• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • co za chore berety (1)

    niech ida na wieś jak im nie pasuje

    • 14 19

    • tramwaj

      tramwaj mozna puscic przez łukasiewicza i siedlecka ,a dla studentow rozwiazanie idealne czyz nie? SENIORKA

      • 0 3

  • Koszty zostały zmanipulowane (1)

    Gdyby autor artykułu zadał sobie trochę trudu i przeczytał analizę wielokryterialną dostępną na stronie DRMG, to od razu zauważyłby (bez dogłębnej analizy poszczególnych kryteriów), że własnie sprawa kosztów jest najbardziej zmanipulowana. Koszt wariantu pierwotnego został policzony w pełnym wyposażeniu, czyli 2 jezdnie po dwa pasy ruchu z tramwajem, podczas gdy w pozostałych wariantach alternatywnych wzięto pod uwagę jedynie koszt samej linii tramwajowej. Dlaczego nie założono realizacji samego tramwaju w wariancie pierwotnym? Odpowiedź jest oczywista.

    • 22 10

    • pytanie retoryczne

      Ciekawe, czy osoba, która dała minus przeczytała analizę?

      • 5 2

  • tramwaj w wąskich uliczkach to absurd (2)

    do tego są mikrobusy, najlepiej elektryczne. Czy jest przykład kraju, który przeprowadza podobne "projekty"?

    • 21 23

    • Nie.
      Francja.
      Proszę uprzejmie.

      • 7 2

    • Oczywiście. Prawie wszystkie kraje na zachodzie Europy. Plus nasz Wrocław chociażby.

      • 5 3

  • Jak zwykle mieszkancom Wrzeszcza nic sie nie podoba a potem lament, ze mieszkanie ciezko sprzedac, mlodzi uciekaja a zostaja mohery i studenci etc etc.

    • 15 21

  • A może zapytacie mieszkańców dlaczego nie chcą tramwaju ? (2)

    Jestem mieszkanką owej ulicy. I nie chcę tramwaju bo będzie hałas czy na złość innym.
    nie chcę bo moja ponad stuletnia kamienica jest w bardzo złym stanie technicznym. Nie chcę ,bo są gołym okiem widoczne pęknięcia budunku.
    nie chcę stracić mojego dachu nad głową dla czyjejś wygody.

    • 26 20

    • a może wystarczyłoby utargować (1)

      zgoda w zamian za remont?

      • 9 9

      • A może zostawić Nową Politechniczną w starym przebiegu i np. zrealizować sam tramwaj ze ścieżką rowerową i aleję drzew?

        • 5 8

  • (3)

    zastanawiam się dlaczego tramwaj ma podwozić studentów na zajęcia a nie ludzi chorych do UCK na Smoluchowskiego drożej ok ale dla ludzi korzystających ze szpitala rzecz bezcenna bezproblemowy dojazd no ale cóż znowu ktoś ma wizje

    • 22 7

    • ma wozić tych co mieszkają na południu

      tam gdzie pracują czyli do wrzeszcza i oliwy. codziennie a nie raz w życiu jak złamią nogę.

      proste ;)

      • 9 5

    • a moze obawa o zysk z wynajmu?

      Rozmawiam z mieszkańcami i problem jest też w tym, że nowe dobre i nowoczesne skomunikowanie PG ograniczy zyski mieszkańców BGW (Bohaterów Getta Warszawskiego).
      Swoją drogą: skoro mieszkańcy bloku zablokowali zwykłe, ciche przechodzenie ludzi przez ich posesję, to teraz ludzie chcą poza ich władzą móc korzystać z przestrzeni publicznej. Tramwaj w tym miejscu to świetne rozwiązanie. Jestem za!

      • 7 9

    • bo tramwaj przez UCK oznacza ze ludzie z Moreny nie beda nim jezdzic bo w drodze do Wrzeszcza bedzie o ok 10 minut dluzej jechal co zupelnie wypacza jego sens. Zreszta nowy tramwaj zaklada takze pumkt przesiadkowy I nowa droge do UCK gdzie pojedzie wiecej busow

      • 4 4

  • każdy niech sie boi

    i będziemy na pieszo chodzić albo w korkach stać..Ja mieszkałam przy lesie teraz mieszkam przy torach pkm i też muszą się z tym pogodzić.Miasto to miasto zmienia się i rozwija

    • 11 10

  • jestem za!

    Mieszkam w okolicy. Tramwaj - technologicznie nowoczesny i wyciszony - to dobry znak dla okolicy i Politechniki.
    Pilnowałbym technologii i ekologii.

    • 13 15

  • Zmiany zawsze trudne (1)

    Oczywiste jest, że mieszkańcom nie jest to na rękę. Każdemu w pobliżu linii tramwajowych jest gorzej, Bo i hałas i zwiększony ruch. Gdyby jednak dla wygody nawet kilku setek ludzi setki tysiecy musiało tracić dzień w dzień sporo czasu na objazd dookoła bo komuś się nie podoba , że będzie mniej komfortowo...Na tym świecie zawsze jest coś za coś. Argument o zagrożeniu dla kamienic jest wyssany z palca ponieważ w wielu miastach tramwaje jadą właśnie po takich ulicach. I to często gdy budynki są nawet wyższe ( a tak samo stare).
    chodzi tu o atrakcyjność lokali. A ta zmienia się. To co wcześniej było świetną lokalizacją czasami staje się makabrą. Przykładem piękna i cicha kiedyś ul Jaskowa dolina.

    • 10 14

    • Zauważ, jaka była pierwotna propozycja i kto pierwszy wszczął protesty. To wiele wyjaśnia.

      • 7 2

  • Jaki tramwaj? (3)

    Przecież tam się dwa samochody obok siebie ledwo mieszczą

    • 30 10

    • a jak znikną te parkujące po obu stronach (1)

      to też?

      • 9 5

      • Fakt - zburzy się te dwie zabytkowe ruiny i wybuduje darmowy parking dla mieszkańców.

        • 2 5

    • bo trzeci parkuje na jezdni

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane