• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • dojazd do Akademi, nowego NCK i ICK (10)

    to jest konieczność, by w pobliżu był przystanek tramwajowy

    • 18 7

    • Ile osób codziennie musi dojeżdżać do szpitala (7)

      A ile codziennie przemieszcza się między górnym tarasem i wrzeszczem?

      różnica jest znaczna.

      jeśli wzdłuż gumed pojedzie dodatkowy autobus to spokojnie wystarczy

      • 3 6

      • (6)

        Podobno brakuje tam miejsc parkingowych, wiec widać iż wiele osób tam jeździ.
        A mieszkańcy Moreny i tak stracą czas na zakrętach pokonywanych przez tramwaj jadący 10km/h

        • 8 3

        • są dwa takie zakręty (5)

          to ile to jest czasu - minuta?

          jak to porównywać z jazdą przez GUMed???

          • 4 3

          • (4)

            Dwa ostre zakręty plus 10km/h przez Boh. Westerplatte. Plus czas czekania na niej np. nim odbiorą śmieci, jakiś samochód wjedzie na posesje itd.

            • 6 5

            • to co ile tam u was śmieci odbierają? :) (3)

              a te samochody to gdzie konkretnie na posesję wjeżdżają?

              poza tym każdy kierowca wie, że tramwaj ma pierwszeństwo :)

              • 2 5

              • (1)

                Dwa wysokie bloki plus mieszkańcy kilku sporych posesji przy Grunwaldzkiej.

                Budowa tam tramwaju w ulicy jest chorym pomysłem.

                • 5 2

              • pani Puternicka

                dziś od rana aktywna na forach i w komentarzach niezwykle :)

                • 3 1

              • 2 razy dziennie. Mega śmieciara wjeżdża tyłem pikając pod ten wielki blok pod którym jest mega syfony śmietnik.

                • 2 0

    • Akademia Medyczna ma przystanek tramwajowy na Alei Zwycięstwa i chyba starczy? (1)

      tak wiele osób dojeżdza z Moreny? a jak już to przesiadka bilet za 3,60 jest na godzinę i można przesiąść się na autobus Jaśkowa DOlina Morena. Jakie NCK? na świeętego Jana? a co to ma do Moreny? Pod same drzwi uczelni i tak tramwaj nie podjedzie!

      • 6 7

      • Powodzenia będąc starszym i chorym dojść z tego przystanku do GUMu.

        • 9 2

  • ja tam nie mieszkam wiec nie wiem na ile jest potrzebny tramwaj z wrzeszcza na morenę (7)

    bo moze sie okazac ze zrobia podobnie jak z PKM aby kase wydać z unii i koperty wziąć a pożytek z tego słaby, jeżdżą autobusy Jaśkową Doliną i wydawało mi sie ze starczą skor tyle dziesiecileci starczały. Chciałbym zobaczyć na jakiej podstawie cały ten pomysł sie narodził.

    • 20 5

    • to poczytaj sobie (5)

      ujeścisko i jasień wkrótce podwoi ilość mieszkańców. wszyscy oni będą cisnąć samochodami Nową Bulońską na morenę, a dalej gdzie? jaśkówką albo sobieskiego do grunwaldzkiej. i wtedy autobusy utkną na dobre...

      • 4 3

      • jasień i Ujeścisko to jedzie tramwajem do Gdańska Głównego, i dalej Al Zwycięstwa - dużó dalej nie jest (2)

        a nie koniecznie musi się cisnąć w tramwaju akurat do Wrzeszcza, a dalej gdzie?

        To raczej dotyczy tylko tych z Moreny/Suchanina co mieszkają nad Wrzeszczem i chieli by koniecznie tramwajem bo im autobus nie odpowiada (moze nieekologiczny)

        • 4 5

        • dużo dalej nie jest, ale jednak jest

          a poza tym kolejne linie tramwajowe jak pojadą przez centrum, to się pod dworcem pkp zakorkują (tam już teraz jest gęsto)

          • 5 1

        • 168

          Z Jasienia do Wrzeszcza to się jeździ autobusem 168. A nie przez Dworzec Główny!
          Niestety autobusy grzęzną w korkach na Sobieskiego i Do Studzienki. Może trzeba im (autobusom) zrobić objazd przez Bohaterów Getta Warszawskiego?

          • 3 0

      • piszesz o samochodach .... a co to ma wspólnego z Tramwajem???? NIech sobie cisną już teraz do PKM jak chcą samochodem jechać i (1)

        się przesiadac na tramwaj. Już to widzę.

        • 3 2

        • autobus nie ma skrzydeł

          nad samochodami nie przeleci. stanie w tym samym korku

          • 3 2

    • Do tego jest wieli węzeł przesiadkowy tramwaju z Moreny na PKM.

      • 1 2

  • po co tramwaj (1)

    po jaką cho,,,rę tam tramwaj !! zróbcie Sobieskiego tak jak był plan, 2 pasy w jedną i 2 pasy w drugą i będzie po temacie, autobusy bez zatoczek nie będą robić korków i będzie po temacie. A do tych cwaniaczków co piszą aby zabrać mieszkańców do innych miast europy - po 1 - czy to znaczy ze jak ktoś tak ma to jest do dobre i musimy papugować ? a po drugie - chciałbyś mieć tramwaj przed oknem ? bo ja osobiście nie choć tam nie mieszkam. pomijam opcję godzin późno wieczornych i nocnych.

    • 28 18

    • Ten tramwaj to będzie taka PKM bis.
      Tak wszyscy opowiadali, jakie to dobro dla mieszkańców Gdańska, a teraz trzeba kursy ciąć.

      • 12 5

  • Szadółki na Państwa czekają..

    • 13 16

  • A po cholere ten tramwaj, znając życie usuną autobusy i suchanino będzie chodzić z buta na sobieskiego.

    • 16 8

  • ciekawa sprawa

    ponoć po sygnałach o złym stanie kamienic DRMG poprosiło wspólnoty o informacje o stanie technicznym budynków. dwie pierwsze przekazały informacje, z których wynikało że stan jest lepszy niż przedstawiają to mieszkańcy, po czym... mieszkańcy pozostałych wspólnot zabronili administratorom udostępniania danych

    • 20 15

  • Ich ulica? (3)

    Nie pasuje to niech się wyprowadza

    • 16 24

    • By cie gnoju rak zjadl (1)

      I twoja rodzine

      • 2 2

      • Nawzajem smieciu

        • 1 3

    • dobrze że takich idiotów jak ty jest mało, bo byłoby źle, może skoro jesteś taki pusty to idź się utop - będzie więcej pożytku z tego

      • 0 0

  • życie w przestrzeni publicznej wymaga (5)

    kompromisów. Inaczej się po prostu nie da i nie ma szans...

    • 24 12

    • (4)

      ok, gdzie mieszkasz?
      Wybudujemy tam przelotówkę pod Twymi oknami.

      • 14 6

      • chodzi o to, by nie budować przelotówki tylko linię tramwajową (2)

        jeśli nie potrafisz odróżnić tych dwóch rodzajów inwestycji, nie przeginaj.

        • 4 8

        • (1)

          Jeden woli tramwaj, inny przelotowe ulice.

          • 6 4

          • jeśli woli przelotowe ulice

            to znaczy godzi się na hałas przed swoim domem 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu.
            Tramwaj w nocy nie musi jeździć, a i tak nie hałasuje jak ruch drogowy.

            • 2 3

      • Ja właśnie czekam na tramwaj

        Im bliżej tym lepiej.
        Póki co akurat każda z alternatyw się opóźnia.

        • 3 4

  • szkoda słów

    a przecież można się wyprowadzić do Kowal, tam nawet jest świeższe powietrze no i po potopie jaki nas czeka stać suchą nogą pod domem

    • 9 14

  • (5)

    I jeszcze pozostaje pytanie, jak mają dojechać mieszkańcy domów przy ul. Grunwaldzkiej, tych dwóch 10-piętrowców.
    Dziś wjeżdżają od Bohaterów Getta.

    Szkoda, ze o nich się jakoś zapomina w tym artykule.

    • 16 11

    • ilu z nich jeździ samochodami? (4)

      samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      Przy okazji budowy tramwaju, cały kwartał ulic i stref pieszo-rowerowych w tym rejonie ulegnie modernizacji.

      • 3 17

      • Jasne - najlepiej niech mieszkańcy tych bloków pozbędą się samochodów. Bo tak się Tobie wydaje.

        • 18 4

      • A kim ty kurna jesteś (2)

        Że będziesz ludziom wybierał środek transportu?

        • 13 4

        • Jakimś wesołym chłopcem w rajstopkach (1)

          Wesoło pomykającym po sojowe latte swoim bajkiem holendrem. Oni bardzo lubią ustawiać innym priorytety transportowe, bo nie mają prawdziwych zmartwień

          • 9 2

          • jak nie masz argumentów, to się pultasz, napinasz i przeginasz

            nie wybieram komukolwiek środka transportu, tylko ujawniam alternatywy: samochód jest w mieście największym wrogiem samochodu: zabiera innym użytkownikom dróg (to znaczy również innym "samochodom" - kierowcom) najwięcej przestrzeni.

            • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane