• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • Bohaterów Getta nie wymaga remontu (5)

    Państwo z FRAG chyba nie zauważyli, że Bohaterów Getta już ma nową nawierzchnię, nowe chodniki, nowe słupki i nie potrzebuje remontu. To ul. Do Studzienki wygląda strasznie, jakieś baraki, krzaki,, krzywe chodniki - syf malaria. Czemu tamtędy trwamwaj nie może pojechać? Dlaczego tamtej tragicznej ulicy nie można przy okazji wyremontować? A tak z ładnej, cichej uliczki Boh. Getta zrobi się tragedia jak na wysepce. To będzie koniec tej ulicy szanowni Państwo. Ktoś ma ewidentnie osobisty interes majątkowy żeby tory nie prowadziły ul. Do Studzienki jak jest w planie zagospodarowania i w studium - inaczej tej nagłej zmiany nie można wytłumaczyć.

    • 27 9

    • Tam w ogole nie powinno budowac sie tramwaju.

      Ktos wpadl na idiotyczny pomysl i teraz jest bezmyslnie forsowany.

      • 14 2

    • jeśli tramwaj pojedzie do studzienki (2)

      to samochody unikając korków pojadą przez BGW właśnie. więc to nie będzie cicha uliczka niestety...

      • 4 2

      • (1)

        Nie wiem dlaczego nikt nie informował mieszkańców Bohaterów Getta, Fiszera. że jeżeli tramwaj włączy się w Grunwaldzką przez Do Studzienki - to na Fiszera i na BGW skierują się potoki ruchu samochodowego tych wszystkich, którzy z kierunku Matejki, Do Studzienki, Fiszera będą chcieli wyjechać na Grunwaldzką (kierunek południowy) omijają korek na skrzyżowaniu Grunwaldzka/ Miszewskiego/Do Studzienki.
        Aby zapewnić przejezdność Bohaterów Getta Warszawskiego dla samochodów tranzytowych - na pewno zlikwidowana zostanie możliwość parkowania "na cichej i spokojnej" uliczce, zamieniona zostanie na 1 kierunkową w kierunku Grunwaldzkiej. Biedą to samochody oczekujące na wjazd na Grunwaldzką, a więc "stojące na włączonym silniku" Tak się stanie bez względu na prognozy ruchu,
        Oczywiście Miasto ucieknie od gruntownej przebudowy tego co pod jezdnią ul. Bohaterów Getta W. - bo "to tylko nieznaczne zwiększenie ruchu - nie opłaca się. Gdyby był tramwaj - to owszem tak, ale skoro go niema niech jest jak jest".

        • 2 3

        • Ale jakie potoki ruchu samochodowego, skoro wszyscy z górnego tarasu będą siedzieli w tramwaju? :-P

          • 3 0

    • No to czemu Wam się ziemia trzęsie ? ... skoro macie już nowe chodniczki i słupki !
      Ziemia Wam się trzęsie, bo to nowe zostało położone na to stare ... jeszcze poniemieckie, w taniej badziewiastej technologi cienkiej warstwy podbudowy i na niej bruku. Niemcy budowali tak w dostosowaniu do ówczesnych pojazdów - furmanek i nie licznych samochodów. Bez zbudowania pod nawierzchnią jezdni poduszki amortyzującej od współczesnego ruchu samochodowego I tramwajowego - Wasze kamienice zawsze się będą trząść się, pękać, odspajać się ściany, aż podzielą los nie istniejącego już budynku przy Politechnicznej. To przecież nie tramwaj w Bohaterów Getta "rozwalił" ten budynek na Politechnicznej !

      • 1 1

  • Alleluja i do przodu.

    Nie obracać się na patologię iść do przodu i alleluja - brawo.

    • 6 18

  • Nie tedy droga

    Najlepsze rozwiazanie jest ulica ,łukasiewicza potem siedlecka i nastepnie sobieskiego itd,nikt nikomu w okna nie bedzie zagladal ale zaraz sie okaze ze waska ta lukasiewicza no to puscic dolem i gora na tym odcinku co za problem.I studenci zadowoleni beda i ci co do szpitala na smolucha beda dojezdzac

    • 6 3

  • wg4

    szpilek nic nie pisze? przeciez on jeźdxił jako motorniczy kilka lat :)...co do torowiska, zgoda ale bez aut, same tramwaje ok. Te kamienice należało by najpierw odrestaurować bo nie tramwaje ale same z siebie się rozsypią

    • 10 0

  • Budowa linii tramwajowej jest z ekonomicznego punktu widzenia nieopłacalna. (4)

    O co chodzi?
    O kasę chodzi.

    • 7 4

    • nieopłacalna? (2)

      czemu konkretnie?

      • 1 1

      • (1)

        Skończ studia z ekonomiki transportu - to będziesz wiedział. To miejsce, nie jest miejscem na długie wywody, które innym zajmują kilka lat studiowania i kilka kolejnych lat praktyki zawodowej.

        • 1 1

        • Studiowanie ekonomiki transportu jest z życiowego punktu widzenia nieopłacalne. Ale nie napiszę dlaczego, bo dojście do tego zajęło mi wiele lat studiowania życia i nie jest to miejsce na długie wywodu.

          • 2 0

    • Ciekawe, to dlaczego jest renesans tramwajów w Europie a nawet w USA ?
      Oczywiście ONI są bezmyślni, a my Polacy ... nie!

      • 2 1

  • niech tam jadą!!!

    Na całym świecie suną tramwaje tylko u nas jak zawsze mochery mają coś do powiedzenia.

    • 10 11

  • niestety

    ale trzeba sie rozwijac a nie stać w miejscu badz się cofać

    • 4 6

  • Tempo prac

    Patrząc na tempo prac remontowych na Sobieskiego to najszybciej skończą w 2035 roku, więc spoko nie ma się czym przejmować

    • 8 1

  • Tranwaj

    Stare dziady tam mieszkający na Getta od wojny boją się wszystkiego, nawet jeśli im asfalt chcieli kłaść i elewacje malować, to protestowali i te same płachty wieszali. A zimą wychodzi z nich buractwo, bo na miejscu swoich Skodzinek i Daček, jak wyjadą do Biedry na promo, to kartony stawiają i zabiją każdego kto im tam choć na chwilę postawi

    • 7 15

  • Dane projektowe pytania (1)

    W informacjach podawanych w artykułach dotyczących trasy linii tramwajowej powielane są błędne informacje. Po pierwsze, całą infrastrukturą podziemna oraz nawierzchnia wraz z podbudowa została wymieniona w trakcie remontu ul. Fiszera i Bohaterów Getta. Dodatkowo został zmodernizowany kolektor burzowy i strumienia Krolewskiego w latach następnych, co nie zmieniło faktu że ul. Bohaterów Getta jest permanentnie zalewają po każdej większym deszczu. Domy przy ul. Fiszera i Bohaterów Getta posadowione są najczęściej na palach z uwagi na niestabilne grunty - kurzawka. Trudno się więc dziwić mieszkańcom że nie wierzą słowom władz miasta ponieważ sama koncepcja jest oparta na nieprawdziwych informacjach. W koncepcji w żaden sposób nie wspomina się o ciągach pieszych umożliwiających tysiącom studentów bezpieczne dotarcie od ul Grunwaldzkiej na teren Politechniki. No i to co najważniejsze całkowicie pomija się w dyskusji pierwotną koncepcje poprowadzenia linii tramwajowej w ul. Smoluchowskiego do skrzyżowania Traugutta która ma najkrótszy przebieg i w zamyśle zapewnia dojazd pacjentów i pracowników do kompleksu szpitalnego GUMed i szpitala zakaźnego z każdej strony miasta a w chwili obecnej nawet od PKM. Trasa ta ma największą rezerwę terenową i wymaga najmniej interwencji w istniejącą zabudowę, wystarczy się przejść i porównać.

    • 15 3

    • budowac tramwaj do GUMedu

      I nie pchac sie z tramwajem do Wrzeszcza skrzyzowania z Miszewskiego- PO CO sie pytam?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane