• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • (3)

    To może tak górą estakadą nad Grunwaldzką i po problemie.

    • 4 1

    • w miastach cywilizacji euroatlantyckiej likwiduje się estakady w centrum miast (1)

      wystarczy wygooglać.

      Samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

      • 0 3

      • bzdura

        Jest wiele dobrze funkcjonujacych estakad w miastach europejskich a nawet metra nadziemne (Berlin)

        • 0 0

    • W modnej obecnej koncepcji miast króluje konfiguracja kolizyjnej komunikacji zbiorowej. Stad pomysł na multum skrzyżowań ze światłami, brak przejść podziemnych czy estakad.

      Byle jechało się wolniej i niebezpieczniej.

      • 0 0

  • Super - przeznaczymy KASĘ na dojazd do ul. Warszawskiej

    Tam są potrzebne drogi i tramwaj - jak ktoś nie chce to bardzo dobrze

    • 1 1

  • Pytania do projektanta (12)

    Powstają dwa proste pytania do projektanta tej wizji skrzyżowania z Grunwaldzką:

    1. Jak powiększy on szerokość ulicy Grunwaldzkiej, aby zmieścić dodatkowy tor tramwajowy

    2. Jak ma wyglądać wysiadania i wsiadanie pasażerów na przystanku Do Studzienki w kierunku Moreny?
    Z wizualizacji wynika iż drzwiami lewymi. Wiec pytanie czy gdzieś w Polsce jest tak to zrobione?

    • 7 1

    • (11)

      Szerokość Grunwaldzkiej powiększy się o ok. 3,5 m. W docelowym rozplanowaniu wykorzystane zostaną rezerwy, których ktoś kto jest laikiem w tej na pewno nie dostrzega.
      Podobnie jak laika dziwi, że przystanek jest dwustronny, tak projektanta dziwi, że tak oczywista i częsta Europie sprawa - może być kwestionowana.

      • 3 2

      • Konkrety (10)

        3.5m rezerwy - możesz ja wskazać konkretnie?

        I drugie pytanie tez było konkretne - w którym polskim mieście tramwajowy przystanek przelotowy jest dwustronny.

        • 2 1

        • (4)

          Pewnie zabiorą kawałek parku. Po co mieszkańcom park ? Można puścić tramwaj. Można zabrać miejsce do parkowania. Można zabrać chodniki. Można zniszczyć kamienice. To można też zabrać park. Po co mają się z nami liczyć ....?

          • 4 1

          • jeden z mieszkańców na spotkaniu w sprawie trasy GP-W (3)

            przekonywał wszystkich, że najlepszym rozwiązaniem byłaby budowa pętli w miejscu tego parku. i otrzymał gromkie brawa. tak że wiesz...

            • 1 4

            • Pętla,a potem w Do Studzienki,tak jak było w planach od lat a nie w BGW .

              • 2 3

            • (1)

              Gromkie brawa...od kogo ? Od projektantów ?

              • 2 0

              • od sąsiadów

                były też takie koncepcje jak tunel pod grunwaldzką z do studzienki w miszewskiego, albo wielkie rondo na tym skrzyżowaniu

                co pomysł to lepszy...

                • 1 1

        • (4)

          Odpowiedź w sprawie poszerzenia Grunwaldzkiej dla uzyskania większego promienia łuku - była 2- lub 3-krotnie podawana na spotkaniach z mieszkańcami.
          Ale jako nie wygodna dla argumentacji na NIE - za każdym razem zapakowano ją w sklerozę.
          Przystanki dwu-stronne występują w tych miastach (głownie niemieckich), gdzie powszechny jest tabor 2-kierunkowy. Występują najczęściej na węzłach przesiadkowych aby umożliwić przesiadkę drzwi-w-drzwi, lub gdy jest wąsko.

          • 3 0

          • (3)

            To proszę podaje tą odpowiedź tutaj, konkretną, a nie kolejne opowieści co było na jakimś spotkaniu. Wiesz jak uzyskać 3,5m i czy to wystarczy?

            A drugie pytanie dotyczy miast polskich i przystanków przelotowych. O bardzo dużym potencjale wymiany pasażerów.
            (Wysiadających zgodnie z tą wizualizacja na wiatę przystankową. )

            • 3 2

            • (2)

              Tam nie ma rezyerwy 3,5 aby dobrze rozwiązać wejście w bohaterów getta konieczne jest odsunięcie całego torowiska w stronę parku, co wiąże się z przesunięciem Alei Grunwaldzkiej. Pozostawienia tego w takiej formie jak na wizualizacji wiąże się z zostawieniem chodnika o Szerokości 1 metra co jest niezgodne z przepisami.

              • 1 1

              • (1)

                I co dalej, skoro za Miszewskiego w górę nie da się odsunąć torowiska.
                Przystanek na łuku, czy łuk na skrzyżowaniu?

                • 1 1

              • Da się wybudować tramwaj bez łuku, ale po co tak komplikować skoro przejść przez ulicę do Studzienki jest o wiele bardziej racjonalne. Da się wtedy wyprowadzić relacje techniczną w stronę centrum Gdańska, czego przy getta brakuje.

                • 1 2

  • (4)

    A dlaczego nie Jaśkową Doliną ? Aaaa,pewnie tam są tacy mieszkańcy,z którymi trzeba się liczyć....
    No to może niech skręca w Sobótki ? Taka fajna,spokojna,wąska uliczka jakże podobna do Boh. Getta

    • 8 2

    • (2)

      Dzięki poprowadzeniu tramwaju w ul. Do Studzienki - mieszkańcy nie tylko Bohaterów Getta W. ale również: Sobótki (odcinek Grunwaldzka-Matejki), Matejki (cała od Węzła Manhattan), Fiszera - będą mieli na maksa zwiększony ruch samochodowy tych, co samochodami będą omijali zatkane skrzyżowanie Do Studzienki /Grunwaldzka/Miszewskiego. Zażądajcie prognoz ruchu od tych, którzy wmawiają Wam, że tramwaj w ul. Do Studzienki zmiecie wszystkie problemy z ul. Bohaterów Getta i Fiszera - czas na fakty, tym razem skutków samochodowych !

      • 4 3

      • (1)

        Od kiedy taka troska o kierowców?

        • 3 1

        • chyba raczej o mieszkańców, którzy chcą spokojnej uliczki

          a będą mieli spaliny od rana do nocy

          • 3 3

    • może dla tego że jest zbyt stroma górka z tej strony moreny ;)?

      • 0 1

  • Krótkowzroczność tego rozwiazania (3)

    1. Brak skrętu w kierunku Gdańska
    2. Brak polaczenia z Zaspą
    3. Tramwaj w środku ulicy - czyli gwarantowane opóźnienia
    4. Zbędne wywijasy - wydłużenie czasu przejazdu o tak cenne dla wielu minuty
    5. Zbyt wąski przystanek jak na planowaną wyspę dwustronną - stłoczeni pasażerowie, czyli proszenie się o wypadki

    • 11 5

    • (2)

      1. Brak skrętu w kierunku gdańska - i w wariancie do studzienki i w wariancie bgw - skręty do gdańska sa tylko techniczne - obydwa warianty są takie same w tym aspekcie
      2. Brak polaczenia z zaspą - w wariacie bgw jest połączenie z zaspą przez dw pkp wrzeszcz, w wariancie wyspianskiego omijamy dw pkp wrzescz, tym samym zmuszamy 90% podróżnych jadadących na tych trasach w rejon:3 galerii, dworca, węzła przesiadkowego, za chwilę biur w garnizonie - do przesiadki. Tylko 10% pojedzie wygodnie na trasie gp-zaspa
      3. Tramwaj w środku ulicy - czyli gwarantowane opóźnienia - ulica wyłaczona z ruchu, tylko mieszkańcy
      4. Zbędne wywijasy - wydłużenie czasu przejazdu o tak cenne dla wielu minuty - nie o minuty tylko o sekundy! A to jest róznica
      5. Zbyt wąski przystanek jak na planowaną wyspę dwustronną - stłoczeni pasażerowie, czyli proszenie się o wypadki - szerokość przystanku ok 5 m - to nie jest mało !

      • 3 4

      • 1. w wariancie pokazanym tutaj nie ma połączenia z Gdańskiem
        2. w wariancie pokazanym tutaj nie ma ani słowa o połączeniu z Zaspą. Problem w tym, iż tego pomysłu z Kościuszki nie da się zrealizować ze względu na koszty, problemy własnościowe i techniczne (choćby najazd tramwaju na wiadukt Kościuszki. Czy też za wąska Kościuszki do ul. Legionów.
        3. mieszkańcy dwóch wysokich bloków, nie będą generowali ruchu zakłócającego przejazd tramwaju?
        A samo wyłączenie ulicy spowoduje problemy studentom PG i mieszkańcom okolicznych domów (Fiszera, Politechniczna) .
        4. ograniczenie do 10 km/h na zakrętach plus do 30 km/h na ulicy BGW to są wydłużenia przejazdu, do tego dochodzi problem kolizyjności z ruchem samochodowym po Fiszera (PG)

        5. Jak tam uda się wcisnąć 5 m peronu przystanku, pomiajajać iż to tylko po 2,5m dla każdej z krawędzi peronowych (nie licząc wiat). A to przystanek o dużym ruchu pasazerów

        • 1 2

      • z planowanego przystanku tram na Wyspianskiego (tzw przystanek Czerwona Droga ;) w rejonie targowiska) bylby rzut beretem do Galerii Metropolia i wejscia na perony Wrzeszcz SKM/PKM

        • 0 1

  • Nie rozpatrywano połączenia w kierunku Słowackiego (20)

    ,,Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny''

    Dla kogo korzystny? -- może dla urzędników, lubiących wielkie i kosztowne budowy, na pewno nie dla gdańszczan. Istnieje przecież znacznie prostsze i prawie darmowe rozwiązanie tramwajowego połączenia Moreny z Wrzeszczem.

    Mianowicie na przystanku PKM Brętowo tory tramwajowe od torów PKM dzieli tylko szerokość peronu. Gdyby pokonać te 10 metrów, to tramwaj z Moreny mógłby torami PKM-ki jechać przez Niedźwiednik i Strzyżę do dworca w Gdańsku-Wrzeszczu. Te tory są i tak słabo eksploatowane, bo PKM-ka wozi powietrze i z tego powodu jest (i nadal będzie) ograniczana.

    Realizacja tego dość oczywistego pomysłu nie wymagałaby żadnego rozwalania miasta, ani wycinania drzew; to nawet nie byłaby ,,inwestycja budowlana'', tylko racjonalizacja wykorzystania JUŻ ISTNIEJĄCEJ infrastruktury; kosztowałaby grosze; i tramwaj dowoziłby ludzi do centrum Wrzeszcza, a nie na jego obrzeże, do Politechniki.

    Ale niestety nasi urzędnicy zarabiają na inwestycjach wielkich, a nie na sensownych.

    - Stefan

    • 6 6

    • Kolejne merytoryczne opinie potwierdzają, że to rozwiązanie się nie broni (10)

      Kilka pytań:
      - jakie udokumentowane osiągnięcia posiada firma projektowa z Katowic?
      - dlaczego porzucono wariant z prowadzeniem linii od Opery przez Smoluchowskiego, który zapewniłby dojazd pacjentom do GUM; podawano niegdyś argument, że zwiększy wyraźnie czas przejazdu przez tamto skrzyżowanie, ale te szacunki trudno będzie potwierdzić
      - dlaczego kolejny raz decydenci forsują kontrowersyjne rozwiązanie, gdyż NIE MA ewidentnej konieczności takiego wyboru

      • 3 1

      • jak nie ma jak jest? (9)

        analizy wykonane dla wariantów pokazują, że wpuszczenie tramwaju w grunwaldzką na każdym z istniejących skrzyżowań wydłuży czas świateł i pogorszy przepustowość grunwaldzkiej. to jest konkretny argument oparty na danych.

        a ty twierdząc że nie ma takiej konieczności na czym się opierasz? na jakich wyliczeniach?

        • 2 1

        • (2)

          Budowa kolejnych świateł natomiast wyraźnie zwiększa przepustowość Grunwaldzkiej?

          • 3 1

          • w przypadku wyjazdu przez BGW nowych świateł budować nie trzeba (1)

            tramwaj wyjedzie "w cieniu" czerwonego na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej / Do Studzienki

            • 0 0

            • Założymy się?

              • 1 0

        • (5)

          Danych wyssanych z tak zwanego palca, obliczenia przedstawione w opracowaniu mostów są nie do zaakceptowania, żadna szanująca się firma nie przedstawia obliczeń w taki sposób. Można rozwiązać ruch na skrzyżowaniu z Aleją Grunwaldzką tak aby przepustowość się nie zmieniał albo i nawet wzrosła, tylko trzeba się na tym znać i mieć do tego odpowiednie narzędzia.

          • 1 1

          • (2)

            Ta "troska" o przepustowość Grunwaldzkiej to nowe światła przy Jesionowej czy De Gaulle'a
            Plus kolejne planowane światła przy GPW.

            O nowych świetlnych inwestycjach na Grunwaldzkiej w Oliwie nie wspominając.

            Co ciekawe - wyjątkowa troska o przepustowość głównej arterii miasta to przecież propozycja zwężenie Podwala i budowa tam kolejnych świateł (zamiast obecnego tunelu).

            • 1 1

            • liczysz przepustowość pojazdów czy przepustowość ludzi? (1)

              samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście.

              • 0 1

              • Argumentem przeciw budowie tramwaju w Do Studzienki jest obniżenie przepustowości Grunwaldzkiej dla samochodów.

                • 0 0

          • mosty mówią że przepustowość zmaleje, ZDiZ mówi że zmaleje (1)

            ale rozumiem to wszystko są kiepscy specjaliści, bo pan Mirek z sąsiadem mówią że nie zmaleje. więc nie zmaleje i już.

            :)

            • 0 0

            • jak ZDiZ stawia na Grunwaldzkie nowe światła to w trosce o zwiększenie jej przepustowości?

              • 1 0

    • To się tak nie da.
      Bo jak się nie da zrobić prostszej operacji jak wspólny bilet, czy takiej pierdoły jak tablice informacyjne w Gd.Wrzeszczu, to na bank pomysł wspólnych torów jest nierealny

      Wystarczyłaby jedna operacja - wspólny bilet i mieszkańcy Moreny maja szybki dostęp do Wrzeszcza. Szybszy niż tramwajem jadącym po Grunwaldzkiej.
      Ale przecież trzeba dalej budować nowe linie.

      • 3 0

    • dwa "ale" (4)

      trasa GP-W nie ma docelowo wozić do wrzeszcza mieszkańców moreny, tylko mieszkańców południa - jasienia i ujęściska, gdzie linia tramwajowa wkrótce dotrze. i ci mieszkańcy nie chcą esów-floresów i trasy dookoła, tylko szybkiego połączenia. a szybkie połączenie wiedzie właśnie przez sobieskiego. jak tramwaj pojedzie prze smoluchowskiego, albo słowackiego to rzeczywiście - z południa zabierze tylko powietrze. bo nikt, komu się spieszy do pracy, tym tramwajem nie pojedzie.

      nie jest możliwe zintegrowanie tramwajów i PKM. ten temat był wałkowany jeszcze przed rozpoczeciem budowy PKMki i poszukaj sobie jakie wówczas padały argumenty. dodatkowo znów pojawia się kwestia: dla mieszkańca jasienia podróż do wrzeszcza przez niedźwiednik i strzyżę nie jest atrakcyjna czasowo.

      • 1 1

      • (3)

        Ciekawe ile czasu (procentowo) wydłuży się czas przejazdu osoby mieszkającej na Jasieniu, a pracujące w Oliwie? Konkretne dane liczbowe z symulacji ruchu by się przydały.

        Tak samo, jak by się przydała odpowiedź (na podstawie realnych badań) jaki jest i będzie rozpływ mieszkańców Ujeściska i ilu wybierze dojazd tramwajem do Wrzeszcza.
        I pytanie kolejne, czemu mieszkańcy Jasienia i okolic, a także Moreny nie korzystają z PKM. Bo to jest obecnie najszybsze połączenie z Wrzeszczem

        • 3 1

        • własnie dlatego, że PKM jedzie dookoła i ma przystanki w oddaleniu od osiedli oraz miejsc pracy (2)

          bo PKM to NIE JEST tramwaj. przede wszystkim służy połączeniu wrzeszcza z lotniskiem. przy okazji trochę zbiera mieszkańców z dzielnic, ale to nie jest główna rola

          • 1 1

          • (1)

            To po co węzeł tramwajowy Brętowo, po co węzeł autobusowy Jasień?

            • 2 1

            • żeby połączyć sieć komunikacji miejskiej z PKM

              bo to dwa osobne, ale uzupełniające się twory. uzupełniające nie znaczy mogące się zastapić

              • 0 0

    • (2)

      tory od PKM są inne niż od tramwajów....

      • 1 1

      • tramwaje dwusystemowe fukcjonują w wielu miastach Europy

        sam takim jechałem.

        dostosowanie taboru i torowisk dla takich tramwajów to trywialny problem techniczny

        • 1 2

      • Koncepcja

        http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Nowa-Abrahama-tramwajem-z-Zaspy-na-Morene-n83916.html

        • 0 0

  • protestuję przeciw protestowi mieszkańców !!! Jeśli ktoś mieszka w centrum i nie podoba mu się że miasto się modernizuje to wypad na obrzeża miasta czy do modnego ostatnio Banina... Ja żyje w centrum i jakoś mi nie przszkadza tramwaj za oknem... Krew zalewa jak cebulactwo tylko myśli o sobie...

    • 2 12

  • bla bla

    Tyle lat nie było tramwaju na morene i ludzie sobie radzili i radzą

    • 7 2

  • Budyń !!!!!ten tramwaj schowaj sobie głęboko w 4litery!!!!! (1)

    POwskie łapy precz od Wrzeszcza!!!!na szadolki wybuduj sobie linie tramwajowa pasożycie !!!!

    • 6 5

    • no własnie chodzi o to, że na szadółkach linia się zaczyna

      a we wrzeszczu łączy z grunwaldzką

      • 0 0

  • Tramwaje to zmora!

    Głośne to i samo się korkuje. Najwięcej do powiedzenia mają ci, którym tramwaj nie jeździ pod oknami!!! Mitem jest, że to szybszy środek transportu niż autobus, chyba że do trumny. Stoi w korkach na skrzyżowaniach, a awarie i wypadki z udziałem tramwajów to norma! Ten hałas w późne wieczory jest nie do zniesienia! Tylko słychać tu-dum, tu-dum!!! Torowiska w mieście to idiotyzm!!!

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane