- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera
Nowa atrakcyjna część miasta ma szansę powstać na terenie zajmowanym obecnie przez zajezdnię autobusową przy al. Hallera oraz na południe od niej. Dopuszczono tutaj zabudowę mieszkaniowo-usługową z maksymalną wysokością 40 m oraz utworzenie dwóch osi pieszo-rowerowych.
- Obszar planu ma powierzchnię ok. 17 hektarów. Podstawowym celem przystąpienia do sporządzenia tego planu jest umożliwienie przekształcenia funkcjonalno - przestrzennego terenu przemysłowego w atrakcyjnej lokalizacji Gdańska - mówił podczas dyskusji publicznej Artur Budziak, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa zajezdnia na Południu. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż
Nadal utrzymana zostaje koncepcja zakładająca utworzenie pieszo-rowerowej przestrzeni publicznej, która poprowadzona zostanie środkiem od skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego do ul. Grudziądzkiej .
Dodatkowo w poprzek terenu przewiduje się wykonanie połączenia pieszo-rowerowego od wejścia do Parku Millenium Gdańska do al. Hallera na wysokości zabudowań Gedanii .
Wysokość do 40 metrów
Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów. Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40-metrów (tj. ok 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej .
Najbliżej ul. Pstrowskiego , wzdłuż której istnieje zabudowa jednorodzinna, wysokość maksymalna zostaje obniżona do 13 metrów. Dodatkowo postuluje się wprowadzenie szpaleru drzew przy granicy z istniejącymi domami jednorodzinnymi.
Miejska zabudowa
W projekcie planu bardzo duży nacisk położono na wykreowanie miejskiej, zwartej zabudowy. Dlatego też od strony al. Hallera, ul. Chrobrego (na odcinku Hallera - Powstańców Wielkopolskich) i wspomnianych ciągów pieszo-rowerowych narzucono sytuowanie budynków w pierzejach z lokalami handlowo-usługowymi w parterach i szlachetnymi materiałami elewacyjnymi.
Co ważne, w planie zakazano również tworzenia tzw. dróg serwisowych z parkingami naziemnymi od strony ulic i głównych przestrzeni pieszo-rowerowych. Parkingi mogą powstawać na zapleczu nieruchomości lub pod ziemią.
Łącznie w ramach projektu planu przewidziano realizację ok. pół hektara terenów zieleni urządzonej oraz ponad 1,5 ha ogólnodostępnych przestrzeni publicznych.
Problematyczny przebieg połączenia pieszo-rowerowego
Bardzo szczegółowy i przemyślany dokument może jednak niektórym pokrzyżować plany inwestycyjne. Właściciel nieruchomości przy al. Hallera 140 przekonuje, że znacznie utrudni on ewentualną przebudowę lub rozbudowę jego budynków.
- Projektowany ciąg pieszo-rowerowy przechodzi częściowo przez jeden z naszych budynków, a jego linia rozgraniczająca znajduje się w odległości mniejszej niż cztery metry od drugiego budynku. Po uchwaleniu planu w takim kształcie, oba budynki, w których po dokonanych niedawno dużym kosztem modernizacjach mieści się ponad 40 firm, utracą możliwość normalnego funkcjonowania w dłuższym okresie czasu - argumentuje Robert Reich, zarządca nieruchomości i właściciel firmy GNRR.
Zdaniem właściciela firmy GNRR, lepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie w planie o kilka metrów w kierunku północnym połączenia pieszo-rowerowego Park Millenium - Gedania.
- Przebieg tego połączenia wynika z układu funkcjonalno-przestrzennego. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wchodzimy w nieruchomość prywatną, ale dzięki temu zyskujemy plac o regularnym kształcie. Ponadto pod ziemią ułożone są ważne sieci magistralne [m.in. grawitacyjne kanały sanitarne - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Realizacja w (nie)odległej przyszłości
Pełna realizacja zapisów planu może okazać się bardzo trudna i rozciągnięta w czasie - plan reguluje tylko nową zabudowę, zaś dotychczasowa może istnieć aż do czasu rozbiórki.
O ile teren zajezdni po sprzedaży może szybko przeistoczyć się w plac budowy, o tyle bardziej skomplikowana sytuacja panuje na południe od ul. Grudziądzkiej. Tu grunty należą do różnych właścicieli, którzy niekoniecznie będą zainteresowani realizacją nowej zabudowy. W tej części powstaje też (w oparciu o warunki zabudowy) nowe osiedle dewelopera Robyg.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Uwagi do 13 grudnia
Z projektem planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej lub bezpośrednio w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi w formie pisemnej lub e-mailowej (obligatoryjnie z podpisem elektronicznym) można składać w terminie do 13 grudnia br.
Miejsca
Opinie (222)
-
2016-11-22 19:40
Dobra do rzeczy - kto dostanie w łapę i co przypadnie w łupach (2)
budyniowi?
- 6 5
-
2016-11-22 20:35
(1)
Uważam ze budyń powinien Cię pozwać, bo nie masz żadnych dowodów a siejesz syfem po Net-cię:(
Taka postawa to dramat.- 1 3
-
2016-11-23 09:30
myślę, że to na podstawie tego co sam Prezydent wyczynia
jak może zdrowy, inteligentny człowiek zapomnieć w oświadczeniu majątkowym o kilku mieszkaniach?
- 0 0
-
2016-11-22 19:42
Nie wreszcie bo garnizon jest conajmniej tak samo dobry urbanistycznie (1)
- 3 3
-
2016-11-23 07:57
Garnizon to taka sama porażka. Nawalony bydynek na bydynku na maksa.
- 1 1
-
2016-11-22 19:45
złodziejska inwestycja
I mamy przykład złodziejskiej inwestycji robi się wszystko żeby deweloper jak najmniej stracił ze swojego terenu czyli upchnął jak najwięcej budynków i dlatego projektuje się ciągi pieszo rowerowe na prywatnej własności zamiast na terenie który ma zakupić lub zakupił deweloper. Przecież te ciągi pieszo rowerowe mają być przede wszystkim dla mieszkańców nowego osiedla. Ciekaw jestem czy deweloper odwdzięczy się w wiadomy sposób władzom budyniowa
- 12 0
-
2016-11-22 19:56
Standard Robyg mało ładny
Widziałem wewnątrz Albatrosy. Słabo i tanio. Szara kolorystyka też przynajmniej do mnie nie przemawia
- 9 1
-
2016-11-22 20:13
Parkingów nie będzie?
Widać tylko same bloki i trawniczki - ach jak miło. To chyba osiedle dla rowerzystów w sam raz ;))
- 8 0
-
2016-11-22 20:14
Coś jak falowce (1)
tylko w kilku częściach postawione ciasno obok siebie... Getto.
- 16 2
-
2016-11-23 09:28
Przy falowcach jest zieleń, place zabaw, a tu ? zero.
- 2 0
-
2016-11-22 20:39
Napiszcie że to jest osiedle naprzeciwko skażonej strefy gdzie znajdowała się oczyszczalnia miejska a dzisiaj jest przepompownia . Śmierdzi jak nie wiem. Ludzie kupią mieszkania i będą klęli że śmierdzi. To kiedyś chciała chyba kupić Kwaśniewska nie wiem czy nie dla tego samego dewelopera. Taka ironia losu. Ciekawe kto dostanie taniej kolejne mieszkania.... he he he
- 8 0
-
2016-11-22 22:27
budniowe lody
szok
- 2 1
-
2016-11-23 00:11
Nabudować można ale jak dojechać!
Wyobrażacie ludzie te korki. Nikt nie mysli o dojazdach. Nową Kościuszki diabli wzieli. Zielona droga ,Aleja JPII tragedia. Już teraz w szczycie sie stoi ( (5 sygnalizacji na JPII}
- 7 1
-
2016-11-23 07:55
Napie.e..... jak najwięcej bloków i wykosić maksimum kasy. Ot koncepcja urbanistyczna.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.