• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mieszkańcy Bohaterów Getta boją się tramwaju

Krzysztof Koprowski
8 czerwca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna ma kosztować 800 mln zł
  • Tak mogłaby wyglądać ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z torowiskiem tramwajowym. Miasto rozważa możliwość rezygnacji z sieci trakcyjnej, więc tramwaje pokonywałyby ją na akumulatorach.
  • Tak obecnie prezentuje się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Propozycje poprowadzenia tras tramwajowych przez centrum Wrzeszcza z kosztami pełnych przebiegów poza obszarem mapy. Wariant zielony zakłada pełne wykorzystanie rezerwy Nowej Politechnicznej, dwa pozostałe - poprowadzenie trasy przez Piecki-Migowo (Morenę).

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska we Wrzeszczu zawiesili na kamienicach transparenty i czarne flagi, manifestując w ten sposób sprzeciw wobec budowy tramwaju przez ich ulicę. Choć urzędnicy podkreślają, że ostateczna decyzja w tej sprawie jeszcze nie zapadła, to z analiz wynika, że taki przebieg jest najkorzystniejszy.



Czy należy budować tramwaj przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego?

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego od samego początku sprzeciwiali się poprowadzeniu trasy tramwajowej łączącej Morenę z Wrzeszczem przez ich ulicę.

Pomysł ten pojawił się po rezygnacji z pierwotnych planów budowy trasy tramwajowej w poszerzonej ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska.

Po przeprowadzeniu analiz, wariant budowy trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego okazał się najbardziej korzystny pod względem czasu przejazdu, kosztów budowy i kosztów dalszej eksploatacji (kolorowe plansze z wyliczeniami poniżej).

Projektanci trasy uznali też, że włączenie torów tramwajowych biegnących z Moreny do tych biegnących al. Grunwaldzką na skrzyżowaniu z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, nie spowolni ruchu na Grunwaldzkiej i pozwoli zarazem na utworzenie jednego wspólnego przystanku dla tramwajów jadących w kierunku Moreny oraz jadących do centrum Gdańska.

  • Warianty przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.
  • Analiza wielokryterialna przebiegu Trasy GP-W.


Ale te argumenty nie przekonują mieszkańców.

- Nie uważam, by najwyższym priorytetem było utrzymanie maksymalnej przepustowości al. Grunwaldzkiej. Skrzyżowanie Do Studzienki z Grunwaldzką i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska i tak wymaga reorganizacji, m.in. pod kątem czasów skrętu i jazdy na wprost, ponieważ w obecnej formie jest niebezpiecznie. Tymczasem puszczenie tramwaju zaledwie kilka metrów od okien budynków przy Bohaterów Getta, zamiast spowolnienia ruchu na al. Grunwaldzkiej, na pewno nie poprawi bezpieczeństwa ruchu - przekonuje Michał Błaut, aktywista miejski i jednocześnie mieszkaniec ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
  • Transparenty i flagi, które wywiesili mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
Jednak jeszcze większe obawy mieszkańców budzą warunki geologiczne w tym rejonie miasta.

- Wstępna opinia geotechniczna (format PDF) przedstawiona przy okazji projektu, podaje jedynie, że sytuacja w tej części Wrzeszcza jest skomplikowana. Z naszych ekspertyz wynika, że pod dwoma metrami ziemi i gruzu znajduje się torf i cieki wodne. Umocnienie gruntu na potrzeby trasy tramwajowej może spowodować przecięcie cieków wodnych, a w efekcie doprowadzić do niestabilności naszych domów - argumentuje Błaut.
Zdaniem projektanta Marka Nakoniecznego z pracowni Alter Polis, która wraz z Mostami Katowice analizowała różne przebiegi tramwaju, obawy mieszkańców są na wyrost.

- Mieszkańcy mają rację mówiąc, że obecny stan infrastruktury ulicy jest zły. Odnoszą się jednak do stanu bieżącego: do starego kolektora, do problemów z instalacjami w ulicy, które w dużej mierze pochodzą jeszcze z czasów przedwojennych. Jeżeli jednak tramwaj powstanie w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, to cała ta infrastruktura ulicy zostanie zbudowana od nowa, zgodnie z najnowszymi technologiami - zapewnia Marek Nakonieczny.
Zwraca też uwagę, że wbrew obawom mieszkańców ich ulica nie umrze, ale raczej ożyje.

- Ta ulica zmieni całkowicie charakter, stanie się bardziej elegancka. Inwestycja nie skończy się przecież na instalacjach pod ziemią i położeniu szyn, ale też na nowej nawierzchni, małej architekturze. Będzie to pretekst do uporządkowania całego fragmentu miasta.

Wizualizacja przebiegu tramwaju w wariancie Piecki-Migowo (Morena)-Sobieskiego-rezerwa Nowej Politechnicznej-Bohaterów Getta Warszawskiego.



Działania mieszkańców negatywnie ocenia też Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, czyli stowarzyszenia, które zainicjowało publiczną dyskusję o odejściu od wyburzeń na ul. Do Studzienki. FRAG wprawdzie nie proponował budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, ale obecnie uznaje ten wariant za najbardziej odpowiedni.

- Tramwaj jest ogromną szansą dla tej części miasta, która wymusi remont nawierzchni, instalacji i ucywilizowanie ruchu. Prawdziwym uśmierceniem ulicy byłoby pozostawienie jej w obecnym kształcie. Bo jeśli tramwaj pojawi się na Do Studzienki i zablokuje skrzyżowanie z Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, to uciekną stamtąd kierowcy, którzy pojawią się m.in. właśnie na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przekonuje Karol Spieglanin, prezes FRAG-u.
Jego zdaniem duża część protestujących nie jest świadoma konsekwencji zablokowania budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Spełnienie postulatów mieszkańców tej ulicy zaszkodzi nie tylko wszystkim naokoło, ale także im samym - dodaje Spieglanin.
Tymczasem miasto wciąż nie wybrało ostatecznego przebiegu nowej linii tramwajowej.

- Nie mamy podjętych jeszcze żadnych decyzji. Czekamy na koreferat Kazimierza Jamroza z PG, który ma wykazać, czy przyjęte w procesie wielokryterialnej oceny wskaźniki były słuszne i prawidłowe, czy może należało wziąć pod uwagę jeszcze inne kwestie - informuje Włodzimierz Bartosiewicz z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki odpowiedzialnej za projekt nowej trasy.
Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki. Wytyczenie trasy tramwajowej przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego (po lewej stronie) pozwoliłoby na utworzenie wspólnego przystanku przesiadkowego na al. Grunwaldzkiej. W prawym górnym rogu widoczna ul. Do Studzienki.
Przypomnijmy, że dotychczas Politechnika Gdańska negowała każdy wariant przebiegu, który w jakikolwiek sposób ingerował w tereny uczelni. Wśród argumentów wymieniano przede wszystkim ten, że przy planowanej trasie tramwaju stoją czułe laboratoria, które trzeba chronić przed drganiami. Wariantem alternatywnym wobec dotychczasowych propozycji było skierowanie tramwaju okrężną trasą przez ul. Traugutta zobacz na mapie GdańskaPark Akademicki zobacz na mapie Gdańska do Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska lub powrót do pierwszego wariantu przez ul. Do Studzienki.

Trasowanie przebiegu Trasy Gdańsk Południe-Wrzeszcz z prowadzeniem przez Piecki-Migowo (Morenę) i wariantami przez ul. Do Studzienki i Siedlicką

Miejsca

Opinie (483) 6 zablokowanych

  • Mieszkańcy BGW to jakaś zaściankowość

    Liczy się dobro Miasta a nie kilku krzykaczy z Getta.

    • 7 18

  • W latach 60 jeszcze jeździły tramwaje po Waryńskiego... Długiej... (1)

    a przed wojną i po Ogarnej i po Szerokiej...
    Sami jeździcie tramwajami ale u siebie ich nie chcecie... Niestety - albo stety - będą.

    Nie ma wyjścia.

    Nad Radunią też jeździły i wały nie ucierpiały a teraz przed i wkoło w sumie Forum Radunia będą jeździć i wy będziecie też nimi jeździć....Fajnie mieszkać w centrum bez tramwaju pod oknami? Nie?

    • 7 16

    • gwoli scislosci

      Forum Gdansk.

      • 0 0

  • (2)

    A dlaczego koniecznie tramwaj, drogi w zakupie i eksploatacji. Jak juz chcą elektryczny transport to niech zrobią tr olej busy. A najtaniej będzie wytyczyc w miejsce torów trasę tylko dla autobusów.
    przecież na morenę mogli środkiem puścić autobusy na chelm i orunię również.dodatkowo powstaje wtedy miejsce na karetki straż i policję na bezproblemowy przejazd w razie potrzeby.A na cwaniaków założy się kamery i mandaty.

    • 8 1

    • BUSpasy sa (1)

      • 0 0

      • o wiele tansze

        Po co pchac sie
        z tramwajem??

        • 0 0

  • A dlaczego koniecznie tramwaj, drogi w zakupie i eksploatacji. Jak juz chcą elektryczny transport to niech zrobią tr olej busy. A najtaniej będzie wytyczyc w miejsce torów trasę tylko dla autobusów.
    przecież na morenę mogli środkiem puścić autobusy na chelm i orunię również.dodatkowo powstaje wtedy miejsce na karetki straż i policję na bezproblemowy przejazd w razie potrzeby.A na cwaniaków założy się kamery i mandaty.

    • 4 2

  • Projektanci nigdy nie byli we Wrzeszczu (4)

    Projektanci nigdy nie byli we Wrzeszczu. Żaden tramwaj nie pokona zakrętów o takim promieniu, podłączenie kolejnego skrzyżowania tramwajowego w tym miejscu do Al. Grunwaldzkiej spowoduje blokadę tejże, a ponad stuletnie domy na BGW, położone na terenach z kurzawką, nie przeżyją ani budowy linii ani jej eksploatacji. Projektanci nigdy nie byli we Wrzeszczu, nigdy nie widzieli okolicy i samej ulicy BGW. To już nie jest absurd, to choroba psychiczna.

    • 22 8

    • (1)

      mam nadzieje ze przynajmniej unia która ma dać na to dotacje nie zgodzi się na coś co jest niegodne ze wszystkim

      • 5 5

      • Niezgodne że wszystkim, muszę to sobie zapisać, genialne XD

        • 3 1

    • a jaki promień skrętu ma pętla na siedlcach?

      ciasno tam a tramwaje jednak zawracają

      • 0 0

    • Obawiam się, że mieszkańcy zachowują się, jakby nie byli nigdy na swojej ulicy. Kwestionują sprawy oczywiste, jak np. szerokość jezdni. Gdy na jednym ze spotkań projektanci podali konkretne wymiary pomiędzy jednym krawężnikiem a przeciwnym - zagłuszeni zostali salwą buczenia i i śmiechu. Takim podejściem do rzeczywistości mieszkańcy wytrącają sobie sami wiarygodność w argumentacji, gdy twierdzą, że ICH JEDNOSTKA METRA to zaledwie 0,5-0,75 metra metrycznego !
      W tej sytuacji, o czym tu rozmawiać na sprawy techniczne. Przecież na Bohaterów Getta mieszkają sami specjaliści światowej klasy od fundamentowania, drogownictwa, transportu szynowego. Sami sobie zafundowaliście ten pogrom internetowy, który bo wykazaliście się SAMOOŚMIESZENIEM w argumentacji !

      • 2 5

  • znowu przybłędy zabierają głos- głos bez wartości

    • 2 7

  • (12)

    Na tej ulicy jest ledwo miejsce żeby samochody się minęły a mają tam jeździć tramwaje? A gdzie miejsce dla ludzi?

    • 15 5

    • samochody ustawione po obu stronach zabierają miejsce (9)

      ale gdyby był tam tramwaj to by nie było opcji parkiwania przy ulicy. w rezultacie byłoby więcej miejsca dla ludzi

      • 4 3

      • (8)

        A gdzie przewidujesz parking dla tych samochodów?

        • 4 2

        • przy Łukasiewicza (4)

          tam jest plac, który może być świetnym parkingiem

          • 1 2

          • (2)

            Plac jest, pytanie czyj, bo na 100% nie jest miasta.

            • 3 1

            • ale miasto mogłoby go kupić (1)

              gdyby mieszkańcy mieli takie oczekiwania

              • 1 2

              • Aby można było kupić, ktoś musiałby go sprzedać.

                • 2 0

          • teren polibudy

            • 1 0

        • posiadanie samochodu nie implikuje prawa do parkowania nim w dowolnym miejscu (2)

          miasto nie ma obowiązku zapewniania mieszkańcom darmowych parkingów bezpośrednio przed domem wielorodzinnym

          • 0 3

          • (1)

            Ostatnio przy dyskusji o OBC padały inne głosy, choćby takie iż miasto winno zapewnić darmowe parkingi tam pracującym.

            A co ze studentami PG parkującymi w tej okolicy?

            • 0 1

            • miasto powinno zapewnic parkingi

              NIE DARMOWE ale miejsca parkingowe powinny byc

              • 1 0

    • (1)

      Widzisz obrazek w artykule - PATRZYSZ I NIE WIERZYSZ.
      Oni na pewno oszukali ! ja wiem, bo zawsze oszukują !
      Sąsiad mówił, że się nie zmieści,a on wie, bo szwagier jego córki mieszka w Nowym Jorku ! A tam zlikwidowali tramwaje i nabudowali autostrad. Chcemy też autostrady na BOHATERÓW GETTA ! Ameryka OK!

      • 3 2

      • bo Ameryka JEST ok

        Taka prawda ,)

        • 0 0

  • grunwaldzka bedzie zwezona w rejonie ul. Getta W. ?

    Tak to wyglada na wizce - poszerzona wyspa na tramwaje...+ dodatkowe swiatla...hmmm czy to wypali?
    Jestem za spowalnianiem Grunwaldzkiej ale czy w ten sposob tj. z przerostem tramwajow to jest dyskusyjne.
    Ale widze ze frag juz podjal decyzje :-)

    • 6 2

  • Nie rozumiem UPORU władzy, ktora popełniła już GIGANTYCZNE błędy (8)

    (np. włączając linie 248 czyli PKM do linii 202 zamiast do 250 czyli SKM), żeby trasę tramwaju poprowadzić koło GUM. Może boją się zatłoczenia tramwajów ? Bo do jazdy trasą przez Getta Warszawskiego lub Do Studzienki poza szczytem ludzi zwyczajnie nie będzie. Poza quasi fachowcami wydającymi ekspertyzy wg życzenia zleceniodawcy trzeba mieć jeszcze ROZUM i umieć go używać. A tych cech, jak widać władza nie posiada.....Sorry.....

    • 12 3

    • zapraszan na gdańsk południe (6)

      oba spotkania - na jasieniu i na ujeścisku - pokazały że chętnych nie zabraknie. i to właśnie w opcji sobieskiego bo jazda przez GUMed wydłuża czas przejazdu i z naszej perspektywy nie jest dobrą opcją. to właśnie jadąc tamtędy tramwaj woziłby powietrze.

      • 1 4

      • (5)

        Wydłuży czas przejazdu - konkretnie o ile minut?

        • 3 1

        • o tyle, że nie będzie się nikomu chciało jechać (4)

          jak chcę dotrzeć z Południa do Wrzeszcza, to chce jechać szybko i prosto, a nie zakosami zwiedzać Morenę i Akademię Medyczną

          • 2 5

          • (3)

            Możesz podać konkretnie o ile. Inaczej to tylko zmyślony argument

            • 4 1

            • to jest w prezentacji podane i każdy może sobie zobaczyć (2)

              przez smoluchowskiego 18 minut
              przez sobieskiego 14 minut
              przez teren politechniki 13 minut

              • 2 0

              • Dla 5 minut dłużej mamy narażać nasze domy ?

                • 3 0

              • I tak najszybciej było po NP.
                Ale ja się pytałem o czas dojazdu z Ujeściska, a nie ten podany na prezentacji.

                • 1 0

    • A Ty tak, z szacunkiem dla Twojego wielkiego umysłu, Twojej wielkiej wiedzy i z pogardą dla ludzi po studiach transportowych.
      Przypomina mi to trochę sytuację, gdy tych co twierdzili, że to Ziemia krąży wokół Słońca palono na stosie, czyli palono na stosie naukowców. Motłoch wiedział jak jest - bo przecież to widzi ........
      Koniec komentarza.

      • 2 2

  • (1)

    Wileńska nie chce tramwaju,
    bo chce mieć odpoczynek nad zbiornikiem tylko dla siebie.
    Obecnie mało kto tam dociera.
    Tramwaj nie zniszczy miejsca, tylko będzie łatwiej dostępne.
    Chcą siłowni tylko dla siebie

    • 7 3

    • Przecież w wariancie czerwonym (ten wariant, który omija Morenę) tramwaj przebiega wzdłuż zbiornika, wzdłuż domów jednorodzinnych na odcinku 10 razy dłuższym niż szeregówka pomiędzy Swissmed-em a stawem !

      Mieszkańcy tego 10x dłuższego odcinka na razie siedzą cicho, ale gdy skonkretyzuje się przebieg czerwony wzdłuż ich posesji - w swoim proteście nakryją czapkami przeciwników tramwaju w Wileńskiej !

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane