- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (160 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (23 opinie)
- 5 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (163 opinie)
- 6 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (106 opinii)
Miejska zabudowa zamiast zajezdni autobusowej przy Hallera
Nowa atrakcyjna część miasta ma szansę powstać na terenie zajmowanym obecnie przez zajezdnię autobusową przy al. Hallera oraz na południe od niej. Dopuszczono tutaj zabudowę mieszkaniowo-usługową z maksymalną wysokością 40 m oraz utworzenie dwóch osi pieszo-rowerowych.
- Obszar planu ma powierzchnię ok. 17 hektarów. Podstawowym celem przystąpienia do sporządzenia tego planu jest umożliwienie przekształcenia funkcjonalno - przestrzennego terenu przemysłowego w atrakcyjnej lokalizacji Gdańska - mówił podczas dyskusji publicznej Artur Budziak, projektant prowadzący plan z Biura Rozwoju Gdańska.
Czytaj też: Nowa zajezdnia na Południu. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż
Nadal utrzymana zostaje koncepcja zakładająca utworzenie pieszo-rowerowej przestrzeni publicznej, która poprowadzona zostanie środkiem od skrzyżowania al. Hallera z ul. Chrobrego do ul. Grudziądzkiej .
Dodatkowo w poprzek terenu przewiduje się wykonanie połączenia pieszo-rowerowego od wejścia do Parku Millenium Gdańska do al. Hallera na wysokości zabudowań Gedanii .
Wysokość do 40 metrów
Maksymalna wysokość została ustanowiona na większości terenu na poziomie 20-26 metrów. Jako zwieńczenie głównej osi pieszo-rowerowej północ - południe przewidziano dwa miejsca pod zabudowę o wysokości do 40-metrów (tj. ok 11 pięter). Będzie ona mogła powstać przy skrzyżowaniu al. Hallera z ul. Chrobrego (przed nią przewidziano plac w miejscu, gdzie dzisiaj stoi stacja prostownikowa dla sieci tramwajowej) oraz przy ul. Grudziądzkiej .
Najbliżej ul. Pstrowskiego , wzdłuż której istnieje zabudowa jednorodzinna, wysokość maksymalna zostaje obniżona do 13 metrów. Dodatkowo postuluje się wprowadzenie szpaleru drzew przy granicy z istniejącymi domami jednorodzinnymi.
Miejska zabudowa
W projekcie planu bardzo duży nacisk położono na wykreowanie miejskiej, zwartej zabudowy. Dlatego też od strony al. Hallera, ul. Chrobrego (na odcinku Hallera - Powstańców Wielkopolskich) i wspomnianych ciągów pieszo-rowerowych narzucono sytuowanie budynków w pierzejach z lokalami handlowo-usługowymi w parterach i szlachetnymi materiałami elewacyjnymi.
Co ważne, w planie zakazano również tworzenia tzw. dróg serwisowych z parkingami naziemnymi od strony ulic i głównych przestrzeni pieszo-rowerowych. Parkingi mogą powstawać na zapleczu nieruchomości lub pod ziemią.
Łącznie w ramach projektu planu przewidziano realizację ok. pół hektara terenów zieleni urządzonej oraz ponad 1,5 ha ogólnodostępnych przestrzeni publicznych.
Problematyczny przebieg połączenia pieszo-rowerowego
Bardzo szczegółowy i przemyślany dokument może jednak niektórym pokrzyżować plany inwestycyjne. Właściciel nieruchomości przy al. Hallera 140 przekonuje, że znacznie utrudni on ewentualną przebudowę lub rozbudowę jego budynków.
- Projektowany ciąg pieszo-rowerowy przechodzi częściowo przez jeden z naszych budynków, a jego linia rozgraniczająca znajduje się w odległości mniejszej niż cztery metry od drugiego budynku. Po uchwaleniu planu w takim kształcie, oba budynki, w których po dokonanych niedawno dużym kosztem modernizacjach mieści się ponad 40 firm, utracą możliwość normalnego funkcjonowania w dłuższym okresie czasu - argumentuje Robert Reich, zarządca nieruchomości i właściciel firmy GNRR.
Zdaniem właściciela firmy GNRR, lepszym rozwiązaniem byłoby przesunięcie w planie o kilka metrów w kierunku północnym połączenia pieszo-rowerowego Park Millenium - Gedania.
- Przebieg tego połączenia wynika z układu funkcjonalno-przestrzennego. Doskonale zdajemy sobie sprawę, że wchodzimy w nieruchomość prywatną, ale dzięki temu zyskujemy plac o regularnym kształcie. Ponadto pod ziemią ułożone są ważne sieci magistralne [m.in. grawitacyjne kanały sanitarne - dop. red.] - wyjaśnia Edyta Damszel-Turek, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.
Realizacja w (nie)odległej przyszłości
Pełna realizacja zapisów planu może okazać się bardzo trudna i rozciągnięta w czasie - plan reguluje tylko nową zabudowę, zaś dotychczasowa może istnieć aż do czasu rozbiórki.
O ile teren zajezdni po sprzedaży może szybko przeistoczyć się w plac budowy, o tyle bardziej skomplikowana sytuacja panuje na południe od ul. Grudziądzkiej. Tu grunty należą do różnych właścicieli, którzy niekoniecznie będą zainteresowani realizacją nowej zabudowy. W tej części powstaje też (w oparciu o warunki zabudowy) nowe osiedle dewelopera Robyg.
Czytaj też: Jak planowane są polskie miasta?
Uwagi do 13 grudnia
Z projektem planu zagospodarowania zapoznać się można na stronie internetowej lub bezpośrednio w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska. Uwagi w formie pisemnej lub e-mailowej (obligatoryjnie z podpisem elektronicznym) można składać w terminie do 13 grudnia br.
Miejsca
Opinie (222)
-
2016-11-23 08:01
(3)
Ciekawe, skąd w tych wszystkich ludziach tyle jadu?
- 1 4
-
2016-11-23 08:04
nie ma się co dziwić
- 1 0
-
2016-11-23 08:21
a stąd że urzednicy mają gdzieś głos mieszkańców i robią to co im developer każe
- 3 0
-
2016-11-23 09:32
widzą jak miasto robi się coraz brzydsze
blokowiska komunistyczne są bardziej przyjazne ludziom niż blokowiska współczesne
- 1 0
-
2016-11-27 22:02
"Dopuszczono tutaj zabudowę mieszkaniowo-usługową z maksymalną wysokością 40 m oraz utworzenie dwóch osi pieszo-rowerowych."
Z tego wynika, że teraz utworzenie osi pieszo-rowerowych jest zabronione.
"plan reguluje tylko nową zabudowę, zaś dotychczasowa może istnieć aż do czasu rozbiórki."
Na prawdę, aż tak długo? A człowiek może żyć aż do śmierci.
Autorze, włącz myślenie!- 1 0
-
2017-01-04 09:34
basen
A może ktoś pomyśli o basenie?
- 1 0
-
2017-01-09 09:53
Korki
Zrobić najpierw drogi a potem dopiero osiedle.
Już teraz w porze szczytu blokuje się Zielona Droga.- 2 0
-
2017-01-09 20:35
Nowa Kościuszki konieczna zresztą obiecana o potem głupie tłumaczenie dlaczego nie. Nie mozna budowac tak dużego osiedla bez rozwoju dróg . Czy ślepota władz jest tak wielka że tylko widza bieżącą kasę. Litości dla tych co już zamieszkują okolice i dla tych co kupia mieszkania.
- 2 0
-
2017-02-25 16:19
kogos dobrze po.....lilo ? oczywiscie chodzi o dewelopera !!!
ulica Chrobrego dwujezdniowa z pasem zieleni posrodku ?! i pewnie deweloper odda czesc terenu zeby to zrealizowac ?! debili nie sieja, sami sie rodza, a fantazja kretynow z firm deweloperskich juz dawno siegnela zenitu, debil, debila, debilem pogania zeby klientom zrobic wode z mozgu, a pozniej bedziesz "wachal wode z kibla sasiada" bo tak blisko bedzie sasiedni budynek, a to wszystko za gruba kase na ktora zostaniesz "wydymany" przez dewelopera, ktory ostatecznie za nic nie ponosi odpowiedzialnosci !!! "widzialy galy co braly", w szczegolnosci na targach mieszkaniowych, makietach na ktorych oczywiscie nie widac sasiedztwa, tylko ogromne przestrzenie i makaron na uszy nawijany przez "naganiaczy"
- 1 0
-
2017-02-25 16:35
a to nie fajnie jest jak
sąsiad z na przeciwka wie co masz w talerzu
- 1 0
-
2017-03-05 23:51
Miejska zabudowa na miarę Bangladesh.
Ilość zieleni powalająca. Te 2 ha pewnie liczą razem z cmentarzem po drugiej stronie ulicy. A stacja prostownikowa zapewne będzie musiała powstać w innym miejscu i odbiorą miastu zielen. Czy pracownicy BRG mają nas za idiotów? To największa gęstość zabudowy w Gdańsku od wojny. Mam nadzieję, że kilka firm z ul, Grudziądzkiej nie da się kupić.
- 0 0
-
2017-03-05 23:54
184
Czy najpierw nie powinna powstać zajezdnia autobusowa? Z solidnym zapleczem technicznym i socjalnym oraz z wiatami dla drogich autobusów.
- 0 0
-
2017-03-05 23:59
Protestujemy
Z planu zniknęły fajne firmy: ARPI i Lambda. Dlaczego?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.