• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Między Zatoką a wzgórzami

TN
14 października 2004 (artykuł sprzed 19 lat) 
Szybka Kolej Miejska to jednocześnie komunikacyjne błogosławieństwo dla Trójmiasta, z drugiej - właśnie przecięcia dróg z linią kolejki to najbardziej newralgiczne punkty, grożące paraliżem miejskiego ruchu - jak pokazał ostatni wypadek na Żabiance.

- Całe Trójmiasto jest zbudowane na dość podobnej zasadze: wszystko tu dzieje się na dość wąskim pasie ziemi między Zatoką Gdańską a linią wzgórz - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

W dodatku na całej długości na nasypie przebiega trasa Szybkiej Kolei Miejskiej. Komunikacja między wschodnią i zachodnią częścią przebiega wiaduktami i cokolwiek się tam wydarzy, czy to będzie w Gdańsku, Sopocie, czy Gdyni, to stanie się istotnym problemem dla każdego z tych miast z osobna, a nawet dla całego układu komunikacyjnego. Dlatego też każdy przypadek zatarasowania takiego wrażliwego punktu, jak to miało miejsce po obsunięciu się przęsła wiaduktu w Gdańsku, choć wystarczyć może poważny wypadek drogowy, będzie zmuszało prowadzącego akcję ratowniczą do rzucenia wszelkich możliwych sił i środków w celu odblokowania przejazdu. Najgorzej bywa, gdy wypadek zbiegnie się z planowanymi remontami. Np. w wypadku na Żabiance autobusy musiały na odcinku między Oliwą i Wrzeszczem zastąpić SKM, jednocześnie tym miejscu nieczynne były linie tramwajowe, również zastąpione przez komunikację autobusową.

Wszystko to razem powodowało spore korki na drogach. O ile bowiem kierowcy samochodów osobowych mogą wybrać inną trasę, to zorganizowanie objazdów komunikacji miejskiej nastręcza wielu problemów.

- Wystarczą ulewne deszcze, by woda zbierała się pod wiaduktem na ciągu al. Piłsudskiego - mówi Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - Jeśli ktoś tam zerwie sieć, to przejazd trolejbusów w dużej części miasta staje się poważnie utrudniony. Bardzo poważną przeszkodą dla nas jest na przykład niebezpieczny przejazd kolejowy przy ul. Północnej. Choć tamtędy nasze autobusy nie jeżdżą, to ciężarowe samochody oczekujące na przejazd nieraz bardzo długo uniemożliwiają z kolei przejazd ul. Chylońską.

Jednak kolejowe przejazdy i wiadukty w Gdyni, Gdańsku i Sopocie, nie są jedynymi miejscami, które by można określić mianem wąskiego gardła trójmiejskiej komunikacji.

- W Gdańsku wiele kłopotów sprawiają również duże węzły drogowe, na przykład przy ul. Okopowej - mówi Antoni Szczyt, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej Urzędu Miasta Gdańska.

Podobnie na trasie do obwodnicy istnieją trzy węzły drogowe: Matarnia, Karczemki i Spacerowa. Te miejsca są szalenie newralgiczne dla komunikacji w Gdańsku i jeśli coś się tam wydarzy, to zaczynają się trudności.Również w Gdyni są takie miejsca - przede wszystkim połączenie północnych dzielnic miasta z centrum. Na ul. Morskiej czy ul. Janka Wiśniewskiego korki są czymś normalnym i codziennym nawet wówczas, gdy nic szczególnego się nie dzieje. Tutaj mamy jednak szanse, że w stosunkowo niedługiej perspektywie sytuacja się zmieni.

- Na problemy z ulicą Morską składają się czynniki, z którymi już się próbujemy uporać - mówi Marek Stępa. - Kwestię ciężkiego transportu drogowego rozwiąże budowa Trasy Kwiatkowskiego, natomiast pojazdy osobowe i komunikacji miejskiej będą poruszały się sprawniej dzięki nowemu systemowi sterowania ruchem, nad którym prace są już zaawansowane. Natomiast na ul. Janka Wiśniewskiego program budowy drugiej jezdni i nowego wiaduktu - co powinno usprawnić ruch - jest już zatwierdzony i będzie finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Głos WybrzeżaTN

Opinie (151)

  • a ty na 1 maja pod trybune z kwiatkami nie latałaś??
    pewnie bibułe tłukłaś na powielaczu:)
    nie przypniesz mi łatki komucha:))
    wali mnie to:)

    • 0 0

  • He He

    Gdybym był urzednikiem to więcej bym wiedział o sprawach rozwojowych i inwestycyjnych i w durną dyskusję bym się nie bawił. W) cwaniku.
    Na razie nikt tutaj nic nie powiedział skąd wziąść kasę na te remonty tylko dalej wypisujecie dyrdymały.
    No co buxki wam odparowało? Dalej ekolodzy, antyrzadowe cwaniaczki, anty wszystko anonimowe odważniaki? Podajcie chociarz jeden realny pomysł?

    • 0 0

  • a w końcu gdzie ten wiadukt pierdyknął
    na Żabiance czy pod Brygidą?
    bo już sam nie wiem
    a może bursztyn kopali i się zawaliło

    Olis
    musim wezwać jakiegoś guru i odprawić egzorcyzmy coby się inwestycje poprawiły. idę już po piwo żeby na czas zdążyć
    hej jaja w dłoń
    lepper na cesarza

    • 0 0

  • wprowadzić podatek od durnoty
    durnote mozna zmierzyc i zważyć:)
    tylko osoba nie kumająca rzeczywistości chce szukać dodatkowej kaski
    najwyższe podatki w europie afryce i azji a kaski jak ni mo tak ni mo:)
    zastanów sie lepiej gdzie kaska wyparowuje??

    • 0 0

  • Pomysła na Hansa - Won !; -)

    Nie zasmradzaj strony "mądralko"

    • 0 0

  • Panie Hans

    Słuchaj analfabeto odwarzny sie pisze przez "ż" jakby co...
    Nie będziemy polemizowac z analfabetami.

    • 0 0

  • PS. chociarz tez przez "ż" się pisze:-))))))) Anal-fabeto

    • 0 0

  • no to się Hansowi oberwało
    a taki porzondny hłop!

    • 0 0

  • chciałem jeszcze dodać do baji, że to dzieki PO reanimowano trupa SLD
    mozna było juz pół roku dac kopa i rozpedzić sejm
    niestety znaleźli sie tacy co co innego mówią a co innego zrobią:)
    teraz też pomimo szczekania na belke podadzą mu łapke pod stołem bo to te same ryje
    virus_sld z przerzutami na PO
    nie mozna udawać że sie tego nie widzi
    no chyba, ze sie ma tzw strita w oczętach modrych czyli zeza:)
    a pod wiaduktem w gdańsku zamarzł pierwszy człowiek w tym jeszcze nie sezonie zimowym

    • 0 0

  • 3 portalowe barany bolo olis i galluxina.
    No to po dyskusji.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane