• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Między Zatoką a wzgórzami

TN
14 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Szybka Kolej Miejska to jednocześnie komunikacyjne błogosławieństwo dla Trójmiasta, z drugiej - właśnie przecięcia dróg z linią kolejki to najbardziej newralgiczne punkty, grożące paraliżem miejskiego ruchu - jak pokazał ostatni wypadek na Żabiance.

- Całe Trójmiasto jest zbudowane na dość podobnej zasadze: wszystko tu dzieje się na dość wąskim pasie ziemi między Zatoką Gdańską a linią wzgórz - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

W dodatku na całej długości na nasypie przebiega trasa Szybkiej Kolei Miejskiej. Komunikacja między wschodnią i zachodnią częścią przebiega wiaduktami i cokolwiek się tam wydarzy, czy to będzie w Gdańsku, Sopocie, czy Gdyni, to stanie się istotnym problemem dla każdego z tych miast z osobna, a nawet dla całego układu komunikacyjnego. Dlatego też każdy przypadek zatarasowania takiego wrażliwego punktu, jak to miało miejsce po obsunięciu się przęsła wiaduktu w Gdańsku, choć wystarczyć może poważny wypadek drogowy, będzie zmuszało prowadzącego akcję ratowniczą do rzucenia wszelkich możliwych sił i środków w celu odblokowania przejazdu. Najgorzej bywa, gdy wypadek zbiegnie się z planowanymi remontami. Np. w wypadku na Żabiance autobusy musiały na odcinku między Oliwą i Wrzeszczem zastąpić SKM, jednocześnie tym miejscu nieczynne były linie tramwajowe, również zastąpione przez komunikację autobusową.

Wszystko to razem powodowało spore korki na drogach. O ile bowiem kierowcy samochodów osobowych mogą wybrać inną trasę, to zorganizowanie objazdów komunikacji miejskiej nastręcza wielu problemów.

- Wystarczą ulewne deszcze, by woda zbierała się pod wiaduktem na ciągu al. Piłsudskiego - mówi Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Jeśli ktoś tam zerwie sieć, to przejazd trolejbusów w dużej części miasta staje się poważnie utrudniony. Bardzo poważną przeszkodą dla nas jest na przykład niebezpieczny przejazd kolejowy przy ul. Północnej. Choć tamtędy nasze autobusy nie jeżdżą, to ciężarowe samochody oczekujące na przejazd nieraz bardzo długo uniemożliwiają z kolei przejazd ul. Chylońską.

Jednak kolejowe przejazdy i wiadukty w Gdyni, Gdańsku i Sopocie, nie są jedynymi miejscami, które by można określić mianem wąskiego gardła trójmiejskiej komunikacji.

- W Gdańsku wiele kłopotów sprawiają również duże węzły drogowe, na przykład przy ul. Okopowej - mówi Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Gdańska.

Podobnie na trasie do obwodnicy istnieją trzy węzły drogowe: Matarnia, Karczemki i Spacerowa. Te miejsca są szalenie newralgiczne dla komunikacji w Gdańsku i jeśli coś się tam wydarzy, to zaczynają się trudności.Również w Gdyni są takie miejsca - przede wszystkim połączenie północnych dzielnic miasta z centrum. Na ul. Morskiej czy ul. Janka Wiśniewskiego korki są czymś normalnym i codziennym nawet wówczas, gdy nic szczególnego się nie dzieje. Tutaj mamy jednak szanse, że w stosunkowo niedługiej perspektywie sytuacja się zmieni.

- Na problemy z ulicą Morską składają się czynniki, z którymi już się próbujemy uporać - mówi Marek Stępa. - Kwestię ciężkiego transportu drogowego rozwiąże budowa Trasy Kwiatkowskiego, natomiast pojazdy osobowe i komunikacji miejskiej będą poruszały się sprawniej dzięki nowemu systemowi sterowania ruchem, nad którym prace są już zaawansowane. Natomiast na ul. Janka Wiśniewskiego program budowy drugiej jezdni i nowego wiaduktu - co powinno usprawnić ruch - jest już zatwierdzony i będzie finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (151)

  • do tego anonima z obsesją

    zobacz kmiotku!!!
    ile poważnych inwestycji robi się w zimie, noe chyba że mróz chwyci do poniżej -30
    o remoncie błędnika mówi się już od ponad 2-ch lat
    i za każdym razem jest powód żeby go nie robić
    stara polska zasada: zawsze cóś przeszkadza
    Zaspa była kolejnym ostrzeżeniem że jest źle i co g***no bo kmiotki zawsze mają coś do wyględzenia

    • 0 0

  • pewien cieć z gminy (drogi mosty) stwierdził w wywiadzie że sopot musi dośc długo odnawiać poprawiać bo KOMUNA nic tu nie zrobiła ha ha ha
    a ja twierdze że TYLKO to co zostało po komunie jeszcze sie trzyma:)
    jako tako

    • 0 0

  • Bolo

    Zostaw tę z*ą urzędniczą pokrakę. Jego samo życie n*a.
    Pomyśl lepiej brachu gdyby tak Ojciec Tadeusz kupił skm.
    Siostry sprzedające w kasach bilety z wizerunkiem św. Krzysztofa z jednej i Ojca Redaktora z drugiej. Dwa w jednym (cash and go - takie hasło reklamowe) obrazek św. i bilet.
    Bracia Redymptoryści kierujący ruchem pasażerów na peronach: "Bracia i siostry wsiadamy, odśpiewujemy razem Alleja... i do przodu!"
    A jakie piękne nowe nazwy przystanków i stacji.
    Ech żyć się chce!

    • 0 0

  • Niemcy ciecie zbudowali wiadukt na zaspie przetrwał 90 lat
    Komuna zbudowała błędnik 30 lat i co ruina rozpadająca sie.

    Bolo kołtunie błednik zaczną w marcu ale wtedy będziesz płakał że korki z chorą psychicznie galluxiną zresztą.

    • 0 0

  • Murek budował M.Płażyński, ogolnie szanowany i zacny obywatel, ktory uzyskal najwiecej glosow w woj. pom.

    • 0 0

  • Gallux, weź ty się zastanów, co pleciesz. Pasował ci ten okres, to twoja sprawa, widać było ci lepiej. W ciągu tych 15 lat przez dwie kadencje władzę w kraju sprawowała komuna, a trzecią (tę pierwszą po 89) częściowo, bo radykalnie ryjów oderwać się nie dało. A region pomorski był i jest komuchom ością w gardle.
    Oczywiście to wcale nie usprawiedliwia nieudolności władz regionu w wielu sprawach.

    • 0 0

  • rozejrzyj sie * wkoło
    skm sopot gdynia
    trasa gdańsk gdynia
    łopatami i taczkami buraku
    gdzie żyjesz??
    na zaspie??
    ja ci ją debilku budowałem
    szkoły??
    też
    uniwerek??
    zobacz jak teraz budują:)
    sufity na łeb lecą:))
    lało sie wode sypało piach nie żałowało materiału
    * wiesz bo je jesz

    • 0 0

  • olis

    Super, kazda katastrofe uznac za działanie sił nieczystych, swiecic i odprawiac msze. To jest to. Władza i budowle komunikacyjne dla KK.

    • 0 0

  • baja
    za tobą na pewno nie wzdycham:))
    ale widze ile i czego i kiedy wybudowano
    tesknota to jedno a inwestycje to drugie
    za cos edzia koachają ze mu pomniki budują
    a tutaj od 1994 rządza samorządy
    skąd ty sie urwałaś???

    • 0 0

  • Gallux,

    z innej niż ty choinki się urwałam. Skoro Edzio jest tyż twoim idilem, to nie mamy o czym gadać.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane