- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera
Nowa atrakcyjna część miasta ma szansę powstać na terenie zajmowanym obecnie przez zajezdnię autobusową przy al. Hallera oraz na południe od niej. Dopuszczono tutaj zabudowę mieszkaniowo-usługową z maksymalną wysokością 40 m oraz utworzenie dwóch osi pieszo-rowerowych.
- Obszar planu ma powierzchnię ok. 17 hektarów. Podstawowym celem przystąpienia do sporządzenia tego planu jest umożliwienie przekształcenia funkcjonalno - przestrzennego terenu przemysłowego w atrakcyjnej lokalizacji Gdańska - mówił podczas dyskusji publicznej Artur Budziak, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa zajezdnia na Południu. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż
Nadal utrzymana zostaje koncepcja zakładająca utworzenie pieszo-rowerowej przestrzeni publicznej, która poprowadzona zostanie środkiem od skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego do ul. Grudziądzkiej .
Dodatkowo w poprzek terenu przewiduje się wykonanie połączenia pieszo-rowerowego od wejścia do Parku Millenium Gdańska do al. Hallera na wysokości zabudowań Gedanii .
Wysokość do 40 metrów
Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów. Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40-metrów (tj. ok 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej .
Najbliżej ul. Pstrowskiego , wzdłuż której istnieje zabudowa jednorodzinna, wysokość maksymalna zostaje obniżona do 13 metrów. Dodatkowo postuluje się wprowadzenie szpaleru drzew przy granicy z istniejącymi domami jednorodzinnymi.
Miejska zabudowa
W projekcie planu bardzo duży nacisk położono na wykreowanie miejskiej, zwartej zabudowy. Dlatego też od strony al. Hallera, ul. Chrobrego (na odcinku Hallera - Powstańców Wielkopolskich) i wspomnianych ciągów pieszo-rowerowych narzucono sytuowanie budynków w pierzejach z lokalami handlowo-usługowymi w parterach i szlachetnymi materiałami elewacyjnymi.
Co ważne, w planie zakazano również tworzenia tzw. dróg serwisowych z parkingami naziemnymi od strony ulic i głównych przestrzeni pieszo-rowerowych. Parkingi mogą powstawać na zapleczu nieruchomości lub pod ziemią.
Łącznie w ramach projektu planu przewidziano realizację ok. pół hektara terenów zieleni urządzonej oraz ponad 1,5 ha ogólnodostępnych przestrzeni publicznych.
Problematyczny przebieg połączenia pieszo-rowerowego
Bardzo szczegółowy i przemyślany dokument może jednak niektórym pokrzyżować plany inwestycyjne. Właściciel nieruchomości przy al. Hallera 140 przekonuje, że znacznie utrudni on ewentualną przebudowę lub rozbudowę jego budynków.
- Projektowany ciąg pieszo-rowerowy przechodzi częściowo przez jeden z naszych budynków, a jego linia rozgraniczająca znajduje się w odległości mniejszej niż cztery metry od drugiego budynku. Po uchwaleniu planu w takim kształcie, oba budynki, w których po dokonanych niedawno dużym kosztem modernizacjach mieści się ponad 40 firm, utracą możliwość normalnego funkcjonowania w dłuższym okresie czasu - argumentuje Robert Reich, zarządca nieruchomości i właściciel firmy GNRR.
Zdaniem właściciela firmy GNRR, lepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie w planie o kilka metrów w kierunku północnym połączenia pieszo-rowerowego Park Millenium - Gedania.
- Przebieg tego połączenia wynika z układu funkcjonalno-przestrzennego. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wchodzimy w nieruchomość prywatną, ale dzięki temu zyskujemy plac o regularnym kształcie. Ponadto pod ziemią ułożone są ważne sieci magistralne [m.in. grawitacyjne kanały sanitarne - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Realizacja w (nie)odległej przyszłości
Pełna realizacja zapisów planu może okazać się bardzo trudna i rozciągnięta w czasie - plan reguluje tylko nową zabudowę, zaś dotychczasowa może istnieć aż do czasu rozbiórki.
O ile teren zajezdni po sprzedaży może szybko przeistoczyć się w plac budowy, o tyle bardziej skomplikowana sytuacja panuje na południe od ul. Grudziądzkiej. Tu grunty należą do różnych właścicieli, którzy niekoniecznie będą zainteresowani realizacją nowej zabudowy. W tej części powstaje też (w oparciu o warunki zabudowy) nowe osiedle dewelopera Robyg.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Uwagi do 13 grudnia
Z projektem planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej lub bezpośrednio w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi w formie pisemnej lub e-mailowej (obligatoryjnie z podpisem elektronicznym) można składać w terminie do 13 grudnia br.
Miejsca
Opinie (222)
-
2016-11-22 14:24
Jak stawiacie? Ile trupów na tej budowie ? (1)
Wypadki śmiertelne to już standard u Robyga
- 6 5
-
2016-11-22 14:52
Już żadnego nie ma być. Dość. Tylko on z tym swoim bhp na takie coś się porywa. Masakra :/ Zadziwia mnie jego bezkarność. Szary zwykły człowiek za byle co nieraz karę oberwie. A taki milioner nie do ruszenia. Choć ma na sumieniu niejedno ludzkie życie. :( Widać tu wyraźnie, że kasa już wszystkim zawładnęła.
- 5 0
-
2016-11-22 15:37
Zagęszczenie wieksze niż za komuny, to dopiero będą slumsy za 10-15 lat od wybudowania
Za 10-15 lat nikt tam nie będzie chciał mieszkać.
- 20 2
-
2016-11-22 15:41
Gdzie parkingi
Kolejny deweloper, pięknie wizualizuje,
okno w okno- będzie widać brudne gacie sąsiada z bloku na przeciwko,
Brak parkingów naziemnych, dla gości i innym przyjezdnych, bo miejsca podziemne będą wykupione, często przysługuje 1 miejsce, a rodziny mają po 2 , czasami 3 pojazdy, gdzie parkować !!!
Po za tym , takie zagęszczenie wygląda jak Slamsy- 13 1
-
2016-11-22 15:43
Ile tam ma być mieszkań?
zakorkują dzielnicę, już ulice w tym regionie są niedrożne.
- 12 0
-
2016-11-22 16:53
jezeli to wrzeszcz to tam nie ma takiej
Zabudowy. Jezeli zaspa to proszę to na mapie pokażą. PS Adam dostanie za to z 3mieszkania. Za duza inwestycja a przy okazji sporo z tych domków jest komunalnych w okolicy .... Niech pokażą listy dzierżawców którzy po ogłoszeniu planu wykupią DOM za 15.000zl.
- 7 1
-
2016-11-22 18:38
Żabianka bis tzn. blokowisko z dłuuugimi alejami, żeby wiatr hulał...
Architektoniczny koszmarek, przeskalowany tak jak blokowiska z PRL... Szaro, buro i wiatr hula : /
- 9 5
-
2016-11-22 19:14
"Dobrze zaprojektowane"...
...wszyscy będą sobie w okna zaglądać. How sweet :)
- 14 0
-
2016-11-22 19:17
Złodzieje wszystko sprzedadza
- 6 2
-
2016-11-22 19:33
Nowa dzielnica
jak nie patrzeć.
Będą mieli blisko do tunelu i wio na Warszawę...- 6 1
-
2016-11-22 19:36
dlaczego tylko 40 m wysokie?
Kilka drapaczy nad morzem byłoby git
- 2 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.