiczną w 2022 r. w Gdańsku będzie rekordowy i przekroczy barierę pół miliarda złotych. To przede wszystkim efekt wysokich cen prądu i paliwa. Miasto nie planuje jednak ani podwyżek ceni biletów, ani cięć w liczbie kursów. Tych ma być nawet więcej.



Czy był(a)byś w stanie więcej zapłacić za bilet na komunikację miejską?

W poniedziałek, 15 listopada, do gdańskiej Rady Miasta trafił projekt budżetu miasta na 2022 rok. Jeden z jego najważniejszych punktów dotyczy wydatków na komunikację publiczną. Już wiadomo, że przekroczą one barierę 500 milionów złotych.

Choć - w porównaniu do poprzednich lat - to kwota rekordowa, bynajmniej nie dlatego, że zaplanowano rewolucję przy podnoszeniu komfortu podróży pasażerów czy np. zakrojone na niespotykaną dotąd skalę unowocześnianie taboru.

Gdańsk musi bowiem na samym początku "zasypać dziury" powstałe w wyniku wzrostu cen, przede wszystkim energii.

Jak doprecyzował wiceprezydent miasta Piotr Borawski, rekord wynika z wysokich podwyżek cen prądu (+32 proc.) i paliwa (+22 proc).

- Stajemy na głowie i robimy wszystko, aby w tych warunkach nie ograniczać liczby kursów autobusów i tramwajów (ich liczbę nawet delikatnie zwiększymy) ani nie zmieniać cen biletów, ale w tych warunkach finansowych to naprawdę niezwykle trudne zadanie - podkreśla Borawski.
Porównanie wydatków Gdańska na komunikację miejską w latach 2019-2022. Porównanie wydatków Gdańska na komunikację miejską w latach 2019-2022.
Samorządowiec zaznacza przy tym, że tylko 31,3 proc. kosztów funkcjonowania publicznego transportu pochodzić będzie z dochodów z biletów.

W dyskusji z internautami Borawski zauważył też, że "wbrew obiegowej opinii ceny biletów w naszej aglomeracji są jednymi z najniższych w całej Polsce."

Wiceprezydent Gdańska ma rację:

Choć jednak miasto podkreśla, że mimo rekordowych kwot na komunikację miejską podwyżek cen biletów i cięć w liczbie kursów nie będzie, miejski budżet nie jest z gumy.

Większe wydatki w jednym miejscu, mogą oznaczać cięcia w innym. Tym bardziej, w obliczu zadłużenia miasta oraz planowanego zaciągnięcia kolejnych zobowiązań.

Gdańsk zadłużony na ponad miliard złotych



Przypomnijmy: w październiku informowaliśmy, że dług Gdańska z tytułu pożyczek i kredytów na koniec września przekroczył miliard złotych (dokładnie: 1,087 mld zł).

Według stanu z Wieloletniej Prognozy Finansowej z 30 września 2021 r. w latach 2022-2024 przewidziano także zaciągnięcie kredytów długoterminowych, emisje obligacji w następujących wysokościach:

  • 2022 r. - 556,5 mln zł,
  • 2023 r. - 295,5 mln zł,
  • 2024 r. - 49 mln zł.

Opinie (278) 7 zablokowanych

  • Sprzedaz GPEC Niemcom (1)

    Gdyby Gdańsk za rządów Ś.P Pana Adamowicza nie sprzedał Miejskiej Spółki GPEC Niemcom ( także Miejskiej Spółce ), przejazdy komunikacją miejską byłyby darmowe. Zysk ze sprzedaży ciepła jest niewyobrażanie wysoki.
    I karnety na basen byłby darmowe. Takie prezenty rozdają obecni właściciele >> Niemcy

    • 12 4

    • Świętej pamięci, dobry żart. Wychodzi kołtuńskie "o zmarłych mówimy dobrze lub wcale"?

      Otóż nie, mówimy prawdę. Sprzedał za stołek w radzie nadzorczej - to oficjalnie. Nieoficjalnie to nie wiadomo.

      • 5 0

  • W tym tygodniu ... (2)

    Bo potem wprowadzimy podatek od auta , drzew, deszczu, zabierzemy dotacje na wymianę kopciuchow i kupimy drugi rydwan

    • 10 0

    • (1)

      do szkoły! i tak już nie poszedłeś na historię i geografię

      • 1 1

      • Mam swoją dumę. Skończyłem lepsze studia

        Bo dają rozum, nie odklepywanie codziennie tego samego. Ty też możesz iść. Tylko ta socjologia? Pani zastępczynio prezydentki....to nie w gruchę nie pietruchę bez układu to biedronka i tylko magazyn na nocną zmianę

        • 1 0

  • (1)

    Jeśli jakiś autobus codziennie jeździ pusty i wiadomo że nie wsiada Kanary to po co wydawać 3.80?

    • 6 3

    • Bo za usługę się płaci

      A nie ją kradnie

      • 0 0

  • Wiarygodność tych nieudaczników z Gdańska jest na poziomie łukaszenki i tuska

    • 8 3

  • (12)

    Co Wy z tym narzekaniem . Od dłuższego czasu korzystam z tramwajów gdańskich i mam usługę której oczekuję . Płacę 1,80 albo 2,10 kiedy sie przesiadam i dojeżdżam gdzie chcę w zadawalającym mnie czasie przeważnie siedząc .Czekam na przystanku nie dłużej niż 5-7 minut Czego drodzy krytycy oczekujecie od komunikacji miejskiej? Zgoda , nie jeżdżę w godzinach szczytu bo nie mam takiej potrzeby ale gwarantuje wam ze godzinach kiedy przemieszcza się tysiące ludzie tłok jest i w Pradze, Londynie , Paryżu czy Moskwie .Czego Wam trzeba żeby was zadowolić ? Samochodem jeżdżę tylko tam gdzie muszę bo mam np duże zakupy

    • 11 12

    • (9)

      Hmmm, może chociażby szybszych połączeń komunikacją (nie tylko tramwajami) między bliskimi dzielnicami, co do tramwajów to np, żeby nie zatrzymywały się na każdych światłach, nawet poza godzinami szczytu. To tak pierwsze z brzegu a trochę by się tego jeszcze znalazło.

      • 4 4

      • (7)

        Żeby się nie zatrzymywały na każdych światłach powiadasz, to mógłby być ciekawy eksperyment tylko co na to kierowcy innych pojazdów na tych skrzyżowaniach. Co do prędkości poruszania się , dziś jadę z centrum do siebie 9-10 minut, o ile byś chciał skrócić przejazd i jak to zrobić kiedy mam po drodze 7 przystanków na którym tramwaj musi się zatrzymać ?

        • 3 2

        • (6)

          Poza godzinami szczytu linie jeżdżą co 20 minut. Inne pojazdy mogą stać a tramwaje mieć priorytet. No i fajnie, że jedziesz 10 minut parę przystanków, od siebie do Śródmieścia jade 5. Ale do Oliwy już 40 .

          • 1 1

          • (2)

            10 minut 7 przystanków 3 km , 40 minut 30 przystanków do Oliwy i 14km bo i skrzyżowań więcej , cudów nie ma . Zasada jest prosta im dalej tym samym środkiem transportu tym dłużej

            • 1 0

            • (1)

              To jeżeli jest tak super, to po co to całe (w tym także ze strony miasta) gadanie o przyspieszeniu tramwajów, które są jednymi z najwolniejszych w Polsce.

              • 0 2

              • nigdy nie jest tak dobrze żeby lepiej być nie mogło

                • 0 0

          • (1)

            Mam 3 linie i nawet gdyby każda jechała co 20 minut to na mojej trasie mam tramwaj co 7 minut . Czy jadę 8 czy 9 czy 3 a czasami 111 nie ma dla mnie znaczenia

            • 1 1

            • Co 7 minut, czyli można spokojnie ułożyć sygnalizację tak żeby przepuszczała tramwaje.

              • 0 0

          • przykro mi że masz daleko do domu ale bywa

            • 0 0

      • ej Hmmm pytają o coś

        • 0 0

    • Tutaj tylko frustraci mogą mieć problem z komunikacją. (1)

      Jeżdżę prawie codziennie i jakoś nigdy nie miałem powodu do narzekań

      • 2 3

      • zawodowi frustraci , oni żyją z narzekania albo muszą udowodnić swoim bliskim ze to inni są winni tego że nie mają tego co sobie wymarzyli

        • 2 2

  • Ceny biletów już zostały POdwyższone do granic absurdu (5)

    W ramach "przeciwdziałania" rozprzestrzeniania się Covidu zmniejszony został tabor komunikacji miejskiej o POłowę , i POdwyższone ceny za parkowanie samochodów. A ceny biletów rosną non stop w ramach obdzierania mieszkańców ze skóry i realizacji prywatnej kampanii wyborczej Adamowicza i jego nastepczyni za pieniądze podatników, Czyli darmowych przejazdów mlodzieży w wieku szkolnym.

    • 7 6

    • (4)

      Czyli zabrać młodzieży darmowe przejazdy ? Ciekawe co na to rodzice?

      • 1 3

      • zabrać ! Niech płaci za bilety ten kto jezdzi.

        • 2 0

      • Nie "zabrać" (2)

        lecz przywrócić normalny stan rzeczy . Korzystasz , płacisz.

        • 2 0

        • (1)

          przywrócić czyli zabrać . nie bój się swojego zdania

          • 0 3

          • Co to znaczy nie bój się ?

            Ja się nie boję, nie mam czego . Zostali okradzeni ci z których zdarto pieniądze , aby przypodobać sie innym dla osiągnięcia prywatnych celów.

            • 0 0

  • należy zabrać darmowe przejazdy szkolne (1)

    to jest przyczyna rozwlekania epidemii w Gdańsku

    • 19 3

    • To jak zapłacą za bilet to już nie będzie rozwlekania epidemii?

      • 2 1

  • (1)

    Jak wszyscy będą płacić za komunikację miejską to bilety będą o połowę tańsze

    • 7 6

    • dlaczego o połowę ?skąd te wyliczenia

      • 0 0

  • LINIA 147 i przesiadki (1)

    Ostatnimi czasy po podwyżce paliw do 6 zł, postanowiłam przesiąść się w komunikację miejską na tasie Wiczlino - Wielki Kack. To jak niekompatybilne są połączenia, żeby taki krótki kawałek (7 km) jechać 2 autobusami? Najkorzystniej dla pasażerów byłoby przedłużyć linię 147 chociażby do PKM. Czekając na przesiadkę na pętli autobusowej bądź dąbrowie, czasami czekam po 10-15 min na kolejny trajtek, których do centrum jeździ pare, a mimo to połączenia słabo zgrane. Ceny biletów uważam, że są w porządku, zaoszczędzamy kupując bilet miesięczny i po problemie.

    • 7 0

    • może w niekompatybilnym miejscu mieszkasz ?

      • 3 1

  • To super wiadomość!!! A może by tak każdemu mieszkańcowi po rydwanie??? (1)

    • 12 1

    • chcesz rydwan to sobie kup mnie wystarczy komunikacja miejska , myślę ze jednak powinieneś myśleć o jakiejś pomocy lekarskiej a w dzisiejszym świecie to niebagatelne sumy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane